شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۶
کد مطلب: 5634
۰

از گلایه یک دانش‌آموز دوم دبستانی به آقای وزیر تا جمله دردسر آمیز معلم زبان

   وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی «تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت»، نسخه‌ای برای درمان آموزش و پرورش پیچید و قول درمان 2 ساله داد؛ از اعلام یک خبر انتقاد کرد و البته درخواست کرد که برایش دردسر درست نکنند.
 به گزارش فارس در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش عصر روز گذشته با حضور در غرفه این خبرگزاری در نشست بررسی «تحول بنیادین در آموزش و پرورش» شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران و دغدغه‌های اقشار مختلف مردم در رابطه با مسائل و چالش‌های نظام تعلیم و تربیت پاسخ داد. وی در ابتدای این نشست، با اشاره به مفهوم «تحول بنیادین» اظهار داشت: معنای تحول بنیادین این است که هر آنچه در آموزش و پرورش وجود دارد دستخوش تغییر شود؛ کتاب‌ها و ساعات درسی دانش‌آموزان متناسب‌سازی شود و نوع نگاه به معلم و روش‌های تدریس هم تغییر یابد. وزیر آموزش و پرورش افزود: نمونه بارز تحول بنیادین در آموزش و پرورش، گذر از روش‌های سنتی به روش‌های نوین است که بر همین اساس تا پایان سال تحصیلی جاری حدود 20 هزار مدرسه هوشمند و به فناوری‌های نوین مجهز می‌شود. حاجی‌بابایی طرح‌هایی همچون مدارس قرآن، طرح سباح و احداث سالن‌های ورزشی دانش‌آموزی را از زیرساخت‌های تحول بنیادین خواند و ادامه داد: علاوه بر اینها سند برنامه درسی ملی نیز به عنوان نقشه راه کتب درسی و الگوی روش‌های تدریس و ساعات آموزش مدنظر قرار دارد. * تغییر تمام کتاب‌های درسی تا 5 الی 6 سال آینده وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که "آیا تغییرات کتاب‌های درسی نسبت به سال‌های گذشته و در مقایسه با کشورهای پیشرفته، جذاب است؟"، گفت:‌ در سند تحول بنیادین به دنبال آن هستیم که دانش‌آموز را اهل تحقیق، تفکر و خلاقیت تربیت کنیم تا به جای آنکه انبوهی از کتاب‌های درسی را حفظ کند، مطالبی را بیاموزد که به توان علمی و خلاقیت وی اضافه شود. وی ادامه داد: لذا نوع انتخاب کتاب‌ها بسیار مهم است و باید کتاب‌های درسی از اول دبستان تا پایان متوسطه خط سیر مشخصی داشته باشد؛ بر این اساس باید تفکر فلسفی در تمام کتاب‌های درسی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه وجود داشته باشد به گونه‌ای که به نوع نگاه و اندیشه دانش‌آموزان شکل مشخصی بدهد. حاجی‌بابایی از تغییر تمام کتاب‌های درسی تا 5 الی 6 سال آینده خبر داد و تصریح کرد: ساعات درسی دانش‌آموزان مطابق با ساعات درسی دنیا می‌شود چرا که برخی‌ها آشنایی کافی با مفهوم ساعات درسی ندارند و تصور می‌کنند که ساعت درسی یعنی فقط سر کلاس نشستن. * ساعات درسی در کشور ما کم نیست وی تأکید کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر هرآنچه را که تحت عنوان تعلیم و تربیت انجام می‌شود از جمله ساعات فوق‌برنامه، جزو ساعات درسی حساب می‌شود بنابراین ساعات درسی در کشور ما کم نیست. وزیر آموزش و پرورش در ادامه از موظف شدن تمام دستگاه‌های مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در استان‌ها برای هوشمندسازی یک مدرسه خبر داد و خاطرنشان کرد: با این شیوه حداقل 15 هزار مدرسه در سال جاری هوشمند می‌شوند و عدد 20 هزار مدرسه نیز کف کار است. حاجی‌بابایی تأکید کرد: به سمتی حرکت می‌کنیم که طی 2 الی 3 سال آینده تمام مدارس را هوشمند کنیم. * نسخه‌ای برای درمان 2 ساله نظام آموزش و پرورش وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگاه معلمان در تحول بنیادین و میزان تحقق این امر با توجه به دو شغله بودن بعضی از آنان، گفت: در نقشه جامع علمی کشور هرجا سخن از معلم آمده استٰ نام معلم در کنار استاد دانشگاه و پژوهشگر قرار گرفته است. به عنوان مثال در راهکار شماره 2 از بخش اهداف و برنامه‌های سند چشم‌انداز تحت عنوان «ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی معلمان،‌ استادان دانشگاه، پژوهشگران و فناوران» مطالبی آمده است. حاجی‌بابایی افزود: سؤال من این است که اگر اساس تحول بنیادین، معلم است و در نقشه جامع علمی کشور نیز موضوع پژوهشگری معلمان مورد تأکید قرار گرفته است بنابراین معلمان در چه فرصتی می‌توانند کار پژوهشی انجام دهند تا دانش‌آموز پژوهشگر بار بیاورند؟ وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آموزش و پرورش 570 هزار فرهنگی زن در جایگاههای مدیر مدرسه یا مدیر اجرایی مشغول به کارند که از این تعداد 400 هزار نفر از آنها تا اول مهر امسال 6 روز در هفته کار می‌کرده‌اند. بنابراین خانمی که 6 روز در هفته کار می‌کند چگونه دانش‌آموز پژوهنده تربیت می‌کند؟ حاجی‌بابایی تصریح کرد:‌ برخی‌ها می‌گویند مدارس پنج‌شنبه‌ها نیز دایر باشند و برخی نیز متأسفانه می‌گویند که چرا معلم‌ها یک روز کمتر کار می‌کنند؟؛ پاسخ این است که معلم پژوهشگر و نیروی آموزشی است و در دانشگاه‌ها نیز به حق اساتید 2 روز تدریس می‌کنند و 5 روز تحقیق و پژوهش؛ اما ما می‌گوییم که معلم‌ها 6 روز کار کنند و هیچ تحقیقی نکنند و دانش‌آموز پژوهشگر نیز تربیت کنند؛ در حالی که این نگاه تناقض دارد. وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ بنابراین اگر خواهان دانش‌آموز پژوهشگر هستیم باید مدیر مدرسه‌ای که 500 دانش‌آموز زیردستش است و معلمان آن مدرسه فرصت مطالعه و تحقیق داشته باشند و البته این حق دانش‌آموز نیز هست که در کنار خانواده باشد. * فعالیت هفتگی دانش‌آموزان را به 3 قسمت تقسیم کرده‌ایم وی خاطرنشان کرد: خانواده در نظام تعلیم و تربیت حرف اول را می‌زند و بعد آموزش و پرورش مطرح می‌شود اما ما چقدر به دانش‌آموز فرصت‌ داده‌ایم که در کنار خانواده خود باشد؟ پدر و مادر هر کدام 6 روز کار می‌کنند و دانش‌آموز هم 6 روز در مدرسه است و در روزهای جمعه نیز که همه در خانه هستند هر کدام کاری انجام می‌دهند که برای هفته جدید آماده شوند حتی برای آن یک روز هم همدیگر را نمی‌بینند. حاجی‌‌بابایی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت یعنی اینکه دانش‌آموز در کنار خانواده باشد و این بهترین نوع تعلیم و تربیت است، گفت: اگر به دنبال آن هستیم که دانش‌آموز و معلم به مسائل عبادی و ورزشی خانوادگی برسند چه وقتی باید به این کارها برسند آن هم در شرایطی که تا پنج‌شنبه کار می‌کنند و صبح جمعه تا شب نیز باید برای هفته جدید آماده شوند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نخستین رمز تحول در آموزش و پرورش این است که تمام شرایط پژوهشگری را برای معلم فراهم کنیم. وی