جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ / ۲۱:۰۶
کد مطلب: 6043
۱۴
۱۰۸

سینوزیت چیست؟ و درمان آن + عکس

شاید باورهای غلط در مورد بیماری سینوزیت و درمان آن، آزار‌دهنده‌تر از خود سینوزیت باشد، با این حال بر خلاف تصور عمومی، درمان دارویی برای مبتلایان به سینوزیت مزمن چاره‌ساز نیست. معنی ساده‌ این بیماری آن است که سینوس‌های شما عفونی یا ملتهب شده‌اند، اما این فقط اندکی از درد و گرفتاری‌ای را که در این شرایط تحمل می‌کنید، نشان می‌دهد. سینوزیت، به‌خصوص سینوزیت مزمن، از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی در کل دنیاست. با شروع فصل سرما دوباره سرماخوردگی بین مردم شایع می‌شود. دراین‌میان، یكی از بیشترین مشكلاتی كه برای خیلی از افراد، به‌وجود می‌آید مشكل سینوزیت است كه در برخی مواقع نیز با آلرژی اشتباه گرفته می‌شود. التهاب سینوسهای پارانزال که ممکن است به دلیل عفونت،آلرژی یا بیماری های خود ایمنی باشد.
*** سینوزیت یک بیماری شایع است***
طبقه بندی طبق مدت :
·حاد: کمتر از ۴ هفته (اغلب شایع است )
·تحت حاد :۴-۸ هفته
·مزمن:۸ هفته یا بیشتر
*** هر ۳ نوع سینوزیت علائم مشابه دارند در نتیجه افتراق بین آنها مشکل است***
حا د
معمولاً به وسیلهٔ عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مشخص میشود که معمولاً منشأ ویروسی‌ دارد. اگر که عامل باکتریایی باعث سینوزیت باشد، این ۳باکتری در آن دخیل است:
۱-استرپتوکوک نومونیا
۲-هموفیلوس آنفلوانزا
۳-مورکسلا کاتارهالیس
***شایعترین باکتری ایجاد کنندهٔ سینوزیت،هموفیلوس آنفلوانزا است***
*** سینوزیت ویروسی‌ معمولاً ۷-۱۰ روز طول میکشد***
*** سینوزیت حاد از قارچ هم منشأ می‌گیرد که در بیماران دیابتی و آنهایی که سیستم ایمنی‌ ضعیفی دارند مثل ایدز یا بیماران پیوندی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده میکنند،دیده میشود و میتواند تهدید کنندهٔ حیات باشد***

مزمن
طبق تعریف سینوزیتی مزمن است که بیش از ۳ ماه طول بکشد. که میتواند ناشی‌ از بیماریهای مختلف باشد که التهاب مزمن سینوس به عنوان یک علامت شایع است.
چطور می‌توان علایم سینوزیت را تشخیص داد و درمان مناسب برای آن چیست؟
دكتر ژانت سروش، متخصص عفونی، اطلاعات كاملی درباره نشانه‌ها، عوارض و روش‌های درمانی انواع سینوزیت را به‌طور كامل شرح می‌دهد.
سینوسهای مجاوربینی(paranasal sinuses): حفره های توخالی و پـر از هـوایی هستـنـد کـه در مـیان استخوانهای صورت و جمجمه قرار گرفته و با حفره بینی در ارتباط می بـاشنـد. در هـر طــرف صورت 4 عدد سینوس وجود دارد که عبارتند از:
1- سینوسهای فکی (maxillary sinuses):در زیر چشمها و در استخوان گونه واقع میباشند.
2- سینوسهای پیشانی(frontal sinuses):در بالای چشمها و در استخوان پیشانی واقع میباشند.
3-سینوسهای اتموئید و یا پرویزنی(ethmoid sinuses):بین چشمها و بینی و در استخوان پرویزنی واقع میباشند.
4- سینوسهای شب پره ای(sphenoid sinuses):در پشت سینوس پرویزنی و چشمها و در مرکز استخوان جمجمه زیر غده هیپوفیز واقع میباشند.
             
پیدایش و رشد سینوسها:
1-سینوسهای پیشانی تا سن 5-10 سالگی وجود ندارند. این سینوسها از سن 7 سالگی به بعد پدید می آیند.
2-سینوسهای فکی و پرویزنی از بدو تولد وجود داشته و تا 18 سالگی به رشد خود ادامه می دهند.
3-سینوسهای شب پره ای در سنین بلوغ ظاهر می گردند.  

‌كار سینوس‌ها در بدن چیست؟
سینوس‌ها در ناحیه فك و صورت قرار دارند و از بدو تولد نوزاد در بدن تشكیل می‌شوند. این اعضا، حوزه‌های توخالی هستند كه قسمتی از صورت و جمجمه را اشغال می‌كنند و عملا كار فیزیولوژیكی زیادی در بدن انجام نمی‌دهند ولی اگر دچار التهاب، عفونت و ترشح غیرعادی شوند، علایمی ایجاد می‌كنند كه به آن التهاب سینوس یا سینوزیت می‌گویند.
باید بدانید كه سینوس‌ها به خودی‌خود مشكلی برای سلامت بدن ایجاد نمی‌كنند و در عین حال، كار خاصی نیز انجام نمی‌دهند اما اگر به دلایلی این حفره‌ها دچار التهاب شوند به شكل سینوزیت ظاهر می‌شوند و در این صورت مشكلاتی را برای فرد به وجود می‌آورند.
معمولا سینوزیت از یك سرماخوردگی ویروسی معمولی شروع می‌شود كه اغلب، التهابی كه بر اثر این ویروس در مخاط سینوس ایجاد می‌شود، خودبه‌خود و بعد از گذشت چندروز بهبود پیدا می‌كند و احتیاجی به آنتی‌بیوتیك یا درمان‌های دیگر نیست. ولی گاهی اوقات به دنبال سرماخوردگی ویروسی، علایم سینوزیت ادامه پیدا می‌كند و بیش از یك هفته یا 10روز هم ادامه پیدا می‌كند.
وظایف سینوسها:
1-سبک شدن استخوان جمجمه و استخوانهای صورت.
2-افزایش رزونانس (تشدید) صدای انسان.
3-ایجاد یک بافر (ضربه گیر) در برابر ضربات وارده به سر و صورت.
4-مرطوب و گرم کردن هوای تنفسی.
5-تصفیه هوای تنفسی.
6-عایق بندی ساختارهای حساس از قبیل ریشه دندانها و چشمها در برابر نوسانات سریع دمایی حفره بینی.
نکته:سینوسهای مجاور بینی توسط سوراخهای ریزی بنام(ostium/ostia) به حفره بینی مرتبط می باشند. توسط این روزنه ها(مجاری) تبادل هوایی صورت گرفته و ترشحات سینوسها تخلیه میگردد.
نکته:موکوس(mucus) یک ترشح لغزنده مخاطی است. موکوس یک کلوئید چسبناک و غلیظ که حاوی آنزیمهای آنتی باکتریال نظیر لیزوزیم و پادتنها (ایمنوگلوبینها) است. موکوس بطور طبیعی سفید و یا بی رنگ است.
وظایف موکوس در سیستم تنفسی عبارت است از: مقابله با عوامل میکروبی و محافظت از ششها با به دام انداختن ذرات خارجی که همراه با هوای تنفسی وارد بینی میگردند.
نکته:بطور طبیعی مخاط سینوسها و بینی از مژکهای میکروسکوپی موسوم به سیلیا (cilia) پوشیده شده است. این مژکهای ضرباندار با حرکات ریتمیک به سمت عقب و جلو به مانند یک جاروب میکروسکوپی موکوس، میکروبها، ذرات محرک، گردو غبار و مواد حساسیت زا را به دام انداخته و به سمت سوراخهای بینی و یا پشت حلق و معده می رانند.
نکته: آب و هوای سرد باعث میگردد فعالیت مژک های مخاط بینی و سینوسها کاهش یافته و یا کاملا متوقف گردند. این امر باعث آبریزش بینی میشود. همچنین موکوس در هوای سرد غلیظ ترمیشود، از اینرو هنگامی که شما از هوای آزاد به داخل منزل می آیید، موکوس رقیق تر شده و مجددا دچار آبریزش بینی میگردید.
نکته:استعمال سیگار و آلودگی هوا میتوانند حرکات مژکها را مختل و یا متوقف سازند. نکته: به هر علت که مخاط سینوسها ملتهب شود، سبب مسدود شدن منافذ (راه های ارتباطی) میان سینوسها و بینی میگردد. احتباس هوا، موکوس و چرک باعث ایجاد فشار به دیواره سینوسها میگردد. همچنین وقتی هوا نمیتواند وارد سینوسها شود، خلاء ایجاد شده ایجاد درد خواهد کرد. انسداد راههای ارتباطی موکوس (ترشحات سینوسها) را به یک محیط مستعد برای رشد میکروبها تبدیل میکند.   
طبق محل، چندین جفت سینوس پارا نزال وجود دارد :
۱- سینوس فرونتال
 ۲- سینوس اتموئید
۳-سینوس ماگزیلاری
۴-سینوس اسفنوئید
*سینوس اتموئید خود به چند سینوس تقسیم میشوند*
 ·ماگزیلاری: فک بالا ==> درد یا فشار در فک بالا (گونه) مثل دندان درد، سر درد ·فرونتال: پیشانی ==> درد یا فشار در سینوس فرونتال(واقع شده در بالای چشمها ==> سر درد اسفنوئید ==> درد یا فشار در پشت چشم اما اغلب اشاره به راس یا بالای سر دارد
**تئوری های اخیر حاکی‌ از همراهی سینوزیت با بیماریهای درگیر کننده راههای هوایی مثل آسم و همراهی با علائمی‌ چون سرفه است**  
‌علایم و نشانه‌های بیماری سینوزیت چیست؟
از علایم بیماری سینوزیت می‌توان به ترشح بینی اشاره كرد كه از حالت شفاف به صورت چركی، زرد یا سبزرنگ تبدیل می‌شود. معمولا بیماران از سردردهای مزمن شكایت می‌كنند به خصوص وقتی سرشان را به سمت جلو یا پایین حركت می‌دهند احساس پری یا سنگینی در این ناحیه می‌كنند.
از آنجایی كه ترشحاتی كه از سینوس در پشت حلق جمع می‌شود هنگام دراز كشیدن فرد آن را بیشتر تحریك می‌كند. بنابراین، بیمار دچار سرفه‌های مداوم در طول شب یا زمان خوابیدن می‌شود كه هنگام دراز كشیدن این حالت شدت پیدا می‌كند.

 ممكن است در مراحل حاد سینوزیت، بیمار دچار تب شود ولی اگر مدت، بیماری از دو یا سه هفته بیشتر شود به آن سینوزیت مزمن اطلاق می‌شود و معمولا در این نوع سینوزیت، دیگر ابتلا به تب وجود ندارد.
علایم بیماران در سینوزیت مزمن نیز شبیه بیماران مبتلا به نوع حاد آن است. بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن نیز از ترشحات غلیظ چركی از بینی، پشت حلق، سرفه‌های مزمن به خصوص در حالت دراز كشیدن و سردردها و سنگینی صورت شكایت می‌كنند. در اینجا روی این مساله تاكید می‌كنم كه برخلاف تصور عامه مردم كه اغلب فكر می‌كنند كه سردرد در ناحیه پیشانی، ناشی از سینوزیت است باید بگویم كه سردردها می‌توانند علل مختلفی داشته باشد و صرفا هر سردرد یا احتقان بینی، ناشی از سینوزیت نیست.

اگر فردی دچار سردردهای مزمن و آزاردهنده می‌شود، حتما باید با پزشك متخصص مغز و اعصاب مشورت كند تا علل دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد. بیماران به هیچ‌عنوان نباید بدون تجویز پزشك به طور خودسرانه برای سینوزیت خود آنتی‌بیوتیك مصرف كنند، چون باعث وخیم‌تر شدن وضعیت و عوارض دیگر می‌شود.
علایم سینوزیت:
1-احساس درد و یا فشار در پیشانی، گیجگاه ها، گونه ها، بینی، پشت و یا دور چشم ها.
2-تنفس از راه بینی دشوار میشود.
3-تخلیه ترشحات غلیظ، زرد و یا سبز رنگ از بینی و یا پشت حلق.
4-کاهش حس بویایی و چشایی.
5-گرفتگی و احتقان بینی، آبریزش بینی.
6-درد در فک فوقانی و یا دندانهای آرواره بالا.
7-سر درد هنگام برخاستن از خواب که با خم شدن به طرف جلو بدتر میشود.
8-بوی بد دهان.
9-گوش درد-احساس گرفتگی گوشها.
10-خستگی.
11-سرفه (در هنگام شب تشدید میشود)، گلو درد.
12-حالت تهوع و استفراغ.
13-علایم سرماخوردگی ای که به درمان پاسخ نمیدهند.
14-درد و تورم در ناحیه صورت.
15-احساس سنگین بودن سر.
 
علایم سینوزیت های خاص:
1-سینوزیت فکی: درد در فک بالا و دندانهای فک فوقانی-گونه ها حساس به لمس می شوند.
2-سینوزیت پیشانی: لمس و فشار اندک به پیشانی ایجاد درد میکند.چشم ها حساس به نور میشوند.
3-سینوزیت شب پره ای: گوش درد، گردن درد، درد در عمق سر.
4-سینوزیت پرویزنی: تورم پلک ها و درد در ناحیه بین بینی و چشمها-حساسیت به لمس در دو طرف بینی-از دست رفتن حس بویایی . 
تشخیص:
علائم کمتر از ۱۰ روز: ویروسی‌ ·
عوارض بیشتر از ۱۰ روز: باکتریایی ·سیتی اسکن از سینوس نشان دهنده این است که آیا سینوزیت حاد هست یا نه  سیتی اسکن برای تأیید تشخیص اینکه آیا مزمن است یا نه به تنهایی کافی‌ نیست، برای تأیید تشخیص اینکه مزمن است یا نه ،اندوسکوپی بینی‌،سیتی اسکن ونشانه های بالینی نیاز است

 
‌علل بروز سینوزیت چیست؟
اولین علتی كه منجر به عفونت یا التهاب سینوس می‌شود، عفونت‌های ویروسی است كه به دنبال اثراتی كه ویروس روی مخاط سینوس می‌گذارد آن را مستعد به التهاب و سینوزیت می‌كند و در این حالت سینوزیت چركی اتفاق می‌افتد. اغلب سینوزیت‌ها ویروسی هستند و باكتریال نیستند، ولی ممكن است به دنبال سینوزیت ویروسی، عفونت باكتریال نیز اضافه شود كه در آن صورت عفونت باكتریال ثانویه خواهیم داشت. 30 تا 50درصد سینوزیت‌های حاد باكتریال هستند و بقیه به صورت ویروسی و خودبه‌خود محدودشونده هستند و معمولا احتیاجی به درمان ندارند. برخی از عادت‌ها منجر به انسداد مجرای تنفسی بینی یا سینوس می‌شوند كه از مهم‌ترین آنها آلرژی‌ها هستند.

كسانی كه به آلرژی درازمدت و حتی آسم مبتلا هستند به دلیل مخاط ملتهب و انسداد نسبی كه در مجرای سینوس آنها وجود دارد مستعد این هستند كه به‌طور مكرر دچار سینوزیت چركی شوند. گاهی اوقات همین آلرژی و آسم منجر به تشكیل شدن پولیپ‌های بینی می‌شوند كه در نتیجه روی مخاط بینی برجستگی‌هایی را ایجاد می‌كنند و مجرای سینوس‌ها را باریك یا مسدود می‌كند.
بنابراین، ترشحات سینوس به راحتی تخلیه نمی‌شود و از علت‌های مهم سینوزیت‌های مكرر است. افرادی كه در فصل زمستان و حتی فصل‌های دیگر دچار سینوزیت‌های چركی می‌شوند حتما باید از نظر زمینه آلرژی و پولیپ‌های بینی مورد بررسی قرار گیرند.
انحراف تیغه یا سپتوم بینی، می‌تواند یكی دیگر از علل بروز سینوزیت باشد. انحراف تیغه بینی باعث می‌شود تا ترشحات سینوس، نتوانند به راحتی تخلیه شوند. در نتیجه، سینوزیت‌های چركی مكرر اتفاق می‌افتد.
كسانی كه دچار انحراف بینی شدید هستند، سینوزیت‌های چركی به صورت پشت‌سرهم اتفاق می‌افتد. بنابراین بیمار باید این عیب آناتومی را با مراجعه به پزشك و درمان به موقع رفع كند در غیر این صورت سینوزیت‌های عفونی به طور مكرر برای بیمار اتفاق می‌افتد.
اینكه فكر كنید كسی كه دچار سرماخوردگی ویروسی می‌شود باید حتما از آنتی‌بیوتیك استفاده كند تا به سینوزیت چركی مبتلا نشود، تصور اشتباهی است چون لزوما هر فردی كه دچار سرماخوردگی ویروسی می‌شود بعدا به سینوزیت چركی مبتلا نمی‌شود. اغلب سینوزیت‌هایی كه با علایمی مانند سردرد، گرفتگی بینی، خلط پشت حلق و سرفه‌های شبانه، خود را نشان می‌دهند به دلیل التهاب مخاط ویروسی هستند و نیاز به درمان از طریق آنتی‌بیوتیك ندارند، فقط زمانی كه پزشك معالج تشخیص دهد عفونت ویروسی دوره‌اش تمام شده و علایم بیش از حد معمول ادامه پیدا كرده و منجر به سینوزیت چركی باكتریال شده است آنتی‌بیوتیك تجویز می‌شود تا عفونت سینوزیت چركی برطرف شود. ولی مصرف آنتی‌بیوتیك به عنوان پیشگیری از سینوزیت چركی كار كاملا نادرستی است.

 تحریك‌های شیمیایی و آلودگی هوا نیز می‌توانند از دیگر علت‌های بروز سینوزیت باشند. برخی افراد كه برحسب شغل‌شان با موادشیمیایی سروكار دارند یا در محیط‌هایی كه آلودگی هوا شایع است زندگی می‌كند با تحریك دایمی مخاط، علایمی شبیه سینوزیت پیدا می‌كنند و دچار پولیپ‌های بینی می‌شوند كه در نتیجه آن سینوزیت مكرر برای آنها اتفاق می‌افتد. به این نكته هم اشاره كنم كه لزوما علت سینوزیت، ویروس و باكتری نیست و گاهی اوقات علت آن می‌تواند قارچ نیز باشد به خصوص كسانی كه زمینه آسم و آلرژی دارند سینوزیت می‌تواند علت قارچی داشته باشد كه باز هم باید تحت معالجه پزشك متخصص قرار گیرد و درمان خاص برای این نوع سینوزیت را انجام دهند. migna.ir  
بعبارتی دیگر عوامل ایجاد کننده سینوزیت اینها هستند:
1-آلرژی ها: با متورم و مسدود ساختن راههای ارتباطی و دهانه سینوسها و جلوگیری از تخلیه سینوسها. حساسیت میتواند به گرده گیاهان، مایت ها، شوره سر حیوانات، کپک ها، گرد و غبار و یا غذاها باشد.
2-عفونتهای ویروسی:آنفلوآنزا و سرماخوردگی باعث التهاب مخاط سینوسها و تورم آنها شده و با افزایش ترشح موکوس موجب انسداد روزنه ها می شوند. در 3 درصد بالغین و 20 درصد کودکان، سرماخوردگی به عفونت باکتریایی ثانویه و سینوزیت خواهد انجامید.
3-عفونت های باکتریایی: باکتریهایی که بطور طبیعی در مجاری تنفسی فوقانی بسر میبرند وقنی سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و یا تخلیه سینوسها بدرستی صورت نمیگیرد، باکتریهای محبوس شده تکثیر یافته و ایجاد عفونت میکنند.
4-پولیپ های بینی: پولیپ رشد خوش خیم بافت مخاطی بینی است. پولیپ بینی در افراد مبتلا به آلرژی و آسم شایع میباشد. پولیپ ها میتوانند دهانه سینوسها را مسدود سازند.
5-عفونتهای قارچی:عمدتاً به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن پدید می آیند. عفونتهای قارچی بیشتر در افراد مبتلا به آسم مشاهده شده و بیشتر سینوسهای فکی را درگیر می کنند.
6-ناهنجاریهای ساختار بینی: انحراف تیغه بینی و بزرگ بودن شاخک های بینی میتوانند منافذ سینوسها را مسدود سازد.
migna.ir 7-آلودگی هوا: هوای آلوده معمولاً از ذرات مولکولی بزرگ تشکیل یافته اند که در مخاط گیر افتاده و ممکن است واکنش آلرژیک و التهاب مخاط را سبب گردند.
8-شنا کردن:شنا کردن در آب حاوی کلر باعث میشود مژک های مخاط بینی و سینوسها تضعیف شده و تخلیه ترشحات به خوبی صورت نگیرد. همچنین کلر باعث التهاب مخاط بینی میشود و فرد را مستعد عفونت باکتریایی میکند.
9-سیگار کشیدن: دود سیگار حرکت  طبیعی مژک ها را کند و یا متوقف میسازد.تجمع موکوس نیز ایجاد عفونت و ترشح پشت حلق میکند.
10-اختلالات ضعف ایمنی بدن نظیر بیماریهای ایدز و فیبروز سیستیک.
11-عفونت دندانها: انتشار عفونت دندانهای آسیای فک بالا نیز میتواند باعث سینوزیت فکی گردد.
 
‌از چه روش‌هایی برای درمان سینوزیت استفاده می‌شود؟
همان‌طور كه گفتم به هیچ‌وجه درمان پیشگیری از طریق مصرف آنتی‌بیوتیك پیشنهاد نمی‌شود اما كسانی كه زیاد به سرماخوردگی ویروسی مبتلا هستند و استعداد بیشتری برای ابتلا به سینوزیت دارند باید بیماری زمینه‌ای آناتومی كه منجر به انسداد مجاری تنفسی شده را برطرف كنند. یعنی اگر فرد به انحراف بینی دچار است باید با عمل جراحی اصلاح شود و اگر به آلرژی مبتلا است آن را درمان كند تا سینوزیت‌ به‌طور مكرر اتفاق نیفتد.
اگر بتوانیم این عیب آناتومی را برطرف كنیم، فرد اگر دچار عفونت سرماخوردگی معمولی ویروسی شود می‌تواند با شست‌وشوی مكرر با محلول‌های سرم فیزیولوژیكی كه در داروخانه‌ها در دسترس است یا آب‌نمك استریلی كه خودمان می‌توانیم در منزل تهیه كنیم و بتوانیم از تجمع میكروب در حفره‌های سینوس جلوگیری كنیم. migna.ir در نتیجه احتمال ابتلا به سینوزیت چركی را كمی كاهش دهیم.
برای كسانی كه تشخیص داده می‌شود كه به سینوزیت چركی مبتلا هستند، انواع آنتی‌بیوتیك‌ها در دسترس است. آموكسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، كوآموكسی‌كلاو و داروهای جدیدتری كه در بازار موجود است مانند آزیترومایسین را می‌توان برای درمان سینوزیت استفاده كرد.
گاهی اوقات درمان این بیماری مشكل می‌شود و فرد به صورت مزمن دچار علایم می‌شود كه در این مواقع، حتما باید با نظر متخصص از تركیب چند آنتی‌بیوتیك استفاده شود، چنین بیماری حداقل دو هفته طول می‌كشد به این دلیل آنتی‌بیوتیك باید حفره‌ای پوشیده پیدا كند كه این عمل كمی مشكل انجام می‌شود در نتیجه به درمان آنتی‌بیوتیكی طولانی‌مدت احتیاج است.
 در بعضی از سینوزیت‌های مزمن كه فرد بیشتر از سه تا چهار هفته علایم آن را دارد در صورت التهاب شدید و ضخامت مخاط سینوس نیاز به دخالت جراحی است. البته عمل جراحی به این معنا نیست كه حتما سینوس‌ها باید باز شوند و شخص حتما به اتاق عمل برود، امروزه با تكنولوژی‌هایی كه در عمل پزشكی موجود است از طریق وسیله‌ای به نام سینوسكوب و یا آندوسكوپی بینی لوله‌های ظریفی را وارد مجاری بینی و سینوس می‌كنند و مخاط ملتهب و ضخیم‌شده سینوس را می‌تراشند و آن را برمی‌دارند. شخصی كه به سینوزیت مزمن دچار شده برای درمان، احتیاج به دخالت آندوسكوپی و جراحی نیز پیدا می‌كند و ممكن است به تنهایی با درمان آنتی‌بیوتیكی بهبود پیدا نكند.
درمان سینوزیت - وقتی هدف از درمان باز کردن راه ارتباطی بین سینوس و حفره بینی است، استفاده از ضد احتقان‌های موضعی یا عمومی می‌تواند کمک‌کننده باشد. - ممکن است بسته شدن راه ارتباطی، بر اثر آلرژی باشد که در این مواقع استفاده از داروهای ضدآلرژی مناسب است.
- زمانی که نشانه‌هایی از عفونت سینوس‌ها وجود دارد باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد.
- در بسیاری از موارد سینوزیت حاد که نشانه‌ای از عفونت مثل تب، ترشحات بد رنگ و درد شدید وجود ندارد، می‌توان با استفاده از ۱۰ مورد زیر، سینوزیت را بهبود بخشید:
۱- بخور: تنفس هوای مرطوب و گرم باعث کاهش تورم منافذ سینوس‌ها خواهد شد. برای این کار روزی سه بار سر خود را روی ظرف آب جوش بگیرید و در حالی که حوله‌ای روی سرتان انداخته اید، به مدت ۱۵ دقیقه هوای گرم و مرطوب را استنشاق کنید، یا با استفاده از دستگاه بخور، هوای اتاق را مرطوب نگه دارید. دقت داشته باشید هفته‌ای یک بار برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را با مواد سفید کننده خانگی تمیز کنید.
۲- دوش آب گرم: آب گرم با افزایش جریان خون در سینوس‌ها، اثرات ضد احتقانی (ضدگرفتگی) خواهد داشت.
۳- تنفس در هوای تمیز: از افراد سیگاری دوری کنید. در فصل گرده افشانی، در و پنجره‌ها را ببندید و کمتر بیرون بروید تا دچار حساسیت نشوید.
۴- رطوبت بینی: روزانه چند نوبت بینی خود را با آب نمک بشویید، زیرا آب نمک با اثرات ضد التهابی، تورم منافذ سینوس‌ها را کم می‌کند.
۵- افزایش نوشیدن آب : روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا ترشحات بدن و سینوس‌ها رقیق شوند.
۶- ورزش: نرمش روزانه به مدت ۲۰ دقیقه، باعث افزایش جریان خون در بدن و سینوس‌ها می‌شود و از تورم منافذ آنها می‌کاهد.
۷- تغییر وضعیت خواب: با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سر به هنگام خواب و بالا قرار گرفتن سر نسبت به تنه، محتویات سینوس‌ها راحت‌تر تخلیه می‌شوند. خوابیدن بیش از حد به این دلیل که بدن در حالت افقی قرار دارد، گرفتاری سینوس را بیشتر می‌کند. ۸- عدم مصرف مواد محرک: شکلات و تنقلات ، گرفتاری سینوس‌ها را بیشتر می‌کند. ۹- کاهش مصرف مواد لبنی: مواد لبنی در حد مفید آن مصرف شوند، نه بیشتر.
۱۰- کنترل داروهای مصرفی: برخی از داروهای استروژن‌دار و ضدفشارخون، می‌توانند با تورم مخاط بینی مانع تخلیه ترشحات سینوس‌ها شوند.  
درمان گیاهی سینوزیت
- دم کرده کاسنی که از مخلوط یک قاشق چایخوری پودر ریشه کاسنی در یک فنجان آب جوشیده تهیه می‌شود.
- بخور گیاه بابونه
- بخور اوکالیپتوس جراحی سینوزیت معمولا ۲۰ درصد موارد سینوزیت با درمان‌های طبی رایج بهبود پیدا نمی‌کنند، یا گاهی وجود پولیپ یا انحراف در تیغه بینی، سبب انسداد راه ارتباطی می‌شود که در این موارد نیاز به جراحی است.
 1- یکی از روش‌های موجود، جراحی تحت بیهوشی با استفاده از اندوسکوپ و لیزر سرد است.
 2- Balloon sinuplasty روشی جدیدتر است. در این روش، بعد از قرار دادن یک کاتتر کوچک راهنما درون بینی، زیر دید اندوسکوپی، یک سیم هدایت کوچک وارد سینوس می‌شود. سپس بالن متسع می‌شود و به آرامی دیواره‌های مجرا را متسع می‌کند. خونریزی در این روش بسیار کم است و اکثر بیماران پس از ۱ تا ۲ روز به فعالیت‌های عادی خود می‌پردازند. در این روش هیچ‌گونه بافت یا استخوانی برداشته نمی‌شود، بلکه بخشی از استخوان به سمت دیگر هل داده می‌شود تا دهانه سینوس باز شود.

‌آیا بوی بد دهان ناشی از سینوزیت است؟

بوی بد دهان (هالیبروزیس) می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد كه تمامی آنها به حفره‌های دهان بازمی‌گردد. خرابی دندان، لثه، حضور میكروب‌ها روی مخاط زبان یا حضور میكروب‌ها روی سینوس‌ها، حتی ناراحتی معده، مری و ریفلكس یعنی برگشت اسید معده همگی می‌توانند از علل بوی بد دهان باشند. بنابراین سینوزیت چركی علت شایع بوی بد دهان نیست، ولی می‌تواند یكی از دلایل آن باشد. فردی كه به سینوزیت چركی مبتلا می‌شود به علت اینكه به طور دایم پشت حلق ترشحات چركی دارد، باعث بروز بوی بد دهان می‌شود ولی این مساله به معنای آن نیست كه فردی كه مرتب دچار بوی بد دهان می‌شود، مبتلا به سینوزیت است. اگر فرد دچار علایم سینوزیت مانند خلط چركی پشت حلق، گرفتگی و ترشحات بینی و سرفه‌های شبانه شود بوی بد دهانش می‌تواند به این علت ایجاد شده باشدكه با درمان سینوزیت این مشكل برطرف می‌شود.

‌كشیدن سیگار چه تاثیری روی وضعیت سینوزیت دارد؟
همان‌طور كه گفتیم، با تحریك مخاط بینی و سینوس، پلیپ‌های بینی و التهاب مخاط ایجاد می‌شود كه این التهاب‌ها به طور ثانویه موجب می‌شود تا ترشحات سینوس به راحتی تخلیه نشود و حفره‌ها پر از ترشحات چركی و در نتیجه سینوزیت چركی شود. موادشیمیایی، آلودگی هوا و آلرژن‌ها این موضوع را تشدید می‌كنند كه به طور قطع سیگار در رأس این مواد قرار دارد یعنی یكی از علت‌های اصلی كه باعث التهاب و تحریك مخاط بینی و سینوس می‌شود كشیدن سیگار است.
سیگار می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به سینوزیت چركی مكرر شود مثلا در افرادی كه سیگاری هستند این مورد در فصل زمستان به وضوح دیده می‌شود كه هرچند با هر بار درمان آنتی‌بیوتیك كمی بهبود پیدا می‌كند ولی با ادامه دادن به سیگار كشیدن قطعا سینوزیت دوباره عود می‌كند.

‌چرا آلرژی با سینوزیت اشتباه گرفته می‌شود؟
با توجه به اینكه برخی از علایم آلرژی مانند ترشحات دایمی و گرفتگی بینی به علایم سینوزیت شباهت دارد ممكن است در برخی موارد با آن اشتباه گرفته شود و در ضمن نكته مهم‌تر این است كه در بسیاری مواقع آلرژی و سینوزیت به طور همزمان ایجاد می‌شوند یعنی فردی كه مستعد آلرژی است مستعد ابتلا به سینوزیت نیز است. معمولا روش‌هایی برای تشخیص سینوزیت با آلرژی وجود دارد برای مثال فردی كه با علایم سینوزیت به پزشك مراجعه می‌كند سریعا شروع درمان انجام نمی‌شود، معمولا عكس رادیوگرافی ساده سینوس و در صورت لزوم، سی‌تی‌اسكن سینوس برای فرد بیمار صورت می‌گیرد، در آن صورت تشخیص سینوزیت چركی بسیار راحت انجام می‌شود چون به سادگی می‌توان حفره‌های بینی را مشاهده كرد كه پر از چرك و عفونت هستند در این صورت این بیماری دیگر با آلرژی اشتباه گرفته نمی‌شود.
 
گردآوری : میگنا www.migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ممنون از مطالب مفیدتون
حسين
Iran, Islamic Republic of
سلام خيلي خيلي ممنونم ازتون جزاكم الله خير
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از سایت شما
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و کامل بود با تشکر
با سلام ، بسیار مفید، و جامع بود.با تشکر
مطلب فوق العاده ای بود. با تشکر فراوان از شما...
عالی بود- خیلی کمکم کرد ممنونم
مرسی خیلی عالی بود....
عالی بود
سلام من برا اولین بار مبتلا به سینوزیت شدم وروی چشمم اثرگذاشت آیاعلتش رفتن به استخر هست یانشستن ممتد جلو کولر . ازمطالبتون فوق العاده استفاده کردم مرسی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً با این درد نمی دونم چکار کنم. چند ساله که باهاش درگیرمو هر سال بدتر می شه زندگیمو مختل کرده
لبیک یا زینب س
Romania
من الان 5سال هست سینوزیت مزمن دارم هردکتري هم که ميرم به سود خودش کار میکنه و فقط دنبال پولن ،این مریضی رو فقط خدا میتونه شفا بده
شهلا
Iran, Islamic Republic of
فقط قطره خیار وحشی استفاده کنید ودر روز دوبار با سرم شستشو بشویید
سلاممن هم یکی از حادترین سینوزیت داشتم که چندین سال گرفتار آن بودم و تا حد زیادی بحمدالله خوب شدم وازواین درد رهایی یافتم طریقه درمان بنده به این نحوه بود شبها بخور اکالیپتوس استفاده میکردم بدنم رابایک نوع ویکس خارجی ماساژ میدادم وبه گفته یک نفر پیرزن محل خودمان گل سرشوی سفید روی پیشانیم وگونهایم میزدم ودر هوای گرم کار میکردم ویاراه میرفتم تانمک اضافی بدن خارج شود واگر دوستان خواستند باایمیل بنده تماس بگیرند تا راهنمایی های لازم را به ایشان دهم.bahar89_2010@yahoo.com
باسلام خواستم راهنمایی کنید گل سرشو چطوریه
Iran, Islamic Republic of
همون سفید آب
Iran, Islamic Republic of
عالی بودممنون
سلام.من نمیدونم سینوزیت دارم یانه.چون چندتادکتر رفتم بعضیاشون گفتن داری بعضیاهم گفتن نداری.میشه منو مقداری راهنمایی کنین ممنون
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب خوب شما ، واقعا کمک کننده است
Iran, Islamic Republic of
با سلام ایا سر درد هم ممکن از سینوزیت باشه ؟ اخرین باری که سرماخوردم سر درد شدید گرفتم چند روز به خاطر اینکه سینوزیتم عد کرده بودولی بعضی مواقع باز هم درد میگیره با تشکر
با سلام و تشکر فراوان از اطلاعات خوبتون من تقریبا همه علایم سینوزیت رو دارم مثل سردرد در ناحیه پیشانی سنگینی سر ترشحات بینی..یه مسله دیگه اینکه یک سری ترشحات جامد به شکل دانه های برنج گاهی از ناحیه گلو دارم که بد مزه و بد بو هستند که در حدود دو الی سه ماهه دارم و روزانه دوبار تقریبا اتفاق می افته میخواستم بدونم این هم به سینوزیت مربوط میشه؟با تشکر از راهنماییتون------------------حتما به متخصص گوش و حلق بینی مراجعه نمائید دوست عزیز
مطالبتون واضح و کامل بود.مرسی
Germany
سلام بسیار ممنون از مطالب عالی وکاملتون.من خودم برای درمان سینوزیت چند ساله ای که داشتم به اکالیپتوس رسیدم.یک شیشه 60ml.eاز عطاری گرفتم و نمی دونم کار درستی هست یانه اما فقط با تنفس عمیق به مدت چند ثانیه و چند بار در یک روزشکر خدا خیلی از سر درد هام کاسته شد البته دیگه ادامه ندادم ترسیدم اشکالی تو کار باشه.
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطلبتون-بوی بد دهان یکی از علائم سینوزیت محسوب میشه گویا
رسول
United States
سلام خسته نباشید ممنون از زحماتتان مشکل بنده خاتمی گلو میباشد که باعث اذیت میشود
ممنون خیلی کامل و واضح بود
ممنون‏ ‏از‏ ‏سایت‏ ‏خوبتون.چند‏ ‏ساله‏ ‏سینوسهام‏ ‏‏ وحشتناک‏ ‏چرکیه‏ ‏امیدوارم‏ ‏با‏ ‏راهنماییهای‏ ‏شما‏‏ ‏و‏ ‏تلاش‏ ‏خودم‏ ‏‏ ‏خوب‏ ‏شم.دو‏ ‏تا‏ ‏سوال‏ ‏دارم.‏ ‏۱‏ ‏‏ ‏قیمت‏ ‏عمل‏ ‏جراحی‏ ‏سینوسهای‏ ‏افتضاح‏ ‏من‏ ‏چنده؟_۲-همسر‏ ‏من‏ ‏هم‏ ‏این‏ ‏اواخر‏ ‏مثل‏ ‏من‏ ‏شده‏ ‏احتمالا‏ ‏الرژی‏ ‏فصلیه‏ ‏ولی‏ ‏میخواستم‏ ‏بدونم‏ ‏سینوزیت‏ ‏هم‏ ‏قابل‏ ‏انتقاله‏ ‏یا‏ ‏نه؟‏ ‏‏(‏بازهم‏ ‏خیلی‏ ‏خیلی‏ ‏ممنون‏ ‏)۰۹۳۶۹۱۲۱
United States
سلام.خدا شمارو یه دنیا خیر و برکت بده.من واقعا دنبال همچین متنی بودم. خیلی کمکم کرد.
Iran, Islamic Republic of
شستشو با آب نمک
راهنماییتون عالی بود من ازش نتیجه گرفتم
سلام.من خودم چند ساله که از این بیماری رنج می بیرم.ولی یه روشی رو انجام دادم که جواب گرفتم.امپول جنتماسین رو روزی 2 بار و هر بار 5 دقیقه بخور بدید.3 عدد امپول رو داخل اب بریزیدو بخور بدهید.1 هفته این کار رو انجام بدهید
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید مزاحم شدم آمپول جتتاسمین رو تزریق کنم روزی ۲ بار؟یا بخور
ممنون‏ ‏استفاده‏ ‏کردیم
بسیار عالی بود و استفاده کردیم.متشکر
ممنونم بسیار عالی بود استفاده کردم موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام من میخونم الان یک ساله دچار گرفتگی صدا شدم احساس میکنم سینوزیت دارم نمیدونم چیکار کنم دکتر هم زیاد رفتم
سلام ممنون از مطالب بسیار مفیدتون پسر 10 ساله ای دارم که از 2 سال پیش تا الان ترشحات پشت حلق زیادی داره ومجبوره اونها را با فشار وارد بینی اش بکنه وبعد تخلیه کنه .ایا این بیماری سینوزیت است ؟-------سلام-احتمالش هست-باعکس از صورت(رادیولوژی ) مشخص می شه . به پزشک مراجعه نمائید
واقعا عالی و خوب و بی نقص بود از زحماتتون ممنونم
ممنون واقعا مفید و عالی بود
United States
خیلی عالی بود از زحمات شما ممنون
United States
ممنونم
ضمن تشکر از مطالبتون.من چند ساله سینوزیت دارم.روی بویاییم تاثیری نداشته اما چشاییم و شنواییم به سرعت داره تحلیل میره. طی این چند سال یک بار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم که قرص آموکسی کلاو نوشت ولی تاثیری نداشت. ویک بار به فوق تخصص گوش و حلق و بینی که کوآموکسی کلاو نوشت که اون هم بی تاثیر بود.یکی از اقوام که پزشک بود به من سفکسیم پیشنهاد کرد که تاثیر گذار بود اما به طور موقت. میخواستم ببینم شما میتونید یه پیشنهاد و یا یک دکتر خوب به من معرفی کنید؟
BEIRAMI
خیلی عالی بود لطفا راهنمایی بفرمایید همراه با عمل سینوزیت میشود عمل زیبایی هم انجام داد و آیا تحمل هردو همزمان دشوارتر نیست
سمیرا
United States
سلام
شستشو با آب نمک و استفاده از بخور اکالیپتوس و مالیدن روغن کنجد هرشب روی ملاج و سینوسها بسیار تاثیر گذار هستند.
ضمن اینکه استفاده مرتب از آنتی بیوتیکها ممکنه شمارو در معرض بیماریهای خود ایمنی خطرناک قرار بده؛
پس لطفا ازین روش بیش از دو دوره استفاده نکنید
با سلامخيلي جامع و كامل بود.مخصوصا تصاوير واضح و عالي.با تشكر
dpejooh07@gmail.com
تشکر وسپاس از مطالب شما دوست عزیز
سلام واقعا سایت پرمحتوا و با ارزشمندی استاگر مایل باشید سایت شما را در سایت تمام دوستانم و خودملینک کنمباتشکر مازیار و همکارانwww.quiz-bank.lxb.ir سایت نمونه سوالات امتحانی رشته کامپیوتر
ممنون از اطلاعات کامل و جامع - پیروز و سر افراز باشید
این مطالب خیلی ضایعه برشدارین
خیلی ممنون مطالبتون پر بار بود
دستتون درد نکنه.
ناصری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی خسته نباشی
عطا
United States
سلام باتشکر. بنده حدود چند ساله از درد سینوسها رنج برده انواع داروهارو امتحان کردم حتی کپسول سیفکسیم هم دیگه جواب نمی ده لطفا" بفرمایید بهترین راه حل چیه ضمنا" درد شدید گوش هم از سینوسها میتونه باشه؟
عیسی علی جانی
از مطالب خوب شما متشکرم
دانیال
سلام من تقریبا دوسال است که با بوی بد دهان مواجح شدم به دکتر دندان پزشکی مراجعه کردم ولی مشکل دندان نبود . با عکس گرفتن از سرم معلوم شد که حفره سینوس روی گونه سمت راست من چرکی شده و انحراف بینی دارم بار اول با نظر دکتر قرص سفکسیم مصرف کردم ولی بعد چند وقت دوباره بو شروع شد که قرص قوی تری مصرف کردم. بیمارستان به من گفت که باید عمل انحراف بینی انجام دهم ولی من خیلی میترسم چون با پرسجو نود درصد افراد خوب نشدند. حالا من چه کار کنم فقط عمل شستشو اندسکوپی سینوس انجام دهم یا عمل انحراف بینی. من نه گلو درد دارم نه سردرد و نه ابریزش بینی فقط تنها مورد من بوی بسیار شدید چرکی دهانم میباشد که بسیار ازار دهنده است.
A
Iran, Islamic Republic of
آقا دانیال شما حتما از طریق طب سنتی اقدام کن جواب میگیری .دکترخیراندیش یاروازاده تهران هستن
لادن
عالی بود متشکرم
محمد
Afghanistan
تشکرازمعلومات شما من مطالعه کردم خیلی خوب بود
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
بچه ها من مشکلم مثل شما نیست البته سینوزیت دارم اما پیش خودم میگم حاضرم سینوزیتم خطرناک بشه اما این اتفاق هرگز برام نمیفتاد بچه ها من عید سال92-93روز اول تعطیلات وقتی مدرسه تعطیل شد با یکی از بچه ها رفتیم بیرون و ببا تفنگ نشونه میزاشتیم و میزدیم من تیر گذاشتم توش یادم رفت به دوستم بگم اونم حواسش نبود وزد وحالا دیگه مشکله خودتونه که باور کنید یا نه اما من رفتم شیراز پیش دکتر فلاحی فوق تخصص چشم و گفت 3میلی متر یا تقریبا یه سر سوزن کنار چشمت خورده اگه 1 میل اینورتر میخورد چشمت تخلیه میشد خلاصه سرتون درد نیارم پیش هر دکتری که میریم میگه نمیشه درش بیاریم خیلی خطرناکه اما خود دکتر فلاحی گفت تو سینوسته 18 سالت که شد با عمل زیبایی دماغت و سینوزیتت درش میارن ومن بویایی اصلا ندارم وغذا هم نمیتونم بخورم یعنی غذا تو دماغم مزه میده وبه اجبار میخورم
فرشید
Iraq
با تشکر بسیار مفید بود‌
مهدی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً کامل و عالی بود. مر30
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی عالی و کامل بود.
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام مطالب خیلی مفیدی ارائه کردیید تشکر می کنم.
زهره
Iran, Islamic Republic of
با سلام .من سینوزیت خیلی شدیدی داشتم طوری که در هوای گرم و سرد دچار درد در تمامی صورتم میشدم و تمامی زندگی منو مختل کرده بود دو سال پیش آندوسکوپی سینوس کردم و الان خیلی راحتم و خیلی خیلی راضی .توصیه ی من به شما عمل هست.سلامت و موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
تشکر می شود
امیرحسین
Germany
سلام؛ کدوم دکتر؛ وکدوم شهرعمل کردید؛ لطفا
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعآ مفیدوکامل بود ممنون
آروین
Iran, Islamic Republic of
سینوزیت یک نوع مریضی است که باید سرما به ان اسابت نکند
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از شما بسیار عالی بود خسته نباشید
Romania
سلام
ممنون از اطلاعات خوبي ك در سايتتون قرار داديد
من به مدت دوماه سرفه هاي شديد ميكردم ك فكر ميكردم با برطرف شدن بوي رنگ از خونمون برطرف ميشه به دكتر ريه مراجعه كردم با گرفتن عكس از سينوس و ريه تشخيصشون به سينوسيت آلرژيك بود
الان نزديك يك ماهه دارو مصرف ميكنم ولي هنوز خوب خوب نشدم
اگه ممكنه كمكم كنيد
سجاد
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت شما من یه بر امادگی در سمت چپ پیشانیم هست و سینو زیت هم دارم و بعضی وقتا دردم میگره وقتی چیز سرد میخورم امکان داره از سینوزیتم باشه دکترهم رفتم خوب نشد
راهنماییم کنید با تشکر
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
بسیار بسیار عالی بود . ممنون از شما
محمد
Iran, Islamic Republic of
منم الان همینطورم نه خلط چرکی دارم و نه سرفه . فکر کنم سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنیم بهتر نتیجه بگیریم
Iran, Islamic Republic of
بهترين مطالب بود واقعآ معلوماتتون بالاست خسته نباشيد
رضاغ
Iran, Islamic Republic of
با سلام وخسته نباشین.من در حدود چهار سال است از سینوسهام اذیت می کشم ودو بار هم عمل شده ام باز ه سی تی اسکن رفته ام در جوابش افزایش مخاطی در کف سینوس ماگزیلری دو طرف وانحراف سپتوم بینی با تحدب بینی به راست وکیست در راست است بنده چکار باید بکنم ممنونم
Iran, Islamic Republic of
سلام من گرفتگی بینی داشتم وحس بویایی نداشتم الحمدالله عمل آندوسکپی کردم خیلی خوبم راضی هستم
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا استفاده کردم ممنونم.گنبد کاووس
nashenas
Romania
با‌ سلام
من نمیدونم دقیقا سینوزیت دارم یا نه،بیشتر وقتها که از خواب بیدار میشم با گرفتگی بینی تب شدید و التهاب توی صورت و بینی و سردرد همراهه ک البته چند روز ادامه پیدا میکنه و مجبور میشم به دکتر مراجعه کنم و از انتی بیوتیک استفاده کنم،اگه میشه خواهش میکنم راهنمایی کنید
شیدا
Iran, Islamic Republic of
بخوروورزش خوبه بقیه هیچی
کوتی
Iran, Islamic Republic of
از اطلاعات ارایه شده و سایت خوبتان متشکریم
امیر
Iran, Islamic Republic of
باسلام وتشکر از مطالب ارزنده تان من 23 سال دارم از سالها قبل به محض بیدار شدن از خواب تعداد خیلی زیادی عطسه میکنم و شاید روزی 30یا40 بار مجبور به تخلیه بینی (فین کردن) میشوم تنفس از یکی از سوراخهای بینی به طور مشخص بسیار مشکل و ناممکن است در طول روز تعداد زیادی عطسه میکنم در دوران کودکی معالجاتی در زمینه آلرژی انجام دادم که بی نتیجه بود چند بار هم به متخصص حلق و گوش وبینی مراجعه کردم که اون هم نتیجه ای نداشت اینقدر اذیت میشوم که اعصاب وروانم داغون شده شما را به خدا و به انسانیتتون من را راهنمایی کنید تا آخر عمر دعاگوتون میشم . بسیار ممنونم
پرواز
Iran, Islamic Republic of
باسلام داداش امیر لطفا ازقطره خیاروحشی استفاده کن کامل که تخلیه شدند از سرم شستشو استفاده کن یه عمر دعام کن راستی 3قطره درهر سوراخ بینی کافیه همراه قطره خیار وحشی قرص ضدحساسیت بخور 2روز سرتوخم کن پایین تاهمش تخلیه بشه بعددرمان سرم روشروع کن 3یا4 ماه سالم تراز قبل میشی.
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات کاملی بود ممنونم
hasan
Iran, Islamic Republic of
خوب
احسان
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من 16 سال سینوزیت داشتم با خیچ داروی خوب نمی شد رفتم دکتر گفت فقط راه درمان اینه که شما از سرم شستشو استفاده کنید که اسمش سدیم کلراید 9% میباشد و من انجام دادم به مدت 3 ماه هروز و الان 4 ساله که اصلا دیگه خبری از این بیماری نیست.
مجتبی
Romania
بسیار بسیار مفید و راه گشا بود
از تهیه کننده این مطالب سپاسگزارم
پرواز
Iran, Islamic Republic of
باسلام وتشکر ازمطالب بسیار مفیدتون
پرواز
Iran, Islamic Republic of
باسلام دوستان بنده قطره خیار وحشی رو 3قطره هرسوراخ بینی ریختم وقرص ضد حساسیت همراهش استفاده کردم تمام چرک هاروبعد ازیک ساعت بیرون ریخت البته باید 2روز سرتون روپایین خم کنید تاهمش بیرون بریزه هرگز جلوی کولر باد نباشید
حسین ولوجایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب
مطالب بسیار بسیار عالی وروان وآموزنده بود.متشکرم
saeed
Iran, Islamic Republic of
سلام.خسته.نباشید.من.مثل.دوستان.سینه.زیت.از.ناحیه.گلو.دارم.فکر.کنیم.ازسینه.چرکبه.گلو.میاد...چمار.کنم.خوب.بشم.نیاز.به.جراحی.داره.یانه.؟؟؟۰۹۳
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا سایتتون بسیار عالیه
جمشید
Iran, Islamic Republic of
بسیار بسییار سپاسگذارم از زحمتی که مکشید واین مطالب مفید رو میزارید.خدا قوت
دختر26
Iran, Islamic Republic of
این علائم از دبیرستان شروع شد سنگینی سر نیز داشتم و همچنین بدخوابی شبانه از بچگی داشتم و همینطور مشکلات بلند شدن که همراه با سرگیجه خفیف بود که با کشیدن دندان برطرف شد بالای بینی من متورمه بطوریکه دوخط کنار ابروهام مشخص و بر روی چهره ام تاثیر گذاشته همیشه هرصبح در حلقم مخاط کثیف سفید هست و در صحبتهای طولانی دچار مشکلم کرده و در داخل خانه عطسه معمولا دارم عطسه ام رو بیشتر هوای گرم هوای سرد، ادویه، بلندشدن خاک، ماده شوینده، خستگی هست -بدخوابی شبانه کم شده ولی گهگاهی پیداش میشه و پشت سرهم اتفاق میافته - مشکل افت فشار دارم و همینطور بین دو چشم ضعیفی فرق میکنه در حد مطالعه ضعیفه خستگی چشم هنگام مطالعه
.
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید کیست سینوس ماگزیلاری چیه؟؟؟
انرژی مثبت
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
مطالب خوب و مف
من هم 2 سالی است سینوزیت دارم و انحراف بینی و بدترین چیزی که مرا رنج میدهد سنگینی چشم و ناحیه پیشانی میباشد به متخصصان زیادی مراجعه کردم که فقط پیشنهاد عمل ( اندوسکوپی) را میدادند کهحه هر حال به ی دکتر معروف به اصفهان مراجعه کردم که به حمدالله خوب شدم یعنی باورم نمیشد انقد خوشحال بودم هر شب شک. خدا را به جا میاوردم البته ناگفته نمونه با انتی بیوتیک خوب شدم (کلاریترومایسین500) خوب بودم چند ماهی اما الان متاسفانه به حالت اول برگشتم ولی ن مثل اوایل ی روز خوب ی روز بد
نتیجه : به نظر من بهترین راه اول بیخیال بودن نه به این معنا که باعث بیماریهای دیگر شود یعنی به خودت انرژی مثبت بدی من خوبم هیچیم نیست 2 شاید بهترینش عمل اندوسکوپی باشد برای کسانی که با داروها به جواب نرسیدند 3 خیلی مهم یعنی خودمبهش رسیدم باور.کنید هر روزی من پیاز خوردم تا دو الی 3 روز این درد را حس نمیکردم
با تشکر از نگاهاتون
پریا
Iran, Islamic Republic of
سلام.من حدود 2سال پیش بخاطر انحراف تیغه بینی عمل شدم...بعد از گذشت 1سال متوجه شدم که نه تنها شب ها نمیتونم راحت نفس بکشم بلکه رفته رفته این مشکل طول روز هم برام پیش میاد...دکتری هم که عمل کرده بود گردن نمی گرفت.بعد از کلی تحقیق 1دکتر دیگه پیدا کردم که متوجه شدیم نه تنها تیغه بینی اصلاح نشده بلکه باعث رشد گوشت اضافی و در نتیجه انسداد راه تنفسی و حساس شدن سینوس ها و تشکیل سینوزیت مزمن...که برای سینوزیت دوره درمان 10روزه در نظر گرفتن اگر حل نشد باید با جراحی حل بشه تا بعدا بتونن جراحی بینی انجام بدن.از دوستان اگه کسی این مشکل رو داشته لطفا راهنمایی کنه.ممنون از لطفتون
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از راهنمایی کاملتون
من ۴۴سالمه و حدود۱۰سال قبل اندوسکوپی کردم و انحراف بینی همزمان عمل شد.اما متاسفانه سینوزیت خوب نشد و انحراف بینی بعد از گذشت حدود۶ماه دوباره تیغه بینی برگشت و انگار هیچ عملی انجام نشده.
بعضی از دکترا فقط و فقط دنبال پولن که خدا خیر از کارشون برداره.
عمل نکنید مگه اینکه چندین دکتر نظر بدن،بعد سینوزیت فقط نیاز به مراقبت داره و باید درمان رفتاری بشه ،میتونید با بخور و یسری کارای ساده جلوی عودش رو بگیرین
جواد
Iran, Islamic Republic of
سلام،من وقتی دچار سرماخوردگی می شوم آب بینیم بوی بدی میدهد،یک بار هم برای ایمپلنت دندان به دندانپزشکی مراجعه کردم و دکتر گفت که باید سینوس لیفت هم جراحی کنی. لطفا مرا راهنمایی کند. با تشکر از مطالب مفیدتون.
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت خوش الان من نزدیک 6سآله سردرد شدید دارم البته میگرنم دارم ولی سردرد شدید دکترا میگه از میگرن نیست از سینوزیت. اسکن که از صورتم گرفته شده گفتند سینوسها ی صورتم تحریک شده‌اند ولوله عصبی رو در گیر کرده اندوتا حال هیچگونه داروی آنتی بوتیک داده نشده است لطفا کمکم کنید
Romania
بسیار عالی و بی نظیر
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
من بخاطر سینوزیت بالای ابروهام تورم داره نمیدونم چطوری این تورمو از بین ببرم لطفا راهنماییم کنید
مهدی چراغی
Iran, Islamic Republic of
مطالب فوق العاده عالی بود
ماریا
Iran, Islamic Republic of
ممنون و سپاس بسیار عالی و کامل بود من که همیشه سردرد داشتم و سر کلاس درس نمیفهمیدم و حالا بعد 10سال فهمیدم مال سینوزیت است راهش اب نوشیدن زیاده
فرشاد
Romania
درود و سپاس از توضیحات جامع و مفیدتون
حامد
Australia
با سلام خدمت همه عریزان . الهی خدا همه مریضا رو شفا عنایت کنه . من دو ماه پیش بود که ناگهان دم غروب حس جنون بهم دست داد و از اون به بعد گاهی با شروع میشه و احساس هیجان و دلهره و وحشت از همه چیز میاد سراغم البته چند وقت قبل از عید هم این حالت برام بوجود اومده بود اما نه به این شدت . موقعی این حالت بهم دست میده احساس میکنم پشت بینی پر و داغ میشه و حالت تهوع و سرگیجه دارم پاهام درد میگیره و کنترل دقیق موقع راه رفتن برام سخت میشه سرم و پیشونیم و بینی درد میگیره و همینطور گردنم. چهد وقته ناامید شدم و به شدت وضعیت زندگیم داغون شده . همش فکر مرگ میاد سراغم سراغم. رفتم دکتر سی تی اسکن داده میگه هیچیت نیس اما جواب دکتر سی تی اسکن نوشته کدورت سینوزیت . تروقران اگر کسی میدونه چی به سرم اومده بگه بهم و باید چکار کنم . ممنونم از همتون
مجید
Iran, Islamic Republic of
برادر حامد شما اختلال پانیک داری غروبا دیازپام دو میلی بخور بعدش برو مغز واعصاب بهت الپرازولام میده. هیچیت نیست اختلال پانیک فکروخیاله
مژگان
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی ممنون از مطالب مفید وجامع که در اختیار ما قرار دادین
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!