جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 5863
۰

90 درصد کودکان دبستانی در تهران کمبود ویتامین D دارند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: در تهران بیش از 80 درصد کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد آنان درجاتی از کمبود ویتامین ‌‌D دارند.
مجید حاجی فرجی امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حساسیت‌زایی در زمینه مصرف شیر بسیار اهمیت دارد. شیر سرشار از مواد غذایی انرژی‌زاست و با مصرف آن می‌توان ریزمغذی‌های مهم را دریافت کرد.
وی گفت: علی‌رغم توصیه‌های زیادی که متخصصان درباره مصرف روزانه شیر انجام می‌دهند ولی باز هم این ماده غذایی کمتر مصرف می‌شود. طعم و عادات مختلف و نوع کیفیت شیر باعث شده است که شیر کمتر استفاده شود.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر ندارند و باید آنها را وادار به مصرف شیر کرد. راه‌های تبلیغاتی ما برای مصرف شیر کم است و روش‌های کمی را به کار گرفته‌ایم و از رسانه‌ها و از طرق مختلف فرهنگی می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.
حاجی فرجی افزود: فرهنگ‌سازی برای قشر کودکان و نوجوانان متغیر است و سیاستگذاران، فرهنگ‌سازی را باید گسترش دهند؛ شیری که در مدارس توزیع می‌شود کیفیت مناسبی ندارد و باید شیر را غنی‌سازی کنیم. با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تفاهم‌هایی داشتیم که شیری که به دانش‌آموزان در مدارس داده می‌شود غنی‌‌سازی شود که علاوه بر درشت‌مغذی‌ها، ریزمغذی‌ها را دریافت کنند.
وی ادامه داد: مصرف شیر 30 تا 40 درصد نیاز کودکان به کلسیم و ویتامین D را تأمین می‌کند و باید شیر غنی‌شده به کودکان داده شود؛ هم‌اکنون طبق آمارهایی که در دست است وضعیت کمبود ویتامین D در بین ایرانیان بسیار خطرناک است. در تهران بیش از 80 درصد از کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد درجات مختلفی از کمبود ویتامین ‌‌D وجود دارد.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: کودکان باید حداقل روزی 2 لیوان شیر مصرف کنند البته افراد کم‌درآمد در خرید شیر با قیمت‌های بالا دچار مشکل هستند. تصمیم‌گیرندگان باید شیر را با هزینه کمتر به مردم ارائه دهند.
وی بیان کرد: شیر در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و بر اساس آمارهای موجود امکان پوشش تمام مردم وجود دارد و سیاستگذاران ما در توزیع مناسب آن باید دخالت داشته باشند.
حاجی‌فرجی بیان داشت: طبق آمار غیر رسمی مصرف شیر از زمانی که یارانه حذف شده کمتر شده است و قشر متوسط در خطر هستند.
به گزارش توانا، همایش ملی شیر و سلامت 18 تا 20 آبان در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار می‌شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد