جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۲
کد مطلب: 8443
۰

نگاه چپ‌چپ داروخانه‌‌ها به داروی ایرانی!

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران با انتقاد از روند ورود داروهای خارجی در بازار کشور گفت: امروز اگر کسی در داروخانه‌ها داروی ایرانی درخواست کند با نگاه چپ مواجه می‌شود.

به گزارش فارس محمدرضا واعظ مهدوی در نخستین کنفرانس اقتصاد دارو و درمان که در تالار ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی برگزار شد اظهار داشت: برای تصمیم‌گیری‌ها با توجه به اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز باید بر اساس شواهد موجود نیز این تصمیم‌گیری‌ها ساماندهی شود.

وی با اشاره به آیه 70 سوره اسرار که انسان‌ها را دارای ارزش و احترام ذاتی برمی‌شمرد گفت: امیرالمومنان علی (ع) در این زمینه می‌فرماید که در زمان حکومتش کسی در کوفه نبود که در رفاه به سر نبرد حتی پایین‌ترین مردم نان گندم می‌خوردند و سرپناه داشتند و از آب فرات (آب گوارا) می‌نوشیدند.ولی امروز بسیاری از این امور در جهان با موفقیت به سرانجام نرسیده است.

واعظ مهدوی با بیان اینکه موقعیت‌های اجتماعی از مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس است افزود: احساس ظلم و بی‌عدالتی باعث استرس مزمن می‌شود و بر اثر این استرس‌ها عوامل سرطان‌زا شعله‌ور می‌شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران ادامه داد: مردم جوامعی که درآمد کمتری دارند از سلامت پایین‌تری نیز برخوردارند به طوری که در بررسی‌ها در ایالات متحده آمریکا، مردم ایالات‌های نابرابر در زمینه درآمدی از سلامتی کمتری نیز برخوردار بوده اند.

واعظ مهدوی با اشاره به حذف خوراک، امنیت، آزادگی، تلاش و کوشش انسان در جهت رفع نیازهایی که خداوند در وجود انسان‌ها به ودیعه گذاشته است گفت: این در شرایطی است که آینده هر انسانی در گرو دوران کودکی آن است به طوری که میزان هوش و ایجاد هیجانات مثبت و شکل‌گرفتن حافظه افراد با دوران کودکی آنان رابطه‌ تنگاتنگی دارد حتی اگر در بزرگسالی هم شرایط بهتری کسب کند نمی‌تواند دوران کودکی را جدا کند.

وی به چالش‌های اساسی در بازار ارائه و بهره‌مندی از خدمات ضروری سلامت به مواردی همچون رشد تکنولوژی پزشکی و شکست بازار خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: افزایش فشارهای طبقاتی و گسترش نفوذ حاکمیت کمپانی‌های بزرگ دارو و تجهیزات پزشکی و در نهایت تمرکز بر امکانات و درآمدها در شهرهای بزرگ از چالش‌های اساسی در این حوزه به حساب می‌آید.

واعظ مهدوی با اشاره به فاصله بیشتر فقیر و غنی و همچنین پیدایش مشاغل پردرآمد و کم درآمد به عنوان چالش‌های اساسی حوزه خدمات سلامت گفت: با توجه به اینکه مشاغلی که امروز با آی‌تی و علم رابطه دارند از درآمدهای بالایی برخوردار می‌شوند به فقدان دستیابی بسیاری از افراد به خدمات ضروری سلامت پی می‌بریم که نتیجه آن در نهایت معلولیت و مرگ می‌شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد بهداشت با اشاره به گزارشی در زمینه هزینه‌های مردم از جمله مباحث دارویی و درمانی مردم تهران بر اساس سال 1387 گفت: در این بررسی شاهد آن بودیم که 15 تا 20 درصد هزینه‌های خانوارها برای حوزه سلامت است و به طور میانگین 13 درصد این هزینه‌ها برای افراد کمرشکن است.

واعظ مهدوی با اشاره به اینکه در این بررسی مناطق بالای شهر تهران کمترین هزینه‌های بهداشتی و در مناطق پایین تهران بیشترین هزینه‌های بهداشتی را متقبل شده‌اند افزود: در این گزارش افراد مناطق بالای شهری تهران بیشتر از بیمارستان‌های خصوصی بهره‌مند شده‌‌اند که این مسئله نامطلوب است و مردم مناطق پایین نیز  بیشتر از بیمارستان‌های دولتی بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان داشت: در مجموع بر اساس هزینه‌های بیمارستانی یک درصد افراد ساکن تهران به طور میانگین بر اثر این هزینه‌ها به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

واعظ مهدوی با اشاره به این گزارش بر مبنای هزینه‌های دارویی که 40 تا 45 درصد هزینه‌های خانوارهای تهران را در بر می‌گیرد افزود: این در حالی است که بر خلاف هزینه‌های بیمارستانی هزینه‌های دارویی مردم ساکن مناطق پایین شهر بسیار بالا است و این نشان از فقدان پوشش بیمه‌ای کامل در زمینه برخی داروهاست.

وی بیان داشت: در مجموع بررسی نهایی این گزارش که در سال 87 صورت پذیرفت و گزارش سال 90 آن نیز به طور حتم در حال آماده شدن است از 16 هزار خانوار در این گزارش که از آنان آمارگیری صورت پذیرفت 582 خانوار بر اثر هزینه‌های کمرشکن دارو دچار فقر شدند که بر حسب درصدی که مردم بر اثر هزینه‌های بیمارستانی یک درصد جمعیت تهران به زیر خط فقر سقوط کرده بود در زمینه هزینه‌های دارویی ما شاهد سقوط 3درصد خانوارها به دلیل هزینه‌های دارویی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین هزینه‌های کمرشکن دارویی که افراد را به زیر خط فقر سقوط می‌دهد بیماری‌های سرطانی، داروهای تک نسخه‌ای و وارداتی است افزود: این مسئله به این دلیل است که بدون کنترل اجازه داده‌ایم تا داروهای خارجی بازار کشور را اشباع کند به طوری که اگر امروز کسی به داروخانه‌ای مراجعه کند اعلام می‌شود که داروی ایرانی می‌خواهید یا خارجی و اگر فرد تقاضای داروی ایرانی کند با چپ‌چپ مسئول داروخانه مواجه می‌شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد بهداشت خاطرنشان کرد: در این زمینه باید منابع بهینه شود و در برخی جاها کنترل‌ها بیشتر و در برخی موارد نیز میدان بیشتر داده شود تا بتوانیم در مبحث اقتصاد دارو و درمان به نتایج مطلوبی برسیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد