پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ / ۱۶:۵۰
کد مطلب: 5732
۰

از درس خواندن برای نمره تا جای خالی بحث‌های فرهنگی و سیاسی در مدارس

فارس به مناسبت روز دانش‌آموز از دغدغه‌های دانش‌آموزی گزارش می‌دهد:
به گزارش فارس ، 13 آبان ماه در تقویم ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده است؛ به این بهانه به سراغ دانش‌آموزان رفتیم و از آنها درباره مسائل آموزشی، روز دانش‌آموز و پرسش‌هایشان از وزیر آموزش و پرورش جویا شدیم.

* مدرسه از ما فقط نمره قبولی می‌خواهد
 
هانیه رضایی دانش‌آموز 16 ساله از مدرسه صدیقه کبری، مهمترین مشکل دانش‌آموزان امروزی را مباحث اعتقادی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه در مدارس خیلی کم به مباحث اعتقادی پرداخته می‌شود و بیشتر از ما حفظ کردن درس و گرفتن نمره مورد قبول را می‌خواهند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودید چه کاری انجام می‌دادید، اظهار می‌دارد: تا به حال به این موضوع فکر نکردم و نمی‌توانم فعلا جوابی بدهم.

* جای بحث جنگ فرهنگی و موشکافی این مسئله در مدارس خالی است

مونا رفیعی دانش‌آموز 17 ساله دبیرستان فجر اسلام به تفاوت‌های بین دانش‌آموزان امروزی و دانش‌آموزان دیروز می‌پردازد و بیان می‌دارد: خوشبختانه دانش‌آموزان امروز از نظر داشتن امکانات و اطلاع‌رسانی از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما تلاش و تکاپویی که دانش‌آموزان دیروز با وجود امکانات کم داشتند بیشتر از امروز بود که شاید این مساله به این خاطر است که سرگرمی‌ها برای دانش‌آموزان امروز زیاد است.

این دانش‌آموز 17 ساله می‌افزاید: مهم‌ترین مشکلی که جامعه ما و دانش‌آموزان دارند این است است که در جنگ فرهنگی قرار گرفته‌ایم و زمانی که در مدرسه بحث می‌کنیم، بعضی از دانش‌آموزان را می‌بینم که طرفدار افکار غربی هستند و متاسفانه مدارس ما خیلی کم به بحث جنگ فرهنگی می‌پردازند.

رفیعی اظهار می‌دارد: جای بحث جنگ فرهنگی و موشکافی این مسئله در مدارس خالی است و بهتر است افراد کارشناس به مدارس بیایند و در این خصوص برای دانش‌آموزان صحبت کنند.

این دانش‌آموز 17 ساله خاطرنشان می‌کند: در مدارس به مسئله سیاسی خیلی کم پرداخته می‌شود به طور مثال بحث انتخابات از اهمیت ویژه‌ای در کشور ما برخوردار است ولی دانش‌آموزان فقط از آن رأی دادن و مهر خوردن در شناسنامه را می‌دانند در صورتی که باید ماهیت و اثرات مثبتی که انتخابات دارد برای دانش‌آموزان بازگو شود آنگاه است که آنها با ذهن باز و شوق و اشتیاق فراوان به پای صندوق‌های رأی می‌روند. بهتر است مدتی قبل از برگزاری انتخابات افرادی در مدارس حضور یابند و در این خصوص صحبت کنند.

وی می‌گوید: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی را که در مدارس کمرنگ است، غنی‌تر می‌کردم تا دانش‌آموزان اوقات فراغت را بیهوده تلف نکنند.

* بعضی از دانش‌آموزان ظاهر خود را مثل غربی‌ها در می‌آورند

کوثر حسینی دانش‌آموز مدرسه فجر اسلام بیان می‌دارد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که اکثر دانش‌آموزان ما به آن دچار هستند پیروی از مدهای غربی است چرا که می‌بینم بعضی از دانش‌آموزان ظاهر خود و یا حتی مدل موی خود را مثل غربی‌ها درمی‌آورند.
 
وی ادامه می‌دهد: به نظرم ماهواره در این زمینه نقش بسیاری را ایفا می‌کند چرا که برخی دانش‌آموزان دختر و پسر از آن پیروی می‌کنند و نمی‌دانند نوعی جنگ فرهنگی است که وارد آن شده‌اند.

حسینی اضافه می‌کند: البته معتقدم اکثر دانش‌آموزان اطلاعی از چگونگی جنگ فرهنگی ندارند و ناآگاهانه از بعضی از مسائل پیروی می‌کنند که متاسفانه مدارس نیز به این مسئله خیلی کم می‌پردازند.

این دانش‌آموز 17 ساله می‌افزاید: وظیفه ما دانش‌آموزان نسبت به دانش‌آموزان سال 58 بیشتر است چرا که باید آگاهی خود را از جنگ فرهنگی بالا ببریم.

وی می‌گوید: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم به مسئولان مدرسه دستور می‌دادم که ذهن دانش‌آموزان را در خصوص مباحث اعتقادی و سیاسی باز کنند و در این خصوص برای دانش‌آموزان کلاس‌های آموزشی بگذارند.  
* فقط حفظ کردن از مهمترین مشکلات دانش‌آموزان است

مهدیه بحری‌نژادفر دانش‌آموز 18 ساله که برای کنکور درس می‌خواند و عضو فعال انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است، اظهار می‌دارد:   زمانی که دانش‌آموزان به خدا نزدیک‌ شوند و ایمان در وجود آنها جاویدان شود می‌توانند جامعه اسلامی و توحیدی بسازند؛ جامعه توحیدی جامعه‌ای است که خود را برای حضور امام زمان (عج) آماده می‌کند.

وی نحوه درس خواندن و فقط حفظ کردن را از مهمترین مشکلات نظام آموزشی می‌داند و می‌گوید: دانش‌آموزان فقط تلاش می‌کنند تا درس‌های خود را حفظ کنند نه اینکه آن را بفهمند.

بحری‌نژادفر ادامه می‌دهد: بحث معارف دینی در مدارس کم‌ است و تنها ما یک کتاب دین و زندگی داریم که در آن مفاهیم عمیق دینی را نوشته‌اند.

وی در خصوص اینکه اگر جای وزیر آموزش و پرورش بود، چه اقدامی انجام می‌داد، اظهار می‌دارد: اگر جای وزیر بودم تحول بنیادین را در آموزش و پرورش به وجود می‌آوردم و این طور درس خواندن را عوض می‌کردم.

وی در پاسخ به پرسش که چه روش‌های درس خواندن را پیشنهاد می‌دهد، می‌گوید: اگر معلمان وقت بگذارند و به طور کارگاهی و آموزشی به دانش‌آموزان درس بدهند خیلی خوب می‌شود.

این عضو فعال انجمن اسلامی دانش‌آموزان پاسخگویی به مباحث اعتقادی و شبهاتی که وجود دارد را یکی از نیازهای دانش‌آموزان می‌داند و ادامه می‌دهد: متأسفانه مدارس به این مسائل نمی‌پردازند.

* مباحث سیاسی به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی نمی‌شود

سارا تروند دانش‌آموز 16 ساله دبیرستان هاجر واقع اظهار می‌دارد: در مدارس در خصوص مباحث سیاسی کشور به دانش‌آموزان آگاهی داده نمی‌شود و تنها درس دینی است که به مباحث اعتقادی می‌پردازد.

تروند بیان می‌دارد: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم دانش‌آموزان را به حفظ مهدویت سوق می‌دادم.

* کاش وزیر آموزش و پرورش پنج‌شنبه‌ها را تعطیل نمی‌کرد

مهرناز قشرپور دانش‌آموز 15 ساله از مدرسه حضرت فاطمه زهرا (س) منطقه 12 به خبرنگار فارس می‌گوید:  در مدرسه مشکل خاصی ندارم و اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم پنجشنبه‌ها را تعطیل نمی‌کردم چرا که ما مجبوریم در طول هفته ساعت 14 و 30 دقیقه به منزل برویم و زمانی که منزل می‌آیم از شدت خستگی خوابم می‌برد و نمی‌توانم درس بخوانم.

* جای خالی آموزش‌های دفاعی و نظامی در مدارس

فاطمه نوری دانش‌آموز 17 ساله از مدرسه فرهنگیان منطقه 18 بیان می‌دارد: کاش می‌شد آموزش‌های دفاعی و نظامی از حالت تئوری به عملی دربیاید و دانش‌آموزان دختر را از نزدیک با تجهیزات دفاعی آشنا می‌کردند.

وی می‌گوید: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم آموزش‌های دفاعی و اطلاعاتی را که به پسران در دوره سربازی می‌دادند را به دختران نیز ارائه می‌کردم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!