جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۶
کد مطلب: 7073
۰
۱

تدریس دروس "مهارت و زندگی" و"کار و فناوری" در ششم ابتدایی/حذف پیش‌دانشگاهی

 23/9/90    وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین این وزارتخانه پیش‌دانشگاهی حذف شده است، گفت: ‌از سال آینده که دوره ابتدایی شش ساله خواهد شد، کتاب‌های "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" در این مقطع تدریس می‌شود.
 به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم نمادین نواخته شدن زنگ پژوهش اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کار پژوهشی است که 500 پژوهشگر و محقق دانشگاهی و حوزوی بر آن نظارت داشتند.
 
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جزء محکمترین قوانینی است که در رابطه با مسائل علمی، پژوهشی و فرهنگی تدوین شده است، افزود: اساس این سند مبتنی بر آموزش، تفکر، اندیشه، نوآوری و خلاقیت است و علت آماده‌سازی آن این است که دانش‌آموزان از حفظ‌محوری به اندیشه، نوآوری و خلاقیت سوق پیدا کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های دیگری که در آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت، رسیدن به کار پژوهشی است؛ کار پژوهشی در کشور کار انتخابی نیست بلکه اضطراری است، به همین دلیل پژوهشی که منتهی به عمل شود، بیشتر مدنظر ماست. وی با بیان اینکه انباشت علوم و حفظ مطالب بدون اینکه آثار خارجی نداشته باشد، به نفع مردم نیست، ادامه داد: یکی از مزایای هنرستان‌های ما، انباشته نشدن علوم است چرا که هنرستان‌ها جنبه علمی و عملی دارند.  
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که معلم و دانش‌آموز پژوهنده باشند؛  در سند تحول بنیادین به فراوانی ساعت و حجم کتب نمی‌اندیشیم بلکه به تفکر می‌اندیشیم. به جای اینکه دانش‌آموزی 100 فرمول حفظ کند بهتر است 100 فرمول را تمرین کند.
 
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته تعداد دانش‌آموزان هنرستانی 6 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: استخدام 12 هزار مهندس در آموزش و پرورش باعث شده است 6 درصد از هنرستان‌ها خصوصاً در شهر تهران افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه 41 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در هنرستان مشغول به تحصیل هستند، تلاش ما بر این است که این میزان را به 50 درصد برسانیم همچنین دانش‌آموزان دیگر مقاطع نیز باید مهارت کسب کنند، چرا که این امر یکی از موارد سند تحول بنیادین است. حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه از سال آینده مقطع ابتدایی شش ساله خواهد شد، تصریح کرد: کتب "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" برای پایه ششم ابتدایی لحاظ خواهد شد، چرا که اعتقاد ما براین است دانش‌آموز در نخستین سال ورودش به مدرسه باید با پژوهش سر و کار داشته باشد. وی افزود: 6 هزار مدرسه ابتدایی در سراسر کشور به سمت طرح جابر بن حیان یعنی همان طرح خوارزمی سوق پیدا کرده‌اند و ما در مقاطع ابتدایی ما اختراعات خیره‌کننده‌ای از دانش‌آموزان دیده‌ایم. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که اگر کار پژوهشی از دوره ابتدایی شروع شود و دانش‌آموزان اهل تفکر و خلاقیت باشند، کار در راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه آسان خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه تمام دنیای امروز، تفکر خود را به دوره ابتدایی برده است، گفت: در بازدیدی که از کشور مالزی داشته‌ایم، مسئولان آنجا اذعان داشتند که در 10 سال گذشته بیشترین فعالیت خود را در دوره ابتدایی متمرکز کرده‌اند، اما پس از این زمان به این نتیجه رسیدند که باید از دوره پیش‌دبستانی بر روی دانش‌آموزان کار شود. حاجی‌بابایی ادامه داد: آنچه که در آموزش و پرورش به عنوان کار پژوهشی انجام می‌شود، تبدیل به محتوا خواهد شد و سپس اجرا می‌شود و نتیجه آن برنامه‌هایی است که در آموزش و پرورش اجرا می‌شود. وی گفت: با توجه به اینکه از دوره ابتدایی تا دکترا همه را در یک راستا می‌بینیم، با هماهنگی خوبی که بین وزارت علوم و آموزش و پرورش ایجاد شده است، سعی داریم در مسیری حرکت کنیم که فرهنگیان و دانش‌آموزان مسیری نویی را از ظرفیت‌های خوب این دوران استفاده کنند تا تحول عظیم شکل گیرد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، معلم به عنوان پژوهشگر تعریف شده است، اظهار داشت: طرح رتبه‌بندی معلمان و مدرسه در دستورکار این سند است، چرا که دانش‌آموز و معلمان اصلی‌ترین رمز موفقیت ما به شمار می‌روند. حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای دیرینه دانش‌آموزان هنرستانی این بود که پس از اتمام دوره تحصیل وارد وزارت علوم شوند؛ خوشبختانه با همکاری‌هایی که با این وزارتخانه داریم این دغدغه برطرف شد و دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود مستقیماً وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای شوند همچنین در سند تحول بنیادین حذف پیش‌دانشگاهی مطرح است و دانش‌آموزان می‌توانند پس از طی سه سال دبیرستان بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.   سخنرانی مدیر هنرستان آزادگان در مراسم نواختن زنگ پژوهش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به عنوان یک زمینه پژوهشی از آقای وزیر آموزش و پرورش خواهشمند لیست اسامی و زمینه تخصصی و مدارک دانشگاهی 500 نفری که در تحول بنیادین آموزش و پرورش دخیل بودن را ارائه بدهد.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی