سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۰
کد مطلب: 50867
۱

ازدواج با فرد وابسته و رازهایی که باید بدانید

ازدواج با فرد وابسته و رازهایی که باید بدانید
در زندگی مشترک زندگی با افراد وابسته، کار وحشتناکی است‎. حتما شما هم با افرادی مواجه شده اید که به طرف مقابل به شدت وابسته هستند که باعث ایجاد مشکل در روابطشان می شود. ازدواج در زندگی هر فرد تحولی بزرگ ایجاد می کند و سبب ایجاد تغییرات بیشماری در روح و روان آدمی می گردد.
 
این تغییرات، مهیج بودن آن و میل به داشتن شریک زندگی در زن و مرد انگیزه لازم برای یافتن جفت مناسب ایجاد می کند اما برخی از رفتارها سبب رسیدن افراد به خوشبختی می شود. در این بخش از نمناک درباره رفتاری به نام وابستگی در افراد صحبت خواهیم کرد که مخرب زندگی مشترک است و به شما می گوییم که شخصیت افراد وابسته چگونه است و چرا نباید با این افراد ازدواج کرد؟

یکی از رفتارهایی که دربرخی از افراد وجود دارد و زندگی مشترک را دچار مشکل می کند وابستگی است . افراد وابسته به دیگران اجازه می دهند بر رفتار و احساساتشان اثر بگذارند و آنها را تحت کنترل خود در آورند.

افراد وابسته هر کاری انجام می دهند که مورد توجه فرد مقابل خود قرار گیرند و این توجه را نوعی پاداش فرض می کنند و سعی می کنند برای پیدا کردن احساس خوب نیازهای فرد مقابل خودشان را برطرف کنند.

گاهی شدت وابستگی در زندگی فردی و اجتماعی این افراد بسیار اثر گذار است و حتی به روابط شان لطمه میزند. در زندگی مشترک و عاشقانه باید این وابستگی دو طرفه باشد تا زندگی آنها حرکت رو به جلو داشته باشد . اگر در زندگی مشترک دو فرد نحوی رفتار نمایند که به یک شکل انسانی یا یک ساختار شخصیتی واحد رسیده اند، بدین معنی است که به هم وابسته شده اند.


بی تو می میرم!
شخصیت های وابسته می پندارند که اگر طرف مقابل آنها نباشد نمی توانند زندگی کنند و از پس انجام کارها و اموراتشان برآیند و یا در برابر سختی های زندگی خودی نشان دهند. این افراد همیشه این جمله را که «اگر او نباشد من می میرم!» یا «بدون تو من هیچم!» با خود تکرار می کنند.
زندگی با افراد وابسته بسیار سخت و مشکل است و شاید این وابستگی در روزهای ابتدایی زندگی برای شما جذاب باشد اما در طی زندگی مشترک برایتان آزاردهنده خواهد شد بنابراین لازم است از وابستگی ها دوری کنید.


قدرت انتخاب و تصمیم گیری ندارند
افراد به علت الگوهای تربیتی خانواده ای که درآن بزرگ شده اند رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند . چنانچه در بخش سبک زندگی نمناک میخوانید فردی که والدینش در زندگی برای او تصمیم می گیرند اختلال شخصیتی ندارد اما این فرد شخصیت وابسته ای دارد که نظری از خود برای انتخاب چیزهای کوچک مانند غذا ، رنگ و مدل لباس و... تا چیزهای بزرگ مانند انتخاب همسر ندارد و منتظر تصمیم گیری والدین خود می ماند حتی بعد از ازدواج نیز والدین در زندگی این فرد به راحتی دخالت و برای او تصمیم گیری می کنند.


از تنهایی و رها شدن می ترسند
این افراد در زندگی ناگهان با فردی قطع رابطه می کنند وفردی را جایگزین فرد قبلی می نمایند و به او وابسته می شوند زیرا آنها به شدت از تنهایی و رها شدن به حال خود می هراسند. اگر چنین فردی در زندگی شما وجود دارد باید بدانید او همیشه پشت تصمیم گیری شما پنهان می شود و تصمیم گیری را به شما محول می کند.

به دنبال جلب توجه دیگرانند
این افراد برای جلب توجه دیگران کارهای آنها را حتی کارهایی که از آن گریزانند را انجام می دهند تا حمایت و محبت فرد مورد نظر خود را به دست آورند.

همیشه در حال تصاحب دل دیگرانند
آنها همیشه برای تصاحب، کنترل و در تله انداختن فرد مورد نظر خود نقشه می کشند.

نمی توانند با نظر دیگران مخالفت کنند
افراد وابسته به علت اینکه از کاهش مقبولیت و قطع حمایت فرد مورد نظر خود می ترسند ، نمی توانند با نظر آنها مخالفت کنند.

از پس انجام کارهای خود بر نمی آیند
این افراد نمی توانند برنامه ها و کارهای خود را به تنهایی انجام دهند.

مسئولیت پذیر نیستند
افراد وابسته مسئولیت زندگی خود را بر گردن فرد مورد نظرشان می اندازند.

احساس ناراحتی درماندگی دارند
افراد وابسته هنگام تنهایی به علت اینکه می پندارند از مراقبت از خود ناتوانند، احساس ناراحتی و درماندگی می کنند.

عزت نفس پایینی دارند
افراد وابسته عزت نفس پایینی دارند و به همین سبب در معرض خطر وابسته شدن به دیگران قرار می گیرند.

آنها نیاز شدیدی به تایید شدن از سوی دیگران دارند.
افراد وابسته مانند یک فرد معتاد که به مواد مخدر ولع دارد، برای گرفتن تایید و تصدیق از سوی دیگران ولع دارند. هنگامی که این اعتبار و تصدیق را دریافت می کنند، همه چیز در دنیای آنها درست می شود، حداقل تا زمانی که ناامنی دوباره وارد میدان شود.

ازدواج با وابسته ها
برای ازدواج و تشکیل زندگی هر دختر و پسری باید به سطحی از استقلال رسیده باشد و اگر این افراد وابسته باشند در زندگی مشترک دچار مشکل می شوند. اگر خانواده از فرزند خود در دوران کودکی او نظرخواهی نکند و یا به نظرات او اهمیت ندهد او در بزرگسالی فردی وابسته می شود که در تصمیمات کوچک و بزرگ خود دچار مشکل است و باید حتما از والدین و یا اطرافیان خود نظرخواهی کند ، او حتی بعد از ازدواج نیز تغییر نمی کند و ممکن است نقش والدین در تصمیم گیری او کمرنگ شود و تصمیمات را در زندگی مشترک به همسرش واگذار کند.

بعضی ها فکر می کنند ازدواج با فرد وابسته به نفعشان است زیرا تنها خودشان تصمیم گیرنده هستند و هر تصمیمی که خودش بخواهند، برای زندگی مشترکشان می گیرند. برخی دیگر به این امید با افراد وابسته ازدواج می کنند که بعد از ازدواج همسرش را تغییر دهد و رفتارهایی مانند وابستگی را تغییر دهند اما هر دوی این گروه در اشتباه اند!

در ازدواج با فرد وابسته این نکته وجود دارد که شما نمی توانید این وابستگی را در فرد تغییر دهید مگر آنکه خود فرد متوجه مشکلات خلقی و شخصیتی خود شده باشد و آن را بپذیرد و در صدد تغییر خود و شیوه زندگیش برآید .شخص وابسته اگر بخواهد این رفتار خود را تغییر دهد راه سختی در پیش دارد زیرا تغییر وابستگی بسیار سخت است وباید برای تغییر رفتار خود به روانشناس مراجعه کند.

روان درمانی کمک بزرگی به این افراد می کند وبه دلیل اینکه این درمانها حالت پرسشگرانه دارد فرد وابسته به راحتی شخصیت خود را نشان می دهد و با کمک درمانگر به راحتی میتوانند اعتماد از دست رفته را بدست آورند و اگر اختلال شدید باشد بدل به اضطراب و افسردگی می شود که نیازمند درمانهای دارویی در کنار روان درمانی وجود دارد. اینکه فرد دیگری فرد وابسته را تغییر دهد کاملا اشتباه است زیرا تا فرد نخواهد کسی نمی تواند در او تغییر ایجاد کند.

نحوه رفتار با افراد وابسته
-برای رفتار با افراد وابسته به او کمک کنید از موفقیت های کوچک خود لذت ببرد.
-بابت وابسته بودنشان آنها را سرزنش نکنید.
-بابت وابسته بودن او را مسخره نکنید.
-به او کمک کنید مهارت ارتباطی را یاد بگیرد.
-در بسیاری از کارها از او مشورت بگیرید هر چند نظری ندارد.
-برخی از کارهای کوچک خود را به بسپارید و به او اطمینان بدهید می تواند انجام دهد .
-معمولا شخصیت های وابسته با عاطفی بودن و رفتارهای کودکانه خود بسرعت موفق می شوند شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین اگر شما بخواهید فورا فاصله خود را با وی حفظ کنید، این خطر وجود دارد که تغییرات خلقی وی متوقف شود و از طریق رفتارهای متغیر خود شما را عصبانی کند، بنابراین در برخورد با این شخصیت با ملاحظه رفتار کنید.
-درک کنید چه ترس ها و چه عقایدی مبنای رفتارهای مشکل زای اوست.
-یک تغییر نسبی و غیرکامل را از طرف او بپذیرید.
مرجع : نمناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.