جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ / ۰۳:۵۶
کد مطلب: 7601
۴
۲

علت خط و شکل کشیدن بی مورد افراد !

علت خط و شکل کشیدن بی مورد افراد !
دفتر تلفن را که باز کردم پر بود از انواع خط؛  خط عمودي، افقي، منحني، اريب و... و انواع اشکال هندسي که بعضي را از بين آن همه خط خطي مي توان تشخيص داد که چه نوع شکلي است اما بعضي در هيچ کدام از کتاب هاي هندسي هم کشيده نشده است، گويا دفتر تمرين نقاشي باشد. در بعضي از صفحات هم اسم خاصي به طور مدام تکرار شده بود و بعد محدوده مشخصي خط خطي شده بود. اين چنين دفتري را مي توان در هر خانه اي يافت. همچنين همکاري دارم که هفته اي يک خودکار تمام مي کند چون به طور مدام درحال خط خطي کردن است.

آيا شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد که وقتي قلم کاغذ در اختيارشان است کاغذ را خط خطي مي کنند؟ اکثر انسان ها هنگام گوش دادن به سخن کسي در مجالس سخنراني و کلاس درس، موقع صحبت کردن با تلفن يا گوش دادن به راديو و کاست و يا حتي هنگام تماشاي يک برنامه تلويزيوني، خطوط، علائم، کلمات و اشکال هندسي درهم و نامفهومي را نقاشي مي کنند.

اين اشکال و خطوط بي قاعده که از ناخودآگاه ذهن برمي خيزد، واقعا چه چيزي را در مورد انسان روشن مي کنند؟ مطلب زير که برگرفته از سايت شميم است تلاش کرده به اين سوال پاسخ دهد که اين خطوط نشان دهنده چيست و آيا شخصيت نهفته انسان را برملا مي کند يا نه؟

اگر ملاقاتي طولاني و خسته کننده برايتان پيش بيايد، در آن حالت با احساس بي قراري و ناراحتي چه مي کنيد؟ شايد يک کاغذ و قلم برداريد و شروع به خط خطي کنيد که البته کاري است که به نظر خيلي ها عادي مي آيد، حالا به آنچه که روي کاغذ به جامانده، نگاهي بيندازيد. ممکن است متعجب شويد. اين اشکال و خطوط، هيچ ارتباطي به دستخط فرد ندارد و در واقع حاصل فعل و انفعالات ضمير ناخودآگاه شخص است و البته نتايج و پيام هاي بسياري نيز دارد.  اين خطوط و نقوش را مي توان به دسته هاي مختلف از اشکال هنري و دکوراتيو تا اشکال پيش پا افتاده و بي ارزش تقسيم بندي کرد. برخي خطوط تکرار مي شوند، خانه ها ي کوچک، گل ها، پرنده ها، فلش ها، ستاره ها، ماشين ها، شماره ها و اسامي که تقريبا در بين همه کساني که عادت به کشيدن اين و خطوط و نقوش دارند، مشترک است.

دلايل ترسيم خطوط نقوش بر کاغذ
اما اصلا چرا اين کار را انجام مي دهيم؟  

1 ) بيان بي قراري: ممکن است شکلي از بيان بي قراري و ناراحتي باشد يا کاري که وقتي رنجيده خاطر و خسته يا منتظر اتفاقات مهيج تري هستيم، انجام مي دهيم.  

2 ) رهايي از تنش: تزئين کاغذ با خطوط مارپيچ، نوشته هاي بدخط و نقاشي هاي کوچک ممکن است کمکي براي رها شدن از تنش ها باشد. اگر اين فرض دست باشد، حداقل اين کار به نسبت روش هاي ديگر تسکين استرس مثل کشيدن سيگار، عادت مثبت تري است. شايد به همين دليل است که بيشتر مردم نزديک گوشي تلفن خود، کاغذ و قلم مي گذارند. به علاوه، اين عادت در مقايسه با عاداتي نظير جويدن آدامس با طبيعت نيز سازگارتر است و مثل آدامس آلودگي و چسبندگي هم ندارد.  

3 ) بي جهت ترسيم مي شوند: برخي روانشناسان معتقدند، اين اشکال شامل مجموعه اي از علائم، خطوط و نقوش مي باشند که بي هدف و بي جهت ترسيم مي شوند اما حاوي مطالب زيادي در مورد شخصيت افراد هستند. اين روانشناسان مي گويند: «کساني که اين خطوط را مي کشند، اغلب کساني هستند که با کاغذ و قلم راحت هستند و با رسم اين اشکال، نقش ها را مي توان به صورت يک فعاليت خلاق سمت راست مغز، ارزيابي کرد.»

4 ) جهت دست گرمي هنرمندان: از اين خطوط و اشکال به عنوان تمرين دست گرمي هنرمندان نيز استفاده مي شود. مثلا خواننده اي را در نظر بگيريد که آماده يک اجرا با نت هاي موسيقي مي شود. يک مجموعه خالي مي تواند بسيار بي معنا باشد و جرات اجرا را نيز در خواننده نمي تواند ايجاد کند، اما دست به قلم بردن و رسم اين خطوط و نقوش راه خوبي براي شروع است.

5 ) آزادسازي مغز از فعاليت هاي ذهني: همچنين شواهدي وجود دارد که رسم اين شکل ها و خطوط، مغز را از فعاليت هاي ذهني آزاد مي کند. در يک تحقيق که يکي از اساتيد دانشگاه دورت ايالت اينديانا انجام داد، از دانشجويانش خواست که در کلاس راحت باشند. هر کس بخواهد مي تواند تکه اي کاغذ بردارد و همين طور که به مباحث درسي گوش مي دهد، برگه اش را نيز در اختيار داشته باشد و خط خطي کند و هرکس هم که نمي خواهد مي تواند در کلاس شنونده محض باشد. سپس آزمايش کرد تا ببيند هر يک از گروه ها تا چه اندازه از کلاس برداشت داشته اند، بررسي ها نشان داد کساني که کاغذي در اختيار داشتند و حين گوش دادن به درس، آن را با خطوط و نقش هايي که به ذهنشان مي رسيد نقاشي مي کردند، نتيجه و برداشت بهتري نسبت به شنوندگان محض کلاس داشتند.

6 ) شکل بصري خيال پردازي: برخي روانشناسان رسم اين اشکال و خطوط را به عنوان شکل بصري خيال پردازي ارزيابي مي کنند. برطبق نظر اين روانشناسان سه نوع خيال پردازي وجود دارد: الف)برآورده شدن آرزوها، ب)غصه خوردن و ج)برنامه ريزي هاي آينده. به عقيده آنها، اين خطوط و اشکال معمولا با حس لذت بخش برآورده شدن آرزوها در ارتباط است و کساني که اين خطوط و نقوش را ترسيم مي کنند، معمولا آدم هاي مستعد خيال بافي هستند. به عنوان مثال در اين نوع تصويرگري، قايق ها و هواپيماها اغلب بالا مي روند و ممکن است اين حالت بيانگر يک نوع اشتياق براي فرار از همه ناملايمات باشد.

تشخيص ناخوشي از طريق خطوط و نقوش
عده اي ديگر از روانشناسان مدعي هستند که ترسيم اين خطوط و نقوش به شخصيت فرد يک نوع بينش و بصيرت فريبنده مي دهد و جزئيات آن نيز اغلب به فرهنگ و پيشينه ذهني و تحصيلات شخص مربوط مي شود. البته عده اي هم هستند که به ندرت از اين نوع نقش ها خطوط رسم مي کنند و اين الزاما بدين معني نيست که اين افراد تحت فشارهاي روحي هستند.

برخي متخصصين روانشناسي دستخط مي گويند: کساني که عادت به ترسيم اين گونه خطوط و نقوش ندارند، داراي شخصيتي نکته سنج، صريح و رک هستند. البته اين خطوط و اشکال هم مانند دستخط مي توانند مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرند، زيرا کليدهايي در مورد شخصيت افراد به دست مي دهند. گرچه خط شناسي (شخصيت شناسي از روي دستخط) گاهي اوقات سو» برداشت هايي نيز مي تواند به همراه داشته باشد. بسياري از کارفرمايان از دستخط به عنوان آزمايش سنجش رواني کارمندان خود استفاده مي کنند. با تمام اينها، دستخط هم به نوعي، مانند اين خطوط و علائم، از ذهن تراوش مي کند و متخصصان در جهت شناسايي شخصيت فرد يا دريافت اينکه در ذهن فرد چه مي گذرد از آن استفاده مي کنند. همه ما در مدسه يادگرفته ايم که به روش استاندارد بنويسيم، اما بزرگتر که مي شويم به مرور دستخط فردي تر و فردي تر مي شود. در 16 سالگي يا همين حدودها، دستخط به تناسب شخصيت فرد شکل مي گيرد. به علت همين ويژگي فردي و خصوصي بودن دستخط است که وقتي شما کارت تبريک يا نامه اي از کسي دريافت مي کنيد، بلافاصله از دستخط روي پاکت نامه مي توانيد فرستنده آن را بشناسيد.

دستخط با معيارهايي مثل اندازه، شکل و فاصله بين حروف مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. خطوط و اشکالي هم که معمولا در زمان درگيري ذهني ترسيم مي کنيم و بيشتر به صورت نشانه ها و تصاوير هستند، از اهميت خاصي در شناخت شخصيت فرد برخوردارند. روانشناسان بسياري اعتقاد دارند که مي شود اين خطوط و نقوش را مانند يک کتاب خواند و اين علائم روزنه اي خلاق است که موقعيت ذهني شخصي را منعکس مي کند. در زير بعضي از مفاهيم اين نقوش آمده است.
فلش: فلش ها بيانگر تنش هاي جنبي است، اما اگر جهت فلش ها به طرف بالا باشد، مي تواند نشان دهنده آرزوها و رويا نيز باشد. اگر فلش ها در جهت افق باشند، شخص داراي قوه درک خوبي است. فلش هايي که در تمام جهات ترسيم مي شوند، نشانگر ذهن روشن است.  

خطوط راست: اشخاصي که خطوط راست ترسيم مي کنند، اغلب آدم هاي کند و ديرفهمي هستند.  
خطوط متقاطع: خطوط متقاطع، بيانگر شخصيتي رقابت طلب است.
ستاره پنج پر: افراد ايده آليست و آرمانگرا هم معمولا ستاره مي کشند. ستاره پنج پر مي گويد فرد سوار بر آرزوهاست اما ستاره شش پر مبين ظرفيت تمرکز فرد است.
اشکال هندسي: دايره ها فرد را خيال پرداز معرفي مي کنند، درحالي که مربع يا مستطيل مي گويند فرد فعال، منطقي و داراي ذهن دقيق و روشن است.  
برخي از اين علائم و اعداد مفاهيم جهاني دارند مثل شکل درخت، خطوط پيچ در پيچ، مار، اشکال سه وجهي، خطوط متقاطع و ماهي و روشي که هر کسي اين خطوط و نشانه ها را ترسيم مي کند، به زندگي شخصي اش يا هر درگيري حتي ناخودآگاهي که فرد تجربه کرده است، بستگي دارد. بازتاب علائمي که يک نفر موقع ترسيم اين خطوط ايجاد مي کند، مي تواند به معرفي دانش و بينش فرد کمک کند; کاري که کلمات قادر به انجام آن نيستند. به همين دليل بسياري از درمانگرها از اين اشکال يا نقاشي هاي آزاد در شيوه درماني شان بهره مي گيرند. اين گروه روانشناسان معتقدند «هنر مي تواند نقش بسيار موثري در درمان داشته باشد زيرا هنر و روانشناسي کاملا در هم پيچيده و به هم مرتبط اند.» وقتي که يک نقاشي يا برگه يادداشت پر از خط و نقش درهم و برهم، تجزيه و تحليل مي شود، بايد در پي نشانه هاي مهم آن بود مثل اينکه آيا نقوش تمام صفحه را پوشانده است يا تنها در گوشه اي از صفحه قرار گرفته اند؟

خطوط و شناخت نوجوانان
روانشناسان استراليايي دريافته اند که اين خطوط و نقوش، روش خوبي براي پي بردن به مشکلات نوجوانان است. گرفتاري نوجوان در دام اعتياد، تشويش يا اضطراب از جمله مسائلي هستند که از اين طريق قابل تشخيص و بررسي هستند. برخي از نوجوانان نه به راحتي صحبت مي کنند و نه با نوشتن ميانه اي دارند، اما اين اشکال و خطوط مي تواند راهي را براي درمانگر مهيا سازد تا به حالات و مشکلات آنان پي ببرد. به عنوان نمونه مي شود از آن ها خواست که چيزي بکشند که نشان بدهد آينده را چگونه مي بينند يا.... اين روانشناسان همچنين بر اين باورند که در مورد بچه ها و افراد معمولي، نقاشي مي تواند کليدي به موقعيت احساسي آنها باشد.

منطق تصاوير
روانشناسان گاهي اوقات از تکنيکي به نام رسم اشکال هدفمند استفاده مي کنند تا در تحقيقات قانوني، به موقعيت ذهني و وضعيت روحي مجرمين پي ببرند. اين اشکال اغلب وسوسه هاي ساديسمي يا حالاتي که در اثر آن مجرمين مرتکب جنايات وحشيانه مي شوند، را نشان مي دهد. گاهي اوقات بدون نياز به درمانگر هم مي شود اطلاعات موجود در اين خطوط و نقوش را استخراج کرد. بياييد به خودتان يک زمان کوتاه، حدودا ده دقيقه اي، بدهيد. يک مداد يا خودکار برداريد و آزادانه روي کاغذ حرکت دهيد. نگران نباشيد. قرار نيست يک شاهکار هنري خلق کنيد، معمولا وقتي با ذهن آزاد و رها، اشکالي را که به فکرتان مي رسد، ترسيم کنيد، در آنها راه هاي ميانبر خلاقانه اي براي حل مشکلات يا عبور از موانع پيدا مي کنيد. در اين کار از شکل ها، علائم، حروف و کلمات يا حتي از رنگ هاي مختلف استفاده کنيد تا هر آنچه را که در ذهنتان است بهتر نشان دهيد. حتي اگر شما کسي هستيد که بيشتر با نوشتن مانوس هستيد، بياييد اين بار با رسم خطوط و اشکال و علائم، خلاقيت خود را کشف کنيد و حتي جنبه هنري خود را بيان کنيد، خطوط و تصاويري که ترسيم مي کنيد بيانگر چيزي است که در زندگي شما جريان دارد.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بارکلا .....
میناجوادی
United Arab Emirates
سلام ۲روزپیش من دخترم ومیزدم ی لحظه دیدم پسرم چشماش وبسته داره دفترش وخط خطی میکنه ،درضمن پسرم ۳سالشه
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.