سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۰۶
کد مطلب: 5611
۰

"نه" گفتن را به فرزندانمان بیاموزیم/ قدرت استدلال کودکان را تقویت کنیم

 کارشناسان تربیتی و متخصصان فکرپروری برای کودکان تأکید دارند باید دنیای کودکانه فرزندانمان را بشناسیم، جرأت پرسشگری به کودکان داده و چگونه منطقی "نه" گفتن را به آنها بیاموزیم.
مجتهدی: دنیای کودکانه را بشناسیم/ بگذاریم کودکان کودکی کنند دکتر کریم مجتهدی در مورد تعلیم و تربیت در کودکان و آموزش تفکر منطقی در آنها به مهر گفت: هر کودکی را نمی‏شود الزاما منطقی بار آورد و منطق زمانه را در او تلقین کرد. کودکان در سنین مختلف در عوالم متفاوتی زندگی می‎کنند اول باید این عوالم کودکانه را شناخت و بعد بر اساس درجات و رشدهوشی آنها یک برنامه ریزی علمی برای منطقی کردن آنها در نظر گرفت. استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: کودک زندگی شخصی خود را به عالم خارج منعکس می‎کند. یعنی  رشد تخیل در کودکان بر رشد منطقی آنان غلبه دارد و در این عالم خاص، زمان و مکان و علیت غیر از آنچه که در یک فرد بالغ است دیده می‎شود.
 
پورحسن: جرأت پرسشگری به فرزندانمان بدهیم/ کودکان باید منطقی "نه" بگویند
 
دکتر قاسم پورحسن در مورد اینکه چگونه می‎توان تفکر منطقی را در کودکان نهادینه کرد به خبرنگار مهر گفت: یکی از مباحث بنیادینی که متفکران حوزه تعلیم و تربیت و بخصوص متفکران اسلامی به آن تأکید می‎کنند مسئله فکرورزی است، اینکه مهمترین عنصر تربیت را اخلاق می‎دانند و برخی معتقدند تفکر و عقلانیت بخشی از این اخلاق است . استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در میان متفکران اسلامی غرض از تعلیم و تربیت علاوه بر ایمان و اخلاق مسئله‏ای به نام تفکر یا فکرورزی و عقلانیت است. در برنامه فلسفه برای کودکان تأکید بر عقل مقداری افراطی است. هدف از تعلیم و تربیت تنها دست یافتن به عقل (عقل حسابگر) نیست. همه متفکران بر مسئله‏ای به نام عقلانیت و تفکر عقلی درباب تعلیم و تربیت توافق دارند اما این بحث باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد. قائدی: راهکار آموزش استدلال به فرزندان/ "نه" گفتن را برای کودکان ساده کنیم دکتر یحیی قائدی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم درباره اینکه چگونه می‎توانیم تفکر منطقی را در کودکانمان نهادینه کنیم گفت: از طریق برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان و برنامه‏های مشابه آن و یا هر برنامه‎ای که اهداف این برنامه‏ها را در نظر داشته باشد می توان در این راستا گام برداشت.
 
عضو هیئت علمی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم یادآور شد: بحث دوم این است که اگر حتی دروسی هم بعنوان منطق در مدرسه‎ها گنجانده شود معلوم نیست این دروس منطقی تفکر منطقی بدنبال خود بیاورند. زیرا تنها یکسری تعاریف از کلیات و دانستن عرَض و ذات و اینها است اما اینکه چگونه می‎شود داوری و قضاوت و استدلال را به کودکان آموخت این تنها با برنامه فلسفه برای کودکان که تفکر منطقی را در کودک یاد و تمرین می‎دهد، شدنی است. کریمی: چگونه "نه" گفتن را به فرزاندانمان بیاموزیم/ تفکر منطقی را نهادینه کنیم
دکتر روح الله کریمی نیز در مورد راهکارهای ایجاد تفکر منطقی در کودکان گفت: باید تفکر منطقی را از کودکی در آنها نهادینه کنیم و برای نهادینه کردن این تفکر روشی که پیشنهاد می‏شود این است که حتما باید از سنین ابتدایی یعنی 5 سالگی و یا دوسال قبل از شروع دبستان آغاز شود. عضو گروه  گروه فکرپروری برای کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(فبک) در مورد اینکه فرزندانمان را چگونه به "نه " گفتن در سنین و موقعیتهای مختلف عادت دهیم نیز گفت:‌ روشی که من پیشنهاد می‎کنم و مورد تأکید برنامه‎هایی است که مورد نظر ماست و روی آن هم خیلی کار می‎کنیم همان برنامه فلسفه برای کودکان است که کودک منطقی و استدلالی فکر کردن را یاد بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!