با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس اظهار داشت: اگر بخواهیم دانش‌آموزی تربیت کنیم که پژوهشگر، مؤمن و متعهد باشد باید مدرسه محل تحصیل او حتماً مشاور داشته باشد به آی تی و فناوری‌های نوین مجهز باشد و علاوه بر اینها معلم ورزش و مربی بهداشت نیز در آنها فعالیت کند و خانواده‌ها نیز صددرصد با مدرسه همکاری داشته باشند. حاجی‌بابایی با اشاره به طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه اظهار داشت: ما هفته را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که در نوبت صبح از شنبه تا چهارشنبه با محوریت مدرسه کار آموزشی انجام شود و بعدازظهرها نیز با 50 درصد مدیریت خانواده و 50 درصد مدیریت مدرسه فوق برنامه‌ها، کلاس‌های کنکور و قرآن کریم در مدارس دایر شود و در بخش سوم نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه، دانش‌آموزان با محوریت خانواده و با کمک صدا و سیما در کنار هم باشند و به هم کمک کنند. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این نسخه ما برای نظام تعلیم و تربیت است که اگر تا 2 سال دیگر جواب نداد نشان می‌دهد که ما اشتباه کرده‌ایم. * مشکل شغل دوم معلمان و پاسخ آقای وزیر وی در ادامه در پاسخ به این موضوع که با وجود آزاد شدن وقت معلمان در روزهای پنجشنبه آنها به شغل دوم مشغول می‌شود و فرصت کار پژوهشی نمی‌یابند، گفت: در میان یک میلیون معلم ممکن است تعدادی به این شکل باشند. به همین خاطر بعدازظهر مدارس را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که با محوریت خانواده و مدیریت مدرسه کلاس‌های کنکور و تقویتی و فوق برنامه تشکیل شود و معلم آن مدرسه بتواند با تدریس در این کلاس‌ها هم برای خودش کمک باشد و هم برای مدرسه. حاجی‌بابایی در عین حال تصریح کرد: ممکن است که این مسئله اتفاق بیفتد که معلمان شغل دوم داشته باشند و البته در همه جا نیز امکان دارد، اما من به شما می‌گویم کسانی هستند که در مسئولیت‌های بالای اجتماعی کار می‌کنند اما مدتی نیز کار دوم حلال انجام می‌داده‌اند. اما به طورکلی در طول این دو سال قدم‌هایی برداشته شده است که خیلی از این مسائل در حال برطرف شدن است. * ابتدایی‌ها بعد از ساعت 12:30 نباید در مدرسه بمانند در ادامه این نشست، «ریحانه» دانش‌آموز دوم دبستانی از وزیر آموزش و پرورش پرسید «چرا من باید از ساعت 7 تا 2:30 بعدازظهر در مدرسه باشم؟» و حاجی‌بابایی پاسخ داد: یکی از سؤال‌هایی که برخی رسانه‌ها از من می‌پرسند این است و من اینجا جوابش را کلی می‌دهم؛ برای ابتدایی برنامه‌ریزی کردم از ساعت یک ربع به هشت تا دوازده و نیم در مدرسه باشند؛ از این به بعد هر کس دانش‌آموزان را در مدرسه نگه می‌دارد، نظر وزارت آموزش و پرورش نیست. وی ادامه داد: اینها بعضی مدرسه شاهد هستند و بچه‌ها را 30 سال است که تا ساعت 2 نگه می‌دارند و من به عنوان وزیر آموزش و پرورش، این فوق برنامه را قبول ندارم. وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد مدارس غیر انتفاعی، شاهد و سمپاد و نمونه باید پله پله جلو بروم و امسال هم کاهش دادم؛ نظرم این است که اگر دانش‌آموز ابتدایی را تا ساعت 12:30 در مدرسه بیشتر نگه داریم، ضد تربیت است و از نظر کارشناسی این را قبول ندارم. * خبر قطع شدن توزیع شیر در مدارس سیاسی است حاجی‌بابایی درباره توزیع شیر مدرسه که اعلام شده بود، منتفی شده است، گفت: همه مطبوعاتی که سیاسی خبر زدند، شیر قطع شده است، تکذیب می‌کنم و اینها را سیاسی می‌دانم. وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا خیلی‌ها تلاش می‌کنند و می‌کوشند که یک‌چیزی را در آموزش و پرورش بگویند، نیست؛ شیر می‌دهیم و هیچوقت هم کم نمی‌شود. وزیر آموزش و پرورش درباره اخذ اجباری وجه در مدارس نیز گفت: در شهر تهران 2هزار و 170 مدرسه غیر دولتی است و تعداد حدود 600 مدرسه سمپاد و غیره داریم که با مدارس دولتی یکسان گرفته می‌شود. وی افزود: در بعضی‌ها جاها اخد اجباری وجه دیده می‌شود اما نظارت می‌کنیم و برخورد می‌شود و انصافا امسال با سال گذشته قابل مقایسه نبوده است؛ در رابطه با سرانه، تا امروز 150 میلیارد تومان سرانه به حساب مدارس واریز شد ضمن اینکه تمام مدارس کشور، پول برق، آب و گازشان را یارانه می‌پردازد.
* 50 درصد هزینه سوخت مدارس از امسال با یارانه دولتی پرداخت می‌شود حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسشی در خصوص وعده سال گذشته وی برای پرداخت وام 3 میلیون تومانی ازدواج به فرزندان فرهنگیان گفت: سال گذشته تعهدی دوجانبه با برخی بانک‌ها داشتیم که براساس آن در سراسر کشور وام‌هایی به فرزندان فرهنگیان شاغل و استثنائاً برخی بازنشستگان داده شد و اگر در جاهایی نیز کمبودهایی باشد آنها را پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر نیز همچنان کمک می‌کنیم و قرارداد می‌بندیم. * استخدام حق‌التدریس‌های آموزشکده‌های فنی در اختیار آموزش و پرورش نیست وی در رابطه با مشکلات نیروهای حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای پس از واگذاری این مراکز به وزارت علوم اظهار داشت: جمله‌ای که در رابطه با جارو کردن این آموزشکده‌ها و واگذاری آنها به وزارت علوم از قول من نقل شده است را من نگفته‌ام، اما براساس مصوبه مجلس در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با تمام اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی از اول فروردین 90 دراختیار وزارت علوم قرار گیرد. حاجی‌بابایی ادامه داد: بنابراین چطور آموزش و پرورش می‌تواند نیروی حق‌التدریسی را که در وزارت علوم است استخدام کند. این کار قانونی نیست. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر من یک نفر از حق‌التدریس‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را در آموزش و پرورش استخدام کنم خلاف قانون است و اولین کسانی که بر روی آن دست می‌گذارند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور است. وی خاطرنشان کرد: در وزارت علوم الی‌‌ماشاءالله نیروی حق‌التدریس وجود دارد. بنابراین وضعیت حق التدریس‌های آموزشکده‌های فنی هم مانند بقیه است؛ من وزیر آموزش و پرورش هستم نه وزیر علوم؛ بنابراین این نیروها فقط باید در وزارت علوم تعیین‌تکلیف شوند.   * نگویید از وزرای مقتدر آموزش و پرورش هستم؛ دردسر می‌شود در ادامه این نشست یکی از فرهنگیان پیش از طرح پرسش خود با بیان این مقدمه که شکی نیست که شما یکی از وزرای مقتدر آموزش و پرورش هستید، قصد طرح پرسش خود را داشت، اما حاجی‌بابایی با شوخی در پاسخ وی گفت: نگویید که از وزرای مقتدر آموزش و پرورش هستم چون دردسر می‌شود. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این فرهنگی و در رابطه ضعف‌های آموزش زبان عربی و انگلیسی در مدارس و تغییرات مداوم آنها برخلاف برنامه زمان‌بندی اعلام شده اظهار داشت: هم برای زبان عربی و هم زبان انگلیسی کارگروه تشکیل شده است که براین اساس روش‌های تدریس و کتب تغییر می‌یابد و هر دو موضوع نیز در درست بررسی است، چرا که اگر این کار را نکنیم قطعاً این کتاب‌ها و روش‌ها پاسخگوی ما نخواهد بود. وی همچنین در خصوص مشکلات معیشتی فرهنگیان و حرکت به سمت شغل دوم تصریح کرد: در طول این دو سال در این مسیر حرکت کرده‌ایم که فرهنگیان به سمت شغل دوم نروند و وضعیت دو سال اخیر با خیلی از سال‌ها قابل مقایسه نیست، اما در عین حال وضعیت نرمال نیست و باید به سمتی که من اعتقاد دارم حرکت کنیم و به آن برسیم. * واریز 150 میلیارد تومان سرانه به حساب مدارس از ابتدای سال/ پرداخت 50 درصد هزینه سوخت مدارس با یارانه دولتی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با ادامه یافتن مشکل دریافت پول در مدارس دولتی با وجود واریز مستقیم سرانه‌ها اظهار داشت: در مدارس خاص مانند شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی رسمشان این است که برای فوق‌برنامه‌ها پول می‌گیرند؛ در رابطه با مدارس دولتی نیز اعلام کرده‌ایم که طبق قانون نباید پول دریافت کنند و اگر مواردی هست بررسی شده و می‌شود، اما انصافاً امسال با سال‌های قبل قابل مقایسه نبوده است و نظارت بیشتری نیز می‌شود. وی خاطرنشان کرد: از اول سال تا امروز حدود 150 میلیارد تومان سرانه به حساب مدارس واریز شده است که این معادل کل سرانه سال قبل است. همچنین براساس مصوبه هیئت دولت که این هفته ابلاغ می‌شود در تمام مدارس کشور 50 درصد پول آب، برق و سوخت با یارانه دولتی پرداخت می‌شود که با این شیوه یک رقم چندصد میلیاردی برای کمک به مدارس هزینه می‌شود. حاجی‌بابایی افزود: یک رقم 64 میلیارد تومانی نیز برای هوشمندسازی مدارس به صورت سرانه اختصاص می‌یابد و رقمی به همین میزان نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس هزینه می‌شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 70 درصد سرانه‌ها به طور مستقیم به حساب مدارس واریز می‌شود و اگر مواردی هست که واریز نشده است اعلام کنند تا پیگیری کنیم. * مدرسه حادثه‌دیده چابهار زیرنظر آموزش و پرورش نیست/ تمام توان خود را برای پیشگیری به کار می‌گیریم حاجی‌بابایی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص حادثه اخیر آتش‌سوزی در یکی از دبیرستان‌های چابهار و فوت دو دانش‌آموز گفت: این مدرسه زیرنظر ما نیست و متعلق به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار است و ما فقط آن را به عنوان یک مدرسه غیردولتی مانند سایر مدارس غیردولتی درنظر می‌گیریم. وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مجوز، خوابگاه و همه امکانات این مدرسه زیرنظر دانشگاه علوم دریایی چابهار و وزارت علوم است البته ما بر آنها نظارت داریم. وی با بیان اینکه ممکن است چند پریز برق بر روی هم نصب شده و باعث جرقه شود، گفت: ما این مدارس را به طور مستقیم مدیریت نمی‌کنیم، اما تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا چنین حوادثی که مردم را ناراحت می‌کند اتفاق نیفتد و مدرسه‌سازی در کشور ما به شدت در حال استاندارد شدن است.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...