پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۹
کد مطلب: 50710
۰
یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد:

نیکوتین سرطان را از ریه به مغز می‌برد

نیکوتین سرطان را از ریه به مغز می‌برد
در بین افرادی که شایع ترین نوع سرطان ریه را دارند تا 40٪ دچار تومورهای متاستاتیک سرطان ریه به مغز منتقل شده و مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که میانگین بقای این گروه از بیماران، کمتر از شش ماه است. تاکنون فرایند و چگونگی انتقال سلول‌های سرطانی از ریه به مغز و نحوه گسترش آن توسط دانشمندان شناسایی نشده است.

به تازگی تیمی از پژوهشگران دانشکده پزشکی ویک فورست (Wake Forest School of Medicine) در مطالعات خود دریافتند که نیکوتین، یک ماده شیمیایی غیر سرطان زا که در تنباکو یافت می‌شود، در واقع باعث گسترش یا متاستاز سلول‌های سرطانی ریه به مغز می‌شود.

در حال حاضر، تنها درمان بالقوه بیماری کشنده سرطان ریه، روش پرتودرمانی است. داروهای شیمی و سایر درمانی سنتی سرطان نمی‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، اما پارتنولید قادر به انجام این فرایند حیاتی است؛ بنابراین یافته‌های این پژوهش نوید یک روش درمانی یا احتمالاً حتی راهی برای جلوگیری از متاستاز مغز را می‌دهد.

پرفسور کونوسوکه واتابه (Kounosuke Watabe) استاد زیست شناسی سرطان در دانشکده پزشکی ویک فارست و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: «نیکوتین می‌تواند سرطان ریه را به مغز منتقل کند و من فکر نمی‌کنم مواد جایگزین نیکوتین از این نظر شرایط بهتری داشته و امن تر باشند.»

اعضای این تیم تحقیقاتی در ابتدا 281 بیمار مبتلا به سرطان ریه را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که افراد سیگاری میزان شیوع قابل توجهی از سرطان مغز را نشان می‌دهند. در ادامه، محققان با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی دریافتند که نیکوتین باعث افزایش احتمال متاستاز در مغز می‌شود.

این ماده موجود در سیگار و سایر مواد دخانی، با عبور از سد خونی مغزی موسوم به میکروگلیا (microglia) که نوعی سلول ایمنی در مغز محسوب می‌شود، به رشد تومورها کمک می‌کند.

پرفسور کونوسوکه واتابه و تیم پژوهشی وی به دنبال کشف داروهایی بودند كه بتوانند تأثیرات نیكوتین را معكوس کرد و ماده پارتنولید (parthenolide) را شناسایی كنند. این ترکیب، یك ماده طبیعی موجود در برخی گیاهان دارویی است كه متاستاز مغزی ناشی از نیكوتین را در موش‌ها مسدود می‌کند.

پژوهشگران اعتقاد دارند که ممکن است پارتنولید رویکرد جدیدی را برای مبارزه با متاستاز مغزی فراهم کند. این یافته به طور خاص برای بیماران مبتلا به سرطان و به خصوص برای بیمارانی که سابقه مصرف دخانیات داشته یا هنوز سیگار می‌کشند حیاتی و مهم خواهد بود.

این متخصص زیست شناسی سرطان در این رابطه گفت: «در حال حاضر، تنها درمان بالقوه بیماری کشنده سرطان ریه، روش پرتودرمانی است. داروهای شیمی و سایر درمانی سنتی سرطان نمی‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، اما پارتنولید قادر به انجام این فرایند حیاتی است؛ بنابراین یافته‌های این پژوهش نوید یک روش درمانی یا احتمالاً حتی راهی برای جلوگیری از متاستاز مغز را می‌دهد.»

این تیم تحقیقاتی امیدوارند در آینده با دانشکده آسیب شناسی سرطان در دانشکده پزشکی ویک فارست، همکاری کرده و بتوانند در آینده نزدیک یک آزمایش بالینی برای آزمایش داروی پارتنولید انجام دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Experimental Medicine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
 
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.