جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ / ۱۷:۵۷
کد مطلب: 7002
۵۲
۸۸

در کـمـا یـعـنـی در کـجـا؟

در کـمـا یـعـنـی در کـجـا؟
كما حالتی از ناهشیاری است كه طی آن فرد با دردناك‌ترین محرك‌های فیزیكی هم به هوش نیاید و به همان حالت تا مدتی پایدار بماند. كما، یك مریضی نیست، بلكه علامتی از یك مریضی یا واكنشی به یك حادثه است كه برای بدن فرد اتفاق افتاده است؛ مثل یك ضربه شدید و سخت به سر كه باعث ایجاد شوك عصبی و كما می‌شود.

اكثر كماهایی كه به این دلیل ایجاد می‌شود، بیشتر از 4 هفته طول نمی‌كشد. بعضی از كسانی كه به كما می‌روند، پس از این مدت به سمت زندگی نباتی پیش می‌روند. زندگی نباتی یعنی فرد نفس می‌كشد، فشار خون نرمال دارد و حتی دستگاه گوارش آن‌ها درست كار می‌كند، بدون آنكه بدن بیمار نسبت به این كار‌ها آگاهی داشته باشد. زندگی نباتی ممكن است سال‌ها و حتی دهه های متمادی طول بكشد. مهم‌ترین علامت مشخصه كما، ناتوانی در هوشیار شدن است یعنی خود فرد نمی تواند توسط محركها هوشیاری‌اش را به‌دست آورد. البته علامتهای دیگری هم وجود دارند كه از میان آنها می‌توان به نبود خود آگاهی، فقدان چرخه خواب و بیداری، نداشتن حركت هدفمند و نداشتن كنترل بر روی تنفس اشاره كرد. چه عواملی باعث كما می شوند؟
كما می تواند به دلایل مختلفی روی دهد. بیشترین علت آن هم صدماتی است كه بر اثر ضربه و جراحت به سر صورت می گیرد. اما مصرف زیاد الكل(مسمومیت الكلی)، دیابت، مورفین و خون‌ریزی زیاد هم می‌تواند فرد را به كما ببرد. در مواردی خونریزی یا تورم بافت مغزآن‌قدر شدید است كه حتما باید به نوعی فشار را از روی مغز برداشت.


در حالت كما چه اتفاقی می‌افتد؟
اعتقاد عمده ای كه در بین مردم وجود دارد، این است كه شخص در خواب بسیار عمیقی فرو رفته است. این عقیده به طور كامل درست نیست. البته ممكن است در بعضی از موارد این چنین باشد اما نه در همه موارد.
این جا بد نیست بدانید كه درجه‌های كما توسط هوشیاری شخص بیمار نسبت به محركهای خارجی، تعیین می شود. در بسیاری از مواردی كه اشخاص در حالت كما به سر می‌برند، بیمار دریافت‌هایی از محیط نیز خواهد داشت و این حالت با توجه به بهبودی شخص بیمار زیاد تر هم می شود. مثلا ممكن است، حركتهای جزئی از خود بروز دهد یا نسبت به صداها یا محرك‌ها پاسخ دهد.
در بعضی موارد نیز ممكن است شخص به كما رفته عكس العمل‌های شخص هوشیار را از خود بروز دهد. مثلا در بعضی بیمار‌ها باید حتما این مراقبت به عمل آید كه او نتواند سرم یا لوله های دیگر متصل به خودش را از جا در بیاورد كه در نهایت به مرگش منجر بشود. همه این موارد باعث می شود تا درجات كما در افراد متفاوت باشد.

بیرون آمدن از كما
حالتی كه شخص شروع به بیرون آمدن از حالت كما می كند، هنگامی است كه او شروع به پاسخ دادن به محرك‌های خارجی می‌كند. هرچند به‌دست آوردن كامل هوشیاری، یعنی دو مرحله واكنش نشان دادن و تشخیص فكر،باید در او پدیدار شود تا بشود گفت كه او از كما بیرون آمده است. زیرا وجود هر دوی این موارد در هوشیاری كامل، اجتناب ناپذیر است. حتی در بعضی موارد پس از به هوش آمدن بیمار باز آموزی و به خاطر آوردن بسیاری از چیزها از جمله حرف زدن و به خاطر آوردن خود شخص، ممكن است لازم باشد.

آمار
هر 10 دقیقه یك نفر بر اثر آسیب سر به حالت كما می‌رود. بد نیست بدانید آسیب‌های وارد به سر اولین علت به كما رفتن، مرگ و یا معلولیت افراد 1 تا 44 سال محسوب می‌شود. بین 5 تا 10 درصد از كسانی كه به كما می روند، قادر به باز گردان حالت هوشیاری خود نیستند و در نهایت به زندگی نباتی كه تنها علائم حیات در آنها وجود خواهد داشت، منجر می‌شوند. بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه این حالت همچنان كما نامیده می شود اما به این حالت مرگ مغزی گفته می‌شود.   باتوجه به عوامل ایجادکننده اغما، ممکن است این حالت بین چند روز تا چند هفته طول بکشد و باتوجه به اینکه چه میزان طول بکشد عاقبت و پیش آگهی اغما مشخص می شود.
   
● معمولا چقدر زمان می برد تا فردی که دچار اغما شده از آن حالت خارج شود؟
باتوجه به عوامل ایجادکننده اغما، ممکن است این حالت بین چند روز تا چند هفته طول بکشد و باتوجه به اینکه چه میزان طول بکشد عاقبت و پیش آگهی اغما مشخص می شود. به این صورت که هر چه اغما بیشتر طول بکشد، احتمال برگشت بیمار کمتر است.
حالت دیگری هم داریم به نام حالت نباتی و این حالتی است که اگر اغما بیش از ۴ هفته طول بکشد، معمولا بیمار دیگر به هوش نمی آید. حالت نباتی، حالتی است که فرد چشم هایش را باز می کند ولی آگاهی ندارد، نمی تواند پاسخ بدهد، کنترل ادرار و مدفوعش را ندارد و قادر به حرکت ارادی نیست. افرادی هم هستند که به نیمکره مغزشان صدمه وارد شده است اما ساقه مغزشان سالم است. این افراد دچار حالت نباتی پایدار می شوند و اغمایشان طولانی می شود.
● آیا فردی که از اغما خارج می شود کاملا بهبود می یابد؟
افرادی که دچار اغما می شوند چند حالت پیش رو دارند؛ یا ممکن است از دنیا بروند یا ممکن است کاملا خوب بشوند. بین این دو حالت هم حالتی وجود دارد که اغما یادگارهایی برای فرد باقی می گذارد مانند اختلال حافظه و اختلالات حرکتی. حالت دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بیمار هیچ گاه از حالت کما بیرون نمی آید و یک حالت نباتی پیدا می کند که ممکن است سال ها طول بکشد. به این حالت، «شبه اغما» می گویند. 

● تفاوت اغما با مرگ مغزی چیست؟ تفاوتهای مرگ مغزی و كما
مرگ مغزی یک حالت شبه اغماست و زمانی رخ می دهد که هم دو نیمکره مغز تخریب شده باشد هم ساقه مغز و بیمار فقط با قسمت تحتانی ساقه مغز زندگی می کند. مرگ مغزی یک حالت برگشت ناپذیر است. ممکن است بیمار تا چند هفته در این حالت، زنده بماند ولی درنهایت هیچ برگشتی به زندگی طبیعی نخواهد داشت. این افراد کاندیدای پیوند اعضا هستند. وضعیت كما با مرگ مغزی بسیار متفاوت است به گونه ای كه فردی كه به كما رفته، می‌تواند دوباره به زندگی عادی خود بازگردد؛ البته این وضعیت را باید متخصصان مغز و اعصاب تایید كنند. به طوری كه اگر مغز هنوز زنده باشد، فرد دچار كما شده و احتمال برگشت آن حتی بعد از مدت طولانی و گذشت چندین سال هم وجود دارد. زیرا بیمار خودش به صورت طبیعی نفس می كشد و فقط مغز برای مدتی هوشیاری ندارد اما عمق مغز زنده است.
در مرگ مغزی، فرد به صورت طبیعی نفس نمی كشد و تنفس خود را از طریق دستگاه انجام می دهد كه با قطع كردن دستگاه، می میرد بنابراین زنده ماندن نباتی فرد دچار مرگ مغزی، به دستگاه وابسته است چون تنفس وابسته به مغز است. اما قلب با مغز تفاوت دارد.
اگر مغز فردی بمیرد، قلب فعالیت دارد، البته به شرطی كه اكسیژن از طریق دستگاه به فرد برسد و در صورت قطع دستگاه فردمی میرد، اما بازهم با وجود دستگاه هم بازنمی توان مدت زیادی چنین افرادی را زنده نگه داشت.
 برچسب:کما و اغما هر دو به یک حالت اطلاق می شوند.
برچسب:همیشه فرق بین کما و مرگ مغزی را بدانید .
برچسب:هیچگاه شخص فرو رفته در کما را مرده نپندارید.
برچسب:دارویی بنام معجزه الهی وجود دارد که باید با دعا خرید.

● طولانی ترین زمانی که فردی در کما به سر برده چقدر بوده است؟
گفته می شود مرحوم علی اکبر دهخدا بعد از یک سکته مغزی حدود چند سال در حالت نباتی پایدار به سر برده است ولی من افرادی را می شناسم که به دنبال ضربه تصادف دچار اغما شده و بعد به هوش آمده اند. معمولا خود اغما یک ماه طول می کشد ولی حالت نباتی پایدار ممکن است تا سال ها ادامه داشته باشد. بسیاری از اطرافیان بیمار هزینه می کنند و بیمارشان را در این حالت نگه می دارند به امید اینکه روزی درمانی برای این حالت نباتی پایدار پیدا شود و بتوانند مغز را پیوند بزنند که البته هنوز راهی برای آن پیدا نشده است.

● اگر فردی ناگهان دچار حالت اغما شد تا رسیدن به بیمارستان یا رسیدن اورژانس چه کارهایی باید برای او انجام داد؟ اولین اقدام بررسی راه هوایی است. زیرا تنها موادی که مغز می تواند از آنها استفاده کند اکسیژن و قند است. اگر حدود ۳ تا ۵ دقیقه خون حاوی اکسیژن و قند به مغز نرسد، تخریب می شود و از بین می رود بنابراین اگر با فردی که هوشیاری خود را از دست داده، مواجه شدید؛ اولین کاری که باید بکنید این است که داخل دهانش را بررسی کنید تا مطمئن شوید جسم خارجی، دندان مصنوعی، استفراغ و... در دهانش نباشد و راه هوایی او کاملا باز باشد. دومین اقدام این است که اگر بیمار نفس نمی کشد به او تنفس مصنوعی یا تنفس دهان به دهان بدهید. سومین کار برقراری جریان خون است. اگر خونریزی دارد، اگر قلبش کار نمی کند و نبض ندارد، یک فشار روی سینه اش وارد کنید تا قلب حرکت کند و بتواند خون را سریعا به مغز برساند. 

● تغذیه افرادی که مدت ها در حالت کما هستند به چه صورت است؟
در ابتدا معمولا برای این افراد یک رگ گرفته می شود تا مواد قندی و مواد مورد نیاز دیگر از طریق سرم به بیمار برسد. چنانچه اغما بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، یک لوله از راه دهان به معده تعبیه می شود و مواد خوراکی که معمولا به صورت مایعات و پوره هستند از طریق این لوله وارد معده بیمار می شود. این حالت می تواند ۲ تا ۳ هفته ادامه داشته باشد اما اگر اغما بیش از این طول بکشد از دستگاهی به نام «پگ» استفاده می کنند که از طریق آن معده را سوراخ و غذا را مستقیما وارد معده می کنند زیرا استفاده طولانی مدت از لوله ممکن است عفونت ایجاد کند.

● حین اغما و بستری شدن طولانی چه خطراتی بیمار را تهدید می کند؟
یکی از خطرات این است که ترشحات دهان و حلق ممکن است وارد ریه شوند و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کنند. همان طور که گفتم بیمار اغمایی قادر به دفع ادرار نیست بنابراین پرستار باید بررسی کند که چنانچه مثانه بیمار پر و ادرار نکرده است سریعا برایش سوند بزنند. از طرفی بیمار اغمایی باید دهانشویه شده و دهانش تمیز شود.
بیمار اغمایی در معرض دچار شدن به زخم بستر هم است زیرا مدت طولانی بی حرکت است و اگر وضعیت اش تغییر نکند قسمت هایی از بدن مانند پشت، باسن و پاشنه هایش زخم می شود. بیمار باید هرچند ساعت یک بار جابه جا شده و ماساژ و فیزیوتراپی تنفسی برایش انجام شود. مفاصل باید مرتب حرکت داده شوند تا بیمار دچار خشکی مفاصل نشود بنابراین فیزیوتراپی یکی از اقدام های مهمی است که صرف نظر از علت باید برای بیمار اغمایی انجام شود.

● برای رتبه بندی هوشیاری بیماران اغمایی از برخی اعداد استفاده می شود که غیرقابل فهم برای خانواده است. معنای این اعداد چیست؟
از آنجا که ما نمی توانیم بیمار اغمایی را معاینه کنیم یا وقت کمی داریم و سریع باید به همکاران پزشک و پرستار بسپاریم که هوشیاری بیمار چند است، از مبنایی به نام GCS استفاده می کنیم. معیار GCS به این شکل است که یک فرد طبیعی که صحبت می کند و کلام دارد عدد ۵ و اگر در حالت اغما باشد و نتواند صحبت کند عدد یک می گیرد.

به این حالت معیار کلامی گفته می شود. دومین معیار، حرکتی است. اگر فرد حرکت کامل داشته باشد، راه برود و مانند یک فرد طبیعی باشد عدد ۶ و اگر هیچ گونه حرکتی نداشته باشد عدد یک می گیرد. معیار سوم، چشم است. فرد طبیعی با حرکات طبیعی چشم عدد ۴ و اگر چشم ها بسته باشد و حرکت نکند عدد یک می گیرد. جمع این اعداد ۱۵ می شود.
بنابراین عدد هوشیاری یک فرد طبیعی ۱۵ است اما در فرد اغمایی با توجه به اینکه در چه طیفی از اغما باشد، عددش متفاوت است زیرا اغما دارای یک طیف از خفیف تا خیلی عمیق است. هر چه اغما عمیق تر باشد عاقبت و پیش آگهی آن بدتر است. پس در یک اغمای خیلی عمیق یا مرگ مغزی میزان عدد هوشیاری ۳ است (۱ چشم+ ۱ کلام+ ۱ حرکت).
حال باتوجه به طیف اغما عدد هوشیاری بین ۳ تا ۱۵ متغیر است. مثلا اگر عدد هوشیاری بیماری ۱۲ باشد بهتر از آن است که عدد هوشیاری اش ۹ باشد. اگر عدد هوشیاری زیر ۱۰ برود، گفته می شود که اغما در حال عمیق شدن است.
 
 
     


دکتر سعید قزوینیان
متخصص مغز و اعصاب و مدرس دانشگاه 
مرجع : سايت خبری پزشکان بدون مرز / روزنامه سلامت
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دکتر عزیز وگرامیدوست اینجانب با توجه به گفته های شما درجه هوشیاری 6 دارد و رنگ روی طبیعی دارد و از عکس العملی که انجام می دهد دوسان خود را می شناسدبه مدت4.5ماه است که در این حالت به سر می برد سوال اینجانب از دکتر عزیز این است که چه مدت طول می کشد از این حالت خارج وبهبود یابد؟با تشکر
سلام وبلاگ خوبی داری. ولی اقای دکتر کاش مینوشتی درصد هوشیاری انسان چند می توان باشد. دوباره میام اما به شرط اینکه نوشته باشی درصد هوشیاری انسان روچند باشه.اخه بخاطر این موضوع با دوستم دعوام شده.اون میگه که درصد هوشیاری انسان روی 1 هست. اما من موافق نیستم اقای دکتر توکه میدونی بگو.من کلاس پنجم هستم من به دوستم گفتم که از اینترنت میگیرم بهت می گم یااین که از یک دکتری می پرسم بهت میگم میدونید که اون نمی تونه بهجای شماها فکر کنه شما درس خوندید شاید بگم دکتری گرفتید.اماخواهش می کنم بگو که دوباره باهاش دوست بشم.باتشکر فراوان ازشما دوست عزیزفاطمه زینلی
اقای دکتر سلام مشکلم با دوستم حل شد خیلی ممنون از شما بلاخره قبول کرد که درست می گم اخه این اتفاق یک بار برای فامیل های ما اتفاق افتاده ودرصد هوشیاری اون تازه روی 4 رفته بوده ومرگ مغزی شده واینو که بهش گفتم قبول کرد.باتشکر فراوان......دوباره میام ولی این موضوع رو با خودم نمیارم.فاطمه
یه دوست
باعرض سلام و خسته نباشید به آقای دکتر عزیزمن شنبه آخرین امتحان یعنی ریاضی رو میدمو راحت می شم از هرچی امتحانه تورو خدا برام دعا کنید.....مرسی خداحافظفاطمه زینلی
مروارید
Iran, Islamic Republic of
چرا بخاطر یه گل گلستانی رو زیر سوال میبریم .اگه یه نفر تو کارش کوتاهی یا کم کاری کرده دلیل نمیشه همه دکترای زحمت کش و مملکتمون رو زیر سوال ببریم و بهشون بی حرمتی کنیم.
فاطمه
باسلام خدمت دکترقزوینیان یکی از اقوامبه مدت10روز براثر سانحه تصادف به کما رفته تمام پزشکان قطع امید کرده اند به خاطر اینکه قسمتی از مغز از کار افتاده ونمیدانند روی چه قسمتی از بدن اینکارافتادگی اعمال می شود اگه بعد از 4 هفته ای که گفته بودید به هوش نیاید یعنی هیچ راهی نیست لطفایک متخصص بسیارخوب معرفی کنید باتشکر محلزندگی شیراز
سارا
سلام.خاستگاري دارم از هرلحاط عاليه ولي وقتي 19سالش بوده تصادف ميكنه وميره كما بعد40روز از كما خارج ميشه خوب ميشه تا 4سال بعدش قرصشو قطع ميكنه تشنج ميكنه حالا 7سال از تشنجش گذشته و يه قرص سبز نصفه صبح وعصرميخوره الان 28سالشه و درظاهر و حرف و هوشياري هيچ مشكلي نداره آياميتوانم باهاش ازدواج كنم بعدش عصبي نميشه لطفا جوابمو به ايميلم بفرستيد
باسلام . به مرکز مشاوره خانواده آموزش پرورش منطقه محل زندگیتون مراجعه نمائید لطفا . اینجور مسائل از راه دور قابل حل نیستن
ريحانه
سلام بسيار سپاسگزار از توضيحات خوب شما.برادر من2سال پيش بر اثر تصادف يك ماه به كما رفت ضريب هوشي اش3بود هم اكنون با لطف خداي مهربان و پزشكان دلسوز بيمارستان پورسيناي رشت به زندگي طبيعي بازگشته اما يك ترم از دانشگاهش مونده و فعلن نمي تونه سر كار هم بره مي خواستم از شما بپرسم با توجه به اينكه الان 26 سالشه آيا مي تونه ازدواج كنه يا خير؟از لطف شما بي نهايت سپاسگزارم.
Iran, Islamic Republic of
سلامی گرم خدمت شما دکتر محترم که وقت گذاشتید واطلاعات با ارزش خود را در وبلاگتان قرار دادید . لطفا به من بگوئید چگونه دهانشویه باید برای کسی که حرکاتش ارادی نیست انجام شود.
ss
ممنون
نحوی مرقبت از بیماران نباتی را هم بنویسید
فا طمه
برای نگهداری از بیماران نباتی مراکزی وحود دارد
مهسا
سلام .....میخواستم بدونم مریضی ک. Gcs از 5 به 8 رسیده وثابت شده و به علت عدم خونرسانی به مغز یک نیمکره اش از کار افتاده و الان 14 روزه تو کماست ممکنه باز برگرده؟؟؟ توروخدا جواب بدین
بهار
به لطف خدا همه چیز ممکنه اگر خدا بخواد
Majid
Romania
سلام پدر من ٥٠روز است مه بر اثر ضربه مغزي تو كماست بعد از مدت ٤٠ روز چشماش رو باز كرده و نيز دستان خودش رو تكون ميده به صدا واكنش نشون ميده وهمچنين درد رو احساس ميكنه ميخواستم بدونم آيا پدر من همچنان تو كماست اگه هست چرا اين همه عكس العمل نشون ميده واگه تو كما نيست پس چرا با محيط بيرون ارتباط بر قرار نميكنه البته بايد اينو بگم كه وقتي باهاش حرف ميزنيم و ازش ميخوايم در صورت شنيدن دستمون رو فشار بده اين كارو انجام ميده
سپاسگزارم كمكم كنيد و جواب سوالهاي من رو بديد باتشكر فراوان
نفیسه
سلام مادر من تصادف کرده 68 سالشه و به علت خونریزی مغزی عمل شد حالا 17 روزه که تو کماست با ضریب هوشیاری 5 لطفا به من بگید امیدی هست چی میشه

-------
توكل بخدا . عمر دست اوست پير و جوون هم نداره . ايشالله خوب مي شن
سلام.برادر من دیروز تصادف کرد.زمانی که داشتن عملش میکردن که جلوی خونریزی رو بگیرن گفتن سطح هوشیاریش 4 هستش . اما امروز به 6 رسیده.میخواستم نظر شما رو راجع به روند بهبودیش بودنم و اینکه احتمال داره سطح هوشیاری ممکنه کم بشه؟
زهرا
سلام اول ممنون از مطالب مفیدتون دوماین که مادر من 3 هفته هس که تو کما هس چشاش کامل باز می کنه اگر روسریش کنار بره خودش روسریش رو می کشه جلو یه دست یه پاش رو کامل تکون میده اما اون یه دست پای دیگش نه حرف اصلا نمی زنه غذا از طریق لوله بهش میدن خواهش میکنم قسمتون می دم به خدا بگین در چه وضعی هس راستی خون ریزی مغزیش شدید بوده اما دکترا گفتن خداروشکر نیاز به عمل نداره کی از کما در میاد؟62سالش هس
زهرا
بازم سلام.اقای دکتر من هرروز توی سایتتون میام ببینم جوابم دادین یا نه خواهش میکنم جوابم بدین اقای دکتر مادرم ریش افونت کرده تب کرده این عکس العملارودیگه از خودش نشون نمی ده بیهوش خوابیده فرداقرار ببرنش گلوش رو سوراخ کنن تا از طریق اون بهش غذا بدن اگر افونت رفع بشه هوشیای قبلش رو بدس میاره؟ امید به بهتر شدنش چقدر هس اقای دکتر خیلی لاغر شده تورو خدا جواب من رو هم بدین من رو از این حالتی که توش هسم نجات بدین خواهش
سمیرا
Germany
سلام تو رو خدا جواب بدید کسی که هوشیاریش 3 بوده بعد یه روز رسیده به 4 امیدی بهش هست؟؟؟ دو روزه تو کماست
التماس میکنم جواب بدید
خدا کنه باشه چون مادر بزرگ منم در همین حال به سر.میبرد....
a
Iran, Islamic Republic of
سلام.ببخشید:اگه مریضی در کما باشه و چشماشو در حالت بسته حرکت بده ما مجازیم چشماشو باز و بسته کنیم؟با تشکر...
maryam
واقعا عالی بود. ممنون
نامشخص
مطالب عالی بود تورو خدا برای مریضی کمایی ماهمدعاکنید الان هشت ماهه توکماست ممنون
hd
سلام وخسته نباشید ببخشید اقای دکتر یکی از فامیلامون هشت ماهه توکماست بعضی اوقات خوبه بعضی اوقات بده بنظر شما چیکار کنیم بهوش بیاد ممنون
رویا
دختر داییم 3روزه تو کماست ضریب هوشیش اول صفر بود بعد شد 7و6دوباره شد صفر الان 3هست وضعیتش چطوره بهوش میاد تورو خدا جواب بدین
اسدالله
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر من حدود 1 سال و نیم است تصادف کردم حالا 16 سالمه بایک 206 از پشت سر بهم زد 6 روز رفتم تو کما بعد که حالم خوب شد سریع پرخاش گر میشدم و بسیار عصبانی میشدم و با ادم های زیادی دعوا میکردم از جمله عموم که خیلی ازم ناراحت شده د ر کل حالم از نظر روحی روانی دست خدم نبوده و نمی تونستم خدم کنترل کنم میخوام در این مورد کمکم کنید لصفا نظر خودتون در این مورد به ای دی من یعنی za.1377@yahoo.com مسج بفرستید منتظرم ممنون
اسدالله
Iran, Islamic Republic of
درضمن من اول ضریب هوشیم 4 تا 3 بود و وقتی میخواستم به هوش بیام رفت روی 12 اول کار هم خیلی گیچ میشدم و کنترل نداشتم و بعد از 3 روز که از بیمارستان مرخص شدم حتی نمی تونستم به هیچ وج راه بروم حتی با دست من تا حالا توی برنامه های زیادی نظر ندادم و امید وارم در این مورد آقای دکتر مرا یاری کنید لصفا به ای دی من یعنی za.1377@yahoo.com ایمیل ارسال نماید و مرا راهنمای کنید بسیار ممنونم و یک چیز دیگر من از ناحیه ی سر ضربه مغزی شدم و سرم هم عمل کردم
س
بنظر من قسمت نظرات رو حذف کنید وقتی جواب نمیدین به چه دردی میخوره؟


