سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 50888
۱

کرونا در کمین بچه ها/علائم بیماری در کودکان را بشناسیم

کرونا در کمین بچه ها/علائم بیماری در کودکان را بشناسیم
رکسانا منصور قناعی، با اشاره به نوپدید بودن ویروس کووید ۱۹، گفت: زمانی که در اسفندماه ایران با این ویروس مواجه شد حتی در کشور چین نیز اطلاعات زیادی درباره این بیماری وجود نداشت. بنابر این خیلی از اطلاعاتی که راجع به کمرنگ بودن انتقال این بیماری در کودکان گفته می شد، ناشی از نقص اطلاعاتی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در اوایل شیوع این بیماری تعداد کودکان علائم دار نسبت به بزرگسالان کمتر بود، یادآور شد: انتظار می رفت بزرگسالان علائم شدیدتر و بیشتری داشته باشند و مرگ و میر در آنها بالاتر باشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال با اشاره به بالاتر بودن میزان ابتلا و مرگ و میر در افراد دچار بیماری های زمینه ای، مزمن و نقص ایمنی، اظهار کرد: گرچه در اوایل شیوع این بیماری در کودکان علائم بیماری، بستری و مرگ و میر نسبت به بزرگسالان بسیار کمتری دیده می شد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار نوع بی علامت و کم علامت بیماری نمی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض در ابتلا به عفونت های مختلف از جمله عفونت های تنفسی هستند و بنابر این ممکن بود خیلی از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان تشخیص داده نشود.

منصور قناعی با بیان اینکه در اسفند ماه کودکان مبتلا علائم خیلی کمتری داشتند و یا بدون علائم بودند، گفت: همین مسئله باعث می شد تصور شود کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند.

این فوق تخصص عفونی اطفال، افزود: البته در همان دوران نیز برخی کودکان به علت ابتلا به کرونا بستری می شدند، اما این مسئله بیشتر در مواردی رخ می داد که کودک دچار یک بیماری نقص ایمنی و یا یک بیماری مزمن بود. اما از فروردین ماه با فرم جدیدی از ابتلا در کودکان رو به رو شدیم، فرمی که به بیماری کاوازاکی شباهت داشت که آن را به عنوان التهاب بعد از عفونت می شناسیم.

منصور قناعی توضیح داد: بنابر این، این اطلاعات به دست آمد که نه تنها کودکان به کرونا دچار می شوند، بلکه می توانند به دیگران نیز انتقال دهند و همچنین فرمی از بیماری به دنبال کرونا پیش آمد که ناشی از فاکتورهای التهابی داخل بدن است، یعنی ممکن است در آن دوره PCR کرونای کودک منفی باشد اما کودکی که بین یک تا چهار هفته قبل دچار بیماری کرونا شده، مانند بیماری کاوازاکی در فاز التهابی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یعنی در آن صورت ارگان های مختلف بدن کودک بر اثر پاسخ بدن به عفونت اولیه، درگیر شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز مواردی از این موضوع در بخشی از کودکان دیده می شود که ممکن است با علائمی مثل اسهال، اختلال هوشیاری، اختلالات خونریزی دهنده و یا اختلال در ارگان هایی مانند کبد مراجعه کرده باشند و با بسیاری از بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند.

منصور قناعی اضافه کرد: بسیاری از کودکان ممکن است با فشار خون پایین و حال عمومی بسیار بد مراجعه کنند و بعد از بررسی مشخص شود کودک در چهار هفته گذشته سابقه تماس با یک فرد کرونا مثبت را داشته و یا اینکه خود ردپایی از عفونت کرونا را داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در ۶۰ درصد موارد PCR این کودکان ممکن است منفی باشد، اما بررسی آنتی بادی در برخی موارد مثبت است و یا اینکه کودک سابقه تماس با فرد مبتلا را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بنابر این این گونه موارد در حال حاضر در کودکان بیشتر دیده می شود و مسئله دیگر این است که کودکان نیز می توانند این بیماری را به اطرافیان و سایر اعضای خانواده خود منتقل کنند.

این فوق تخصص عفونی اطفال، درباره تشخیص کرونا از آبله مرغان در کودکان، توضیح داد: آبله مرغان در کودکان مگر در مواردی که فرد دچار نقص ایمنی است، بیماری چندان جدی نیست؛ در اسفندماه مواردی مشاهده شد که در کودک کرونا ویروس و آبله مرغون همزمان باهم وجود داشت.

وی ادامه داد: بنابر این از روی علائم، درگیری ها و اپیدمی باید تشخیص داد که آیا در کودک همراهی این عفونت رخ داده است و یا اینکه یکی از اینها رخ داده و علائم دیگری را تظاهر می کند.

منصور قناعی افزود: معمولاً انتظار می رود در کودکی که از سن شیرخوارگی گذشته باشد و مشکل زمینه ای نداشته باشد، آبله موغون بیشتر به صورت یک تب گذرا و با علائم پوستی به شکل برجستگی های آبدار بروز کند و تشخیص این بیماری چندان دشوار نیست، اما اگر همین علائم به دنبال بیماری کووید ۱۹ رخ داده باشد، علائم بسیار شدیدتر است و ارگان های دیگری نیز معمولاً درگیر می شوند و بیشتر ممکن است با یک آبله مرغون عارضه دار اشتباه گرفته شود.

وی ادامه داد: البته این دو ویروس می توانند همزمان با هم نیز بروز کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی کودکان اظهار کرد: اطلاعات ضد و نقیض زیادی در این باره وجود دارد، اما بررسی ها نشان می دهد، یک رژیم غذایی سالم و متنوع می تواند برای همه التهاب ها و عفونت ها کمک کننده باشد، ضمن اینکه کماکان ترجیح داده می شود که از رژیم های پر پروتئین با چربی و کربوهیدرات کم استفاده شود تا مواد غذایی ضروری از جمله اسیدهای آمینه، مینرال ها و میکروالمان ها برای کودکان تامین شود.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از کرونا تفاوت زیادی با سایر بیماری های عفونی ندارد، بر ضرورت پیروی از یک رژیم غذایی متنوع، پروتئین دار و کم کربوهیدرات تاکید کرد.

ویروسی که علائم سایر بیماری ها را تقلید می کند
منصور قناعی درباره تزریق واکسن آنفولانزا توضیح داد: کماکان توصیه می شود که واکسیناسیون از شهریور ماه و یا هرزمان که واکسن آنفولانزا در اختیار کشور قرار می گیرد انجام شود، متاسفانه یکی از مشکلاتی که بروز آن پیش بینی می شود این است که کرونا ویروس علائم بسیاری از بیماری ها از جمله ریه، گوارش وکبد را تقلید کند.
این متخصص تاکید کرد: بنابر این با آغاز فصل آنفلوانزا با چند مشکل رو به رو خواهیم بود، اول آنکه ممکن است علائم آن با آنفلوانزا اشتباه گرفته شود و دوم اینکه ممکن است این دو بیماری یکدیگر را تشدید کرده و به عوارض یکدیگر کمک کنند.


تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضروری است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بنابر این مانند سال های گذشته به افراد، به ویژه کسانی که مشکلات نقض ایمنی دارند، توصیه می شود حتماً از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر پنج سال، گفت: در مورد افرادی که با گروه های با ریسک بالا تماس دارند، مانند والدین کودکان زیر پنج سال، دارای نقص ایمنی و یا دارای مشکلات مزمن نیز حتماً از واکسن استفاده کنند.

منصور قناعی زنان باردار را از دیگر گروه هایی عنوان کرد که باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.
این فوق تخصص عفونی اطفال، ادامه داد: در باقی موارد نیز توصیه می شود هر فردی که امکان دسترسی دارد، از واکسن استفاده کند، زیرا پیش بینی می شود پاییز و زمستان آتی آنفلوانزا را همراه با کووید ۱۹ داشته باشیم.
وی نسبت به حضور کودکان بدون وسایل حفاظت فردی در فضاهای مختلف جامعه از جمله مترو، مراکز خرید، مهمانی ها و به طور کلی اماکن پرجمعیت هشدار داد و گفت: از علائم خطری که درباره هر کودکی بررسی می شود، سابقه تماس با افراد مبتلا و یا مشکوک، حضور در اماکن پر ریسک و همچنین سفر است.
منصور قناعی تصریح کرد: اگر ۱۵ دقیقه با یک فرد مبتلا بدون حفاظ در فاصله یک متری در تماس باشید، حتی اگر صحبت، سرفه و عطسه نیز اتفاق نیفتند باز هم امکان ابتلا وجود دارد و در صورت صحبت، سرفه و عطسه نیز شانس ابتلا افزایش می یابد.
این متخصص افزود: از افراد می خواهیم از خروج غیر ضروری از منزل خودداری کنند و با توجه به بروز این بیماری در کودکان از حضور کودکان در اماکن پر ریسک ممانعت کنند.


لزوم استفاده از ماسک برای کودکان
وی در ادامه نسبت به لزوم استفاده از ماسک توسط کودکان هنگام تاکید کرد و گفت: والدین باید سعی کنند ماسک را با اندازه صورت کودک تنظیم کنند، ضمن اینکه در حال حاضر استفاده از ماسک های ساده جراحی برای کودکان کافی است.
منصور قناعی همچنین بر ضرورت رعایت فاصله یک تا دو متری از افراد برای پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا تاکید کرد.
وی با بیان اینکه کرونا علائم بسیاری از بیماری ها را تقلید می کند، گفت: بنابر این هر کودکی که دچار علائمی همچون تب می شود که به درمان های عادی پاسخ نمی دهد حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

کرونا در کودکان با چه علائمی بروز می کند
این فوق تخصص عفونی اطفال، درباره علائمی که در صورت بروز در کودکان باید حتماً به پزشک مراجعه شود، توضیح داد: در کودکان زیر یک سال تب بالا اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابر این در صورت تبی که با درمان های عادی پایین نیاید والدین باید کودک را نزد پزشک بیاورند و پزشک کرونا را نیز در لیست تشخیص های خود قرار دهد.

وی ادامه داد: علامت دیگری که بسیار شایع است و هرسال در فصل تابستان بسیاری از کودکان با آن مواجه می شوند، اسهال و استفراغ است و با توجه به اینکه اسهال و استفراغ نیز می تواند از علائم گوارشی کرونا باشد، اگر در حال حاضر در کودک اسهال و استفراغی اتفاق بیفتد که پزشک نتواند با درمان های عادی آن را بر طرف کند و یا با درگیری سیستم های دیگر بدن مانند سرفه و یا بروز دانه هایی بر روی پوست و یا زردی همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.
منصور قناعی افزود: بی میلی کودک نسبت به غذا خوردن و کاهش ادرار از علائمی است که والدین در صورت مشاهده باید نسبت به آنها احساس خطر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بروز این علائم به ویژه در کودکانی که با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده اند و یا اینکه بدون وسایل حفاظتی در اماکن شلوغ، باید شک ما را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ برانگیزد.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت شست و موی مرتب دست ها و حفظ فاصله اجتماعی با افراد به والدین توصیه کرد جز در مواقع ضروری کودکان را از خانه خارج نکنند و تا جای ممکن در اجتماعات حاضر نشوند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد