چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ / ۰۶:۱۵
کد مطلب: 5792
۰

سه ميليون نفر محروم از تحصيل

«طبق آمار بايد 18 ميليون دانش‌آموز داشته باشيم، اما حدود 15 ميليون داريم و بيش از 3 ميليون نفر در سن دانش‌آموزي در كشور از تحصيل محرومند.» اشتباه نكنيد اين مطلب را نه وزير آموزش و پرورش گفته، نه رئيس كميسيون آموزش مجلس؛ اين عبارات حتي از آن يك كارشناس آموزش نيست، اين جملات در نشست خبري رئيس مركز سلامت خانواده و جمعيت و مدارس وزارت بهداشت اعلام شد، گويا منبع خبر به نتايج آخرين سرشماري جمعيت ايرانيان در سن تحصيل و دانش‌آموزان دسترسي داشته است. اين مسوول در حالي در جمع خبرنگاران و از تريبون رسمي، آمارهايي را خارج از اختيارات خود اعلام مي‌كند كه وزارت آموزش و پرورش از تعداد دانش‌آموزان محروم از تحصيل مطمئن نيست و معلوم نيست مدير وزارت بهداشت براساس كدام مستندات اين آمارها را استخراج كرده است. آيا هر مسوول و مديركلي مي‌تواند براي ارائه تيتر به رسانه‌ها مطالبي را بگويد كه از صحت آن با دستگاه‌هاي متصدي اطمينان حاصل نكرده است؟ از سوي ديگر هرچند ترك تحصيل كودكان كار و خياباني در شهرها و دانش‌آموزان عشايري و روستاهاي نقاط صعب‌العبور، قابل انكار نيست و بدون ساز و كار نظارتي وزارت آموزش و پرورش در اجبار براي تحصيل تمام دانش‌آموزان در سن مدرسه، مشكل حل نمي‌شود اما اينكه چرا عمليات گردآوري آمارها و پايش اطلاعات در آموزش و پرورش با كندي پيش مي‌رود، علت شفافي ندارد. پيش از اين قرار بود، وزارت آموزش و پرورش تا آخر مهر آخرين آمار سرشماري افراد ترك تحصيل‌كرده را اعلام كند، چرا كه اين آمار بارها مورد سوءاستفاده منابع خبري قرار گرفته و بارها آموزش و پرورش تكذيب كرده است. كندي ارائه آمار و شفاف نبودن حتي تعداد دانش ‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش باعث شده كه يك بار تعداد دانش‌آموزان كشور 12ميليون نفر، يك بار 13ميليون و 500 هزار نفر و برخي هم 15 ميليون نفر اعلام مي‌كنند. بنابراين انتشار خبر مركز سلامت خانواده وزارت بهداشت از چند زاويه قابل نقد است؛ اول اين كه گوينده خبر در جايگاهي نيست كه آمارهاي مستندي از افراد محروم از تحصيل در بازي با چند آمار تخميني ارائه دهد و دوم، انفعال وزارت آموزش و پرورش در اعلام شفاف آمارها و تاخير در انجام سرشماري عمومي از جمعيت دانش‌آموزي است كه هر مسوولي آمار ديگري را نفي مي‌كند. هنوز رسانه‌ها اظهار عجز يكي از وزراي پيشين آموزش و پرورش را فراموش نكرده‌اند كه از نداشتن آمار دانش ‌آموزان، تعداد معلمان و مدارس و... دم زد كه اين بي‌اطلاعي تا امروز ادامه دارد. جام جم آنلاين: آويد طالبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم