سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۰
کد مطلب: 8238
۰

«تولد فرزنداني با سه پدر و مادر»!

محققان با هدف پيشگيري از انتقال بيماري‌هاي ارثي به نوزادان روش جديدي براي لقاح مصنوعي ابداع كرده اند كه در آن از تخمك‌هاي اهدايي با دي‌ان‌اي سالم استفاده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، محققان دانشگاه نيوكاسل بر اين باورند كه با استفاده از اين شيوه جديد تا سه سال ديگر مي‌توان از انتقال بيماريهاي ارثي جلوگيري كرد.

در اين شيوه از يك تخمك مادر و يك تخمك اهدايي استفاده مي‌شود كه هسته تخمك اهدايي با هسته تخمك مادر تعويض مي‌شود. در اين حالت كودك هويت خود را از پدر و مادر خود به ارث مي‌برد اما دي‌ان‌اي ميتوکندري خود را از شخص اهداكننده دريافت مي‌كند كه به معني دريافت مواد ژنتيكي از سه انسان است.

محققان انگليسي اكنون توانسته‌اند شش ميليون پوند بودجه براي ارتقاي اين درمان پيشگامانه تضمين كنند.

اين در حالي است كه اين روش مباحث اخلاقي فراواني را در پي داشته چرا كه در آن از انتقال دي‌ان‌اي والدين به يك تخمك اهدايي استفاده شده و از اين رو ميزان كمي از برنامه ژنتيكي شخص ثالث منتقل خواهد شد.

قانون‌گذاران در حال حاضر دانشمندان را از كاشت چنين تخمكهايي در بيماران منع كرده‌اند، اما شركت ول‌كام تراست و دانشگاه نيوكاسل از يك كمك مالي 5.8 ميليون پوندي براي تحقيقات آزمايشگاهي به قصد ارزيابي ايمني اين شيوه خبر داده‌اند.

اگرچه 99.8 درصد دي‌ان‌اي انسان از جمله ويژگي‌هاي قابل مشاهده به طور مساوي از پدر و مادر به ارث رسيده و در هسته سلول‌ها ذخيره مي‌شوند، كسر كوچكي در ميتوکندري‌ها ساكن شده و تنها توسط مادر به فرزند منتقل مي‌شود.

تاكنون محققان آمريكايي موفق به انجام اين آزمايش بر روي ميمون‌ها و موش‌ها شده‌اند كه از فرزندان سالمي برخوردار بوده و بيماري منتقل نشده است.

محققان انگليسي نيز تاكنون تنها بر روي تخمك‌هاي غير طبيعي و دورريختني لقاح مصنوعي كار كرده‌اند كه احتمال تبديل آنها به جنين سالم بسيار كم است اما بودجه جديد به اين محققان در برخورداري از شرايط آزمايشي بهتر و تخمكهاي سالم كمك خواهد كرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود