چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 5314
۰

تصاویر قمر سفید پوش زحل/ لایه ای 100 متری از برف روی انسلادوس

دانشمندان طی هفته جاری اعلام کردند قمر انسلادوس سیاره زحل در پوششی از پودر سفید رنگ برف به ضخامت 100 متر پوشیده شده است، برفی که به اعتقاد دانشمندان از فوران آبفشانها در قلب شکافهای طولانی نیمکره جنوبی قمر که به ردهای ببر شهرت دارند، سرچشمه می گیرند.
به گزارش مهر، مقداری از برفهای برخاسته از این آبفشانها به سطح قمر بازمی گردند و بر روی یکدیگر انباشته شده و حفره ها و شکافها را پوشش می دهند. به گفته "پائول شنک" دانشمند علوم سیاره ای در موسسه سیاره ای و قمری هیوستون، ابعاد این دانه های برفی کسری از میلیمتر است و در نتیجه برف ایجاد شده لطیف ترین برفی خواهد بود که شاید انسانها انتظار تجربه یا دیدن آن را داشته باشند. این یافته جدید بر اساس تصاویر واضحی به دست آمده که توسط فضاپیمای کاسینی ناسا از سطح انسلادوس به ثبت رسیده است، همچنین نقشه های جهانی از الگوهای رنگی که سن ساختارهای سطحی قمر را آشکار می کنند نیز در این کشف نقش مهمی به عهده داشته اند. در تصاویر به ثبت رسیده توسط کاسینی می توان مناطقی در شمال آبفشانهای فعال قمر را مشاهده کرد. حاشیه حفره های قدیمی تر و شکافها به واسطه نشستن لایه ای نرم از برف ظاهری لطیفتر به خود گرفته اند در حالی که حاشیه شکافهای جوانتر مشخص تر و تیزتر دیده می شوند. بر اساس چنین تصاویری است که "شنک" تخمین می زند برف با عمقی برابر 75 تا 125 متر بر روی این قمر نشسته است. انسلادوس از خورشید فاصله زیادی دارد و از این رو حرارت سطح این قمر در حدود منفی 200 درجه سلسیوس است، به این شکل تمامی بخار آبی که از آبفشانهای این قمر به بیرون فوران می کنند، به کریستالهای یخی تبدیل می شوند:  
دانشمندان به تازگی اعلام کرده اند لایه ای 100 متری از برف سطح قمر انسلادوس را فراگرفته است   آبفشانهای انسلادوس برای اولین بار در تصاویری که کاسینی به صورت ضد نور از این قمر در سال 2005 به ثبت رسانده بود رصد شدند   با کمک چنین تصاویری که کاسینی به ثبت رسانده دانشمندان ارتفاع برفی که بر روی انسلادوس نشسته را 75 تا 125 متر تخمین زده اند   آبفشانهای انسلادوس نیز مانند آبفشانهای زمینی از قبیل آبفشانهای پارک ملی یلواستون از میان شکافهای سنگها بخار آب و آب داغ به بیرون فوران می کنند   دانشمندان می گویند گرانش کم انسلادوس که در حدود یک درصد از گرانش زمین است منجر به کشیده شدن مقادیری از این ذرات یخی به سوی فضای خارج می شود و در نهایت این مواد منجر حلقه E زحل را تشکیل داده اند   در این تصویر که کاسینی در سال 2008 به ثبت رسانده توده ای از ذرات یخی دیده می شوند که از سطح قمر به فضای خارج فوران کرده اند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...