شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۵:۴۲
کد مطلب: 5358
۶۳
۱۰۹
اطلاعات دارویی مورد نیاز شما در این رابطه

چه کسانی بعد از سکته زنده می مانند؟

چه کسانی بعد از سکته زنده می مانند؟
مغز ارگانی بسیار حساس به کاهش جریان خون و اکسیژن است، قطع کامل جریان خون در یک منطقه از مغزظرف 4 تا 10 دقیقه سبب مرگ بافتی خواهد شد. افت جریان خون به کمتر از 16 تا 18 میلی لیتر در دقیقه به ازاء هر 100 گرم بافت مغز نیز می تواند ظرف یک ساعت منجر به مرگ سلولی شود. سکته مغزی (CVA یا Stroke) به بروز حاد نقائص عصبی که بیش از 24 ساعت طول بکشند و ناشی از ضایعه مغز در اثر اختلال جریان خون آن باشند، اطلاق می شود. 

اختلال جریان خون مغز دو مکانیزم می تواند داشته باشد : شایعترین نوع در اثر کاهش خونرسانی است (سکته ایسکمیک) و در موارد کمتری نیز پارگی عروق و خونریزی در داخل بافت مغز (سکته هموراژیک)علت بیماریست. این بیماری شایعترین علت ناتوانی جسمی و سومین علت مرگ در سراسر جهان محسوب میشود بطوریکه تنها در کشور ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از 700 هزار مورد از این بیماری بروز می کند.
متاسفانه در كشور ما نيز شيوع سكته مغزي فراوان است و در جمعيت جوان كشور نيز بروز مي كند.داشتن يك برنامه توانبخشي صحيح براي بهبود اين بيماري ضروري است .


 

علائم سکته مغزی
1- سنگینی‌ ناگهانی‌ در اندام‌ یا کرختی‌ و ناتوانی‌ در کنترل‌ عضلات‌ و ضعف یا فلج یک طرفه بدن
2- کاهش هوشیاری‌ و یا اختلال شدید حسی یک طرفه
3- اختلال ناگهانی تکلم و یا درک
4- بروز سردرد ناگهانی و شدید و گیجی
5- اختلالات‌ بینایی‌
6- بی‌اختیاری‌ مدفوع‌ یا ادرار  با مشاهده هریک از علائم فوق با حفظ خونسردی و پرهیز از هرگونه اقدام درمانی خودسرانه (بویژه استفاده از داروهای ضد فشارخون یا داروهای قلبی)بیمار را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید.   پیشگیری
از آنجایی که نوع کاهش خونرسانی (سکته ایسکمیک)شایعترین علت بیماری سکته مغزی محسوب می شود پرهیز از عوامل زمینه ساز انسداد مجرای عروق، بهترین روش پیشگیری از یبماریست.
مهمترین عوامل عبارتند از :
1- فشار خون بالا (شایعترین و مهمترین عامل)
2- چربی خون بالا
3- قند خون بالا
4- مصرف سیگار و الکل
5- بیماریهای لخته ساز قلبی بویژه اختلالات دریچه ای و ریتم نامنظم ضربان قلب
6- عوامل با شیوع کمتر مانند کم تحرکی، قرصهای ضد بارداری خوراکی و غلظت زیاد خون با نگاهی اجمالی به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که بسیاری از موارد بروز این بیماری ناتوان کننده و مرگبار با کنترل یا پرهیز از عوامل خطر به راحتی قابل پیشگیری خواهند بود.

 

درمان
به طور کلی درمان بیماری سکته مغزی شامل دو مرحله است:
1- فاز حاد(بلافاصله تا چندین روزپس از بروز بیماری)
2- فاز تحت حاد و مزمن(پس از هفته اول تاچندین ماه پس از بروز بیماری) در فاز حاد پس از بررسی های اولیه و مشخص نمودن نوع سکته و عوامل خطرزا، درمان ها معمولا” شامل پایدار نمودن وضعیت بالینی بیمار، استفاده از داروهای حل کننده لخته مانند rt-PA در موارد انتخابی، کاهش تورم بافت مغز در صورت وجود، تجویز داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت، استفاده از داروهای محافظت کننده سلولی، انجام جراحی و رفع عوامل خطرزاری بیماری خواهد بود. لازم به ذکر است که در صورت پایدار بودن وضعیت بیمار، توانبخشی بیماران باید در این فاز و حتی در بیمارستان شروع شود، چرا که شروع هرچه سریعتر توانبخشی با میزان و سرعت بالاتر بهبودی در آینده همراه خواهد بود. در فاز تحت حاد و مزمن محور درمانها بر توانبخشی صحیح بیمار به منظور افزایش توانایی های جسمی و پیشگیری از بروز تدریجی هوارض جدی و ناتوان کننده در بیمار و در نتیجه کاهش موارد مرگ و میر در آینده، استوار است. در این دوره توجه به اصلاح الگوی زندگی و عوامل خطرزای بیماری نیز به منظور پیشگیری از بروز سکته های مجدد باید مد نظر قرار گیرد.    چه کسانی بعد از سکته زنده می مانند؟ با وجود اینکه سکته شدید باعث اختلال در حرکت و حتی کاهش هوشیاری می‌شود، اما محققان دریافتند که برخی از این بیماران هنوز قادر به انداختن پاهای خود روی یکدیگر هستند که این کار، آسان به نظر نمی‎رسد. 
 بیمارانی که پس از بروز سکته قادرند پاهای خود را به صورت ضربدری روی هم قرار دهند از سلامت بیشتری برخوردار بوده ومیزان مرگ و میر در آن‌ها کمتر است. به گزارش مشرق، «برند فدرسون» استاد پزشکی دانشگاه مونیخ آلمان به همراه همکارانش می‌گوید، افرادی که پس از سکته مغزی شدید قادر به قرار دادن پاهای خود به صورت ضربدری هستند، امید به بهبودی در آن‌ها بیشتر است. فدرسون اعلام کرد، افرادی که در 15 روز اول بعد از بروز سکته شدید قادر به گذاشتن پاهای خود به حالت ضربدری هستند، احتمال بیشتری دارد که در زندگی روزمره خود استقلال داشته و کمتر دچار مشکلات عصبی شوند. مطالعات نشان داد که میزان مرگ و میر در این افراد هم پایین‌تر است. با وجود اینکه سکته شدید باعث اختلال در حرکت و حتی کاهش هوشیاری می‌شود، اما محققان دریافتند که برخی از این بیماران هنوز قادر به انداختن پاهای خود روی یکدیگر هستند که این کار، آسان به نظر نمی‎رسد. این مطالعه بر روی 68 بیمار که دچار سکته شدید شده و نیاز به درمان و مراقبت‌های ویژه از جمله تهویه داشتند صورت گرفت. در این مطالعه، دو گروه 34 نفره تشکیل شد، یک گروه می توانستند پاهایشان را روی هم بیندازند و گروه دیگر قادر به این کار نبودند. این مطالعه به مدت یک‌سال روی بیماران صورت گرفت. مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر در گروه اول که قادر به گذاشتن پاهای خود به صورت ضربدری بودند یک نفر یا 9 درصد بود این درحالی است که این میزان در گروه دوم که قادر به این کار نبودند حدود 18 نفر یا 53 درصد بود. همچنین گروه اول با مشکلات عصبی کمتری در زمان ترخیص از بیمارستان روبرو بودند.   تازه ها درباره سکته مغزی 1) داروی ماینوسیکلین ( Minocycline ) می تواند عوارض سکته مغزی حاد را کاهش دهد : محققان در تحقیقاتی که بر روی 152 بیمار سکته مغزی زن و مرد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف داروی ماینوسیکلین ( یک نوع آنتی بیوتیک ) در طی 6 تا 24 ساعت پس از وقوع سکته مغزی می تواند سبب بهبود قابل توجه پیش آگهی بیماران شده و پس از گذشت 3 ماه از بیماری با میزان کمتری ازناتوانی همراه داشته اند. داروی ماینوسیکلین در سایر تحقیقات نیز اثرات محافظت کننده (Neuroprotective) در بیماریهای عصبی مانند ALS ، MS و پارکینسون را در مدل های حیوانی قابل توجهی از خود نشان داده است. 2) استفاده از سلولهای بنیادی ( Stem cell ) به عنوان درمان سکته مغزی و ضربه های مغزی در آینده نزدیک :  
3) تزیق پروتئین TGF-آلفا می تواند سبب بهبود عملکرد حرکتی بیماران پس از سکته مغزی شود: بیمارانی که دچار نقائص حرکتی پس از سکته مغزی هستند ، ممکن است با استفاده از پروتئین TGF-آلفا  ( فاکتور رشد تغییر یابنده آلفا ) که به طور طبیعی در بخشهای ترمیم یافته مغز آسیب دیده ظاهر می شود بر نقائص حرکتی ایجاد شده غلبه نمایند. در تحقیقاتی که در مدلهای حیوانی دچار سکته صورت گرفته است تزریق این پروتئین به مغز سبب شد تا 99 درصد از نقائص حرکتی بوجود آمده پس از سکته مغزی بهبود یابد. تجویز  TGF-آلفا از طریق بینی هم سبب کاهش عوارض جسمی تا 70 درصد گردید. نتایج فوق امیدهای تازه هی را پیش روی بیماران و محققین برای درمان تقریبا کامل عوارض جسمی ایجاد شده قرار داده است. 4) استفاده از پادتن ضد Nogo-A می تواند به بهبود عملکرد در سکته های مغزی مزمن بیانجامد : پس از شناخت پروتیئنی در مغز به نام Nogo-A که از رشد مجدد نورون های مغز جلوگیری کند دانشمندان با تجویز پادتن این پروتیئن به مدلهای حیوانی که دچار سکته مغزی ( با انجام جراحی ) شده هند متوجه شدند که در این گروه از حیوانات به تدریج رشد مجدد اکسونهای قشر مغز و نتیجتا بهبود قابل توجه عملکرد اندامهای فلج بویژه پس از 3 هفته از وقوع بیماری حتی در مواردی که مدت طولانی از بروز سکته مغزی گذشته است ( موارد مزمن ) قابل مشاهده است.  

  اطلاعات دارویی مورد نیاز شما Warfarin
وارفارين يک داروي ضد انعقاد است که جهت پيشگيري از ايجاد لخته در عروق تجويز مي شود. اين دارو به طور وسيعي در بيماران در معرض خطر تشکيل لخته مانند بيماران قلبي دچار اختلال ضربان قلب (بويژه نوع AF)، اختلالات دريچه‌ها و يا دارندگان دريچه‌هاي مصنوعي و بيماران مستعد لخته سازي در عروق اندام‌ها (DVT) مصرف مي شود. * اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : معمولاً يک بار در روز و در زمان مشابه در هر روز مصرف مي شود.
دوزاژ : ميزان دوزاژ بر اساس دستور پزشک و بر اساس آزمايش INR (و يا PT) تعيين و معمولاً بين 2 تا 10 ميلي گرم در روز مصرف مي شود.
شروع و طول مدت اثر : اثر دارو ظرف 48-24 ساعت شروع مي شود و طول مدت اثر دارو 2 تا 3 روز است. * عوارض احتمالي
1- خونريزي و کبودي 2- درد شکم/ اسهال (ناشايع)
3- تب (ناشايع) 4- بثورات پوستي (ناشايع)
5- يرقان (ناشايع) 6- ريزش مو (ناشايع) * توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت بروز خونريزي (از مخاط بيني، لثه‌ها ، تورم مفاصل و يا کبودي‌هاي بسيار وسيع) سريعاً با پزشک خود مشورت کنيد.
• درصورت فراموش کردن مصرف به موقع به محض به ياد آوردن دارو را مصرف کنيد، دوز بعدي را بر اساس برنامۀ قبلي ادامه دهيد.
• اگر دچار بيماريهاي کبدي مزمن، فشار خون بالا، زخم معده، استعداد به خونريزي‌هاي طولاني هستيد و يا داروهاي ديگري هم مصرف مي کنيد قبل از مصرف موارد را به پزشک خود اطلاع دهيد.
• دارو در حاملگي و دوران شيردهي معمولاً تجويز نمي شود.
• در جراحي‌ها و يا پروسه‌هاي دندانپزشکي ممکن است دارو موقتاً نياز به قطع داشته باشد، با پزشک يا دندانپزشک خود مشورت کنيد.
• دوزاژ مثانه در اين بيماران بايد با احتياط و به آرامي انجام شود. * تداخلات
برخي داروها مي توانند بر عملکرد دارو تأثير گذاشته و اثر آن را کم يا زياد کنند. مهمترين اين داروها عبارتند از: آسپيرين، داروهاي ضد تشنج، قرصهاي خوراکي ضد بارداري، داروهاي ضد درد و ضد التهاب غير استروئيدي (مانند بروفن، ديکلوفناک، ايندومتاسين، ناپروکسن و مفناميک اسيد)، سايمتيدين، برخي داروهاي ضد ديابت، برخي آنتي بيوتيک ها، داروهاي ضد يبوست و ادرارآور و مصرف الکل. Clopidogrel (Plavix/Osvix)
اين دارو مانند آسپيرين از دستۀ داروهاي ضد پلاکت است و جهت پيشگيري از تشکيل لخته در عروق تجويز مي شود. کلوپيدوگرل در برخي از بيماريها و نيز در کساني که امکان مصرف آسپيرين را ندارند بر اين دارو ارجحيت دارد. * اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : روزانه يک بار.
دوزاژ : 75 ميلي گرم روزانه.
شروع و طول مدت اثر : اثر دارو ظرف يک ساعت شروع و به مدت 24 ساعت تأثير دارد. * عوارض احتمالي
1- کبودي/ خونريزي از مخاطات (شايع) 2- خونريزي/ زخم معده (ناشايع)
3- خونريزي از ادرار (ناشايع) 4- تهوع/ استفراغ (ناشايع)
5- درد شکم/ استفراغ (ناشايع) 6- سردرد/ سرگيجه (ناشايع)
7- گلو درد (ناشايع) 8- بثورات پوستي/ خارش (ناشايع) * توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش کردن مصرف، به محض به خاطر آوردن دارو را مصرف کنيد ولي اگر تا دوز بعدي کمتر از 4 ساعت زمان داشتيد، دارو را مصرف کرده ولي دوز بعدي را نخوريد.
• درصورتيکه دچار بيماريهاي کبد يا کليه، زخم معده هستيد و يا داروهاي ديگري هم مصرف مي کنيد پزشک خود را در جريان قرار دهيد.
• بي ضرر بودن دارو در حاملگي يا شيردهي کاملاً ثابت نشده، در اين موارد با پزشک خود مشورت کنيد.
• درصورت نياز به جراحي ممکن است دارو از يک هفته قبل نياز به قطع شدن داشته باشد. با پزشک يا دندانپزشک خود مشورت کنيد.
• دارو جهت اطفال توصيه نمي شود. * تداخلات
مصرف همزمان آسپيرين و ساير داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (مانند ديکلوفناک، ايبوپروفن، ناپروکسن، ايندومتاسين و مفناميک اسيد). با کلوپيدوگرل احتمال بروز خونريزي‌هاي گوارشي را افزايش مي دهد. Dipyridamol
اين دارو در اواخر دهۀ 70 ميلادي به عنوان يک داروي قلبي و افزايش دهندۀ ظرفيت فعاليت در اين بيماران ارائه شد ولي امروزه از خواص ضد پلاکتي اين دارو جهت کاهش احتمال ايجاد لخته در عروق بيشتر استفاده مي شود.
اين دارو معمولاً به همراه ساير داروها مثل آسپيرين يا وارفارين تجويز مي شود و به تنهايي تأثير بسيار کمي دارد. * اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : دارو 3 تا 4 بار در روز، يک ساعت قبل از وعده‌هاي غذا مصرف مي شود.
دوزاژ : بر اساس علت تجويز از 150 تا 400 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : اثر دارو ظرف يک ساعت از مصرف شروع مي شود و طول مدت اثر آن در حدود 8 ساعت مي باشد. * عوارض احتمالي
1- ناراحتي گوارشي/ تهوع (شايع) 2- سردرد (شايع)
3- سرگيجه (شايع) 4- اسهال (ناشايع)
5- بثورات پوستي (ناشايع) * توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش کردن مصرف، به محض به خاطر آوردن دارو را مصرف کنيد ولي اگر تا زمان دوز بعدي کمتر از 2 ساعت زمان مانده، دارو را مصرف کنيد ولي دوز بعدي را حذف نمائيد.
• اگر دچار کاهش فشار خون، ميگرن، درد قلبي، سکته قلبي اخير هستيد و يا داروهاي ديگري هم مصرف مي کنيد پيش از مصرف، پزشک خود را در جريان قرار دهيد.
• بي ضرر بودن دارو در حاملگي و شيردهي ثابت نشده. در اين موارد با پزشک خود مشورت کنيد.
• در فعاليت‌هاي حساس و رانندگي مراقب برخي عوارض مانند گيجي و سردرد ناشي از مصرف دارو باشيد. * تداخلات
دي‌پيريدامول تأثير ساير داروهاي ضد انعقاد و در نتيجه استعداد به خونريزي را افزايش مي دهد. اين دارو همچنين به همراه داروهاي ضد فشار خون مانند آتنرلول، پروپرانولول مي تواند سبب کاهش شديد ضربان قلب شود.
داروهاي ضد اسيد معده مي توانند سبب کاهش اثر دي‌پيريدامول شوند. Aspirin
آسپيرين با بيش از 80 سال سابقۀ مصرف در واقع يک ضد درد و ضد التهاب و تب‌بر است که در دوزهاي پايين از تشکيل لخته در عروق پيشگيري مي کند.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : براي کاهش درد و تب هر 6-4 ساعت بين 300 تا 900 ميلي گرم و جهت پيشگيري از تشکيل لخته روزانه 75 تا 300 ميلي گرم، بهتر است بلافاصله پس از غذا مصرف شود.
شروع و طول مدت اثر : شروع اثر بين 30 تا 60 دقيقه بعد از مصرف و طول مدت عملکرد تا 12 ساعت.
* عوارض احتمالي
1- سوء هاضمه/ ناراحتي گوارشي (شايع) 2- تهوع (شايع)
3- بثورات پوستي (ناشايع) 4- تنگي نفس (ناشايع)
5- وزوز و صداهاي زنگ در گوش (ناشايع) 6- خونريزي گوارشي (ناشايع)
7- اختلالات کبدي قابل برگشت (ناشايع)

* توجهات ويژه و موارد احتياط
• اگر مصرف به موقع دارو را فراموش کرديد هر چه سريعتر دارو را مصرف کنيد و اگر تا زمان دوز بعدي کمتر از 2 ساعت باقي مانده، دارو را استفاده کرده و دوز بعدي را حذف کنيد.
• اگر دچار بيماريهاي مزمن کبدي – کليوي، آسم، آلرژي به آسپيرين و يا زخم معده هستيد و يا داروهاي ديگري هم استفاده مي کنيد، قبل از مصرف پزشک خود را در جريان بگذاريد.
• بهتر است دارو در حاملگي و شيردهي مصرف نشود.
• مصرف دارو بدون تجويز پزشک در افراد زير 16 سال توصيه نمي شود. (خطر سندرم Reye’s).
* تداخلات
• مصرف همزمان با داروهاي ضد اسيد معده مي تواند اثرات آسپيرين را کاهش دهد.
• مصرف همزمان با کورتونها، الکل و هپارين و داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (مثل ديکلوفناک، ايبوپروفن، ايندومتاسين و ناپروکسن) احتمال بروز زخمهاي گوارشي را افزايش مي دهد.
• آسپيرين مي تواند سبب افزايش عوارض سمّي داروي سديم والپروات (ضد تشنج) شود.
• مصرف آسپيرين، همراه داروهاي ضد ديابت خوراکي، احتمال کاهش شديد قند خون در اثر داروي ديابت را افزايش مي دهد. Citicolin
اين دارو به دسته اي از داروهاي ضد افسردگي تعلق دارد که به مهار کننده‌هاي بازجذب سروتونين (SSRIs) معروفند. داروهاي متعلق به اين گروه نسبت به داروهاي ضد افسردگي قديمي تر، کمتر خواب آلودگي ايجاد مي کنند.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : روزانه يک بار ترجيحاً هنگام صبح.
دوزاژ : 20 تا 80 ميلي گرم روزانه.
شروع و طول مدت اثر : برخي اثرات درماني دارو پس از دو هفته بروز خواهند نمود ولي براي مشاهدۀ حداکثر اثر درماني بايد حدقل 4 هفته يا بيشتر مصرف شود. طول دوره درمان معمولاً بيشتر از اين ميزان است. طول مدت اثرات درماني مي تواند تا 6 هفته پس از مصرف طولاني مدت مشاهده شود.

* عوارض احتمالي
1- ناراحتي گوارشي (شايع) 2- سردرد و عصبي شدن (شايع)
3- کاهش خواب و کاهش اشتها (شايع) 4- کاهش ميل جنسي (ناشايع)
5- خواب آلودگي (ناشايع) 6- بثورات پوستي (ناشايع)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش کردن مصرف به موقع، به محض به خاطر آوردن دارو را مصرف کنيد. اگر تا زمان مصرف دوز بعدي کمتر از 8 ساعت باقي مانده دارو را مصرف کرده ولي دوز بعدي را حذف کنيد.
• هرگز دارو را به صورت سرخود قطع نکنيد، قطع دارو بايد با مشورت پزشک و به صورت تدريجي صورت گيرد.
• در صورتي که دچار بيماريهاي مزمن کليوي، کبدي، قلبي، تشنج و يا ديابت هستيد و اگر همزمان داروهاي ديگري نيز مصرف مي کنيد، قبلاً پزشک خود را مطلع کنيد.
• بي خطر بودن دارو در حاملگي و شيردهي ثابت نشده و مصرف با احتياط دراين موارد توصيه مي شود.
• به دليل احتمال ايجاد خواب آلودگي به هنگام رانندگي يا انجام کارهاي حساس، بسيار احتياط نمائيد.
* تداخلات
• مصرف همزمان دارو با داروهاي خواب آور و آرامبخش مي تواند سبب افزايش اثرات ناخواستۀ دارو شود.
• استفاده همزمان داروهاي ضد فشار خوب بتابلوکر (مانند پروپرانولول، متوپرولول و آتنولول) مي تواند اثرات منفي اين دارو بر روي سيستم قلب و عروق را افزايش دهد.
• اين داروها مي توانند اثر ضد انعقادي وارفارين را افزايش دهند.
• فلوگزتين مي تواند سطح خوني ليتيوم (Lithium) و اثرات سمّي آن را افزايش دهد.
• مصرف همزمان فلوگزتين با داروهاي ضد افسردگي موسوم به MAOIs (مانند فنلزين، ترانيل سپرومين بجز مکلوبمايد) مي تواند سبب بروز عوارض دارويي جدي و خطرناک شود.
• مصرف همزمان با ترفنادين مي تواند سبب بروز عوارض منفي قلبي شود. این دارو از دسته داروهای محرک مغزومحافظ عصبی (neuroprotective) محسوب میشود که سبب افزایش عملکرد واسطه های مهم بین اعصاب مثل استیل کولین و دوپامین میگردد.
سیتی کولین میتواند سبب بهبود تمرکز و حافظه شده و همچنین اثرات مثبتی بر یکپارچگی و عملکرد شبکه عصبی در مغز دارد به همین دلیل در بیماریهائی مانند آلزایمر، پارکینسون، سکته مغزی و صدمات تروماتیک مغز قابل تجویز است، در حیوانات به ویژه در همراهی با حل کننده های لخته (مثلr-TPA ) سبب کاهش وسعت اندازه آسیب در اثر سکته مغزی شده است. اطلاعات کلی برای مصرف کنندگان

• نحوه مصرف :
- خوراکی (در ایران نایاب است) 2000-1000 میلی گرم در روز
در سکته مغزی حاد: 200-500 میلی گرم در روز از روز دوم پس از سکته
در سکته مغزی مزمن (پس از 6 ماه) : 600 میلی گرم در روز
- عضلانی یا وریدی :
در مرحله حاد : 750-500 میلی گرم به صورت وریدی در روز
در مرحله تحت حاد و مزمن : 500-250 میلی گرم (عضلانی) در روز • شروع و طول مدت اثر :
حداکثر اثر یکساعت و 24 ساعت پس از مصرف (خوراکی) مشاهده میشود. • عوارض احتمالی:
به طور کلی دارویCiticolin، بسیار کم عارضه است ولی شایعترین عوارض مشاهده شده عبارتند از:
1. اختلال گوارشی (تهوع، درد شکم و اسهال).2 افزایش (و یا کاهش) ضربان قلب.3 کاهش فشار خون 4.تاری دید .5 سردرد گذرا.6 عوارض گوارشی • توجهات ویژه و موارد احتیاط:
این دارو در حاملگی توصیه نمیشود. در صورت بروز عوارض ذکر شده با پزشک خود مشورت نمائید.

• تداخلات:
تا کنون تداخل مهمی با سیتی کولین گزارش نشده است. Piracetam (nootropil) در دسته داروهای نوتروپیک (بهبود دهنده عملکردهای مغزی) قرار دارد که مشتقات یک واسطه عصبی مهم در مغز بنام میباشد. این دارو در سال 1964 در بلژیک تولید و به دنیا معرفی شد.
پیراستام میتواند سبب برخی از عملکرد های شناختی مانند حافظه و تمرکز ، تکلم و کاهش آسیب پذیری مغز در شرایط گوناگونی مثل کمبود اکسیژن (Hypoxia) و مقادیر بالای الکل شود.
به همین دلیل در شرایطی مانند اختلال تکلم پس از سکته مغزی ، تشنج و اختلالات شناختی و پرش های عضلانی (Myoclonus) و انواعی از سر گیجه تجویز میشود، این دارو به علاوه اثرات ضد لخته پذیری (Anti-Thrombotic) ثابت شده ای دارد.

• نحوه مصرف:
در موارد مختلف روش مصرف متفاوت است. دارو به صورت قرص (یا کپسول) و دوزاژ 800 میلی گرم و سوسپانسیون موجود است.
بهتر است قبل از وعده های غذا مصرف شود.
• مقدار مصرف:
معمولا 800 میلی گرم هر 8 ساعت توصیه میشود ولی با دوزهای بالاتر نیز قابل مصرف است.(تا 9600 میلی گرم در روز)

• عوارض احتمالی:
عوارض ناشی از پیراستام اغلب نا شایع و گذرا است ، شایعترین آنها عبارتند از :
1)اضطراب 2)کم خوابی 3)بی قراری و تحریک پذیری 4)سردرد 5)لرزش(Tremor) 6)عوارض گوارشی
• توجهات ویژه و موارد احتیاط:
این دارو در نارسائی کلیه با احتیاط تجویز می شود (دفع کلیوی)
• تداخلات:
مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای محرک مغز و افزاینده حافظه احتمال اثرات نا خواسته این دارو را افزایش میدهد. Fluoxetine Citalopram
اين دارو از دستۀ داروهاي ضد افسردگي مهار کنندۀ بازجذب سروتونين (SSRIs) است (مانند فلوگزتين) با اين تفاوت که بهتر تحمل مي شود و عوارض گوارشي مانند تهوع، سوء هاضمه يا اسهال با ادامۀ درمان معمولاً از بين خواهند رفت. شروع اثرات درماني دارو نيز نسبت به فلوگزتين زودتر ديده مي شود.
براي ساير اطلاعات به داروي Fluoxetine مراجعه نماييد. Serteralin (Zoloft)
از دسته داروهاي ضد افسردگي مهارکنندۀ بازجذب سروتونين (SSRIs) است (مانند فلوگزتين).
دوزاژ : 50 تا 200 ميلي گرم در روز.
 براي ساير اطلاعات به داروي Fluoxetine مراجعه نماييد. Levodopa-C (Sinemet ، Parkinsin ، Medopar)
اين دارو از دسته داروهاي ضد پارکينسون است که از دهه 60 ميلادي تحول بزرگي در درمان اين بيماري بوجود آورد. دارو علايم بيماري مانند لرزش و کندي حرکات را به طور قابل توجهي کاهش مي دهدل ولي در درمان روند بيماري زمينه اي تأثيري ندارد.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : دارو 3 تا 6 بار در روز همراه با شير يا غذا مصرف مي شود.
دوزاژ : در ابتدا 125 تا 500 ميلي گرم روزانه و بر حسب نياز افزاي تا حداکثر 8000 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : شروع اثر دارو ظرف يک ساعت از مصرف و طول مدت تأثير آن 2 تا 12 ساعت است. رسيدن به حداکثر اثرات درماني مطلوب ممکن است تا 6 ماه پس از مصرف زمان لازم داشته باشد.
* عوارض احتمالي
1- عوارض گوارشي (تهوع، استفراغ و بي اشتهايي) (شايع)
2- حرکات غير طبيعي صورت يا اندام‌ها (شايع)
3- بي قراري و احساس اضطراب (شايع) 4- تيره شدن ادرار (شايع)
5- سرگيجه و غش (نسبتاً شايع) 6- توهم و هذيان (ناشايع)
7- طپش قلب (ناشايع) 8- گرگرفتگي و تعريق بيش از حد (ناشايع)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش شدن مصرف به موقع، به محض يادآوري دارو را مصرف کنيد و اگر تا دوز بعدي کمتر از 2 ساعت زمان داريد، دارو را مصرف نموده ولي دوز بعدي را حذف نمائيد.
• مصرف همزمان غذاهاي پر پروتئين مي تواند سبب کاهش دارو شود.
• درصورتيکه مبتلا به بيماريهاي قلبي، کبدي، کليوي، پرکاري تيروئيد، گلوکوم (آب سياه چشم)، زخم معده، آسم، ديابت يا بيماريهاي جدي رواني هستيد و يا داروهاي ديگري نيز مصرف مي کنيد قبل از شروع دارو حتماً پزشک خود را مطلع نمائيد.
• بي ضرر بودن دارو در حاملگي و شيردهي کاملاً ثابت نشده، در اين موارد مصرف دارو توصيه نمي شود.
• در هنگام مصرف دارو از حرکات سريع بدن، رانندگي و يا کارهاي بسيار حساس حتي المقدور پرهيز کنيد.
• قطع خودسرانه مصرف دارو مي تواند سبب بدتر شدن بيماري زمينه اي شود. تنها درصورت بروز طپش شديد قلب دارو را قطع کرده و سريعاً با پزشک خود مشورت کنيد.
* تداخلات
• مصرف داروهاي ضد افسردگي از دسته MAOIs (مانند فلنزين، ترانيل سيپرومين) مي تواند سبب افزايش بسيار شديد فشار خون شود.
• لوودوپا با داروهاي ضد افسردگي سه حلقه اي (TCAs) مانند کلرديازپوکسايد، آمي‌تريپتيلين، نورتريپتيلين و ايمي‌پرامين، مي تواند تداخل داشته باشد.
• داروهاي ضد جنون، فني‌توئين و برخي داروهاي ضد آلزايمر مي توانند اثر درماني لوودوپا را کاهش دهند.
• در طي مصرف دارو اندازه گيري متناوب فشار داخل چشم و تستهاي کبدي – کليوي و قلبي توصيه مي شود. Phenytoin
اين دارو از دستۀ داروهاي ضد تشنج (ضد صرع) هيدانتوئيني است که در اوايل دهه 1930 ميلادي معرفي شد. به علاوه، از اين دارو در موارد ديگري نيز چون دردهاي عصبي، برخي اختلالات ضربان قلب و حتي ميگرن استفاده مي شود.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : بر حسب مورد مصرف از يک تا سه بار در روز (اغلب يکبار در روز) با غذا يا مقادير کافي آب مصرف مي شود.
دوزاژ : بر اساس علت تجويز از 200 تا 500 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : اثر دارو از 5/1 تا 3 ساعت مصرف خوراکي شروع مي شود ولي حداکثر اثر ضد تشنجي دارو ممکن است تا يک هفته پس از شروع مصرف، بدست نيايد.
* عوارض احتمالي
1- سرگيجه و سردرد (شايع)
2- تهوع و استفراغ (شايع)
3- بي خوابي يا خواب آلودگي (نسبتاً شايع)
4- اختلال درتکلم (نسبتاً شايع)
5- پرموئي بدن (ناشايع)
6- تورم لثه‌ها (ناشايع)
7- تب به همراه گلودرد و زخم‌هاي دهاني (ناشايع)
8- بثورات پوستي (ناشايع)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• با مصرف اين دارو کاهش اسيد فوليک و ويتامين D در بدن مشاهده مي شود. مقادير کافي از اين مواد را در برنامه غذايي خود قرار دهيد و يا از مکمل‌هاي دارويي آنها استفاده کنيد.
• درصورت فراموش کردن مصرف به موقع، به محض به خاطر آوردن دارو را استفاده کنيد، قطع يا تأخير طولاني در مصرف دارو مي تواند سبب بروز حمله تشنج شود.
• دارو در حاملگي و شيردهي معمولاً تجويز نمي شود.
• درصورتيکه دچار بيماريهاي کليوي، کبدي، پورفيري و يا ديابت هستيد قبل از مصرف پزشک خود را مطلع سازيد.
• به هنگام مصرف از رانندگي و يا انجام کارهاي حساس تا حد امکان اجتناب کنيد. Valproate (Valproic Acid Depakene)
يک داروي ضد تشنج (ضد صرع) نسبتاً جديد است که جهت پيشگيري و درمان انواع مختلفي از صرع و برخي ديگر از بيماريها مانند اختلال خلق دو قطبي، ميگرن و دردهاي عصبي تجويز مي شود.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : روزانه يک تا سه بار پس از غذا مصرف مي شود.
دوزاژ : بر اساس مورد مصرف از 250 تا 5000 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : اثر دارو ظرف 60 دقيقه از مصرف شروع و تا بيش از 12 ساعت طول مي کشد.
* عوارض احتمالي
1- ريزش موي موقتي (شايع) 2- افزايش وزن (شايع)
3- سوء هاضمه/ تهوع (نسبتاً شايع) 4- خواب آلودگي/ گيجي (نسبتاً شايع)
5- آسيب کبدي/ يرقان (ناشايع) 6- کاهش سلولهاي خوني (ناشايع)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش شدن مصرف به موقع، به محض به خاطر آوردن دارو را استفاده کنيد، ولي اگر تا دوز بعدي کمتر از 2 ساعت مانده دارو را مصرف کرده و دوز بعدي را حذف کنيد.
• درصورتيکه مبتلا به ديابت، بيماري مزمن کبدي يا کليوي و ديابت هستيد، پيش از مصرف پزشک خود را در جريان قرار دهيد.
• قطع خودسرانه دارو يا تأخير طولاني در مصرف مي تواند سبب بروز حملۀ تشنج شود.
• اين دراو معمولاً در حاملگي و يا شيردهي توصيه نمي شود.
• توصيه مي شود تا دارو با نوشابه‌هاي کربناته و يا شير مصرف نشود.
• درصورت مصرف دارو از رانندگي يا انجام کارهاي بسيار حساس تا حد امکان پرهيز کنيد.
* تداخلات
• مصرف همزمان ساير داروهاي ضد صرع، مي تواند سطح خوني اين دارو را کاهش دهد.
• مصرف همزمان آسپيرين مي تواند اثرات والپروات را افزايش دهد.
• داروهاي ضد افسردگي، ضد جنون و برخي داروهاي ضد مالاريا مي توانند اثر دارو را کاهش دهند.
• سايمتيدين و اريترومايسين مي توانند اثرات والپروات را افزايش دهند.
• کلستيرامين (يک داروي کاهنده چربي خون) جذب و تأثير اين دارو را کاهش مي دهد. Baclofen (Lioresal)
اين دارو از دسته داروهاي شل کنندۀ عضلاني (Muscle relaxants) است که از طريق تأثير براي سيستم اعصاب مرکزي (مغز و نخاع) عمل مي کند. دارو جهت کاهش سفتي و گرفتگي عضلات در بيماريهاي مختلف مانند سکته مغزي، قطع نخاع، MS و کرامپ‌هاي عضلاني تجويز مي شود و سبب بهبود عملکرد حرکتي و افزايش بازده درمانهاي توانبخشي مي گردد. Baclofen نسبت به ساير داروهاي اين دسته کمتر سبب کاهش قدرت عضلاني مي شود و عوارض بوجود آمده مانند گيجي و خواب آلودگي نيز معمولاً موقتي هستند.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : تا 3 بار در روز به همراه غذا يا شير.
دوزاژ : شروع از 15 ميلي گرم در روز و به تدريج افزايش بر حسب نياز تا حداکثر 100 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : برخي از اثرات دارو ظرف 3-1 ساعت پس از مصرف ظاهر مي شوند ولي حداکثر اثرات درماني مطلوب ممکن است تا چند هفته پس از مصرف مشاهده نشوند. دارو تا حدود 8 ساعت پس از مصرف تأثير دارد.
* عوارض احتمالي
1- گيجي و خواب آلودگي (شايع) 2- تهوع (شايع)
3- خستگي پذيري عضلاني/ ضعف (شايع) 4- اختلالات ادراري (شايع)
5- يبوست/ اسهال (ناشايع) 6- سردرد (ناشايع)
7- بثورات پوستي (ناشايع)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش شدن مصرف به موقع، به محض به خاطر آوردن دارو را مصرف کنيد، اگر تا دوز بعدي کمتر از 2 ساعت زمان داريد، دارو را استفاده کرده ولي دوز بعدي را حذف کنيد.
• هرگز به طور خودسرانه دارو را قطع نکنيد، قطع ناگهاني دارو عوارضي به همراه خواهد داشت. جهت کاهش تدريجي دارو با پزشک خود مشورت کنيد.
• درصورتيکه دچار بيماريهاي کبدي، کليوي، اشکال در ادرار کردن، زخم معده، صرع و يا ديابت هستيد و يا داروهاي ديگري نيز مصرف مي کنيد، قبلاً پزشک خود را در جريان قرار دهيد.
• اين دارو در حاملگي و شيردهي مي تواند مضرباشد و در اين موارد معمولاً تجويز نمي شود.
• از رانندگي و انجام کارهاي حساس پس از مصرف دارو تا حد امکان پرهيز کنيد.
* تداخلات
• باکلوفن ممکن است سبب افزايش اثر داروهاي ضد فشار خون (و کاهش شديد فشار خون) شود.
• درصورت مصرف همزمان با داروهاي ضد پارکينسون احتمال بروز توهم و اختلالات شناختي افزايش مي يابد.
• استفادۀ همزمان از داروهاي خواب آور و آرامبخش مي تواند سبب افزايش گيجي و خواب آلودگي در بيمار شود.
• استفادۀ همزمان از داروهاي ضد اضطراب و ضد افسردگي مي تواند سبب ضعف عضلاني شديدتر در بيماران شود.
• اين دارو مي تواند سطح قند، AlkP و آنزيمهاي کبدي را بالاتر ببرد. Exelon (Rivastigmine)
ريوااستيگمين يک داروي ضد آنزيم کولين استراز است و به اين وسيله سبب افزايش استيل کولين در مغز (ناقل بين عصبي) و نتيجتاً افزايش سطح هوشياري، حافظه و شناخت مي گردد. اين دارو اساساً براي موارد خفيف تا متوسط دمانس (آلزايمر) به بازار آمد و امروزه براي ساير موارد دمانس (مانند سکته مغزي) نيز تجويز مي شود.
* اطلاعات کلي براي مصرف کنندگان
نحوه مصرف : دارو معمولاً دو بار در روز مصرف مي شود.
دوزاژ : شروع با 3 ميلي گرم روزانه و افزايش تا 12-6 ميلي گرم در روز.
شروع و طول مدت اثر : شروع اثر دارو بين 60-30 دقيقه و طول مدت اثر تا 12-9 ساعت از مصرف مشاهده مي شود.
دارو بايد در محيط خنک و خشک نگهداري شود.
* عوارض احتمالي
1- کاهش اشتها (شايع) 2- ناراحتي شکم/ تهوع (شايع)
3- بي قراري و گيجي (نسبتاً شايع) 4- احساس ضعف (شايع)
5- احساس خستگي/ تعريق زياد (شايع) 6- سردرد و کم خوابي (شايع)
7- تشنج (نادر)
* توجهات ويژه و موارد احتياط
• درصورت فراموش کردن مصرف به موقع، دارو را به محض يادآوري استفاده کنيد، اگر تا دوز بعدي کمتر از 4 ساعت زمان مانده، دارو را مصرف نموده ولي دوز بعدي را حذف کنيد.
• مقادير بسيار زياد دارو مي تواند سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود. درصورت مشاهدۀ اين علايم با پزشک خود مشورت کنيد.
• درصورتيکه دچار بيماريهاي مزمن قلبي، کبدي، کليوي، گوارشي (زخم گوارشي) و تنفسي هستيد و يا داروهاي ديگري هم مصرف مي کنيد، قبل از مصرف پزشک خود را در جريان قرار دهيد.
• بي خطر بودن دارو در حاملگي ثابت نشده است، مصرف دارو در شيردهي نيز توصيه نمي شود.
• درصورت نياز به انجام اعمال جراحي و يا بيهوشي ممکن است قطع دارو لازم باشد، با پزشک خود مشورت کنيد.
* تداخلات
• داروهاي با خاصيت آنتي کولينرژيک (مانند داروي اعصاب و روان، برخي ضد افسردگي ها، کليدينيوم – سي، هيوسين و دي‌سيکلومين و…) مي توانند اثرات درماني را کاهش دهند.
• ريوااستيگمين مي تواند اثرات برخي شل کننده‌هاي عضلاني را افزايش و برخي را کاهش دهد.      

مرکز تخصصی توانبخشی سکته مغزی تبسم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد رضا رحمتي فاز
با سلام اطلاعات عالي بود ولي در خصوص مرگ يا زندگي وتناسب سن و طول درمان بيشتر صحبت بفرماييد./.با تشكر
Iran, Islamic Republic of
پدر من الان هشت روزه سکته مغزی کرده کاهی دستشو تکون میده ولی دکترا ناامیدمون کرده تورو خدا کسی می دونه خوب میشه یانه
Iran, Islamic Republic of
ممنون اطلاعات خوبی بود
Iran, Islamic Republic of
توروخدا بگید چکارکنیم
پور
Romania
میخواستم بدونم تاری دید یا دوربینی و مشکلات دیگر چشم بعد از مدتی بهبود میابد یا نه؟
م
Iran, Islamic Republic of
بله
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام کسی سکته ی مغزی کنه زنده میمون
Iran, Islamic Republic of
خوب میشود
مهین
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اطلاعات خود شما مادرم سکته.ی مغزی کرده حرف نمیزند هشیار نیست بطرف اعضا رو حرکت نمیدهد توبخش آی سیئو بستری است به نظر شما خوب میشود
United Arab Emirates
با سلام ما برای مادر شوهرم که چنین وضعیتی داشتن پشت گوشش رو زالو انداختم .. خیلی تاثیر داشت.
Iran, Islamic Republic of
پدرمنم ۳۵روزه اینطوردادنش بخش بعدشم خونه ببینم کی خداازش راضی میشه
Iran, Islamic Republic of
ای خداکمکمون پدرم دقیقا۳۶روزه گریه میکنه ومیشنوه اماحرکت نمیده دست وپاش خدافقط کمکمون کنه
Iran, Islamic Republic of
مادرمن چهارساله سکته مغزی کرده اماهنوزدست راستش فلجه
Iran, Islamic Republic of
افسرده شذه سعی کن حالشو خوب کنید ببرش بیرون زیادم حرف نزن باش اما با حال خوب
باقر حیدری
Netherlands
با سلام خدمت تان اطلاعات خیلی خوبی را شریک کردید تشکر یکی از نزدیکانم 3 روز میشه که سکته مغری کرده است خونرزی داخلی هم داره یک طرف اش فلج شده است حرف هم زده نمیتواند احتمال جور شدن شان چند در صد است؟
الن
Iran, Islamic Republic of
خوب میشع
Iran, Islamic Republic of
کادر پزشکی ایران افتضاح هستند متاسفانه در سکته های مغزی دلسوزی از سوی پزشکان و کادر دیده نمیشه تلفات سکته های مغزی در ایران چند برابر سایر کشورهاست چون کارهای اورژانس یا دیر انجام میشه یا دقیق نیست...ببینید ضد انعقاد باید متناسب با وزن و شرایط فردی که سکته مغزی کرده استفاده بشه متاسفانه در بیمارستانها متخصصان مغز به اصطلاح ان کال هستند یعنی خواب و عملا کار را دانشجویان رزیدنت مغز انجام می دن که اصلا تجربه ندارن و باعث مرگ عزیزانمون میشن من خودم و نمیبخشم بخاطر اینکه بعلت سردرگمی و جایی به فکرم نمی رسید پدرم رو بردم بیمارستان امام رضا کرمانشاه و متاسفانه رزیدنت مغز با سهل انگاری و عدم توجه به وزن پدر مرحومم دوز داروی ضد انتعقاد را متناسب استفاده نکرد که منجر به خونریزی و فوت پدر شد...و الانم هیچ کس پاسخگو نیست...
Iran, Islamic Republic of
بله دقیقا منم سرم ضرب خورده شش ماهه درد دارم نمیفهمن
Iran, Islamic Republic of
درسته
Iran, Islamic Republic of
مرسی
Iran, Islamic Republic of
سلام من ۲۴ سالمه بعد زایمان سکته مغزی کردم هنوز تو بیمارستان بودم که این اتفاق افتاد و خدا رو شکر سالمم بدون هیچ مشکلی
United States
عزیزم شماجوونی. پدربزرگ من چون پیره دکتراگفتند فقط دعا کنید. التماس دعا
Iran, Islamic Republic of
من که ماندم
Iran, Islamic Republic of
بله
مریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام خواسم بدونم برا بیماری ک بعد عمل قلب سی وی ای شده و الان 2سال گذشته و هنوز تعادل راه رفتن نداره ودر مورد گفتار و ام ار ای و نشستن سالم است و فوق العاده افسرده است چ کنیم امیدی است برای مستقل؟
Afghanistan
آیا مریضی ک سکته مغزی کند امکان داره خوب بشه یا نه
Iran, Islamic Republic of
سلام منم میخوام همینو بدونم ایاواقعا خوب میشه ایا فراموشی فرد سکته مغزی برمیگرده
Iran, Islamic Republic of
مادر من الان سه ساله سکته کرده حرف نمیزنه یکسال نیم هم فیزیوتراپی بردیم هیچ پیشرفتی نکرد،یکطرف بدنش کاملا بی حسه،
Samaneh
Iran, Islamic Republic of
مادربزرگم سکته مغزی کرده ضریب هوشیاریشم ۵درصده الانم داخلccvهسته بنظرتون خوب میشه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
منم یکی از فامیلامون تو سن38سالگی سکته کرده 6روزه بهوش نیومده ایابهوش میاد ازتون خواهش میکنم زود بگین براش دعا کنین
عاطفه محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید مادر بزرگ من 82ساله هستند هم اکنون درccuهستند با توجه به سی تی اسکن و ام آر آی که از مغزشان گرفته شده علایم سکته مغزی مشاهده نشده ولی با این حال هوشیاری پایین و فشار بالا دارند میخواستم دلیل این را اگر ممکن هست توضیح دهید ممنون میشم مرسی
مسعود
Iran, Islamic Republic of
به مرور زمان بهبود پیدا میکند بیمار بستگی به نوع سکته دارد
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی سکته مغزی را پشت سر گذشته وکا ملن حا لش خوب باشد ممکنه دوباره سکته مغزی کند
سونیا
Ireland
بعد از عمل آنوریسم مغز سمت راست انسا ن چقد زنده می ماند
United Kingdom
۸سال
زهرا
Iran, Islamic Republic of
میخاستم بدونم کسی که سکته ی مغزی کرده ویکطرفش فلج شده احتمال خوب شدن داره یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
بله
Iran, Islamic Republic of
فکرنکنم چون مادرشوهرمنم یه طرفه بدنش پنج ساله لمس شده دراثرسکته مغزی الانم روزبروزبدترمیشه
فتانه
Iran, Islamic Republic of
بله با توجه به شروع دوره توانبهشی حتما برمیگرده
Iran, Islamic Republic of
سلام منم برادرم سکته مغزی کرده یک طرف بدنش فلج شده بود بعد از گذشت 3 الی 4 سال الان 50 درصدش خوب شده ودرصورت امکان صددرصد خوب شدنش نمیدانم چاره ای دارد یا نه لطفن نظر بدین
Iran, Islamic Republic of
مادر‌شوهرم‌سکته‌مغزی‌کرده‌طرف‌راستش‌فلج‌شده‌العان‌یه‌دو‌ماهی‌است‌با‌فییوز‌تراپی‌خیلی‌کم‌فرق‌کرده‌می‌خواستم‌ببینم‌خوب‌میشه
Iran, Islamic Republic of
سلام به زودی سکته مغزی میکند خیلی مراقب باشید
Iran, Islamic Republic of
باسلام و خسته نباشی دکتر عزیز مادرمن تقریبا این برج 2میشه یک سال سکته مغزی کردن ولی بعداز دوروز دکتر ها فهمیدن سکته کرده بعداون تقریبا سیزده روز مرخص شدن الان به وسیله عصا راه میره و‌اختیار دار هستن فت نمتونن حرف بزنن ایا قابل برگشت هست تکلم وارنجش مشکل داره که نمیتونه انگشت ها شو باز و بست کنه چیکار کنیم
adel
Romania
باسلام و عرض خسته نباشید به همه ی دکتر های ب تقوای کشورمان،ببخشید من یک سوال در مورد سکته ی مغزی داشتمخ
عادل
Romania
سلام به همه ی دکترهای زحمت کش میهنمان،ببخشید یه سوال در مورد سکته مغزی داشتم
شخصی داریم الان در بیمارستان است بیهوش هست حدود سه روزه که بیهوشه دکترا میگن لخته خون در مغز داره از طریق قلب به مغز رفته .
یک چشمش رو میتونه باز کنه فقط یک چشم از حرف زدنش حالی نمیشی وقتی حرف میزنه میگه امممممم... کم کم دست و پا تکون میده و استفراغ هم میکنه یکم کف روی لب داره ،رگ های پشت گردنش سفت شده و امروز یک کیسه خون بهش دادن بیمار زن است وسنش حدود55 سالشه ممنون میشم جواب بدین باتشکر
Iran, Islamic Republic of
سلام مادرم سه ماهه سکته مغزی کرده بی اختیاری ادرارو مدفوع گرفته الزایمر گرفته بردیم دکتر گفت مادر شما اصلا مغز ندارد ایا خوب میشه تورو خدا بگید
محمد صاحبدل
Romania
سلام آقای دکتر ٰ
ممنون از سایت بسیار خوبتان
مادرم ۸ روز پیش سکته مغزی کرده و دو روز هست که از بیمارستان مرخص شده. ضایعات سکته کم بوده و حرکت می کنه اما هنوز با دستاش نمیتونه مثلا کارد رو دست بگیره و میوه ای رو پوست بکنه.
علت سکته مغزی لخته خون بوده. چند روزه که فشار خونش پایین اومده فشار ماکسیمم
۹ و مینمومش ۶ هست. امکان داره راهنمایی بفرمایید. ممنونم.
United Kingdom
آب زیاد مصرف کنید
مونا
Iran, Islamic Republic of
ممنون خیلی عالی بود .می خواستم بدونم افرادی که خونریزی مخچه داشتند وعمل کردن البته مغزش کوچک شده تا چه مدت زنده اند
چیمن
Germany
من ۲۹ سالمه سکته مغزی کردم آیا میتومم باردارشم من وارفارین واسپرین مصرف میکنم؟
اسرین
Iran, Islamic Republic of
مادرم 24سال سن داشت که سکته مغزی کرد.یک طرف بدنش بی حسه.قدرت تکلم وحافظه ش ضعیف شده.در سن 35 سالگی حامله شد و یه بچه سالم به دنیا آورد که شکر خدا الان پنجم ابتداییه.الان امکانات پزشکی پیشرفت کرده وباید در زمان حاملگی تحت نظر پزشک بود ایشالا هیچ مشکلی پیش نمیاد.
Iran, Islamic Republic of
سلام پدرم سکته مغزی کرده چهل روزه تو کما است می خواستم ببینم وضعتش چی میشه
Iran, Islamic Republic of
بستگی به آسیب مغزش داره اگه آسیب شدیده که بدبخت شدیدبرامدتی که دکترم نمیدونه
لیلا
Iran, Islamic Republic of
با سلام،
پدرم سکته مغزی کردن حدود سه ماهی میشه ولی هنوز خوب نمیتونه راه بره و خوب صحبت نمیکنه، تازگیا تنگی نفس پیدا کرده و نفس کم میاره علتش چی میتونه باشه،؟
Iran, Islamic Republic of
سلام. پدر من باوجود الزایمر یگته ‌معزیم کرده ۴۰روزه نه میتونه راه بره نه میتونه حرف بزنه امیدی به بهبودش هست
نیلوفر کاربند
Iran, Islamic Republic of
مادر من نه ماه هست که دچار سکته مغزی cva شدن، تکلم ندارن، سمت راست بدن بی حرکته هوشیاری نسبتا خوبه, چقدر امکان بهبودی وجود داره
احمدی
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام وخسته نباشید
مادر من 78 سال سن دارند مدت 30سال است که داروی فشار خون مصرف میکنند که در حال حاضر لوزارتان مصرف میکنند .20 سال پیش قسمتی از معده ایشان را برداشتند وهمچنین کیسه صفرا را برداشتند,که در حال حاضر مشکل اسید معده ومشکلات صفراوی دارند.بعلت یک سکته خفیف از دو سال پیش شروع به مصرف پلاویکس کردند که دکتر گفته باید همیشه مصرف کنند ولی مدت یکماه است که دچار عدم تعادل وضعف شدید شده اند .از انجاییکه یکی از عوارض پلاویکس عدم تعادل است .ایا مشکل مادرم در حال حاضر بخاطر دارو ست ویا مشکل جدیدی پیدا کرده اند؟
در حال حاضر لوزارتان ,پلاویکس,دومپریدون,گویسکون مصرف میکنند.
ممنون
منصور
Germany
جواب


جواب
کوروش حاجیان
Iran, Islamic Republic of
سلام بعدا ایست قلبی , مغز چه مدت بعد کاملا میمیرد و احتمال برگشت ندارد؟
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
سلام مادرم دچار گرفتگی رگ سر و آ نژیو شدند بعدازترخیص دچارسردردهای شدیدانی درسربی حس پا وتاری دیدمیشوندعلت چیست
جعفر
Germany
با سلام بنده حدود 3 سال پیش سکته مغزی ناقص شدم کم کم عوارض ناشی ازآن رفع شد تا الان روزی 2وعده لوزارتان 25 و یک وعده آسپرین 80 استفاده می کنم لازم به ذکر است علت آن هم پرفشاری خون بوده واز لحاظ قند وچربی و ...نرمال هستم لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم
بی نام
Iran, Islamic Republic of
سلام آیا خوردن سر به لبه پله راه رو و به صورت متوالی تا پایین پله ها انسان دچار فراموشی می شود یا خیر؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید تورو خدا فقط اینو ب من بگید یه زن مسن سکته مغزی داشته باشه و سه روز از آن بگذرد چه پیش می آید و برگش اون به چه عواملی بستگی دارد ؟
بهناز اکبری
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید حدود یک هفته پیش دامادمون که 37 سالشه با سردرد شدید دچار خونریزی مغزی شد بعد از عمل کم کم حالش رو به بهبودیه و سطح هوشیاریش 12 فشار و نبض نرمال بعد از سی تی اسکن یه مقدار خون هنوز تو مغزش هست که به مرور باید رد بشه دست و پاهاشم مرتب حرکت میده و بیقراری میکنه فقط بدون اکسیژن نفسش تنگ میشه علت تنگی نفسش از چی میتونه باشه ممنونم از زحمات شما
سمی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اگر پاسخ من رو بدید ممنون میشم. خیلی درموندم.
پدرم 7 هفته پیش سکته مغزی کرد. درحال حاضر دوبینی و تاری داره و تعادل راه رفتنش هم مشکل داره. کمی هم حواس پرتی داره. 65 سالشه و دیابت داره.
میخواستم ببینم این عوارض از بین میره یا نه.
خواهش میکنم پاسخ منو بدید.ممنونم
روشن
Iran, Islamic Republic of
نه بابا مادر شوهر بنده همین دوروز پیش سکته مغزی کرد الان سر مورگندس هر روز یه بلا سرش میاد اما هر روز زنده تر و سالمتر از دیروز بخدا فقط زندگی همرو به هم میپاشه دوباره سالم و صحیحیه بخدا خسته شدیم دیگه ازین وضعیت
Germany
تف تو روحت
Iran, Islamic Republic of
عروسه دیگه بهتر از این نمیشه
United States
همه عروساهم اینجوری نیستتنا
Germany
سلام آقای دکتر یه سوالی داشتم که کسی که تا حالا سکته مغزی کرده دوباره این امکان داره که سکته کنه در ضمن دچار افتاده گی دریچه میترا هم هستم جواب بدین ممنون میشم ویا چه قرضی مصرف کنم
Iran, Islamic Republic of
خیلی بدی خیلی
United States
خدایا هرکی هرچی برا دیگران میخواد به.خودش بده
Iran, Islamic Republic of
خدا مادرتو ب این روز بندازه
United Arab Emirates
بابات بعد چند روز به هوش امد
خانم قاسمی
Iran, Islamic Republic of
سلام من شوهرم نزدیک ۶ ماهه که سکته مغزی کرده و دکترشون گفتن که رو به بهبوده ولی میخواستم ببینم چکار کنم که نا امید نباشه خیلی از خودش و زندگی نا امیده و همیشه احساس ترس و استرس داره چکار باید بکنم برا بهبودشون
باتشکر از سایت خوبتون
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
من وقتی سرمو میزارم رو بالشت صدای ضربان مغزمو حس میکنم عین قلبم میزنه ی چند روزی هم هست پشت سرم خیلی کم میسوزه یا نقاط مختلف سرم درد ارومی رو حس میکنم
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید پسرم یک هفته شده عمل کرده هیدرو سفالیه شنت مغزی عوض شده الان اتاق ای سی یو هست سطح هوشیاریش ۸ هست دکترا گفتند دیگه ثابت مونده سطح هوشیاریش بالا نمیشه میشه راهنمایی بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
دکترها اشتباه میکنند خدا بزرگ
Iran, Islamic Republic of
فقط خدا مام مریضمون تو کماست فقط منتظر معجزه خداهستیم برگرده
..
Iran, Islamic Republic of
سلام..مادر من دوسالی هست که سکته کرده الان خیلی بهتر شده با این حال هنوز سمت راست بدنش هنوزنمیتونه درست تکون بده وزبونشم یکم سنگینه..جدیدان بعضی وقتا حس میکنیم زبونش سنگین تر میشه و خودش میگه سمت راستم احساس میکنم سنگین تر شده و یکم ک میگذره برمیگرده روحالت عادی..احتمالش هست ک دوباره سکته کنه یا سکتش برگرده..سکتش خیلی سنگین بوده رگه اصلیش گرفته بوده و هنوز کاملابازنشده
لیلا
Iran, Islamic Republic of
سلام پدرم سکته مغزی وسیع کرده بعد از ان هوشباری داشت البته بعد از چند ساعت کمتر شد که دکترش گفت داخل مغزش ابسه کرده وباید اب خالی بشه تا به حالت کما نره ولی بعد از عمل فعلا بیهوشه یک روز گذشته وهیچ کس جوابی نمیده ایا این بیهوشی طبیعیه ؟ایا زنده میمونن ؟ ممکن هست که ایشون به کما رفته باشه یانه؟میشه لطفا توضیح بدین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نه
Iran, Islamic Republic of
توکل کن به خدا دوست من .
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم
Iran, Islamic Republic of
درحالت کما قرار داره بهوش میاد خدا بزرگ
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله که به هوش میادتوکل به خداکن اگرعمرش به دنیاباقی باشه که ان شاءالله هست صدبارمریض هم که بشه خوب میشه
سلام پدر من هم همین طورری سدن حتی ده روز لیهوشیسون طول کشید ولی الان الحمدلله عااین
tamim
United Arab Emirates
با عرض سلام خدمت شما
پدرم ۷۵ سال سن داره با سابقه چربی خون، فشار خون و عمل قلب باز.
شش روز قبل هنگام چرت بعد از ظهر دچار حمله شد، بیهوش بود و به خرخر افتاده بود، تنفسش غیر منظم شده بود.
فورا رسوندیمش درمانگاه که بعد از معاینات بالینی گفتند سکته مغزی کرده.
قسمت زیادی از مغزش درگیر شده و از همون روز یعنی شش روز قبل در حالت کما به سر میبره.
دست و پا و ابروها وسر و دهانش حرکات غیر ارادی داره اما چشمهاش به نور عکس‌العمل نشون نمیدن.
آیا امیدی به برگشت دوبارش به زندگی است..؟
اگرچه با معلولیت باشه..؟
لطفا راهنمایم کنین.!
انشا الله
Human
Iran, Islamic Republic of
خواهش میکنم به خاطر عزیزای خودتون بقیه رو هم جای خودتون بزارید و اگه ممکنه اینو تو گروه ها و کانالاتون بزارید



حتی اگه عزیزتون تو مرحله وخیمی از سرطان /بیماری قلبی هست ودیگه ازش قطع امید شده این  شاید بتونه ذره ای امید تو وجودتون زنده کنه :راجب "سرما زیستی" سرچ و مطالعه کنید(سرمازیستی یعنی منجمد کردن بدن انسان ها بعد از مرگ با استفاده از روشی خاص که به بافت بدن اسیبی نرسه به امید زنده کردن دوباره در اینده با استفاده از تکنولوژی اونزمان)
Iran, Islamic Republic of
سلام پدرم 5 روز سکته مغزی کرده یه لخته خون رو مغزشه چکار باید کنیم آیا بهبود پیدا میکنه توروخدا لطفا ج بدین خواهش میکنم
Iran, Islamic Republic of
امیدت به خدا باشه
ابراهیم باقری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مادرم یه بار سکته مغزی کرد و بعد از مدتی بهبودیش رو بدست اورد ولی دفعه دوم سکته کرد که این بار به مدت ۵ سال قسمت چپش رو درگیر کرده با کمک اطرافیان میتونه راه بره ولی به تنهایی نمی تونه و همچنین درد در پا و دست سمت چپ داره و میگه که برخی موقع ها یخ میکنن، فیزیوتراپی رفته ولی تو خونه خودش ورزش میکنه ، ایا امیدی به خوب شدنش هست
Sonia
Australia
سلام دکتور صاحب پدرم سکته معزی stroke کرده عملیات شد اما بعد از عملیات مشکل تنفسی دارد یعنی اکسیجن کرفته نمیتواند و بی هوش است دیکر چیزهایش خوب است یعنی نارمل مانند فشار خون تکان قلب یعنی همه چیز یکانه مشکل مشکل تنفس اش خوب نیست لطفا پاسخ بدهید تا بدانیم
Iran, Islamic Republic of
لام پدر چند روز پیش تو بیمارستان بخاطر تنگی نفس که خوابیده بود سکته مغزی کرده الان چشمش نمایند و دچار تاری دید شدید است آیا امکان دارد که چشمش باز خوب شود و ببیند
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادر بزرگم سکته مغزی کرده ولی پاهاشو تکون میده اما هوشیاریش پایینه میخواستم ببینم خوب میشه؟
انسان
United States
خواهش میکنم به خاطر عزیزای خودتون بقیه رو هم جای خودتون بزارید و اگه ممکنه اینو تو اینستا و‌استوری گروه ها و کانالاتون بزارید



حتی اگه عزیزتون تو مرحله وخیمی از سرطان /بیماری قلبی هست ودیگه ازش قطع امید شده این  شاید بتونه ذره ای امید تو وجودتون زنده کنه :راجب "سرما زیستی" سرچ و مطالعه کنید(سرمازیستی یعنی منجمد کردن بدن انسان ها بلافاصله بعد از مرگ با استفاده از روشی خاص که به بافت بدن اسیبی نرسه به امید زنده کردن دوباره در اینده با استفاده از تکنولوژی اونزمان). ||||.
United States
خواهش میکنم به خاطر عزیزای خودتون بقیه رو هم جای خودتون بزارید و اگه ممکنه اینو تو اینستا و‌استوری گروه ها و کانالاتون بزارید



حتی اگه عزیزتون تو مرحله وخیمی از سرطان /بیماری قلبی هست ودیگه ازش قطع امید شده این  شاید بتونه ذره ای امید تو وجودتون زنده کنه :راجب "سرما زیستی" سرچ و مطالعه کنید(سرمازیستی یعنی منجمد کردن بدن انسان ها بلافاصله بعد از مرگ با استفاده از روشی خاص که به بافت بدن اسیبی نرسه به امید زنده کردن دوباره در اینده با استفاده از تکنولوژی اونزمان). ||||.
Egypt
سلام وقت تون بخیر! اطلاعات خیلی عالی مفید وموثربود
دورانی هستم ازافغانستان من مدت چهارسال میشودکه یک قسمت ازسرم یعنی یک سمتش سمت راست شدیدا درد میکندوچندین بارنزد دوکتور هامراجعه کردم نتیجه وتشخیص قناعت بخش حاصل نکردم وقتی که دارو میگرفتم‌مصرف میکردم تاختم داروهای درد کم میشد وبعد ازاتمام دارو دوباره درد شروع میشه وعلایم دردم موارد ذیل است
احساس بندش رگ ها وتجمع مایعات زیر پوست ،وبادکردن رگ ها
بی خوابی، ریزش مو آنهم از یک قسمت احساس دردبی حسی یک قسمت ازبدن تاانگشتان پا وکند شدن روند گیری ودوری ازجمع مردم
ممنون میشم تادرخصوص دردم معلومات ارایه بدارید
نیما
Iran, Islamic Republic of
سلام
بابای من 4روز قبل سکته مغزی کرده ما توی زمان طلایی یعنی همون 3ساعته رسوندیم بیمارستان بهش یه آمپول خاص که با امضا گرفتن زده شد،بعدش دکترش میگه دارو اثر گذاشته اما حرفی میزنه فقط پسرشو شناخت دیروز و دستش رو فشار داد. ایا امکان بهبودش هست ؟ دکترش گغته باید بین 2هفته تا یک ماه توی بیمارستان بمونه ممنون میشم راهنماییم کنید واقعا نیازدارم
United Kingdom
سلام من ۳۹سالمه ولی سکته مغزی نکردم دکترم میگه مغزت عفونت کرده الان حدود ۱۱ماهه دستوپام لمس شده و۱۱ماهه فیزیوتراپی میرم ۵۰درصدخوب شدم خواستم ببینم درسالهای اینده کامل خوب میشم یانه ؟؟حنی دستم سمت چپم هیچی نمیگیره ویه دستی رانندگی میکنم تروخدا بهم بگید چون خیلی برام سخته بگید چکارکنم ایاخوب میشم یانه ممنونم از همتون!! !
United Kingdom
سلام دکترعزیزم
Romania
سلام یکی ازنزدیکام(مردی که هشتاد سال سن دارد سکته کرده قسمت راست بدنش افتاده ونمتونه حرف هم بزنه آیا بهبود میابد امید برای زندگی آینده وجوددارد
Iran, Islamic Republic of
سلام وخسته نباشی پدرمن ۷۸ سالشه باوجود الزایمر سکته معزی هم کرده ۴۰ روزه سمت راستش لمس شده البته در عرض ده روز ۲بار سکته کرده یبار سکته کرد خیلی خفیف بود لمس نشده بود ی هفته بد دوباره سکته کرد سمت راستش فلج شده حرف نمیزنه امیدی به بهبودش هست
جانیان.
Iran, Islamic Republic of
سلام.
پدرمن الان پنج روزه سکته مغذی کرده هوشیاریش 4 هستش هیچ حرکتی نمیکنه و توقسمت ای سی یو هستش والزایمر هم داره ایا امکان بهبودش هستش .ممنون میشم راهنمایی کنید.
غزاله
Turkey
سلام دکتر دختری هستم ۲۳ ساله ساکن ترکیه ۷ ماه پیش سکته کردم ۶ ماه بیمارستان بودم لخته خون باعثش بود ۶ بار عمل شدم و دوبار شانت گذاشتن برام دست و پای چپم از کار افتاده فیزیوتراپی رو شروع کردم امکان خوب شدنم هست یا خیر دوست دارم بازم بتونم راه برم فق قرص کپرا مصرف میکنم برای رقیق شدن خون
ناشناس
Kyrgyzstan
پدر من پنج سال پیش سکته کرده الان یه طرفش فلجه
دوسال اول رو فیزیوتراپی و... کردیمش جواب نداد
توروخدا یکی بگه چیکار کنم بمیره یا زنده بشه خسته شدم دیگه
فاطی
Iran, Islamic Republic of
دوستم ۱۳سالشه وسکته ی مغزی کرده و الان راحت نمیتونه راه بره درست نمیتونه صحبت کنه و حالت گیجی داره الان داره قرص میخوره ایا با قرص حالش خوب میشه؟؟؟
نگین
Romania
تروخدا جواب بدین یکی از آشنا ها سکته ی مغزی و قلبی کرده
دکترا نمیتونن تکونش بدن میگن میمیره خون ریزی مغزی هم کرده تروخدا زنده میمونه ؟؟؟؟
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن