پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۶:۰۳
کد مطلب: 50701
۳

نقش روانشناس در جامعه امروزی چیست؟

نقش روانشناس در جامعه امروزی چیست؟
نقش تاثيرگذار روانشناس در تمامی مراحل زندگی انسان‌ها از دوران رشد از کودکی تا بزرگسالی کاملا مشهود است. از کمک به کودکان برای داشتن عملکرد بهتر در مدرسه گرفته تا کمک به بزرگسالان برای مقابله با مسائل و مشکلات در روابط و رویداهای زندگی، نقش ارزشمند روانشناس در جامعه را ثابت می‌کند.


نقش روان‌شناس در مطالعه رفتار انسانی
روان‌شناسان ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و احساسات انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند و سپس این فاکتورها را تحلیل می‌کنند. آن‌ها همچنین تاثیرات باورهای فرهنگی، محیط زندگی و سایر شرایط را بر روی عملکرد افراد بررسی و مطالعه می‌کنند. آن‌ها از تکنیک‌های مختلفی از جمله مشاهدات بالینی و مصاحبه‌های موضوعی و ازمون ها برای مطالعات خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها از طریق این مطالعات می‌توانند شخصیت‌های مختلف و جنبه‌های شخصیتی افراد را بشناسند و با شناختی که به‌دست می‌آورند، شیوه تعامل بین مردم از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف را بهبود بخشند تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

همچنین، روانشناسان رفتارها و پیشرفت‌های روانی انسان را در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا کهن‌سالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند. انجام این مطالعات به سازمان‌های بهداشت و درمان کمک می‌کند تا رفتارهای پرخطر و زیان‌باری چون اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تشخیص بدهند و درمان کنند. علاوه‌بر این، با استفاده از مطالعات روانشناسی می‌توان ناتوانی‌هایی که بر اثر بالا رفتن سن بوجود می‌آیند را مدیریت کرد یا به تاخیر انداخت.


نقش روانشناس در درمان
روانشناسان با تشخیص اختلالات روانی، براساس پروتکل های درمانی روش‌های روانددرمانی ویژه ای برای مراجعان و بیماران ارائه می‌کنند. همچنین، از افرادی که شرایط سلامت روانی مناسبی ندارند، حمایت عاطفی کرده و در قالب خدمات روانشناسی به آن‌ها و اعضای خانواده‌شان روش ها و تکنیک‌های مقابله با اختلالات را آموزش‌ می‌دهند تا زندگی برای آن‌ها قابل تحمل‌تر شود. روانشناسان از طریق گفت و گو و ارائه مشاوره های تخصصی روانشناسی یا قالب رویکردهای درمانی رفتاردرمانی، شناخت درمانی، CBT ، طرحواره درماني، روانکاوی، ذهن آگاهی، اکت و ..... به مراجعان، بیماران و عزیزان آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین، از طریق مطالعه و پژوهش، شرایط روانی مختلف را می‌شناسند و روش‌های مدیریت و مقابله با آن‌ها را کشف می‌کنند.


نقش روانشناس در بهبود سبک زندگی
 در اکثر کشورهاي پيشرفته روانشناسان با تجربه در جهت رشد و ارتقاي بهداشت رواني كودكان و نوجوانان، پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر دانش آموزان با انجام مشاهدات بالینی و استفاده از تست های روانشناسی در مدارس حضوري فعالي دارند تا دانش آموزان نیازمند خدمات روانشناسی را شناسایی و با انجام مداخلات روانی به موقع مشکلات رفتاری، فکری و یادگیری و ...  آنان را کشف يا كاهش دهند. چیزی که در ایران هنوز میسر نشده است.

آن‌ها با همکاری مدیران و کارکنان مدارس و نیز اولیا دانش‌آموزان، تلاش می‌کنند تا راه‌کارهایی برای نیازهای مختلف آموزشی دانش‌آموزان (چه دانش‌آموزان نابغه و چه دانش‌آموزانی که دارای ناتوانی هستند) فراهم کنند. بعلاوه، آن‌ها کمک می‌کنند تا در فضای مدارس، با آموزش مهارت های زندگی استراتژی‌های رفتاری و آموزشی برای پیشرفت همه جانبه دانش‌آموزان بهبود پیدا کند.

همچنین در محیط های کاری و فضاهای اداری و صنعتی نیز روانشناسان، شرایط محل کار را بررسی و ارزیابی می‌کنند و روش‌هایی که می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند، پیشنهاد می‌کنند.

آن‌ها همچنین باانجام مصاحبه و آزمونهای شخصیت و سلامت روان می توانند در فرآیند جذب و استخدام درست کارمندان موثر باشند و یا کارمندان را با شیوه‌های مقابله با استرس کاری و فرسودگی شغلی و مهارت های ارتباطی آشنا می‌کنند.


مرکز روانشناختی زرین فر - با اندکی اضافات
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم