چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۸:۴۵
کد مطلب: 5529
۰

وزيرعلوم: بيش از يك ميليون داوطلب پشت آزموني ارشد و دكتري داريم

  به گزارش میگنا ، كامران دانشجو در مصاحبه با ایسنا درباره اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها و تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري ،گفت: مقام معظم رهبري موضوع اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها را در سال 88 به صورت جدي بيان كردند و در آبان 88 در جلسه اي كه خدمت ايشان بوديم، مقام معظم رهبري يك بار ديگر بر اين موضوع تاكيد كردند و در آذر ماه همان سال اولين آيين‌نامه ابتدايي و آزمايشي اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها را ابلاغ كرديم. البته موقعي كه اين آيين‌نامه ابلاغ شد كشور در فضاي خاص حوادث پس از انتخابات بود تا دي ماه كه بساط فتنه جمع شد و ما در اين مدت دانشگاه‌ها را در ارتباط با اجراي اين امر توجيه كرديم و از ارديبهشت سال 89 اين كار به صورت جدي‌تر دنبال شد و تاكنون بيش از هزار كرسي آزادانديشي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور برگزار شده است. وي در گفت‌وگو با خبرنگاران ايسنا و فارس با بيان اينكه كيفيت برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي از نظر كيفيت با آنچه كه مقام معظم رهبري مد نظرشان است فاصله دارد، گفت: قبول داريم كيفيت برگزاري اين كرسي‌ها در حدي نيست كه مقام معظم رهبري تاكيد داشتند ولي در ابتداي مسير هستيم، نگاه‌مان نيز آرماني است و به دنبال ارتقاي كيفيت اين موضوع هستيم. دانشجو ادامه داد: در حدود چند هفته پيش مسئولان وزارت علوم با تشكل‌هاي دانشجويي و تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها جلسه‌اي داشتند و در آنجا نقطه ضعف‌هايي كه در اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي وجود داشت مورد بررسي قرار گرفت، آسيب‌شناسي شد و بر اساس آسيب‌شناسي كه صورت گرفت آيين‌نامه جديدي ابلاغ شد. ما اميدواريم كه بر اساس آنچه كه مقام معظم رهبري مدنظرشان در اين ارتباط است حركت كنيم و آرمان‌هايي كه ايشان مدنظرشان است محقق كنيم.
 با مقصران حادثه فوت دانشجوي دانشگاه اميركبير بر اساس قوانين و مقررات با آن برخورد مي‌كنيم وي درباره حادثه فوت دانشجوي دانشگاه اميركبير و همچنين عدم تناسب امكانات دانشگاه‌ها با افزايش ظرفيت‌ها با بيان اينكه اين دو موضوع از يكديگر جدا هستند، گفت:‌ در مورد آنچه كه در دانشگاه اميركبير رخ داد صحبتي نمي‌كنم چرا كه يك خانواده داغدار است و حداقل كاري كه مي‌توانيم بكنيم اين است كه نمك روي زخم آنها نريزيم. بايد اجازه دهيم كه مراجع ذيصلاح در اين ارتباط كار را بكنند و نتايج تحقيقات خود را بيان كنند و وقتي اين نتايج اعلام شد هر كس در اين قضيه كوتاهي كرده، هم ما و هم قوه قضاييه، بر اساس قوانين و مقررات با آن برخورد مي‌كنيم.
 بيش از يك ميليون داوطلب پشت آزمون ارشد و دكتري داريم وزير علوم در مورد افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع تحصيلات تكميلي نيز گفت: ما حدود 900 هزار نفر پشت آزمون كارشناسي ارشد و 130 هزار نفر پشت آزمون دكتري داريم به عبارت ديگر در مجموع بيش از يك ميليون نفر متقاضي تحصيلات تكميلي هستند كه ما در ارتباط با اين دو موضوع مي‌توانيم دو برخورد و يا دو كار بكنيم يكي اينكه بگوييم به ما چه ربطي دارد كه يك ميليون نفر متقاضي وجود دارد و همان چهار الي پنج هزار دانشجوي دكتري را بگيريم و 30 هزار نفر را هم در مقطع كارشناسي ارشد پذيرش كنيم. حال اگر چنين برخوردي شود نتيجه آن چه مي‌شود؟ فكر نمي‌كنيد كه ما به يك بن‌بست مي‌خوريم. وي افزود: ما در يك مقطع زماني با موج دانشجويان در مقطع كارشناسي روبرو بوديم و اين وظيفه براي وزارت علوم وجود داشت كه ظرفيت را افزايش دهد و در كنار آن به كيفيت نيز توجه كند و اين اتفاق افتاد و ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي با نگاه به كيفيت افزايش پيدا كرد و اكنون دانشجويان و فارغ‌التحصيلان ما در اين مقطع جزء باكيفيت‌ترين فارغ‌التحصيلان هستند، به نحوي كه فارغ‌التحصيلان ما را در دنيا مي‌خواهند. حال اين موج در مقطع تحصيلات تكميلي ايجاد شده و همان طور كه گفتم دو كار مي‌توانيم انجام دهيم اول اينكه بگوييم به ما ربطي ندارد كه اين‌گونه به بن‌بست مي‌رسيم زيرا اگر به اين تقاضا پاسخ داده نشود آنها به دانشگاه‌هايي مي‌روند كه سطح آن پايين است و اين امر چند اثر را دارد، اول اينكه ارز از كشور خارج مي‌شود و از طرف ديگر مسائل و مشكلات فرهنگي ايجاد مي‌شود و اين دانشجويان شايد در ته‌ ذهن‌شان اين تصور ايجاد شود كه مسئولان براي ما اهميتي قائل نبودند و آنها ممكن است مايوس و بدبين شوند. وزيرعلوم با اشاره به ظرفيت دانشگاه‌هاي كشور، گفت: ما در حال حاضر 40 هزار استاديار به بالا داريم و با همين ظرفيت موجود اگر هر كدام از اين استاديار به بالاها يك دانشجوي دكتري بگيرند، حدود 40 هزار دانشجوي دكتري مي‌توانيم داشته باشيم، حال چرا بايد از يك دهم اين ظرفيت استفاده كنيم؟ وي با بيان اينكه ما در برخي از دانشگاه‌هاي معتبر جهان مي‌بينيم كه استادي هشت، نه دانشجو در مقطع دكتري مي‌گيرد، گفت: ما به اينجا به استاد تمام دانشگاه‌ مي‌گوييم كه بيش از پنج دانشجو نگيرد. چرا اين قفل و زنجيرها را مي‌گذاريد؟ نمي‌گوييم حالا هر كس پنج دانشجو بگيرد، ولي هر كدام از اين 40 هزار استاد يك يا دو دانشجو بگيرد ظرفيت خوبي ايجاد مي‌شود. دانشجو ادامه داد: فرضا من به عنوان عضو هيات علمي دانشگاه وقتي مي‌توانم چهار دانشجو بگيريم ولي يك دانشجو مي‌گيرم آيا نسبت به آن سه نفري كه نگرفتم و آنها مجبور شده‌اند بعضا به دانشگاه‌هاي سطح پايين در كشورهاي اطراف بروند مسئوليتي ندارم؟ اينگونه نيست كه فقط نسبت به آن كسي كه برمي‌د‌اريم مسئوليت داشته باشيم. اگر مي‌توانيم چهار دانشجو را راهنمايي كنيم ولي يك نفر را راهنمايي مي‌كنيم حتما نسبت به آن سه نفر ظلم كرده‌ايم. وزير علوم با بيان اينكه ما در دانشگاه‌هايمان از نظر ابزار و تجهيزات در سطح خوبي هستيم، گفت: ما مي‌توانيم با ابزارها و امكاناتي كه داريم ظرفيت را بالا ببريم. البته برخي‌ها در اين ارتباط مقاومت مي‌كنند و مخالف اين موضوع هستند، موقعي هم كه در اين كشور قرار بود مقطع دكتري راه‌اندازي شود عده‌اي مي‌گفتند نمي‌شود دوره دكتري در ايران راه‌اندازي كرد و حتما بايد دانشجويان براي تحصيل به خارج بروند ولي اكنون مي‌بينيم كه مقطع دكتري با كيفيت خوب در كشور ايجاد شد. وي گفت: از طرف ديگر ما در كنار افزايش ظرفيت، شبكه علمي را در دانشگاه‌ها طراحي كرده‌ايم كه تمام دانشگاه‌هاي داخل در آن قرار بگيرند تا دانشگاه‌ها بتوانند از يكديگر استفاده كنند. همچنين شبكه شعاع در ارتباط با آزمايشگاه‌ها در دانشگاه‌ها را طراحي كرده‌ايم، از طرف ديگر با صنعت اعم از صنايع دفاعي و همچنين وزارت صنعت، تجارت، معدن و مخابرات پنج و شش قرارداد امضا كرده‌ايم تا از امكانات صنعت نيز استفاده كنيم و آقاي رييس‌جمهور نيز به ما قول دادند كه از نظر بودجه به ما كمك كنند. وزير علوم با تاكيد بر اينكه ما بايد فضا را به گونه‌اي ايجاد كنيم كه ماكسيمم دانشجويان را براي تحصيلات تكميلي بگيريم و همه بايد كمك كنند چرا كه اين به نفع كشور، فارغ‌التحصيلان و عموم مردم است و از طرف ديگر مطالبه دانشجويان نيز است كه دولت و نظام براي آن‌ها شرايطي را فراهم كنند كه بتوانند درس بخوانند. دانشجو با بيان اينكه در كنار اين افزايش ظرفيت، به كيفيت نيز توجه مي‌كنيم از جذب 15 هزار عضو هيات علمي جديد خبر داد و گفت: تلاش مي‌كنيم به موج تحصيلات تكميلي پاسخ مناسب بدهيم. وي همچنين با بيان اينكه براساس برنامه پنجم توسعه بايد 20 درصد خوابگاه‌ها را واگذار كنيم، اظهار كرد: وزارت علوم وام ساخت خوابگاه‌ با سود چهار درصد مي‌دهد و تعاوني نيز در اين ارتباط درست مي‌كنيم ولي در كنار اين امر، نظارت‌مان را بر خوابگاه‌ها زيادتر مي‌كنيم و به هر كسي نيز وام براي ساخت خوابگاه نمي‌دهيم. تحقيقات مي‌كنيم و از طرف ديگر نظارت‌مان را نيز بر اين خوابگاه‌ها افزايش مي‌دهيم. وزير علوم ادامه داد: دانشگاه‌هاي مادر در راستاي تحقق افزايش پذيرش دانشجو در مقطع تحصيلات تكميلي مي‌تواند كمك زيادي بكند يعني در واقع دانشگاه‌هاي مادر از ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي بكاهد و بيشتر در مقطع تحصيلات تكميلي دانشجو بپذيرد، البته معتقديم غير از دانشگاه‌هاي مادر در دانشگاه‌هاي ديگر نيز بايد تحصيلات تكميلي وجود داشته باشد و دانشجويان در اين دانشگاه‌ها در اين مقاطع تحصيل كنند در واقع شرايطي را طوري برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه دانشگاه‌هاي ديگر غير از دانشگاه‌هاي مادر نيز بتوانند براي تحصيلات تكميلي دانشجو بپذيرند و اين باعث افزايش ماندگاري اساتيد در اين دانشگاه‌ها مي‌شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.