سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۰
کد مطلب: 50882
۱

کرونا قاتل شماره یک ایرانی‌ها در سال ۹۹

کرونا قاتل شماره یک ایرانی‌ها در سال ۹۹
آمار فوتی‌های کرونا به ۱۶۲ نفر در روز رسید، رکورد فوتی‌های کرونا شکست، این رکورد قبلا مربوط به ۱۶ فروردین با ۱۵۸ فوت بود، شاید برای درک این آمار تلخ به این فکر کنیم که هر روز یک هواپیمای مسافربری سقوط می‌کند و تمام مسافران جان خود را از دست می‌دهند و حادثه‌ای تلخ رخ می‌دهد.
 
افزایش ناگهانی موارد فوت از ۱۴۴ بیمار به ۱۶۲ بیمار نشان دهنده آن بوده که به طور میانگین در هر ۹ دقیقه، یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد و این عدد نگران کننده است همچنین افزایش موارد بدحال به عدد ۳۰۳۷ به معنای پُر شدن تخت‌های آی سی یو و افزایش احتمالی نسبت فوت شدگان از موارد بدحال در روز‌های آتی است.

به گفته حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور متوسط در هر ۴ ماه ۱۳۰ هزار فوتی در کشور ثبت می‌شود و امسال بیش از نیمی از فوتی‌ها، مبتلایان به کووید ۱۹ بوده‌اند.


وضعیت هشدار دهنده بیماری کرونا در ایران
این در حالی است که استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. وضعیت شهر مشهد از لحاظ ابتلای به کرونا از مرحله قرمز هم عبور کرده و هشدار بسیار بالا برای این کلانشهر به لحاظ بیماری کرونا اعلام شده است.

علیرضا زالی ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا از وضع هشدار دهنده این بیماری در کل کشور خبر داد و گفت: متأسفانه مجموع آمار مبتلایان به کرونا نشان از وضع هشدار دهنده این بیماری در کل کشور است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضع مبتلایان به کرونا در پایتخت گفت: شهر تهران همچنان با سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا روبرو است.


علل افزایش مرگ و میر‌های کرونایی
به نظر می‌رسد مرگ و میر کرونا مانند موضوع آمار روزانه مرگ و میر حوادث جاده‌ای عادی شده است و مردم به کرونا و آمار‌های فوتی‌های نشای از کووید ۱۹ عادت کرده اند، البته بازگشایی‌ها و برخی تصمیمات عجولانه مسئولان هم در روند افزایش فوتی‌ها بی تاثیر نبوده است و به دنبال عادی شدن کرونا در ایران و بازگشایی تنها ۲۰ درصد جمعیت کشور پایبند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

در برخی استان‌ها مثل تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و کافی است سری به یکی از خیابان‌های اصلی یا اماکن عمومی در پایتخت زد، متاسفانه برای برخی افراد گویی کرونایی وجود ندارد یا اگر هم وجود داشته کرونا تمام شده است.
 

 
مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا اظهار کرد: آنچه موجب این مسئله شده تغییر رفتار ماست نه تغییر در حدت و شدت بیماری زایی ویروس و در کشوری مثل اسپانیا و ایتالیا که زمانی تعداد موارد مرگ روزانه جدید آن‌ها چندین برابر ایران بود هم اکنون این تعداد به کمتر از ۱۰ نفر در روز رسیده، اما آمار فوتی‌های کرونا در ایران افزایش داشته است.
او بیان کرد: باید توجه داشت که هر روز ۱۵۰ فوتی در کشور مانند آن است که روزانه یک هواپیما سقوط یا ۳ اتوبوس به ته دره سقوط می‌کنند و کل مسافرین آن‌ها فوت می‌کنند و بی تفاوتی نسبت به این تعداد مرگ به وجود آمده است.


از رشد ابتلا به کرونا تا اعمال محدودیت‌های کرونایی
نیمه اردیبهشت ماه میزان موارد ابتلا به کمترین مقدار رسید و پس از آن شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم و مسئولان بیماریابی، غربالگری سرپایی و افزایش تست‌ها را علت افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌دانستند، اما به تدریج به دنبال بازگشایی‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش ۵۵ درصدی پیدا کرد و به ۲۰ درصد رسید همچنین پیک اول کرونا در استان‌های جنوبی کشورآغاز شد و موارد ابتلا به کرونا روند صعودی در بسیاری از استان پیدا کرد و مسئولان وزارت بهداشت از اواخر خرداد ماه درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی در برخی استان‌ها سخن گفتند.
۲۷ خرداد ماه بود که علی اکبر حق دوست معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا از تصمیم عاجل برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی گفت و افزود: اپیدمی کرونا رو به افزایش است و درخواست وزارت بهداشت این است که محدودیت‌ها و سختگیری‌های اجتماعی برای رعایت اصول بهداشتی به صورت هوشمند برگردد.

او ادامه داد: در سطح کشور افزایش موارد ابتلا به کرونا و بیماری کووید ۱۹ را داریم البته هنوز میزان مرگ و میر خیلی زیاد نشده و امیدواریم مرگ و میر این بیماری زیاد نشود.

حقدوست با تاکید بر اینکه باید برای بازگشت محدودیت‌ها تصمیم عاجل و جدی گرفته شود، اظهار کرد: حتما باید به گونه‌ای تصمیم گیری شود که مردم بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند حتی اگر قرار باشد نوعی آزادسازی اجرا شود باید به گونه‌ای باشد که مردم اصول فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

او گفت: وزارت بهداشت به طور رسمی خواسته است که به خصوص در جا‌هایی که میزان شیوع و آلودگی کرونا بیشتر است، محدودیت‌های کنترل شده بیشتری اعمال شود.

متاسفانه تصمیم عاجل گرفته نشد و پس از افزایش موارد ابتلا حالا شاهد افزایش موارد مرگ و میر کرونا هستیم، در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا در هفتم تیرماه مجوز اعمال محدودیت‌‌های کرونایی به استان‌های قرمز از نظر وضعیت کرونا را صادر کرد و اکنون پس از ثبت رکورد مرگ ستاد مقابله با کرونا در تهران درخواست اعمال محدودیت کرونایی از ستاد کشوری را اعلام کرده است.


احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی در تهران
فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران از رشد ۱.۶ درصدی مراجعان به بخش‌های بهداشتی شهر تهران با علایم بیماری کرونا خبر داد و گفت: در بخش درمان نیز ۵ درصد رشد بیماران سرپایی و ۸ درصد رشد بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و ویژه تهران را شاهد هستیم.
به گفته زالی، اعمال محدودیت‌های جدید با توجه به وخامت شیوع گسترده کرونا براساس شرایط مختلف مناطق ضروری است. ستاد بیماری کرونا در تهران هم بسته پیشنهادی ۶گانه خود را به ستاد ملی برای اعمال محدودیت‌ها اعلام کرده و منتظر تصمیم ستاد ملی هستیم.


علل افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران
معاون کل وزیر بهداشت مهمترین علل افزایش مبتلایان را تعطیلات عید فطر، جشن‌های عروسی و مراسم‌های ترحیم برشمرد و روند افزایشی را خطرناک دانست.
یونسیان درباره علل افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران گفت: متاسفانه رفتار مردم تغییر پیدا کرده و به رفتار قبل از کرونا بازگشته است، بخشی از افزایش موارد ابتلا ناشی از آن است که بیماری در برخی از استان‌ها که در گذشته موارد ابتلای پایینی داشتند، اکنون فعال شده ودارند به سمت اوج بیماری حرکت می‌کنند، برخی استان‌های دیگر نیز که اوج بیماری را قبلا تجربه کرده و به کنترل نسبی دست پیدا کرده بودند، شاهد شعله ور شدن مجدد بیماری هستند.
او درباره اینکه برخی فقط افزایش تست را عامل افزایش موارد ابتلا می‌دانند، گفت: اگر افزایش تعداد موارد ابتلا فقط ناشی از افزایش تست‌ها باشد نباید شاهد افزایش موارد فوتی‌های کرونا تا این میزان باشیم.


یونسیان اظهار کرد: اینکه پیک دوم کرونا در کشور رخ داده یا هنوز در ادامه موج اول هستیم اهمیت چندانی از نظر اقدامات لازم برای پیشگیری ندارد وآنچه که مهم است این است که در مجموع در کشور شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا و فوتی هستیم و گفت: حدود یک و نیم ماه پیش، موارد ما کاهشی بود، بعد نمودار مبتلایان به خط صاف رسید و پس از آن متاسفانه سیر صعودی پیدا کرد.

او گفت: در ابتدای شیوع اپیدمی، در ایران هم مانند سایر کشور‌های دنیا به میزان کافی کیت و تجهیزات تشخیصی کرونا نداشتیم، اما اکنون امکان تست‌های تشخیصی کرونا افزایش داشته و آزمایشگاه‌های متعددی نیز تجهیز شده اند و بخشی از افزایش موارد شناسایی شده به ویژه در مبتلایان با علامت خفیف یا بی علامت ناشی از افزایش تست هاست.


کمبود تخت‌های بیمارستانی و فشار به کادر درمانی
حریرچی درباره پیشی گرفتن شمار بستری‌ها از شمار بهبودیافتگان هشدار داد و از مردم به ویژه جوانان درخواست کرد دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که شمار بستری‌ها به حدی رسیده است که با کمبود تخت و تشدید فشار‌ها به کادر درمانی مواجه هستیم.
معاون کل وزارت بهداشت درباره روند ابتلای کادر درمانی به کرونا ابراز نگرانی و اعلام کرد شمار مبتلایان کادر درمانی در بیمارستان‌های دولتی به ۱۶ هزار نفر نزدیک شده است.
او با اشاره به دو رقمی بودن آمار مبتلایان در هفته قبل، افزود: همکاری مردم باعث شد تا کرونا را کنترل کنیم، اما از دو هفته اخیر متاسفانه آمار‌ها سه رقمی شده است.


آمار بستری‌های کرونایی از بهبودیافتگان پیشی گرفت
حریرچی درباره پیشی گرفتن شمار بستری‌ها نسبت به بهبودیافتگان هشدار داد و از مردم به ویژه جوانان درخواست کرد دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رضا گلپیرا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌ها، گفت: به هر حال در حال حاضر همانطور که در آمار‌ها می‌بینیم به علت اینکه مردم جدیت لازم را در حوزه پیشگیری از کرونا به خرج نمی‌دهند و شاید به نوعی خسته شدند، متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش است.

او افزود: با افزایش تعداد بیماران، طبعا میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد بیماران بستری که به خدمات ویژه‌تری نیاز دارند، افزایش می‌یابد. در عین حال در حال حاضر اولویت ما این است که سرویس‌دهی مناسبی به همه بیماران داشته باشیم. البته تمام پروتکل‌های ما به این صورت است که به تمام بیماران با حفظ ایمنی سرویس کامل ارائه دهیم. یعنی اینطور نیست که مانند ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا اعلام کنیم که فقط بیماران کرونایی را بستری می‌کنیم، بلکه اکنون به نوعی بیمارستان‌ها را آرایش می‌کنیم که بتوانند بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را از بیماران غیرکرونا جدا کرده و به هر دو طیف خدمت ارئه دهیم.


روند افزایش فوتی‌های کرونا ادامه خواهد داشت
یونسیان درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی و نتیجه آن در کاهش موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا گفت: متاسفانه حتی اگر از همین امروز هم به محدودیت‌های کرونایی فروردین ماه برگردیم، باز هم آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا تا چند هفته افزایش پیدا خواهد کرد و نتایج رفتار‌های امروزمان را بین ۱ تا ۶ هفته بعد خواهیم دید.

او ادامه داد: باید توجه داشت، آنچه که امروز در خصوص تعداد موارد جدید بیماری می‌بینیم حاصل عملکرد ما در یک تا دو هفته یپش و تعداد موارد مرگ روزانه هم حاصل عملکرد ۲ تا ۶ هفته پیش مان است و اینطور نیست که اگر امروز تغییر دهیم آمار فوتی‌ها به سرعت کاهش پیدا کند.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن انتقاد از برخی بازگشایی‌ها در شرایط افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور گفت: برخی بازگشایی‌ها مثل مراکز فرهنگی و سینما‌ها و یا تالار‌های عروسی با شرط ۵۰ درصد به نظر من هیچ توجیهی ندارد، هرچند باید تدابیری اندیشیده شود که دولت و جامعه جبران خسارت این عزیزان را بنمایند. به عبارت دیگر، برخی از بازگشایی‌ها در بخش‌های حیاتی یا بخش‌های زیربنایی اقتصادی کشور هستند واین بخش‌ها باید به مردم خدمت رسانی کنند و باید بازگشایی، همراه با رعایت کلیه اصول بهداشتی در این بخش‌ها صورت گیرد.

او تاکید کرد: نباید برای جبران هزینه‌های بخش‌هایی نظیر سینما و تالار‌های عروسی، سلامت مردم را به مخاطره بیندازیم و جبران هزینه‌های این بخش‌ها را باید دولت از محل منابع عمومی، وحتی اگر منابع عمومی در دسترس نداشته باشد، از محل صرفه جویی در سایر بخش‌ها بدهد. در نهایت، کاهش درصدی از حقوق کارکنان سایر بخش‌ها و پرداخت به بخش‌هایی که متحمل خسارت اقتصادی شده اند بهتر از این است که جبران این خسارت از سلامت مردم صورت گیرد. میزان خسارت وارده به این بخش ها، بر اساس درآمد سال‌های گذشته (متناسب با مالیاتی که پرداخت کرده اند به علاوه ضریب تورم سالانه) به راحتی قابل محاسبه است.

چه کنیم تا کرونا ما را ضربه فنی نکند؟
یونسیان درباره اقداماتی برای مقابله با کرونا در شرایط کنونی مانند اعمال محدودیت کرونایی در استان‌هایی با وضعیت قرمز گفت: باز نگری در محدودیت‌های کرونایی به شکل منطقه ای، اقدام بسیار معقول و پسندیده‌ای است و متخصصان هر استان با آمار‌های استانی خود می‌توانند اظهارنظر و تصمیم گیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره راه اندازی پویش #من_ماسک_میزنم گفت: باید توجه داشت که ماسک یکی از اجزای اصلی و مهم در مقابله با کروناست و اگر مردم همچنان به شعار در خانه می‌مانیم وفادار باشند و بدون ضرورت از منزل خارج نشوند و در اجتماعاتی مثل مهمانی‌ها و عروسی‌ها شرکت نکنند، اثر بخشی خیلی بیشتری از استفاده از ماسک به تنهایی دارد. در عین حال، مطالعات نشان داده اند که در مواردی که ضرورت دارد افراد وارد فضا‌های بسته و پرازدحام شوند، استفاده از ماسک می‌تواند به مقدار چشمگیری انتقال بیماری و در نتیجه مرگ بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد و رعایت سایر نکات اصلی شامل رعایت بهداشت دست و فاصله گذاری فیزیکی می‌تواند این تعداد را خیلی بیشتر کاهش دهد.

او ادامه داد: باید توجه داشت که استفاده از ماسک و پوشش عطسه و سرفه، رعایت بهداشت تنفسی است و شست و شوی دست و فاصله گذاری اجتماعی ۲ اصل دیگر در مقابله با کروناست. به عنوان مثال، اگر برای رعایت بهداشت دست در ادارات و اماکن عمومی مثل بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت که مردم مراجعه بالایی دارند و امکان شست و شوی دست وجود ندارد مواد ضدعفونی کننده در دسترس باشد، قطعا مردم نیز بهداشت دست خود را رعایت خواهند کرد.

یونسیان تاکید کرد: ما باید همچنان در خانه بمانیم و در صورت ضرورت از خانه خارج شویم، زیرا تا زمانی که از خانه خارج نشویم ویروس به سراغ ما نخواهد آمد افزون بر این با بازنگری در سیاست‌های مقابله با کرونا به شکل استانی و پویش #من- ماسک- میزنم می‌توانیم تا حد زیادی در مقابله با کرونا موفق باشیم.

امید است تا مدیران بهداشتی و سیاسی کشور  با تصمیمات درست و به موقع بتوانند به مدیریت مقابه با کرونا دست پیدا کنند و در شرایط کنونی با عدم رعایت بهداشت برخورد جدی داشته باشند و مانع برگزاری تجمعاتی مثل عروسی، عزا و دورهمی ها شوند، از طرفی مردم هم اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بزنند چرا که ویروس وحشی کرونا به کسی رحم نمی کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .