جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۲
کد مطلب: 5217
۰

7 راه جلوگیری از دعواهای کلامی بین همسران

برخی افراد برای حل اختلاف‌های خود به جدال و بگومگو رو می آورند که منجر به بحث‌های کلامی شدید بین آنها می‌شود و این بحث‌های کلامی به سمت فحش و بدگویی، ناسزا، توهین وافتراء رفته و همیشه یکی از افراد سعی می‌کند خود را حق به جانب جلوه داده و طرف مقابل را تخریب کند.

در این روش فرد فکر می‌کند با تخریب شخصیت، به طرف مقابلش می‌تواند غلبه پیدا کند. در نتیجه اختلافات آن‌ها به سمتی سوق پیدا می‌کند که جدال برای آنها، حکم جنگ داشته و باید یکی از آنها پیروز میدان شود تا آرام شود. 

1.جر و بحث با «گفت‌وگو» فرق دارد

زن و شوهر باید در زندگی مشترک مدام «گفت‌وگو» داشته باشند. افکار و احساساتشان را با همدیگر در میان گذاشته و اگر دلخوری بین آنها بوجود می‌آید با همدیگر مطرح کنند. 

زوج‌ها باید شرایط گفت‌وگوی سالم را ایجاد و مهارت‌های مذاکره کردن را در نظر بگیرند و در حین گفت‌وگو احساسات و افکار طرف مقابل را درک کنند، این راه می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته  و مانع این می‌شود که مذاکرات و گفت‌وگوی آنها به دعوا و افتراء و بدگویی کشیده نشود.

2.زن و شوهر باید به "مهارت‌های ارتباطی " مسلط باشند

اگر زوجین به «مهارت‌های ارتباطی» آشنا نباشند و بخواهند اختلافاتشان را طبق جدال لفظی حل کنند، این کار باعث خرد شدن شخصیت، بی‌احترامی، تجاوز به حریم شخصی طرفین می‌شود. در این صورت کینه و نفرت در دل زوجین باقی مانده و احساسات منفی درون آنها تشدید شده و در نهایت آن عشق، عاطفه و احساس مثبتی که به هم دارند، از بین رفته و باعث می‌شود به سمت طلاق و جدایی پیش روند.

در نهایت توصیه‌ای که در اینجا به زوجین می شود، این است که زوجین باید به مهارت‌های ارتباطی آگاه و در کارگاه‌های آموزشی، این رفتارها و مهارت‌های ارتباطی را به خوبی یاد بگیرند. البته مهارت‌های ارتباطی بیشتر«مهارت‌های بین فردی» است.

3.زوج‌ها باید شنونده خوبی برای همدیگر باشند

یکی از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از جدال و جرو بحث در بین زوج‌ها این است که زوجین قبل از هر چیزی باید شنونده خوبی برای همدیگر باشند. زن و شوهر باید سعی کنند، اگر طرف مقابل حتی با عصبانیت مشکل خود را ابراز می‌کند، او را آرام کرده و شنونده خوبی برای خواسته‌ها و مشکلات او باشد.
 
باید صحبت‌های او را گوش کرده و احساساتش را درک و از زاویه دید آن ببیند و خود را جای او بگذارد. در واقع با این روش به طرف مقابل نشان می‌دهند که متوجه منظور او شده که عصبانیت او از چه چیزی است. در واقع با این کار به طرف مقابل این پیام را رسانده‌اید که من، تو را درک کرده‌ام، بعد نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنید؛ زیرا با این روش شفاف‌تر منظورتان را به هم می‌رسانید.
 
این روش باعث می‌شود که خیلی از مسایل روشن شود و جلوی اختلاف نظرها را گرفت.

4.فضا را برای "گفت‌وگو" بازکنیم

خیلی از افراد در این طور مسایل زود عصبانی شده و نمی‌توانند احساسات خود را درست مطرح کنند. این افراد به جای اینکه افکارشان را بیرون بریزند، احساسات منفی خود را بروز داده و با حالت انفجار تنفرشان را ابراز می‌کنند. در این روش باعث می‌شود که طرف مقابلشان را عصبانی کرده و به اختلافات دامن بزنند.

5.زن و شوهر قبل از بحث و جدال با خودشان خلوت کنند

زمانی که زن و شوهر حس می‌کنند که اگر بحثی را شروع کنند، باعث جدال آنها می‌شود، باید از هم فاصله گرفته و نفسی تازه کنند و یا در اتاق و یا حیاط قدم بزنند. احساسات و افکار خود را در ذهن خود مرور کرده و یا حتی آنها را به کاغذ بیاورند.

6.درصورت لزوم احساسات و تفکرات به صورت نامه در آورند و به هم بدهند

زوج‌ها اگر نمی‌توانند احساسات و تفکرات خود را نسبت به فرد مقابلشان شفاهاً بگویند، آنها را به صورت نامه بنویسند؛ مثلا بگویند «من از تو چنین انتظاری داشتم و توقع من از شما این نبود و یا از دست شما ناراحت شدم»

7.با جدال مشکلات و سوءتفاهمات از بین نمی‌رود

با جدال و جر و بحث هیچ وقت مشکلی حل نمی‌شود، زیرا در این مواقع افراد بیشتر تحت هیجانات و احساساتشان قرار گرفته و نمی‌توانند افکار خود را متمرکز کنند.

البته عکس‌العمل برخی از زوج‌ها در زمان دعوا و جدال با هم متفاوت است که می‌توان این افراد را به 3 دسته تقسیم کرد:

دسته اول: افرادی که احساسات و افکار خود را مطرح نمی‌کنند. به این افراد معمولاً انسانهای خجالتی، کم رو گفته می‌شود که جرات ابراز احساسات خود را نداشته و سعی می‌کنند که چهره خوبی از خود نشان داده و دیگران را از خود راضی نگه دارند. در این مواقع این افراد فیلم بازی کرده و چهره واقعی خود را نشان نمی‌دهند؛ اینگونه افراد شاید سالهای سال از همسر خود متنفر بوده و هیچگاه ابراز نکرده و خودشان را خوب و خوشحال جلوه می‌دهند. اینگونه افراد از خود راضی نبوده و احساسات منفی را در خود می‌ریزند که متاسفانه دچار افسردگی می‌شوند.

دسته دوم: دسته‌ای دیگری از افراد در جامعه وجود دارندکه بسیار پرخاشگرند و زمانی که کوچکترین موضوع منفی به ذهن آنها می‌رسد به شدت عصبانی می‌شوند و به طرف مقابل حمله کرده و باعث تخریب او می‌شوند. در اینگونه مواقع، آن صمیمتی که بین زوجین است از بین می‌رود.

دسته سوم: این دسته از افراد که روانشناسان معتقد هستند که باید همه، اینگونه رفتار کنند، این است که این افراد معمولا احساسات خود را با جرات، البته با حفظ احترام و شخصیت طرف مقابل، ابراز می‌کنند؛ خیلی راحت و با صراحت افکار خود را بیرون ریخته تا به طرف مقابل برنخورد و اگر ناراحت شود، در خود به این نتیجه می‌رسد که به او توهین نشده است. مثلا می‌تواند با مقدمه چینی بگوید «با اینکه من به تو علاقه دارم و دوستت دارم و شخصیت تو را می‌پسندم، اما این رفتاری که از خودت نشان دادی، مرا ناراحت کرد. شاید ایراد از من باشد که ناراحت می‌شوم.» اینگونه رفتارها مانع خیلی از مسایل بعدی و پیام‌های منفی آن می‌شود.

در نتیجه اگر زن و شوهری در جدال بیفتند و مدام با هم بحث و دعوا و مچ‌گیری کرده و فقط اشتباهات یکدیگر را به همدیگر متذکر شوند و پای اطرافیان را به جدال و بحث خود باز کنند قطعا رفتارهایشان نتیجه نمی‌دهد و در نهایت سرانجامی نخواهد داشت.   برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.