جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۰۲
کد مطلب: 5781
۱

گزارش بحث کنکور در گفتگوی ویژه شبکه 2 سیما

 وابسته بودن آینده شغلی جوانان به مدرک تحصیلی و رواج مدرک گرایی درطول سالیان اخیر، آماده سازی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و گذر از غول کنکور را به تجارتی پرسود برای موسسات آموزشی و آموزشگاههای کنکور بدل کرده است. تجارتی که حال پس از گذشت سالها برخی بی اخلاقیها و سواستفاده ها را نیز به خود می بیند. سواستفاده از نام نفرات برتر کنکور در تبلیغات پر زرق وبرق این موسسات درحالی که به گفته بسیاری از این افراد حتی یکبار هم در کلاسهای آموزشگاهها شرکت نکرده اند شبهات بسیاری را برای خانواده ها و جوانان جویای علم پدید آورده است.

آیا کیفیت آموزشی در این موسسات فدای تبلیغات و تیزرهای پر زرق و برق می شود؟
آیا نفرات برتر کنکور با تلاش خود به این جایگاه رسیده اند یا کتابها و کلاسهای این آموزشگاهها باعث شده تا به چنین موفقیتی دست یابند؟
آیا دستگاههای نظارتی و مسئول عزم برخورد با چنین بی اخلاقیها و شاید کلاهبرداری هایی را ندارند؟

گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با حضور دو مسئول در استودیوی خبری به بررسی این معضل پرداخت. دکتر ابراهیم خدایی معاون فنی و آمار سازمان سنجش و آموزش کشور و خانم دکتر فیاض دبیر شورای تحول نظام آموزشی کشور و البته یکی از نفرات برتر کنکور کارشناسی ارشد که از طریق تلفن در بحث شرکت کرد. 

  * معاون فنی و آمار سازمان سنجش: کنکور تجاری شده است/موسسات کنکور سالانه 15 میلیارد تومان گردش مالی دارند
دکتر خدایی در ابتدا به این سوال که آیا سازمان سنجش به عنوان یکی از متولیان برگزاری کنکور در کشور شکایتی را از این آموزشگاههای متخلف به قوه قضائیه برده است یا خیر گفت: بر اساس مصوبات و قوانین موجود در کشور، سازمان سنجش وظیفه ای برای نظارت بر نحوه عملکرد آموزشگاههای کنکور را ندارد. با اینحال دو سال قبل از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردیم تا بر آموزشگاههایی که از کلمه سنجش استفاده می کردند نظارت شود و حتی هشدارهایی هم به داوطلبان داده شد که البته به نظر می رسد دستگاههای نظارتی باید نظارت بیشتری را بر اینگونه آموزشگاهها داشته باشند.

مجری برنامه از خدایی پرسید آیا سازمان سنجش به عنوان بخشی از وزارت علوم از این وزارتخانه درخواست نظارت جدی تر بر نحوه عملکرد آموزشگاهها را کرده است؟ خدایی در جواب به این سوال خاطرنشان کرد: تنها بخشی از کار بر عهده وزارت علوم است و بخش دیگر از کار را وزارت آموزش و پرورش برعهده دارد.

وی تصریح کرد: براساس قوانین، وزارت علوم وظیفه اعطای مجوز و نظارت بر کارکرد آموزشگاهها و موسسات بالاتر از کاردانی را بر عهده دارد و نظارت بر آموزشگاههای کنکور سراسری بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

معاون فنی و آمار سازمان سنجش سوال دیگری با این مضمون که چرا آموزشگاهها از نام نفرات برتر کنکور سواستفاده می کنند را اینگونه پاسخ داد: " دلیل اصلی وجود کنکور است. وقتی سرنوشت و آینده فردی با کنکور گره می خورد، وقتی خانواده ها بر روی این موضوع حساس می شوند و به این نتیجه می رسند که برای آینده شغلی و اجتماعی فرزندشان باید اقدام به سرمایه گذاری کنند، جنبه اقتصادی کارپررنگ ترمی شود."

وی خاطرنشان کرد: 4 سال پیش جهاد دانشگاهی در گزارشی گردش مالی سالیانه این موسسات را بالغ بر 15 میلیارد تومان برآورد کرد که خود نشان از تجاری شدن بحث کنکور دارد.

وی برای چندمین بار تاکید کرد که سازمان سنجش وظیفه ای برای نظارت بر کار آموزشگاهها ندارد. * معاون سازمان سنجش: از طریق شرکت پست، موسسات کنکور به اطلاعات خصوصی داوطلبان دست پیدا می کند وی اما در پاسخ به این سوال که آموزشگاههای کنکور چگونه و از چه مجرایی به تلفن و اطلاعات شخصی داوطلبان دسترسی پیدا می کنند و پیش از همه با اعلام نتایج کنکور با نفرات برتر تماس گرفته و به آنها پیشنهاد مالی می دهند، گفت: داوطلبان به دو شیوه اینترنتی و پستی می توانند در آزمونهای سازمان سنجش شرکت کنند. در ثبت نام اینترنتی به جز سازمان سنجش هیچ شخصی امکان دسترسی به مشخصات داوطلبان را ندارد ولی آنچه باعث بروز مشکلاتی از این دست طی سالهای گذشته شده است، همکاری شرکت پست با این موسسات است. به این شکل که شرکت پست هنگام ثبت نام فرم هایی را از طرف این موسسات در اختیار داوطلبان قرار می دهد و بدین طریق موسسات به اطلاعات داوطلبان دسترسی پیدا می کنند.

دکتر خدایی افزود: طی جلسه ای که سال گذشته با مسئولان شرکت پست داشتیم بر سر این موضوع تبادل نظر شد و سازمان سنجش نیز در اطلاعیه ای از داوطلبان درخواست کرد تا اطلاعات شخصی خود را به هیچ مرجعی به جز سازمان سنجش ارائه نکنند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود نظام آموزشی کشور را یکی از نقاط قوت نظام دانست و با اینحال این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود تاکید سازمان سنجش بر اینکه منابع سوالات کنکور تنها کتابهای درسی است باز هم دانش آموزان این نیاز را در خود حس می کنند که در کلاسهای کنکور شرکت کنند؟

وی سوال خود را با پاسخی کوتاه تکمیل کرد و گفت: دانش آموزان ما در مدارس آموزش کافی نمی بینند. مجری برنامه نیز این سوال را از خدایی پرسید که وزارت علوم تا به حال مجوز چند آموزشگاه متخلف را لغو کرده است؟ سوالی که خدایی در پاسخ به آن گفت: در یک هفته گذشته وزارت علوم مجوز 5 موسسه آموزشی را که در مقطع کاردانی به بالا فعالیت می کردند لغو کرد و از دو موسسه نیز شکایت کرد. دکتر خدایی در ادامه بحث بر لزوم تجدیدنظر در سیستم ارزشیابی برای ورود به دانشگاه و تحصیل در مقاطع بالاتر اشاره کرد و گفت: باید آزمونها از حالت تستی خارج شوند؛ به عنوان نمونه سازمان سنجش تغییر را در آزمون دکتری با بهره گیری از پاسخ کوتاه در دروس زبان و ریاضی آغاز کرد.
وی درپایان از رسانه ها نیز خواست با پوشش اخبار برخورد با موسسات متخلف باعث کاسته شدن از حجم تخلفات در این حوزه شوند.

* معاون سازمان سنجش: نفرات برتر کنکور خود را به یک لب تاب و خودرو نفروشند وی همچنین خطاب به نفرات برتر کنکور گفت: شما نیز احساس مسئولیت بیشتری کنید و خود را به یک لب تاب و خودرو نفروشید.

* دبیر شورای تحول نظام آموزشی کشور: رقم دقیقی از آموزشگاه های آزاد دارای مجوز رسمی در دست نیست خانم دکتر فیاض دبیر شورای تحول نظام آموزشی کشور نیز در پاسخ به این سوال مجری برنامه که در حال حاضر چه تعداد آموزشگاه کنکور و آموزشگاه آزاد در رشته های مختلف در کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: با توجه به این نکته که آموزشگاههای آزاد مجوز فعالیت خود را از دستگاههای مختلفی مانند وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت کار می گیرند و به دلیل عدم هماهنگی بین این دستگاهها، تاکنون رقم دقیقی از مجموع آموزشگاه های آزاد داری مجوز رسمی وجود ندارد.

وی با اشاره به مصوبه سال 80شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آموزشگاه های آزاد، هدف از تشکیل آموزشگاههای آزاد را کمک به بحث آموزشهای عمومی و تخصصی در کشور دانست و گفت: تعدد دستگاههای اعطا کننده مجوز باعث کاهش امنیت شغلی در بین آموزشگاه های آزاد نیز شده است.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که چرا در سال 80 تمامی زوایای کار مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفت تا امروز شاهد چنین بی برنامگی ها و بی نظمی هایی نباشیم گفت: هر مصوبه ای در زمان تصویبش با این نگاه که تمامی زوایای کار در آن لحاظ شده است به تصویب می رسد ولی باید به مرور زمان در آن اصلاحاتی ایجاد کرد. به عنوان مثال به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه ای اعطای مجوز آموزشگاه زبان برای افراد زیر 20 سال و دانش آموزان را به وزارت آموزش و پرورش سپرده است در حالی که پیش از این، وزارت ارشاد نیز می توانست مجوز آموزشگاه زبان انگلیسی صادر کند.

وی خاطر نشان کرد: نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای مطالبه مقام معظم رهبری، تحول در نظام آموزشی کشور و همسو کردن آموزشهای عمومی و تخصصی است. بر همین اساس در سند جامع آموزش کشور که در حال تدوین است، باید آموزشهای آزاد با آموزشهای عمومی و تخصصی همسویی داشته باشند.

فیاض در جواب به سوال چندباره مجری برنامه درباره تعداد آموزشگاههای آزاد، اظهار بی اطلاعی کرد و تنها به این جواب بسنده کرد که تنها وزارت ارشاد به بیش از دو هزار آموزشگاه مجوز داده است. البته دکتر خدایی تعداد آموزشگاه های دارای مجوز از وزارت علوم را 160 آموزشگاه اعلام کرد که تنها در مقطع بالاتر از کارشناسی فعالیت می کنند.

* فیاض: بیشترین تخلفات در آموزشگاه های دارای مجوز از آموزش و پرورش رخ می دهد دکتر فیاض در ادامه، بحث را به موسسات کنکور سوق داد و اظهار داشت: در این مقوله، هم وزارت علوم و هم وزارت آموزش و پرورش مسئولند و بیشترین تخلفات در آموزشگاههای دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش روی می دهد.

وی به ماده 7 از مصوبه سال 80 شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد و پای صدا و سیما و مطبوعات و نشریات را نیز به داستان سواستفاده موسسات کنکور از نام نفرات برتر کنکور باز کرد و گفت: بر اساس این ماده قانونی، صدا و سیما و نشریات تنها در صورت تایید رسمی و معرفی وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش می توانند اقدام به پخش یا چاپ تبلیغ برای آموزشگاه ها کنند.

وی البته خاطرنشان کرد که قصد ندارد توپ را به میدان دیگران بیندازد و هدفش از ذکر این موضوع، لزوم تشکیل شورای هماهنگی و فعالیت آن زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور صدا و سیما و سایر دستگاههای نظارتی و مسئول بوده است. مجری برنامه نیز به فیاض خاطر نشان کرد که صدا و سیما و مطبوعات تنها تبلیغات و آگهی های شرکتها و موسسات دارای مجوز از دستگاههای ذی صلاح را پخش و منتشر می کنند.

دکتر فیاض در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: هدف از تشکیل آموزشگاه های آزاد، کمک به آموزش عمومی و تخصصی در کشور بوده است که متاسفانه با تجاری شدن کار و نگاه اقتصادی به این مهم، مشکلاتی بوجود آمده است. وی تصریح کرد: به همین دلیل، در سند جامع آموزش کشور بر تقویت نظام آموزشی به نحوی تاکید شده است تا نظام آموزشی نیازی به حمایتهای بیرونی نداشته باشد.

* "کلاس کنکور" لطمه زیادی به توانمندی علمی دانشجویان می زند
وی افزود: کلاسهای کنکور لطمات بزرگی را به توانمندی علمی دانشجویان می زنند به خصوص در مقاطع بالاتر از کارشناسی که داوطلبان تنها با مطالعه مجموعه ای از سوالات و پاسخهایشان برای کنکور آماده و وارد مقطع بالاتر می شوند. به عنوان نمونه در دوره های تحصیلات تکمیلی، داوطلبانی با لیسانس غیرمرتبط تنها با مطالعه این سوالات وارد دوره کارشناسی ارشد می شوند.

فیاض در پاسخ به اینکه برای حل مشکلات فرارو، شورای عالی تحول نظام آموزشی کشور چه برنامه هایی را در دستور کار دارد گفت: هماهنگی و همسوسازی آموزشهای عمومی و تخصصی به منظور آماده سازی دانش آموزان برای ورود از مرحله عمومی به تخصصی  و مشخص شدن این مهم که آیا تمامی دانش آموزان می خواهند پس از مدرسه به دانشگاه بروند و یا بخشی وارد بازار کار شوند. چرا که هر کدام از این بخشها برنامه ریزی مجزایی را احتیاج دارد.

وی در پایان خطاب به نفرات برتر کنکورها و نخبگان کشور نیز گفت: شما افراد باهوش و با استعداد این کشور هستید و اگر شما در چنین دامهایی اسیر شوید باید به نخبگانمان شک کنیم.


* رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد: قبل از آنکه بستگانم از رتبه من با خبر شوند، موسسات کنکور با من تماس گرفتند
موسسات کنکور به دنبال سواستفاده از نفرات برتر هستند

سید محسن خاتمی رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد سال جاری نیز از پشت خط تلفنی در گفتگوی ویژه خبری شرکت کرد. خاتمی در جواب به این سوال که آیا برای کسب این رتبه در کلاسهای آموزشگاه های کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده است یا خیر گفت: خیر، نه از کلاس ها و نه از مشاوره های آموزشگاههای کنکور استفاده نکردم و تنها در آزمون جامع یکی از موسسات شرکت کردم تا برای آزمون به زمان بندی برسم.

وی در ادامه گفت: پس از اعلام نتایج آزمون از چهار موسسه با من تماس گرفته شد و در قالب پیشنهادات به ظاهر کاری و علمی پیشنهاد تبلیغ در ازای دریافت مبلغی پول نیز به من داده شد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که چند روز پس از اعلام نتایج از طرف این موسسات با شما تماس گرفته شد گفت: فردای اعلام نتایج در حالیکه هنوز اقوام نزدیکم هم از رتبه من مطلع نشده بودند از یکی از موسسات با من تماس گرفتند و درخواست همکاری دادند.

وی از مسئولان سازمان سنجش خواست پی گیری کنند که چگونه اطلاعات شخصی داوطلبان در اختیار این افراد قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این موسسات به نفرات برتر کنکور نگاهی ابزاری دارند و تنها نیتشان سواستفاده از نفرات برتر است به نحوی که در قراردادهایشان حق فسخ برای نفرات برتر قائل نمی شوند و حتی در مواردی غرامتی مشخص می کنند تا اگر کسی مایل به ادامه همکاری نبود مجبور به پرداخت غرامت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت