پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۰۹
کد مطلب: 6530
۰

جدول آلودگی وسایل فناورانه/ ابزارالکترونیک؛ خانه‌ باکتریهای بیماریزا

نتایج تحقیقات مختلفی که در نقاط مختلف دنیا بر روی رعایت بهداشت در محل کار انجام شده است، نشان می دهند که ابزارهای فناورانه ای که در طول روز در محیط اداره استفاده می شوند خانه ای ایده آل برای باکتریها و میکروارگانیسمهای بیماریزا به شمار می روند.
به گزارش مهر، ابزارهای فناورانه ای چون رایانه ها، صفحه کلیدها، مانیتورها، تلفنهای رومیزی و تلفنهای همراه دستگاههایی هستند که به دلیل مصرف روزانه بالا، بیشترین تماس را با دست دارند، اما از آنجا که این دستگاهها به دلیل الکترونیکی بودن، استفاده بیشتر در محل کار و یا تیرگی رنگ کمتر تمیز می شوند کاربر را به شدت در معرض آلودگیهای باکتریایی قرار می دهند. آلودگی باکتریایی در وسایل ادارات آمریکا در مقوله رعایت نظافت در محل کار پروفسور "گربا" در سال 2004 تحقیقی را در آمریکا انجام داد و به نتایج تکان دهنده ای رسید که نشان می داد سطح آلودگی باکتریایی ماوسها، صفحه کلید و تلفنهای رومیزی ادارات و شرکتها بیشتر از آلودگی نشیمن سرویسهای بهداشتی و به شرح جدول زیر است. جدول سطح آلودگی وسایل پراستفاده در محل کار
   وسایل پر مصرف در ادارات سطح آلودگی باکتریایی در اینچ مربع(6.45 سانتیمتر مربع)
سرویس بهداشتی 49 باکتری 
ماوس هزار و 676 باکتری 
صفحه کلید 3 هزار و 295 باکتری 
تلفن  25 هزار و 127 باکتری   
تحقیقات مشابه در سوئیس
 
سوئیس به طور کلی به عنوان یک کشور بسیار تمیز شناخته می شود که در آن رعایت بهداشت کار و بهداشت عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در سال 2006 شرکت سوئیسی Neroform AG متخصص در ضدعفونی تلفنهای اداری تحقیقات مشابهی را انجام داد که نتایج آن نیز غیرمنتظره بود.
 
این شرکت بین ماههای مارس و آوریل 2006 یک سری نمونه های باکتریایی را از روی دستگاههای ادارات، شرکتها و موسسات مختلف در شهرهای زوریخ، لوکرن، برن، لوزان و ژنو جمع آوری کرد و سپس آنها را در لابراتوار Qualis Laboratorium GmbH مورد آزمایش قرار داد.
 
این نمونه گیریها قبل و پس از نظافت روزانه ادارات و از روی نقاطی جمع آوری شدند که بیشترین تماس را با دست داشتند و عبارت بودند از:
 
- صفحه کلید رایانه رومیزی، یک نمونه از سمت چپ، یک نمونه از مرکز و یک نمونه از سمت راست
 
- ماوس، یک نمونه از کلید چپ
 
-  تلفن، یک نمونه از بالای گوشی (گیرنده صدا) و یک نمونه از پایین گوشی (میکروفن)
 
- نمونه گیری از سرویس بهداشتی شرکتها و سازمانهای مورد آزمایش
 
نتایج این تحقیقات نشان داد که پس از عملیات نظافت و ضدعفونی کردن بیش از 98 درصد از باکتریها از بین رفتند. اما قبل از ضدعفونی کردن تجهیزات ادارات تعداد میکروارگانیسمها و باکتریهای زنده ای که توانایی تولیدمثل داشتند بر روی سطح 1 سانتیمتر مربع محاسبه شد و به نتایج جدول زیر رسید:
 
محل نمونه برداری تعداد میکروارگانیسم در سانتیمتر مربع 
صفحه کلید نمونه گیری سمت چپ 3.28
صفحه کلید نمونه گیری از مرکز 3.31 
صفحه کلید نمونه گیری سمت راست (صحفه کلید کوچک عددی)  2.27  
در نگاه نخست این ارقام ناچیز به نظر می رسند اما باید توجه داشت که این اطلاعات مربوط به تعداد میکروارگانیسمهای زنده حاضر تنها بر روی یک سانتیمتر مربع است.
 
اگر تعداد متوسط این باکتریها را بر روی کل سطح صحفه کلید و همراه با کلیدها (به استثنای کلیدهای کاربردی اصلی)، سرتاسر تلفن و کل ماوس محاسبه شود، می توان به اعداد قابل توجه زیر رسید.
 
- کلیدهای یک صفحه کلید محتوی حدود هزار و 40 باکتری زنده هستند.
 
- یک ماوس به طور متوسط میزبان بیش از 400 میکرو ارگانیسم است.
 
- بر روی یک دستگاه تلفن برپایه اندازه ای که دارد بین 250 تا 400 باکتری زنده با قابلیت تولیدمثل زندگی می کنند.
 
کاربران در محل کار خود به طور مداوم و همزمان از تمام این وسایل استفاده می کنند و بیشتر آنها نمی دانند که آلودگی این دستگاهها بیشتر از سرویس بهداشتی است.
 
بررسی سطح آلودگی وسایل پر استفاده از ادارات انگلیس
 
در سال 2008 یک زیست شناس انگلیسی که نتایج یافته های خود را در مجله Which? Computing منتشر کرد، 30 صفحه کلید رایانه های یک اداره در لندن را مورد مطالعه میکروسکوپی قرار داد و دریافت که سطح آلودگی این صفحه کلیدها 5 برابر بیشتر از سرویس بهداشتی است.
 
برپایه این اطلاعات، بعضی از این صفحه کلیدها 150 برابر آلوده تر از سطح مجاز برای محدوده باکتریهای سمی بودند. به گفته این زیست شناس، صفحه کلیدهای آلوده می توانستند سبب بروز علائم مسمومیت غذایی در کارمندان شوند.
 
صفحه کلیدها و تلفنهای باکتریایی ادارات در ایتالیا
 
در سال 2011 محققان مرکز اروپایی تحقیقات "ایسپرا" با آزمایش حدود 4 هزار نمونه وسیله روی میز ادارات شامل صفحه کلید، مانیتور و تلفن دریافتند که میکروارگانیسمهای بیماریزا بر روی حدود 67 درصد از تلفنها و روی 69 درصد از رایانه ها حضور دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد