کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا آموزش و پرورش دیپلم می‌فروشد؟!

7 آذر 1390 ساعت 20:32


این روزها دیگر نداشتن دیپلم کسر شأن محسوب می‌شود و شاید همین موضوع باشد که بازار داغی برای جاعلان دیپلم و دیپلم فروشان فراهم کرده است.
خبرگزاری فارس: آیا آموزش و پرورش دیپلم می‌فروشد؟/برخورد با جاعلان دیپلم سال‌ها پیش گرفتن دیپلم ارج و قرب خاصی داشت و اخذ دیپلم به منزله کلاس اجتماعی و دانش بالا بود اما این روزها دیگر مدرک کارشناسی هم این تعبیر را ندارد و افراد باید برای کسب مدارک بالاتر از کارشناسی تلاش کنند. در این گیر و دار که دانشگاه‌های مختلف در هر شهری ایجاد شده‌اند، غصه‌ای برای گرفتن مدرک کارشناسی وجود ندارد چرا که آن سخت‌گیری‌های دوران مدرسه و آمدن والدین برای موجه کردن غیبت‌ها نیز دیگر مطرح نیست؛ برخی اساتید اصلا حضور و غیابی نمی‌کنند که نیاز به موجه کردن آن باشد.
* دیپلم گرفتن به همین راحتی‌ها نیست اما دیپلم گرفتن به همین راحتی‌ها نیست، به خصوص در رشته‌های نظری که مدارس سفت و سخت بالای سر دانش‌آموز قرار دارند؛ و از سویی این روزها دیگر نداشتن دیپلم کسر شأن محسوب می‌شود و شاید همین موضوع باشد که بازار داغی برای جاعلان دیپلم و دیپلم فروشان فراهم کرده است. شاید شما هم از گوشه و کنار شنیده باشید که می‌گویند «فلانی دیپلم هم نداشت معلوم نیست چگونه دکترا گرفته است؟». * امتحانات آموزش از راه دور در مدارس مورد تأیید آموزش و پرورش برگزار می‌شود به سراغ ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش رفتیم و از وی درباره فروش دیپلم و ماجرای جاعلان دیپلم پرسیدیم. سحرخیز درباره فروش دیپلم می‌گوید: البته ممکن است مواردی اتفاق افتاده باشد اما نمی‌توان گفت که اگر تخلف در یکجایی اتفاق افتاد، می‌توان آن تخلف را تعمیم داد. وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش که از ابتدای سال تحصیلی جدید ابلاغ شد، از این موارد پیشگیری کرد به دلیل اینکه اولاً امتحانات را خود مراکز آموزش از راه دور برگزار نمی‌کنند و باید در مدارسی که مورد تأیید آموزش و پرورش هستند با سؤالاتی که آموزش و پرورش طرح می‌کند و مصححینی که این وزارتخانه معرفی می‌کند، روند امتحانات آموزش از راه دور طی شود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه می‌کند: این روند شبیه دوره پیام نور است؛ دانشجویان ثبت نام می‌کنند، کلاس‌های رفع اشکال را ممکن است بروند یا نروند ولی آزمون به صورت متمرکز برگزار می‌شود و نتیجه به صورت متمرکز اعلام خواهد شد. * مشکل فروش دیپلم در شاخه کاردانش بود سحرخیز اظهار می‌دارد: مشکل فقط در شاخه کاردانش است چرا که امتحانات دیگر شاخه‌ها نهایی است و در امتحانات نهایی تخلف اتفاق نمی‌افتد اما کاردانش چون مهارت است و امتحان نهایی ندارد، امکان تخلف هست. وی اضافه می‌کند: دانش‌آموزان در خارج از مدرسه و در شرکت‌ها و کارگاه‌ها مهارتی را فرا می‌گیرد و ما تأیید می‌کنیم که آنها این مهارت دارند؛ اینجاست که بعضی‌ها به مراکز غیر معتبر می‌رفتند، مهارت و درسی را می‌گذراندند و دیپلم تلقی می‌شد البته این موضوع پیشگیری شده و به نظر می‌رسد که باز پیشگیری‌های بیشتری خواهد شد. * باید با جاعلان دیپلم برخورد کرد سحرخیز در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون در آموزش و پرورش تخلفی به نام فروش دیپلم داریم، می‌گوید: نه، ما فروش به این شکل نداریم بلکه در شاخه کاردانش بود.
 
وی ادامه می‌دهد: در نظر بگیرید در این جمعیت دانش‌آموز و معلم، اگر 2 یا 5 نفر خطا کردند نباید به حساب آموزش و پرورش گذاشت البته اگر موارد نادری در قالب جعل باشد، بالاخره باید برخورد شود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا شما مواردی را دیدید؟، بیان می‌کند: اطلاعاتم در این مدت که در معاونت آموزش و پرورش بودم بر اساس شنیده‌هاست؛ شاید در بعضی از نقاط در همین آموزش از راه دور، یک اتفاقات اینچنینی افتاده باشد که وقتی شناسایی شد، به شدت و با قاطعیت برخورد شده است.


کد مطلب: 6482

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/6482/آیا-آموزش-پرورش-دیپلم-می-فروشد

میگنا
  https://www.migna.ir