شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۷:۲۲
کد مطلب: 6179
۳
۵۹
گمشده در كودكي ...

گزارشی از دنياي كودكان اوتيسمي + تصاویر

گزارشی از دنياي كودكان اوتيسمي + تصاویر
اغلب افراد جامعه كودكان مبتلا به اوتيسم را با عقب‌ماندگان ذهني و مبتلايان به سندروم «داون» يكي مي‌دانند اما كودكان اوتيسم اغلب از نظر ذهني مشكلي ندارند و تنها امكان برقراري ارتباط با محيط اطراف را ندارند، مشكلي كه اگر درمان نشود سبب تحليل رفتن هوش و از دست دادن شانس زندگي عادي مي شود.
-

-
به گزارش ايسنا، مركز ساماندهي، درمان و توانبخشي اختلالات اوتيستيك مكاني است كه كودكان مبتلا به اوتيسم پس از تشخيص قطعي بيماري‌شان به آنجا مي‌آيند تا با بازي كردن و يادگيري از طريق آن توسط مشاوران گام به گام به سمت بهبودي قدم بردارند و شانس حضور در جامعه به عنوان يك فرد عادي را به دست آورند. مركز محيط شادي دارد، ديوارهاي نارنجي رنگ، اسباب بازي‌ها و كتاب‌هاي كوچك درباره اوتيسم با نگاهي گذرا از جلوي چشمانم رد مي‌شود. مادر علي كوچولو با تلويزيون مداربسته‌اي كه در اتاق بازي بچه‌ها نصب شده، شاهد بازي آنهاست و با لبخندي از سر رضايت كوچولويش را تماشا مي‌كند و صداي مشاوران با تكيه كلام "آفرين علي كوچولو" بلند مي‌شود.
تشويق و تقليد در توابخشي كوكان اوتيسم نقش پررنگي دارند. مادر علي خود را خوش‌شانس مي‌داند كه بيماري كودكش زود تشخيص داده شده و مي‌گويد: علي تا سه ماهگي بيشتر شير نخورد و نمي‌گذاشت بغلش كنم، خودزني داشت به مرور رشدش كندتر شد و در تكلم عقب ماند، خيلي به آينه نگاه مي‌كرد. با بيرون ارتباط نداشت و با هم‌سن‌وسال‌هاي خود ارتباط نمي‌گرفت و بازي منسجمي انجام نمي‌داد. او ادامه مي‌دهد: موقع حرف زدن گاهي «تماس چشم‌اش» را از دست مي‌دهد و ساعت‌ها به چيزهاي چرخيدني خيره مي‌شد. مادر علي‌كوچولو خيلي جوان است و آرام.  اگر او را در بيرون مي‌ديدم هيچگاه تصور نمي‌كردم يك كودك اوتيستيك دارد.
وقتي از او درباره مشكلات داشتن يك كودك اوتيستيك مي‌پرسم پاسخ مي‌دهد: زندگي آدم مختل مي‌شود. رفت‌وآمدها و رسيدگي‌هاي خاصي دارد كه حتي در خواب هم نياز است. حساس بودن به محيط و عادت‌هايش به گونه‌اي است كه ما هيچ‌گاه نمي‌توانيم دكوراسيون خانه را تغيير دهيم و همه از مشكلات داشتن يك كودك مبتلا به اوتيسم است. علي از اتاق بازي بيرون آمده و پر انرژي است. با لبخند براي عكاسمان ژست مي‌گيرد و تماس چشمي برقرار مي‌كند و مربي‌اش مي‌گويد: اينها نشانه‌ي بسيار خوبي براي بچه‌هاي مبتلا به اوتيسم ونشانه‌ي گام برداشتن در مسير بهبودي است.

ساير والدين كودكان اجازه عكس گرفتن از كودكشان را نمي‌دهند. مربي مي‌گويد: اين امر به اين دليل است كه آنان موضوع بيماري را از فاميل و اطرافيان مخفي نگه مي‌دارند و اين موضوع خانواده را منزوي مي‌كند. اين مشكل به مشكل داشتن يك كودك مبتلا به اوتيسم اضافه مي‌شود، در حالي كه بهتر است اين موضوع را عنوان كنند تا كمك و همياري ديگران بيشتر شود. علي به اتاق بازي برمي‌گردد و ما به اتاق دكتر باقريان ـ ارزياب كودكان اوتيسم ـ مي‌رويم تا بيشتر درباره اوتيسم بدانيم.

تاخير در تكلم مهمترين نشانه‌ي اوتيسم است دكتر باقريان مي‌گويد: اوتيسم يك اختلال فراگير رشدي ـ تحولي است كه در دوران رشد خود را نشان مي‌دهد و كودكان طيف اختلالات اوتيسم در سه حوزه مشكلاتي دارند؛ يكي حوزه تعاملات اجتماعي است و حوزه ديگر حوزه ارتباط با ديگران و نداشتن ابزارهاي لازم براي تعاملات از جمله تماس چشمي و سومين حوزه هم حوزه شناخت و تجسم است كه به صورت رفتارهاي كليشه‌اي و تكراري، تمايل به يكنواختي و مقاومت در برابر تغيير خود را نشان مي‌دهد. به گفته وي مشكلات كودكان مبتلا به اوتيسم حوزه گسترده‌اي را در بر مي‌گيرد و به همين دليل نياز به مداخلات گسترده‌اي هم دارند.

سن تشخيص قطعي اوتيسم سه‌سالگي است اين ارزياب كودكان مبتلا به اوتيسم سن تشخيص قطعي اوتيسم را سه‌سالگي دانسته و عنوان مي‌كند: كودكان مبتلا به اوتيسم تماس چشمي ضعيفي دارند، دوست ندارند بغل گرفته شوند و در هنگام بغل گرفته شدن واكنش بغل كردن اطراف مقابل را نداشته و تلاش هم نمي‌كنند كه آنان را بغل كنند. اشاره‌ها را دنبال نمي‌كنند و خود هم به چيزي اشاره نمي‌كنند و تاخير در حرف زدن يا حرف نزدن هم بارزترين نشانه‌اي است كه باعث مي‌شود خانواده‌ها براي تشخيص بيماري كودكشان مراجعه كنند.
وي مي‌افزايد: بهترين شيوه براي درمان اين كودكان تغيير رفتار كاربردي است و به اين صورت انجام مي‌شود كه ابتدا ارزيابي اوليه‌اي از كودكان انجام مي‌شود سپس اين كودكان مهارت‌هايي را به صورت سلسله مراتبي در يك دوره يك ماه و نيم ياد مي‌گيرند و سپس مورد ارزيابي مجدد واقع مي‌شوند.اين شيوه يك شيوه رفتاري مبتني بر ارتباط موثر با كودك و مشوق‌هاست.
باقريان در ادامه مي‌گويد: پس از اتمام مهارت‌آموزي فردي به شيوه توانبخشي درصورتي كه سرعت پيشرفت كودكان كافي باشد وارد مهارت‌آموزي گروهي و سپس مدرسه عادي مي‌شوند در غير اين صورت وارد مدرسه كودكان اوتيسم مي‌شوند اما به صورت كلي براي كودكان با نيازهاي ويژه توصيه نمي‌شود از محيط‌ عادي خارج شوند، زيرا در مدرسه اوتيسم از هم سن و سال‌هاي اوتيستيك خود مهارت‌هاي زندگي را ياد نمي‌گيرند و در صورت ورود كودكان به مدرسه عادي در سالهاي اوليه مدرسه با حضور يك معلم سايه آنان كاملا به شرايط نرمال زندگي بازمي‌گردند.
اين ارزياب كودكان اوتيسم همچنين با بيان اينكه چون اين كودكان با محيط تعامل ندارند به نظر مي‌رسد از محيط ياد نمي‌گيرند، عنوان مي‌كند: اگر كودكان طيف اختلال اوتيسم در زمان شكل‌گيري مغزشان در سنين پايين آموزش لازم را فرا بگيرند روي توانمندي‌ ذهني‌شان تاثير مثبت دارد زيرا به طور قطع اين كودكان عقب‌ماندگي ذهني مادرزادي ندارند، اما چون با محيط تعامل برقرار نمي‌كنند به آن دچار مي‌شوند.

برخي كودكان مبتلا به اوتيسم هوش بالايي دارند وي افزود: افراد مبتلا به اوتيسم طيف گسترده‌اي شامل اوتيسم، آسپرگر، رت، سندرم اختلال فروپاشنده كودكي است و در اين حوزه بچه‌هاي مبتلا به اوتيسم‌هاي «فانكشن» يعني اوتيسم با عملكرد بالا هم حضور دارند. اين كودكان ميزان هوش بالا و علائم كمتري را دارند و بهترين آموزش‌ها را دريافت مي‌كنند و در سنين بالاتر نياز به كمك ندارند اما عدم تمايل به برقراري ارتباط را تا بزرگسالي با خود حفظ مي‌كنند.
كودكان مبتلا به اوتيسم در صورت عدم درمان دچار عقب ماندگي شديد ذهني مي شوند اين ارزياب كودكان اوتيسم در ادامه با اشاره به كودكان اوتيسم كه بيماريشان تشخيص داده نمي‌شود، اظهار مي‌كند: اين كودكان به خاطر عدم تمايل به يادگيري دچار عقب‌ماندگي شديد ذهني مي‌شوند و به مرور توان هوشي خود را از دست مي‌دهند. به گفته وي پس از هفت سالگي ديگر نمي‌شود تمام آموزش‌ها را به اين كودكان آموخت و تنها مي‌شود مهارت‌هاي اوليه را به آنان ياد داد تا زندگي خود را به صورت مستقل اداره كنند.
اوتيسم بيماري بسيار هزينه‌بري است و تحت پوشش بيمه قرار ندارد
باقريان اوتسيم را يك بيماري بسيار هزينه‌بر خوانده و مي‌گويد: مدت برنامه توانبخشي اين كودكان سه جلسه سه ساعته در هر هفته است و چون اين بيماري اختلال مزمن است و مبتلايان به آن سال‌هاي متمادي نياز به توانبخشي دارند و تحت پوشش بيمه هم نيست، براي خانواده هزينه‌هاي زيادي را در بر دارد و بهزيستي تنها سازماني است كه كمك‌هايي هرچند اندك در اين زمينه انجام مي‌دهد و گاهي افرادي كه خود كودك اوتيستيك دارند و از توان مالي بالايي برخوردارند كودك ديگري را هم تحت پوشش قرار مي‌دهند و گاهي هم مركز خود كمك‌هايي را در اين زمينه انجام مي‌دهد.

باقريان در ادامه عوامل زيادي را در ايجاد اين بيماري دخيل مي‌داند و مي‌گويد: ژنتيك، دوران بارداري، آلودگي محيط ، انجام واكسيناسيون سه‌گانه، سرب و جيوه موجود در محيط ، اختلالات همراه مانند اختلال متابوليك و « سندرم اكس شكننده» عواملي هستند كه در ابتلا به اين بيماري تاثير دارند اما نمي‌توان هيچ‌يك را به عنوان عامل خاص ابتلا به اوتيسم عنوان كرد.

در حال حاضر1500 كودك مبتلا به اوتيسم در كشور شناسايي شده و در اين ميان 415 كودك تحت پوشش خدمات بهزيستي هستند و از 17 مركز موجود در 15 استان كشور خدمات دريافت مي‌كنند اما بسياري از مبتلايان به اين بيماري به خاطر عدم تشخيص به موقع بيماري‌شان راهي مراكز عقب‌مانده ذهني مي‌شوند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
با سلام از این مطالب خوبتان نهایت استفاده را بردم لطفا اگر امکان دارد درباره داروی ریسپریدون مطلب بنویسید .چون پسر من 8 سال است که این دارو را مصرف می کند و ما احساس می کنیم روی حافظه اون تاثیر منفی گذاشته و روز بروز هم دارد وضعیتش وخیم تر می شود لطفا اگر امکان دارد ما را راهنمایی کنید
Iran, Islamic Republic of
ماله ماهم عادت به درس نداره واگر میشه مدرسه اتسیم در ارومیه معرفی کنید
Iran, Islamic Republic of
مطمئنین این پسر اوتستیکه ؟؟؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام.ممنون از اطلاع رسانیتون.من دانشجویه رشته روان شناسی هستم و از مطالبتئن خیلی استفاده کردم/باتشکر
United States
کودکان اتیستیک در همه حال و سنی آموزش پذیرنداین بستگی کامل به توان وحوصله خانواده و مربیان دارد کار طاقت فرسای آموزش این کودکان غیر ممکن نیست در حقیقت آنان دوست داشتنی ترین انسان های روی زمین هستندضمیری بی آلایش وصادقانه ای دارندهر قدردر موردآنان مطالعه میکنی بیشتر مبهوت میشوی تنها یک راه موثر برای بهبود وعادی شدن تقریبی رفتار آنان وجود دارد تکرار آموزش و بازهم تکرار و آموزش این جمع بندی نظرات خانواده هایی است که با کودکان اتیستیک زندگی می کنند
با سپاس فراواندانشجوی روان شناسی هستم و تا به حال تصویری از کودک اوتیسم راندیده بودم
بابا بچه های اوتیسمی که این جوری نیستناصلا فکر نکنم هیچ مادری اجازه عکس گرفتناز بچشو به کسی بده من فکر می کنم اینعکسارو از فامیلشون گرفتن و تو سایتگذاشتنبیچاره بچههبدنام شده !
پسرم اوتیسم داره .
Iran, Islamic Republic of
شما اول برو اختلالت در املای کلمات را درمان کن بعد اسم بد نامی را روی این بیماری بذار بد نام امثال شماست که خیلی راحت به خودتون اجازه می دید درمورد مشکلات دیگران اظهار نظر کنید ماتسفم برات .
Iran, Islamic Republic of
با درود و ادب آخه عزیز دل این بچه داره لبخند می زنه ..کودک مبتلا به اوتیسم لبخند نمی زنه ..من از همینجا این نوید رو به خانواده این کوچولو میدم که بچه شون مبتلا به اوتیسم نیست..شنگولا
نیروانا
دوست عزیز اوتیسم درجات و انواع مختلفی داره.من روانشناس بالینی هستم و مدتیه که در مرکز کاردرمانی به عنوان مربی هستم.کودکان اوتیسم هم میتوانند بخندند ، میتوانند کمی تماس چشمی برقرار کنند.
حتی وقتی با فردی اخت بگیرند ، ممکن است او را در آغوش بگیرند و ...
واقعا کار کردن با کودکان اوتیستیک خیلییی سخت و انرژی گیره..
اما من بچه هایی رو دیدم که الان 4-5 ساله که تحت درمانن و بقدریییی پیشرفت کردن که مطمئنم اگه میدیدشون باور نمیکردید که اینها اوتیسم هستن...
در کل منظورم اینه که تا یه سری اطلاعات کامل درباره ی بچه کسب نکنیم ، نمیتونیم به راحتی تشخیص بدیم...
نخیر دوست عزیز اونا تاخیر تکاملی داشتن نه اتیسم تو ایران مد شده به همه میگن اتیسم
Romania
خب شما برا پول به همه بجه ها میگید اوتیسم
Romania
عزیزم تشخیص با شما نیست دکتر مغز و اعصاب کودکان تشخیص میده
کاملا مشخصه بچه مشکل نداره فقط یکم مشکلات حسی داره که بزرگتر بشه برطرف میشه
Iran, Islamic Republic of
پسر من اوتیسمه لبخند میزنه، یعنی چرا آدم ها فکر میکنن همه چیو میدونن،مگه کارشناسین؟
Iran, Islamic Republic of
آها یه چی دیگه بچه های اوتیسم به شدت به نور حساس هستند .. تو این اتاق که غرق در نوره هیچ بچه مبتلا به اوتیسم تاب نمیاره :))
Iran, Islamic Republic of
وااای چه حرف عجیبی ،مگه کارشناسی ،یه سر به مراکز توانبخشی بزنید ، بچه های اوتیسم رو از نزدیک ببینید ، حساسیت به نور در اوتیسم هست ولی به اون معنایی که شما میگی نه ،چی بگم چرا اوتیسم رو اونجوری که دلتون میخواد تعبیر میکنید ، من خودم پسرم اوتیسمه ،
کودک اوتیسم هم لبخند می زنه و اینقدرا هم به نور حساس نیست که فکر می کنید.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و سپاسحتی اگر عده ای با دیدن عکس علی دچار تناقض شدند من با خوندن "مطالب" جواب خیلی از سوالهامو گرفتم.
United States
منم مربی اوتیسم هستم قرار نیست هر چی تو کتابهای عهد بوقی بنویسند درست باشهاگه کودک اوتیسم بموقع تشخیص بدهند ودرست اموزش بدهندهم میتونه بخونه هم بنویسه وهم محبت کنه وبخندهودر واقع زندگی عادی کنه شاید توبعضی رفتارها کنترل نداشته باشه امااین اطلاعاتی که عزیزان نوشتن خیلی قدیمی است.ودرمورد ریسپریدون مادر عزیز چندسال بعد میدونی بدترین ظلم در حق بچه ات وخودت کردی زمانی که این دارو روباید با دوز بالاتر بدی چون کودکت معتاد میشه باضافه اینکه کنترل ادرار ومدفوع هم از دست میره
Iran, Islamic Republic of
سلاممن هم دانشجوی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی هستم و هم شش ساله با این بچه هاکار می کنم. این بچه ها هیچ وقت مثل هم نیستن که بعضی دوستان میگن چون علی می خنده پس اتیسم نیست و یا ... و من به عنوان مربی که با خانواده این بچه ها برخورد داشتم باید بگم تمام برنامه های درمانی تا وقتی خانواده بویژه مادر مشکل بچه اش رو قبول نداشته باشه و به مربی اعتماد نکنه نمیشه درمان قابل قبولی روانتظار داشت ...
باسلام پسر منم اتیسم اونم مثل علی جان میخنده تقلیدواشاره دارد6سالشه ولی به نور حساس نیست ومداددست گرفتن رودوست نداره و خیلی هم حساسه همه بچهای اتیسم شبیه هم نیستن
نورباران
سلام من مادر یک بچه اوتیسم هستم که خوشبختانه توسط یک برنامه تلویزیونی متوجه بیماری کودکم شدم و سریع با مطالعه مقالات شروع به درمان پسرم باکمک کلاسهای آموزشی و روانپزشک کردم پسرم چهارساله بود که متوجه بیماریش شدم والان شش سالشه خدا رو شکر تاحدزیادی درمان شده وکسی باورنمیکنه پسرم اوتیسم
کاردرمانی ذهنی و ورزش های مخصوص کودکان کم توان کمک زیادی به درمانش کرد البته ساعت اموزش در روز حداقل 4 ساعت نباید فراموش بشه امیدوارم روزی درمان قطعی این کودکان امکان پذیربشه
کرمی
سلام.به نظرم عکس ها اشتباه انتخاب شده است/چرا که از مهمترین علایم اتیسم عدم برقراری ارتباط چشمی است در حالیکه این بچه حتی به دوربین هم زل می زند!!!!!!!
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
بخشید من نیاز به محصاحبه با مادران اوتیسم دارم من یک محقق خیلی دوست دارم در این زمینه کمک کنید
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم این بچه بیماری اوتیسم نداره فکر کنم علائم بیماری اوتیستک یعنی ابه سختی رتباط برقرار کردن و ندارد
عطیه
سلام

پسر من آسپرگر هست ( شبه اتیسم ) من چند ساله در مورد اوتیسم و آسپرگر تحقیق می کنم و با خیلی از این بچه ها و مادراشون در تماس هستم این گزارش کاملا درسته پسر منم تماس چشمی فوق العاده ضعیفی داره اما به دوربین هم نگاه می کنه به نور هم حساس نیست کودکان اوتیسمی هر کدوم مشخصات خاص خودشونو دارن و با هم متفاوت هستند خیلی هاشون از هش خیلی بالائی برخوردارن مثل پسر خودم پس از گرفتن تست آی کیو گفتن تیزهوشه اما تماس چشمی ضعیف داره هز چند دقیقه یکبار دور خودش می چرخه خیلی زیاد ادای دیگران رو در میاره تیکهای صوتی داره خلاصه با بچه های نرمال متفاوته اما هوش خوبی داره و از نظر یادگیری باهاش مشکلی ندارم
شادی
سلام. من برادر اتیسمی دارم که الان 18 سالشه. راست میگن همه بچه ها مث هم نیستن. برادر من بشدت عاطفی هست و اغوش رو دوست دارو اما خیلی کم نگاه میکنه و مهمترین مشکل بچه هایی که من باهاشون در ارتباطم خودزنی هست که متاسفانه تا الان درمانی نداشته !!! برادر من خوندن نوشتن و جدول ضرب رو بلده اما متاسفانه نتونست بیشتر لز 5 سال درس بخونه و الان مشکل اصلی اینه که برای بچه هایی در این سن هیچ راه حل کمکی وجود نداره و همه اموزشها برای بچه های کوچیکتره. یعنی به ست 12 به بعد که میرسن عملا همه اموزشها قطع میشه و هیچ مرکزی پذیراشون نیست !!!!!!!!
ف
United States
پسر منم اتیسم از نوع شدیدش 2 سالگی با قطع شدن کلامو شروع شدن حرکات کلیشه ای ودراوردن صداهای عجیب به بیماریش پی بردیم الان 7 سالشه کلام نداره حرکات وصداهاش زیاد اروم نمیگیره میخنده تماس چشمی داره به دوربین نگاه میکنه ودر جاهای که رقص نور باشه یا نورهای رنگی یا جاهای که سایه اجسام روببینه هیجانی میشه
سرمست
Iran, Islamic Republic of
با سلام.
من دانشجوی ترم 1 کارشناسی ارشد طراحی صنعتی هستم. موضوع پایان نامه کارشناسیم طراحی یک وسیله بازی برای کودکان 2 تا 5 سال اوتیستیک بود. به هدف افزایش تعاملات با دیگران . تصمیم دارم تا همین موضوع رو به طور جدی تر ادامه بدم. از دوستان خواهشمندم در صورت تمایل به همکاری ( اگر شما به هر صورتی با اوتیسم در ارتباط هستید - پزشک ، والد و ...) و در میان گذاشتن اطلاعات و تجربیاتتون به این آدرس ایمیل ، ایمیل بفرستید.
پیشاپیش از همکاری صمیمانتون ممنونم.
Ghazal.sarmast@yahoo.com
بیننده
Iran, Islamic Republic of
بازی قایم موشک را یک مقدار تشخیص می دهد اسباب بازی خیلی دوست دارد بیشتر حیوانات تاب بازی را زیاد دوست دارد خمیر بازی را دوست دارد کار با چسب را دوست دارد دیدن عکسها و کتاب را دوست دارد تا حدی با لگو بازی می کند این تجرب من هست به عنوان مربی یک بچه 5 ساله اوتیسمی اما رنگ کردن را نمی فهمد فقط خط خطی می کند تمر کز ندارد دایم در جنب و حوش است شما باید اسباب بازی هایی بسازید که تمرکز بچه را زیاد کند
با سلام خدمت همه دوستان من مادر کودک اتیسمی هستم که الان 11 سال سن داره ودر مدارس عادی با بچه های عادی درس میخونه با دوستانش ارتباط چشمی وکلامی داره وحتی دوستان خوبش را بغل هم میکنه واین از لطف خدا ومحبت معلمان عزیز پسرم بوده وهست والبته اموزش صحیح وبه موق
البته پسر من هم مثل بقیه عصبی وزود رنجه واصلا به رپسپریدون اعتقادی ندارم
ک م
پسر من اوتیستیکه. 6سالشه. اهل و ساکن ارومیه هستم. اینجا هیچ امکاناتی نداره. جسته و گریخته از بعضی مراکز تهران مثل کاردرمانی رشد (دکتر پیشیاره) یا همین مرکزی که در این گزارش بهش اشاره شده (دکتر پوراعتماد) آموزشهایی رو یاد گرفتم و... امیدوارم در مورد اوتیسم، فقط در حد مطالعه و تحقیق سروکار داشته باشید، منظورم اینه که خدا حتی نصیب دشمنتونم نکنه. ما که تقدیرمون این بود: یک زندگی واقعاً سخت و مشکل طوریکه بعضی وقتها آرزو میکنم ای کاش میشد همینجا به زندگی پسرم خاتمه بدم تا بیشتر از این عذاب نکشه... به خدا داغونم، حالم خوب نیست، نمیدونم دارم چی مینویسم...
سامان
Iran, Islamic Republic of
سلام در ارومیه دکتر سلیمانی در خیابان سعدی‌روی کودکان اوتیسم‌ کار میکنند
سید محمد موسوی نژاد
با سلام و عرض ادب :
متاسفانه عرضه اطلاعات در مورد بیماری اوتیسم و راه های حل مشکلات آن با روند این بیماری هماهنگی ندارد و ما بیشتر مطالبی را در عرصه اینتر نت شاهد هستیم که مشتمل بر تعاریف ، واژه ها و مبانی اولیه اوتیسم می باشد و در همه سایتها هم تکرار می شود در حالیکه انسانهایی مانند من زیادند که اطلاعات اولیه برایشان دردی دوا نمی کند و با مشکل اختلالات عصبی دوران بلوغ در این بیماری دست و پنجه نرم میکنند و هیچ منبعی را هم نمی بیابند که اطلاعاتی در زمینه راهکار های مقابله با این مشکل را بیاموزند . بعنوان مثال فرزند اوتیسمی من در حال حاضر وارد 16 سال شده و از هفت ماه پیش دچار اختلالات عصبی شدید است و روزانه ده تا دوازده قرص مختلف به او میدهم تا پرخاشگری اش را کنترل کنم ولی هنوز به اطلاعاتی دست نیافته ام که بدانم این اختلال چه مدت طول می کشد و یا چه باید بکنم که اورا در این مشکل یاری کنم و اینکه دادن این همه قرص که در دستورات مصرف آن قید گردیده در صورت قطع کردن آن ممکن است بیماری عود کند و موجب بروز مشکلات شدیدتری شود تاچه زمانی باید ادامه داشته باشد و اصلا علائم عود بیماری و یا بهبود آن کدامند؟ امیدوارم توانسته باشم منظورم را رسانده باشد استدعا دارم کمکم کنید با تشکر و احترام
به سایت بنیاد خیریه اتیسم ایران مراجعه کن و سوالتو از روانشناس سایت بپرس
جلال
Iran, Islamic Republic of
سلام .دخترم 7سالشه و دارای اختلالات اتیسم .
ادرس این مرکز کجاست وبرای مدرسه دخترم چکار باید بکنم.الان حدود3ساله تحت اموزشه.
A
سلام باتشکر از اطلاعاتتون من ی دختر 5ساله با اختلال اتیسم دارم ک چند سالهداریم زجر میکشیم وهیچ نتیجه ای نگرفتیم توشهری که زندگی میکنیم هیچ امکانتی برای ایناتیسم نداشته وما چون وضیعت مالی خوبی نداریم نتونستیم ب دنبال درمان بچه مون بریم ب شهر دیگه وباور کنید جلو چشامون دار اب میشه خودمون هم داریم داغون میشیم وواقعا ب بن بس رسیدیم خواهشمندیم اگه کسی راهی برامون سراغداره که بچه مونو نجات بدیم لطف کنه وراهنماییمون کنه ممنون میشیم .
a
سلام ممنون از اطلاع رسانیتون
باران
سلام .من یه خواهرزاده دارم که گرفتار این بیماریه.میدونم خیلی خیلی سخته و واقعا خداوند یه صبر بزرگی باید به خانوادشون بده ولی همیشه باید به این فکر کنیم که اگه از این هم بدتر میشد جه میکردیم.با این فکر کمی ارومتر میشید
رضا
United States
پسر من 5سالشه اوتیسم داره ازوقتی فهمیدیم یه روز خوش توزندگیم نداشتم الان کلاس کاردرمانی میبرمش خونه ما تو سبزوار است اگه شما هم تو سبزوار دچار این مشکلید به ایمیل من پیام بدید تا برای راه اندازی مرکز اوتیسم سبزوار هم فکری نماییمfarhadshokoh@yahoo.com
seyedi
Germany
سلام ... ممنون از زحمات شما که نهایت انسانیت شما رو میرسونه که درد دیگران رو درد خودتون میدونید خیلی از مطالبتون استفاده کردم واستفاده میکنم کاش بتونین مقاله مختلف چه خارجی چه داخلی با محتوای بالا رو تو سایت تون بزارین ...باز ممنون
سارا
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید بچه من اتیسم شدید و وضعیت ما نامساعد هستش خواهش میکنم اگر یک راه حلی براش دارید بفرستید ممنون
رضایی
Iran, Islamic Republic of
خوبه لطفا موارد بیشتری در مورد رنگ درمانی اگرهست برایم با منبع ایمیل کنید.ممنون
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادر عرفان سه ساله هستم یک ساله که متوجه بیماری پسرم شدم اما همسرم ازحمایت مالی خودداری میکنه باورکنیداینقدر پریشان ونگرانم که نمیدنم چه کارکنم شمابگیدمن یک زن خونه دار باهمسری که ترکش کرده وپسربیمار بدون هیچ پساندازی چطور به کودکم کمک کنم دلم برای هردوتامون میسوزه خدیا کمکم کن که دنیامو ازدست دادم آخرتم روهم ازدست ندم اگه بیمه خرج درمان ایین بیماری روبه عده میگرفت خیلی ازاختلافات وسردی بین والدین این بچه ها هم پیش نمیومد پسرم عاشقتم اما بیشتراز بیماریت اینکه کاری برات نمیکنم عذابم میده
Iran, Islamic Republic of
سلام ،همسرتون هم حتما آسپرگر هست که ترکتون کرده
مهدی اسدالهی
Iran, Islamic Republic of
باسلام و خسته نباشبد بنده مهدی اسدالهی هستم و کاردرمان ذهتی و حرکتی که در خصوص کودکان اتیسم مدتی است فعالیت دارم بنده معتقدم ما بایستی تمام حواس این کودکان را مورد تمرین قرار دهیم و با یک اولویت 1- حواس های عمقی و سپس حواس های دیگر که با اولویت حواس شنیداری و بینایی و....
2- مهارت های حرکتی بزرگ و ظریف
3- مهارت های توجهی
4- مهارت های تمرکز زایی
5- مهارت های درکی - و حرکتی
6 - مهارت های کلامی بعد از مراتب بالا تا کلام آنان برگشت داده شود
مهدی اسدالهی
Iran, Islamic Republic of
با سلام مجدد با توجه به نظر قبلی خوشحال می شوم اطلاعات و تمرینات خودم را در اختیار خانواد هها و کودکان مبتلا به اتیسم قرار دهم بند ه مطب کاردرمانی دارم و تنها هدفم کمک کردن است:

asadollahi.mahdi@yahoo.com

و می دانم بسیار از دوستان فقط تعریف و مطالب مشاوره ای در اختیار خانواده ها قرار می دهند و تمرینات عملی با این کودکان نیازمند تجربه و نتیجه دهی می باشد انشالله کمک ما مورد قبول حق قرار گیرد .
زارع
Iran, Islamic Republic of
سلام. خواستم بدانم بهترین ورزش برای کودکان اتیسم چیست
Iran, Islamic Republic of
شنا
لیلا حمیدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام من مادر یه پسر اوتیسمی هستم که فوق العاده حافظه بالایی داردواز نظر ظاهری هیچ تفاوتی با بچه های معمولی ندارد وهیچ کدوم از دوستانم تا حالا متوجه بیماری او نشده اند بچه های اوتیسم از یک جا ماندن زود خسته میشوند وبیشتر از یک ساعت تحمل ماندن در جایی را ندارن تازه من پسرمو تو مدرسه عادی ثبت نام کردم به طوری که کسی که تست هوش میگرفت واسه مدرسه متوجه نشد که بچه من اوتیستیک است این جور بچه ها به یه معلم دلسوز احتیاج دارن که بتونه اونارو درک کنه تا موفق بشن
لیلا حمیدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام پسر من یک اوتیستیک که هوش بالایی داره و6سال ونیم دیروز روز اول مدرسش بود که تو کلاس موند ومشکلی نداشت امروز که روز دوم هرچی تقلا کردم که بره راضی نشد میگفت دوس ندارم برم مدرسه وفقط ناله میکرد تازه با تمام سختیهای مالی وکمبود هایی که دارم ولی اونو تو مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام کردم خیلی درمانده شدم نمیدونم چیکار کنم ومشکل اینجاست که توان مالی ندارم که ببرمش درمانش کنم روزی نیست که من اشکام سرازیر نشه خواهش میکنم کمکم کنید وراهنماییم کنید تا این مشکل پسرم حل بشه وبه مدرسه عادی مث بقیه بچه ها بره پیش دکتر که برده بودمش گفت که از نوع های اوتیستیک هست وبهترین نوع اوتیسم چن جلسه ای اونو بردم گفتار درمانی ولی به دلیل مشکلات زیاد مالی نتونستم ادامه بدم وبا وجود این مشکل مالی دستم ازهمه جا قط شده خواهش میکنم کمکم کنید
بیدبرگ نیا
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام به همه والدین و معلمان دلسوز
بنده کارشناس ارشد علوم تربیتی و معلم پایه اول ابتدایی هستم. به نظر بنده این کودکان ویژگی های شخصیتی مخصوص به خودرا دارند و حداقل به آنها احترام گذاشت بلاخره 5 تا انگشت شبیه هم نیستند مطمئناً آنها نیز کودکانی هستند که دارای ویژگی هایی هستند که از بقیه انسانها والاترند و آن هم قلب تپنده با محبتشان است که در وجود انسانهای دیگر هست ولی نادیده گرفته می شود ولی آنها آن راخوب درک می کنند و می فهمند. اگر دنبال ارتباط مؤثر با ایشان هستید ضرورت دارد که با به کارگیری صحیح عاطفه و محبت از طریق ایفای نقش(نمایش) نقش بازی کردن و داستانی که خود کودک احساس کند که او در آن موقعیت است و بازی کردن (لمس واقعی بعضی اشیا و گرفتن دستهای کودک با لطافت«ارتباط قلبی» و به کارگیری رنگهای جلب کننده مثل نارنجی، قرمز، بنفش، صورتی پررنگ، سبز) در نقاشی کردن کودک و به کارگیری این رنگها در اتاق کودک و مدرسه و از همه مهمتر صحبت با معلم او و خواستن از معلم که با توجه از روی قلب و عاطفه و دلسوزی با او ارتباط برقرار کرده و او را از این طریق اجتماعی کرده و با همسالانش نیز تعامل برقرار کرده از طریق به کارگیری حواس پنجگانه مخصوصاً بینایی و لمسی و شنوایی. آنها به برخی بوها واکنش عجیبی نشان می دهند این بدین معناست که حس بویایی آنها قوی است و عصب آنها این را زود دریافت می کند خواهشاً از ایجاد بوهای نامطبوع مثل سوختن غذا، رنگ، ماژیک های شیمیایی، و بوی دود در محیطی که آنها هستند خودداری و از بودن در این مکانها اجتناب کرده چرا که برخی کودکان اوتیسمی را منزجر کرده و در حد کلافگی با خود در تنش به سر می برند. برای درک این موضوع کافی است خود را لحظه ای جای آنها بگذارید. اگر دلسوزانه و با محبت با آنها برخورد شود و در جمع پذیرای آنها با قلبتان باشید مشاهده خواهید کرد آنها دیگر با خود درگیر نیستند و از لاک خود به تدریج بیرون می آیند چون می توانند درک کنند محیط و آدمیان اطرافش او را با دل و جان خواهانند. در غیر این صورت کودک اوتیسم لطمه عاطفی بسیار بد و به دنبال آن از قوه شناختی و حرکتی خود باز می ایستند و این مثل آب شدن برفها به تدریج رخ می دهد و دیگر اثری از آنچه که باید باشد نیست.
باران
Iran, Islamic Republic of
باسلام .من دانشجوی کارشناسی اموزش وپرورش کودکان استثنایی هستم.می خواستم ازتون که لطف بفرمایید ودیدگاه های جامعه ومدرسه وخانواده را نسبت به این بچه ها وچگونگی تعامل انها را با این طیف از بچه ها براساس تجاربی که به دست اوردید برای من شرح بدید.ممنون
dr
Iran, Islamic Republic of
سلام بر همه دوستان من خودم اتیسم دارم 22سالمه ا معمولا تنهام و خیلی از رفتارام تکرایه و از دیدگاه دیگران شاید به یه سری از رفتارها محدود بشم از لحاظ ظاهری هم خیلی منظم و خیلی هم اراسته از خیلی از ادمایه به اصطلاح عادیه دیگه متاسفانه بعضی از دوستان هیچی از اتیسم نمیدونن فقط یه نظری میدن .بنظر من ک اتیسم یه تفاوته تا یه بیماری فقط همین اونا هم میتونن راحت زندگی کنن فقط توجه بیشتر میخاد . خودمم ترم 3روانشناسیم
shahrokh
Canada
ببا سلام. اوتیسیم با کار و زحمت فراوان تا حدی زیاد قابل رفع است. پسر من هم اوتیسم ضعیفی داره و الان شروع کرده به دریافت فرمان. به نظر من با توجه به گرفتاری های شغلی امروزه والدین شاید وقت کافی رو نداشته باشند که صرف کودک خود کنند و از طرفی هزینه های اموزش هم نمیتواند ارزان باشد. سوال اینکه پس راه نجات چیست؟

من از هفت سال قبل شروع به مطالعه در خصوص شیوههای یادگیری این کودکان نمودم و میتوانم مراحل زیر و در اختیار هموطنان عزیزم بگذارم.

۱. به کودک خود مانند یک کودک عادی نگاه کنیدو این افراد فقط کمی متفاوت هستند


۲. قبل از شروع اموزش ازدادن مواد غذایی که تولید انرژی فراوان میکندبه کودک ممانعت کنید. توصیه میشود حتما به پزشک و متخصص تغذیه مراجعه کنیدو حتما از راهنمایی و دستورات انها بهره مند شود.

۳. روش اموزشی که بصورت روتین ثابت و هدفمند باشه به نظرم بهتر جواب میدهد.

۴. حوصله زیادی باید داشت و پدرهای عزیزی که واقعا کار روزانه انها رو خسته میکنه باید حوصله کنند که تدبیر راه فقط حوصله و صبر است.

۵. در برخی اموزشگاهها از اشکال کارتونی و نقاشی استفاده میشود. شاید کار ساز باشه ولی من شکل و عکس های واقعی رو ترجیح میدهم که دلیلش مشخص است. کودک پس از یادکیری سریع تر میتواند در محیط غیراموزشی از دانسته های خوداستفاده کند.
۶. سایر موارد
من و گروه همکار در کشور کانادا در حال طراحی و پیاده سازی یک سیستم هوشمند کامپیوتری هستیم که بتوانند زمان مصروفه جهت اموزش را کوتاه ترنماید نماید. البته سیستم کامپیوتری بخشی از اموزشگاه تخصصی ما میباشد.

امید به سلامتی کلیه کودکان در سراسر عالم
عبدالهی
Germany
پسر من باید سال آینده اول ابتدایی را شروع کند ولی چون مبتلا به انیسم است نمیدانم چه کنم تا به حال دوسالی میشود که در مرکز اتیسم درمانی تحت تعلیم بوده .ولی الان باید اول ابتدایی ثبت نام شودکجا وچگونه ؟راهنمایی کنید
کیوان
Iran, Islamic Republic of
با سلام این بیماری خیلی هزینه داره هم مالی هم روحی تورو خدا کمک کنید که بیمه تقبل کنه چون همه که بچه هاشون این مریضی رو ندارن پس برا بیمه چیزی نیست اما به ما خیلی فشار میاد وباعث میشه از بچه مون دور باشیم ودنبال پول کار کنیم
پسرم اوتیسم داره
Iran, Islamic Republic of
با سلامو خسته نباشید به همه ی دوستان عزیز. اصلا به این مطالب توجه نکنید من پسرم اوتیسم داره الانم سوم راهنمایی تو مدرسه عادی هستش .ما با اون امکانات کم خوبش کردیم اخه الان با این پیشرفت علمو پزشکان مجرب چیجوری نمیشه خوبشون کرد ؟ نیاز به حوصله زمان و برنامه ریزی داره درضمن جا زدنو گوشه گیریو ناراحتی همش بی فایدس ول کردن هدف توهین به اوناییه که بهتون اعتماد و ایمان دارن به امید خوب شدن همه ی اوتیسمی ها چه بزرگ چه کوچیک. الله نگهدارتون
کمک
Iran, Islamic Republic of
اوتیسم یک طیف هست. یعنی از خفیف تا شدید. یک راهکار البته جدید و اثبات نشده در مورد تاثیر مثبت شیر شتر در کاهش رفتارهای اوتیستیک به خصوص در مورد افراد اوتیستیک با شدت کم و متوسط است. در کنار رفتاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی درمانی و ... این را حتما امتحان کنید. اخیرا برخی مقالات بین المللی خوب در این زمینه دادند. در طی فرآیند رشد، در موارد خفیف و متوسط خیلی علائم با کمک های زودهنگام رفع میشه. امیدبهخدا داشته باشین
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند