شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۹:۲۹
کد مطلب: 5856
۰

لرزش دست‌ها را جدی بگيريد

 لرزش دست‌ها هنگام عصبانيت، اضطراب، خستگي بيش از حد، ورزش‌هاي پراسترس و كار زياد روزمره از موارد شايعي است كه در اكثر بيماران مراجعه‌كننده به چشم مي‌خورد.

لرزش دست‌ها مي‌تواند در اثر بيماري‌هاي عمومي مثل سوءتغذيه يا ضعف باشد، يا در اثر مشكلات غددي مثل پركاري تيروئيد كه لرزش و تعريق دست‌ها از علائم آن است.

همچنين لرزش دست‌ها مي‌تواند جنبه ارثي داشته باشد كه اين نوع لرزش در سنين پايين‌تر شروع شده و در شرايط خستگي و استرس بيشتر مي‌شود و با دارودرماني مناسب قابل كنترل است.

چه موقعي لرزش دست‌ها را بايد جدي گرفت؟ مواقعي كه لرزش دست‌ها در سنين پايين‌تر شروع مي‌شود، يا با علائم ديگري همراه است، يا با گذشت زمان بيشتر شده و پيشرفت مي‌كند، بايد جدي گرفته شود. در بيماري‌هاي ارثي يا اكتسابي مانند بيماري‌هاي تحليل برنده مغز مثل MS (ام اس)، يا بيماري‌هاي مخچه‌اي يا پاركينسون اين نوع لرزش‌ها ديده مي‌شوند.

نوعي از لرزش دست كه هم در ميان‌سالي و هم كهنسالي ديده مي‌شود، بر اثر ابتلا به بيماري پاركينسون است كه اين بيماري به علت كم شدن رنگدانه‌هاي غدد قاعده‌اي مغز رخ مي‌دهد و همراه با كندي حركات بدن، سفتي و خشكي اندام‌ها بوده و به لحاظ ماهيت پيشرونده آن بايد تحت درمان متخصص مربوطه قرار بگيرد. بيماري MS نيز مي‌تواند با لرزش دست‌ها و عدم تعادل خود را نشان دهد كه اين جزو علائم هشداردهنده يك بيماري جدي است.

آلودگي هوا، مسموميت با فلزات سنگين از جمله سرب و كبالت نيز مي‌تواند موجب لرزش دست‌ها در سنين پايين‌تر شود.

مصرف موادمخدر و تركيبات آمفتامين و داروهاي روان‌گردان و استفاده بي‌رويه از داروهاي اعصاب كه به طور خودسرانه صورت مي‌گيرد هم مي‌تواند عامل لرزش دست‌ها شود.

لرزش دست‌ها گاهي مي‌تواند عارضه مصرف داروهايي باشد كه براي درمان يك بيماري استفاده مي‌شوند، مثلا سالبوتامول كه در درمان تنگي نفس استفاده مي‌شود. مصرف بي‌رويه الكل در جوامع غربي، بي‌خوابي و شب زنده‌داري نيز يكي از علل ايجادكننده لرزش دست‌هاست.

بنابراين براي پيشگيري از اين عارضه بايد از نظر تغذيه‌اي، به مصرف كافي سبزي‌ها، ميوه‌ها و پروتئين توجه كرد و از مصرف بي‌رويه‌ي قهوه و چاي و محرك‌هاي مغزي، داروهاي روان‌گردان و خواب‌آور به صورت خودسرانه پرهيز كرد. همچنين در زمان آلودگي هوا بايد از خروج غيرضروري از منزل خودداري كرد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.