پاسخ به شما
Iran, Islamic Republic of
نظرات را منتشر مي كنيم كه كاربران عادي و تخصصي با همديگر در تعامل ، تبادل نظر و تجربيات باشند و مثل يك شبكه اجتماعي با هم در همين صفحه تعامل داشته باشند
سلام مریض ما چهار ماهه که خودشو حلقه اویز کرده تنفس داره ولی هوشیاری نداره علاج هست یا نه
ياسمينا
هر كي بره كما ديگه بر نميگرده ....پدر من بر نگشت ....
متاسفم برا پزشكاي ايراني....
زهرا
Iran, Islamic Republic of
کی همچین حرفی زده؟قرارنیست چون یک نفر برنگشته بقیه هم برنگردن،همه چی دست خداست ،دکترا هم وسیله ان اگه خدا نخواد حتی یکی برگ هم از درخت نمیفته
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزم پسر عموی من خیلی بد تصادف کرد و حدود 6 ماه کما بود و برگشت الان شکر خدا ازدواج کرده بچه هم داره خدا خودش دکتره بسپارید به اون بالاسری
Iran, Islamic Republic of
همه کسایی ک زندگی نباتی دارن میمیرن
ترنم
Iran, Islamic Republic of
سلام خواهرمن دستش شکست و برا پلاتین ب اتاق عمل رفت و بر اثر بیاحتیاطی دکتر در اتاق عمل مدت چهار دقیقه اکسیژن ب مغزش نرسیده و الان مدت سی و شش روزه که در کما بسر میبره خواستم بدونم ایا این دوباره خوب میشه؟ با تشکر از شما
الهام
Iran, Islamic Republic of
سلام،مرسی بابت مطالب خوبتون.داداش من ۵۰ سالشه نه ماهه تو کماست ،چشماش رو باز و بسته میکنه کمی گردنشو میچرخونه،صداش میزنیم نگامون میکنه،دست وپاشم کمی تکون میده.لطفا بگید وضعیتش الان چطوره ،امیدی بهش هس.لطفا جواب بدید
افسانه
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
mahdis
Iran, Islamic Republic of
سلام یکی از دوستانم 2هفته است که در کماست عمل هم بر رویش انجام شده ولی ضریب هوشی همان5ثابت مانده است میخواستم بدانم امیدی به برگشت هست?خواهش میکنم جواب بدید.ممنون
شراره
Iran, Islamic Republic of
با سلام وخسته نباشید از وقتی که به مردم می گذارید من مادرم 56 سال دارد و حدود 8 ماه است سکته مغزی قوی کرده اند و الان بی تحرک فقط حرکت سر دارد و با هوشیاری کم به زندگی ادامه می دهد وترتکستومی و از راه معده گاواژ می شه ولی خلط زیادی دارد آیا برداشتن لوله ترکستومی را صلاح می دانید این راهم بگویم که 5 ماه می شود که خودش نفس می کشد نیاز به دستگاه اکسیژن نیست آیا امیدی به بهبودی مادرم هست
مهدیس
Iran, Islamic Republic of
سلام بیمار ما 28روز است که در کماست ضریب هوشی 5.2دارهویکبار انگشت دستشو تکون داده یکبار هم عطسه کرده توروخدا بگید اینا به بهتر شدن حالش کمکی میکنه؟خواهش میکنم جواب بدید
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام.عموی من15روزپیش ازارتفاع سقوط کرده ودرکماست امااز3روزپیش باتکان دادن چشمانش رابازمیکندامابه هوش نمی اید.دلیل آن چیست
شهرام سامی
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و خسته نباشید ، دکتر یکی از اقوام نزدیکمون بر اثر فشارخون بالا خون ریزی مغزی کرده و طی عمل جراحی از خونریزی جلوگیری شده و gcs ایشون اول 3 بوده و تا دیروز به 8 رسیده بود اما امروز به 5 تبدیل شده است ، نظرتون در مورد این فرد چیست ؟ احتمال برگشت به زندگی هست ؟
مهسا
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباسید داداش من 3 هفته پیش تصادف کرد وبه کما رفت هوشیاریش از3 به 5 -7-8-9-10-والان میگن 11 هستش ولی مشکله ریه وتنفس داره 5 روز پیش لئله ای وارد ریه اش کردن وگفتن 3 روز دیگه میبرنش تو بخش از دستگاه جداش کردن اما به علت درست نفس کشیدن باز به دستگاه وصله اصلا به ما راست از وضعیتش نمیگن درست جواب نمیدن حرف میزنه داداشم اما فقط مگیه اب چند بارم عفونت کرده اما تبش پایین اومده توروخدا بگین حالش خوب میشه خطری که دیگه به دنبالش هست ؟؟
ساناز
Iran, Islamic Republic of
سلام مامانه من هم 3 روزه تو کماس تومور مغزی داشت و ازش نمونه برداشتن الان هم که تو کماس 46 سالشه سوالم آینه که احتمال داره تا کی این جوری باشه؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من زنداییم بعد از وضع حمل پلاکت خونش اومده پایین و فشارش رفته بالا و تو مغزش خونریزی رخ داده
الان هم هوشیاریش رو سه هست. ایا امیدی بهش هست
براش دعا کنید خواهشا...
سمیه
Iran, Islamic Republic of
سلام;
هفته پیش مادرم تصادف کرد ریه اش ضربه دیده دو تا از دنده هاش موبرداشته،الان هوشیاریش 10یک هفته است همونجوریه تنفسش با دستگاه توروخدا بگین مادرم. چقدر طول میکشه خوب بشه؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای دکترشوهرخواهرمن دوهفته است براثرتصادف به کمارفته بعدازعمل جراحی ضریب هوشیش 6بوده امابعدازیک هفته سرش اب اورده وپزشکان مجبورشدن یه عمل جراحی کوچیکی روسرش انجام بدن بعدعمل ضریب هوشیش روی 3اومده وبهداز4روزهنوزتغییری نکرده ایاایشون مرگ مغزی شدن یاامیدی بهشون هست خواهش میکنم سریع جواب بدید
پرستو
Iran, Islamic Republic of
آخه این چه سایتیه چرا جواب نمیدبن ،توروخدا جواب منپ بدین ده روز پیش برادرم از طبقه پنجم افتاد پایین و الان تو کماست ضریب هوشیاریش اول 3بود الان بین 4و5هستش امروز هم گفتن یه لخته خون تو سرشه تروخدا بگین بهوش میاد یانه ؟خوب میشه
Iran, Islamic Republic of
نکات خوبی ر و اشاره کردید و اطمی نان از حالات بیمار به دست اوردیم
Romania
باسلام پدرمن طی سکته قلبی وایست قلبی 45دقیقه ای بعداز 3روزبه هوش آمد ولی الان ازنظر هوشیار ی ضعیف است به طوری که نام افراد ونسبت آنها را به خاطر نمی آورد16روز از به هوش آمدنشان میگذردآیا بهبود پیدا میکنند باتشکر
علی بستانی
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر سلام اگر درجه هوشی یک مصدوم 3 باشد قطعا مرگ مغزی است یا احتمال بازگشت وجود دارد
زینب
Iran, Islamic Republic of
با سلام آقای دکتر خواهر زادم یک سال و نیمشه و ۱۲روزه بر اثر ((به گفته دکترا)) خوردن متادن به کما رفته اول ضریب هوشی روی ۴ بوده تا دیروز بهمون گفتن ضریب هوشیاریش روی ۳ اومده، در ضمن سر و صورت و دستهاش هم ورم کرده، آقای دکتر توروخدا جواب بدید ببینم چی میشه ،آخه چندتا خانواده شب تا صبح نگران حالشن
فاطمه
Romania
سلام.میخواستم بپرسم در افسردگی دوقطبی مغز ازنظر فیزیکی دچار تغییراتی می شود یا خیر ؟ممنون میشم اگه توضیح بدین.
maryam
Romania
سلام دکتر نامزد من ۲۶ساله بخاطر تصادف الان ۲۴روزه کماست دکترش میگه سطح هشیاریش بین ۴تا۶ تغییر میکنه ممکنه برگرده خواهش میکنم کمکم کنید
ستایش
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر من خواهرم بچه 3سالشه لان دوروزه تصادف کرده از ناحیه فک ضربه خورده روز اول ضریب هوشی 3بود بعد 7و الان هم 8فشارش هم 9هیچگونه خونریزی هم از داخل سر ندارد فقط ریش یکم خون گرفته تورا خدا حالش چطور میشه ممنون میشم جوابما بدین
Iran, Islamic Republic of
سلام.مریضی داریم ک بر اثر تصادف ب کما رفته الان 4ساله ک توی کماست هوشیاریش روی6بوده الان اومده روی3امیدی هست ک برگرده؟
Iran, Islamic Republic of
یه سوال داشتم من میخواستم بدونم ممکنه یه نفر 20 سال تو کما باشه من میخوام یه داستان بنویسم و میخوام جواب این سوال رو بدونم
مریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام ما جوان عزیزی را در کما داریم با ضریب هوشی 8 و امید و دلخوشی خیلی هاست به خصوص مادر و پدر تنهایش یک هفته است که هر کس او را می شناسد از وضعیت او آرامش ندارد خدایا همه ی بیماران را شفا بده مریض ما هم شفا پیدا کنه خدایا برای تو کاری نداره ضریب هوشی پایین رو بهبود کامل ببخشی به همشون رحم کن حمد شفا و صلوات بفرستید.
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
خدا همه مریض ها را شفا دهد
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام خبرخوشی دارم
94/5/2 خبری نوشتم که مریضی در کما داریم به لطف خدای بزرگ شفا پیدا کرد وخوب شد واقعا برای خدا کاری نداشت و خدا رو هزار مرتبه شکر شفا گرفت الان خوبه هوشیاری خوبی داره همه ی ما خوشحالیم انشاالله همه مریض ها شفا پیدا کنند.
محمدرضا محمودی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت شما اگه لطف کنین جواب سوالمو بدین،بیمار ما 49 سال داره و سکته قلبی کرده و نیم ساعت اکسیژن به مغزش نرسیده و دیر به بیمارستان رسوندنش،الان 20 روزه تو کماست و دکترها هیچ جوابی نمیدن،فقط میگن هوشیاریش خیلی پایینه دیر رسوندنش ،میشه بگید ما امید به برگشت بیمارمون داشته باشیم یا نه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید،بیماری دارم با ضریب هوشی 6 و 72 ساعت در کما،،سوال اینه چقدر احتمال خطر هست یا اینکه در چه شرایطی امید به برگشت؟ ممنونم..
mehdi Qashqaee
Iran, Islamic Republic of
سلام وخسته نباشید،دوتا از عزیزا همزمان بخاطر تصادف به کما رفتن و الان 72 ساعته وضریب هوشیاری هر دو 6 هستش..اگر امکانش هست و وقتتون رو نمیگیره ممنون میشم در مورد بازگشت یا عدم بازگشت به روند طبیعی را توضیح بدین،،تشکر وسپاس...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
همیشه امید هست براشون دعا کنید انشاالله خدا خودش شفاشون میده شوهر منم هوشیاریش 6 بود شکر خدا الان خوبه
فقط دعا کنید دکتر وسیله است خدا بخواد اینقدر همه چیز سریع درست میشه که باورتون نمیشه ذکر صلوات و دعای معراج گره گشاست
آرش
United Kingdom
با سلام... چند روز پیش یک عابر به ماشینی برخورد کرد سن عابر 66 و چند با نیز سکته کردند بعد از چند قدم راه رفتن به زمین میخوره میگن سکته کرده.. هوشیاری بین 9 تا 11 هستش؟؟ امیدی برای بهبودی هست؟؟
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا هر کسی که این متن میخونه برای خواهر مظلوم من هم دعای مخصوص کنه. متاسفانه در تاریخ 21 شهریور تصادف کردیم. خودم راننده بودم خواهرم و پسرش عقب نشسته بودند. متاسفانه پسرش که فوت کرد . خودشم الان ده روزه که تو آی سی یو. هوشیاریشم هشته. بد جور احساس گناه میکنم. عذاب وجدان داره خفم میکنه. تو رو خدا دعاش کنید زودتر سالم برگرده خونه. مادرم خیلی بی قرارشه.خود منم داغون شدم. اسمش سمیرا.
التماس دعا
مهرنوش
Iran, Islamic Republic of
سلام پدرم سکته مغزی کرده 5 روزه بیمارستان ضریب هوشی 4 هفتاد سال سن داره آیا امیدی هست
ارزو
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای دکتر عمه من یه دفعه رفته کما دکترا نمی تونن تشخیص بدن برا چی رفته کما بعد چند روز به کما رفتن به هوش اومده و دوباره بعد 2 روز رفته کما و بشدت بدنش عدم داره تو روخدا بگین امیدی هست در صمن ایشون 50 سالش هست
Iran, Islamic Republic of
سلام نامزد من در کمال صحت سلامت چند روز پیش از ناحیه ی سر دچار سردرد میشه و یهو سرش تیر میکشه بعد بیهوش میشه،بعد رسیدن ب بیمارستان گفتن ک سکته مغزی و یه رگ پاره شده،هوشیاری اول رو پنچ بعد رو شش اومد،بعد سه روز دکترا اعلام کردن مرگ مغزی باوجودی ک قلبش خوبه فشار عادی میخاستم ببینم امیدی هست ....... باید چیکار کنیم خاهش دارم جوابمو بدید اقای دکتر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هرکی مرگ مغزی شده دیگه برگشتی نداشته خداوندبهفتون صبربده
morvarid
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر با تشکر از توضیحات مفید در مورد اغما.پسردایی من بر اثر تصادف شدید به کما رفت بعد از سه ماه الان در منزل بستری هست حرکت میکنه میشینه لباسش پایین رفته باشه میکشه بالا از پایه میز و غیره سعی میکنه بکشه بالا ولی توان زیاد نداره زنگ در یا تلفن بیاد چشماش رو باز میکنه و به صدا واکنش نشون میده خودشو از روی تختش که خیلی کوتاهه مدام میکشه پایین اما نسبت به چیزای دیگه هوشیاری نداره و دکتر گفته کمای لایک یه همچین اصطلاحی در صد هوشیاریش رو هم ده و یازده گفته بودن بخاطر عفونت زیاد بدنش که بالا نمیره و ظرف دو هفته مراقبت خونه گفتن وضعیتش بهتر شده و نیاز به دیالیز نیست و مشکل کلیه پیدا نمیکنه .در کل با این شرایط به نظر شما این پسر در همین حال می مونه یا هوشیاریشو به دست میاره.از کمک و راهنمایی شما بسیار تشکر و قدردانی می نمایم.
مریم مامان امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیزم
مامان بزرگ منم دو ماه تو کماس با سطح هوشیاری 6
امروز که رفتم بیمارستان خیلی عصبی شدم کلی گریه کردم اما الان که این پیاما رو خوندم خجالت کشیدم از بیقراریهام، امیدوارم خدا دل همتون شاد کنه
واسه مریض ماهم دعا کنید
ميلاد راد
Romania
سلام خسته نباشيد ببخشيد دكتر يه سوال مهم داشتم يكي از فاميلامون رفته بود كما حالا خارج شده هيچ مشكلي نداره جز سه تا مشكل يكي كه نميتونه قشنگ راه بره لنگ ميزنه سربالايي و سر پاييني سختشه و دوم اينكه حافظه اش ضعيفه كارايي كه ميكنه همه تو ذهنش نميمونه و يادش ميره ولي با راهنمايي يادش مياد . سوم اينكه نميتونه قشنگ با خودكار چيزي بنويسه البته ميتونه اروم بنويسه ولي تند نه و ديد چشماشم يكم ضعيفه حالا دكتر اين سه تا رفع ميشه خوب ميشه يا هميشه سرش ميمونه ؟؟؟
ميلاد راد
Iran, Islamic Republic of
حالا جوابش كجاست ؟
ميلاد راد
Iran, Islamic Republic of
اقايدكتر هنوز منتظرم ها اگه ميشه جوابشو بده نه كه هي نظرات رو تاييد كني
ميلاد راد
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشيد ببخشيد دكتر يه سوال مهم داشتم يكي از فاميلامون رفته بود كما حالا خارج شده هيچ مشكلي نداره جز سه تا مشكل يكي كه نميتونه قشنگ راه بره لنگ ميزنه سربالايي و سر پاييني سختشه و دوم اينكه حافظه اش ضعيفه كارايي كه ميكنه همه تو ذهنش نميمونه و يادش ميره ولي با راهنمايي يادش مياد . سوم اينكه نميتونه قشنگ با خودكار چيزي بنويسه البته ميتونه اروم بنويسه ولي تند نه و ديد چشماشم يكم ضعيفه حالا دكتر اين سه تا رفع ميشه خوب ميشه يا هميشه سرش ميمونه ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام مادرم رفته تو کوما میگن ضریب هوشیاریش رویه3 هست .
پلک میزنه کف پایشو با خودکار خط میکشیم پاشو تکون میده . احتمال برگشت هست الان 4 هفته هست که به این شکل است لطفا جواب بدید با تشکر
رضا
Iran, Islamic Republic of
س. آقای دکتر تو رو خدا جواب دهید عموی من بر اثر مصرف قرص ترک اعتیاد به کما رفت البته اول بردیم بیمارستان سریع به هوش امد اما بعد پنج ساعت بی هوش شد البته از این قرص قبلا هم استفاده میکردن.تو رو خدا همگی برای بهبودی کاملش دعا کنین الان چهار روزه بخش ای سی یو هستن
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام و خسته نباشید من دوستم 3 یا چهار روزه که بر اثر تزریق داروی بدن سازی به کما رفته و درجه هوشیاری 3 هست و الان تب داره ایا امکان برگشت وجود داره خواهش میکنم جواب بدید
الهام
Iran, Islamic Republic of
سلام . لطفا میشه درباره کما روحی توضیح بدید. خیلی واجبه
باتشکر
ناصر
Iran, Islamic Republic of
داداش من از سرش چاقو خورده 10 روز تو icuمونده.ولی الان دکتر داده به بخش ولی منگه.بعضی آدماهارو میشناسه بعضی هارو نمیشناسه.بعضی وقتا هم نمیدونه چی میگه یه چیز های میگه که بهم ربط ندار.به نظرتون درست میشه.تمنا میکنم خواهش میکنم که جواب بدین؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام پدرشوهرم خوابيد بعدقلبش وايساد دوباره کار کرد ولي رفت توکماايا او خوب ميجود ياهمين طوري به کما ميماند
Kiyana
Iran, Islamic Republic of
Dostam 16roze dar komasr va zaribe hoshiarish ro 6 tasadof karde va varame maghzi karde ama na khonrizi dashte na zarbe maghzi shode mishe begin alan dar che halate ba tavajo be inke zaribe hoshiarish ro 6
عباس
Iran, Islamic Republic of
بنام خداوند جان و خرد
شش سال پیش دم غروب تصادفی داشتم که منجر به کما رفتن من شد و رفتن من به دنیای مردگان و دیدار با آنان و خیلی ماجراهای دیگر که برای شما خواهم گفت.
که البته الآن تمام آن ماجراها را دارم مینویسم که اگر بشود تبدیل به کتابش کنیم اگه به دست مردم برسه به خیلی از سوالات و مجهولات پاسخ میده و میتونه زندگی خیلی هارو متحول کنه و یه جورایی هدفمند کنه.امیدوارم همکاری لازم داشته باشید برای به چاپ رسوندن کتاب...
کل مشاهدات من شامل ده فصل میشه که نه تای اونو نوشتم و الان فصل آخرش مونده که عبارتند از:
1-احساس حضور در علمی دیگر و اگاهی از مردن و رفتن به دنیای دیگه و احساس سبکی بیش از حد و حس پرواز.
2-حس کنجکاوی وشناخت محیط در فضای بی زمان و بی مکان با سرعت فوق العاده و با کوچکترین اراده مسافتها طی میشد
3-خوشحالی و شادی بیش از حد بابت رفتن به آنجا و
طوری که ناراحت از این بودم که چرا دیر اومدم اینجا
4-تعجب حیرت زدگی بابت کوتاهی عمر که بیست و پنج سال عمر من برابر بود با دو روز

5-دیدار با اموات درجه یک و گفتگوی تله پاتی یا ذهن خوانی طوری که قبل از حرف زدن ذهن هندیگر رو میخوندیم
6-تلاش بری یافتن خدا و ممانعت اموات از رفتن به فراتر و اشاره به زمین
7-مشاهده خدا در بین افراد و مکانهای خاص مخصوصا در دل طبی
8-احساس ملموس خدا به عنوان شخص سوم در حضور افراد آرام و مانوس
9-آشفتگی و حسرت جهت عدم شناخت ودرک خدایی چنین واضح و ملموس و غافل از زندگی آرام
10-آرزوی بازگشت به این دنیا پس از مشاهده خدا و مراودت ونزدیک شدن و درک هرچه بیشتر خدا و شروع یک زندگی آرام و باب میل خودم ...
کوثر
Iran, Islamic Republic of
من پسر عموم 18 ساله تو کما رفت یک هفته طول نکشید ..........رفت
زهرا
Romania
سلام.یکی از اقوام۳۷ سالشونه و ۶ ماه قبل دچار تومور مغزی در بالای ناحیه علائم حیاتی شدند.پس از جراحی و شیمی درمانی، متاسفانه توده رشد زیادی کرده و در حال حاضر ایشون دارای سطح هوشیاری ۶ هستند.امکان بازگشتشون به حالت عادی از نظر هوشیاری وجود داره؟ ممنون میشم که جوابم رو بدین.
آزيتا نامى
Iran, Islamic Republic of
سلام كادر بزرگم حدود ٢٦روزه كه تو حالت نيمه اغما لست ضريب هوشياريش بين ٩-١٠شده قبلا ٥بوده.خونريزى شديد مغزى كرده.يه طرف مغزش إز كار افتاده ميخواستم ببينم حالش بهتر ميشه؟لطفا براش دعا كنيد چون يه فرشته بود

-
با توكل بخدا انشالله
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود