جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۸:۴۰
کد مطلب: 8404
۰

سن در تغییر مزاج انسان مؤثر است

مزاج انسان بین 30 تا 40 سالگی رفته ‌رفته گرم و خشک می‌شود؛ از 40 تا 60 سالگی به سمت سردی و خشکی می‌رود و از 60 سالگی مزاج افراد سرد و تر می شود.


به گزارش فارس، جنین انسان حرارت و رطوبت غریزی را که مایه حیات است، به هنگام انعقاد نطفه، از پدر و مادر خود کسب می‌کند.

هر چه میزان این حرارت و رطوبت بیشتر باشد، طول عمر فرد نیز بیشتر خواهد بود البته به شرط اینکه از آن مراقبت کافی شود و برایش حوادث غیرطبیعی پیش نیاید. مرگ شخص زمانی فرا خواهد رسید که این حرارت و رطوبت پایان پذیرد.

گرمی و تری برای رشد لازم است

دوران حیات انسان بر این اساس به چهار مرحله اصلی تقسیم می‌شود به ترتیب از تولد تا 30 سالگی که در این مرحله بدن پیوسته در حال رشد است و میزان حرارت و رطوبت آن بالاست.

نوزاد بیشترین حرارت و رطوبت را دارد و به همین علت است که بیشترین میزان رشد در این مرحله است. علت اختلال رشد بنا به اعتقاد طب سنتی ایران، به هم خوردن تعادل بین حرارت و رطوبت است؛ مثلاً کودکی که بیش از اندازه فعالیت می‌کند و حرارت او بیش از اندازه است رشد او دچار اختلال می‌شود.

از آنجایی که گرمی و تری برای رشد لازم است، باید به نسبت کافی و مناسب حرارت و رطوبت به کودک برسانیم بنابراین در سن رشد غذاهای معتدلی که حرارت و رطوبت کافی دارند، مثل نان گندم و گوشت مفید بوده و مصرف بیش از اندازه خوراکی‌هایی مثل کاکائو که باعث افزایش حرارت و غلبه خشکی می‌شوند، مضر است.

طی مرحله جوانی که بین 30 تا 40 سالگی است رطوبت غریزی به آرامی از دست می‌رود و مزاج افراد رفته ‌رفته گرم و خشک می‌شود و در این دوره فرد مستعد بی‌خوابی و اضطراب است.

در میانسالی واریس و افسردگی بیشتر رخ می‌دهد

در مرحله میانسالی از 40 تا 60 سالگی قوای بدن به تدریج تحلیل می‌رود. در این دوره حرارت غریزی افت می‌کند و مزاج به سمت سردی و خشکی می‌رود و انسان در این دوران مستعد بیماری‌های سوداوی مانند بواسیر، واریس و افسردگی است.

در مرحله پیری ضعف شدید با فرد همراه است که از 60 سالگی آغاز می‌شود. مزاج این افراد سرد و تر است البته بیشتر حکما معتقدند که در سن کهولت مزاج فرد متغیر و تابع شرایط محیط و رژیم غذایی است.

مزاج بدن در سنین گوناگون همواره در تعامل با مزاج ذاتی و موروثی شخص است بنابراین افرادی که از طریق وراثت مزاج سرد و خشک دارند در سنین کهولت دچار تشدید علائم سردی و خشکی می‌شوند؛ در حالی که در سن رشد حال بهتری دارند و برعکس افراد با مزاج گرم و تر در ایام رشد دچار مشکلاتی ناشی از غلبه گرمی و تری می‌شوند؛ در حالی که در سنین بالا به اعتدال نزدیک‌ترند.

سیدعلی ابوالحبیب، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: طبق نظر ابوعلی سینا از سن صفر تا 30 سالگی مرجله جوانی و غلبه خلط صفر است.

به گفته وی، اگر خلط صفرا بیش از حد در بدن فرد ساخته شده باشد فرد دچار برخی  بیماری‌ها مانند سردرد، بی‌خوابی، کیست تخمدان، فیبروم، داغی کف پا، افزایش کلسترول، تلخ شدن دهان، تشنگی مفرط، احساس گزگز شدن بدن، کم حوصلگی و عصبانیت می‌شود.

این محقق طب اسلامی می‌افزاید: برای اصلاح افراد صفراوی مزاج می‌توان از موادغذایی که حالت اسیدی دارد مانند لیموترش، آبغوره، آلو بخارا، تمبرهندی، نارنج، ترنجبین، شیرخشت، اسفناج، پرتقال، نان جو و آش جو استفاده کرد.

صفراوی ها باید از غذاهایی با PH کمتر از 7،3 استفاده کنند

ابوالحبیب بیان داشت: افراد صفراوی مزاج باید از غذاهایی با PH کمتر از 7،3 استفاده کنند. عرق کاسنی و شاتره بهترین نوشیدنی برای این افراد است تا زودتر بهبود پیدا کنند.

وی بیان می‌کند: شناخت مزاج و نوع غذاها و مصرف به‌موقع آنها می‌تواند موجب سرکوب بیماری شود همچنین سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود البته برخی از اتفاقات مهم نیز موجب افزایش خلط صفرا در خون می‌شود.

محمود خدادوست دستیار تخصصی دکترای طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: در 30 تا 40 سالگی غلبه صفرا رخ می‌دهد و سودا دارای طبیعت سرد و خشک است.

به گفته وی، افراد سرد و خشک پوست تیره‌رنگی دارند، معمولاً لاغر هستند و بسیار ثبات عقیده دارند همچنین اعمال و رفتارشان را کند انجام می‌دهند. افرادی که سرد و خشک و به اصطلاح سوداوی هستند، فکر و خیال زیاد می‌کنند و اگر خلط سودا در خون آنها غلبه پیدا کند موجب بروز کینه و بد دلی در آن می‌شود.

دیدن خواب‌های وحشتناک در دوره میانسالی

خدادوست ادامه می‌دهد: افرادی که سرد و خشک هستند زمانی که غلبه خلط سودا در بدنشان بروز پیدا می‌کند معمولاً خواب‌هایی می‌بینند که بسیار ترسناک است. معمولاً این افراد در خواب‌هایشان سقوط از بلندی، جیغ، فریاد و تصاویر وحشتناک را می‌بینند.

وی بیان می‌دارد: غلبه خلط سودا زمانی صورت می‌گیرد که فرد مواد غذایی سوداساز را بیش از حد نیاز مصرف کند که موجب افزایش خلط سودا در خون می‌شود. افزایش این خلط می‌تواند موجب بروز خشکی و تیرگی پوست شود و اگر بیش از حد در بدن غلبه کند فرد را دچار وسواس عملی و فکری می‌کند.

سید محمدابراهیم ابراهیمی، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌کند: افرادی که دارای طبیعت سرد و تر هستند و خلط بلغم در خونشان زیاد است، افرادی هستند که معمولاً رطوبت در بدنشان غلبه کرده است که غلبه بلغم از سن 60 سالگی و در مرحله پیری رخ می‌دهد.

به گفته وی، افراد بلغمی بیشتر دچار نفخ شکم و درد مفاصل می‌شوند همچنین ورزش‌های خشک مانند پیاده روی و ورزش‌های توپی برای از بین رفتن رطوبت و سردی بدن مفید است.

ابراهیمی بیان می‌دارد: برای درمان بلغمی مزاج‌ها، مصرف غذاهای با طبیعت گرم و خشک را به بیمار پیشنهاد می‌کنیم تا سردی بیمار به وسیله گرمی غذا و رطوبت و تری بیمار با خشکی غذا از بین برود همچنین خواب افراد بلغمی زیاد است.

افراد بلغمی مزاج از نظر میل جنسی کم‌توان هستند

وی ادامه می‌دهد: افراد بلغمی مزاج از نظر میل جنسی کم توان هستند و زود خسته می‌شوند ولی اصلاح طبع این افراد می‌تواند مشکل را برطرف کند همچنین مصرف غذاهایی مانند خرما، ارده، شیره و ادویه‌هایی مانند دارچین و زنجبیل برای این افراد مفید است و برخی داروهای گیاهی مانند زنیان نیز می‌تواند رطوبت و سردی را کاهش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...