پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۹:۱۰
کد مطلب: 8588
۰
۴

مشخصات فنی «ماهواره ملی نوید علم و صنعت» + عکس

  *ماهواره سنجش از راه دور
*از کلاس ماهواره های میکرو
*وزن 50 کیلوگرم
*در مدار بیضوی و در ارتفاع 250 تا 375 کیلومتری زمین قرار گرفته
*در زاویه انحراف مداری 55 درجه قرار دارد
*قابلیت تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب
*ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی
*کاملا بومی
*دارای زیر سیستم های تامین توان، تعیین و کنترل وضعیت با استفاده از حس گرها و عملگرهای دینامیکی
*دارای حس گرهای خورشیدی، مغناطیسی و عملگر مغناطیسی
*دارای زیرسیستم الکترونیک روی برد شامل کامپیوتر مرکزی، فرماندهی، بخش تله متری
*قابلیت صدور فرمان از ایستگاههای زمینی
*هر 90 دقیقه یک دور به دور زمین می چرخد
*ماهواره بر "سفیر" حمل کننده این ماهواره است
به گزارش میگنا، مشخصات سومین ماهواره بومی ایران که برای بار دیگر جهان غرب را بهت و حیرت روبرو کرد شامل این موارد می باشد: ارتباط ماهواره با ایستگاه زمینی از طریق سه فرستنده وگیرنده در باندهای وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف برقرار است و تامین انرژی آن نیز توسط صفحات خورشیدی نصب شده بر بدنه جانبی سازه ماهواره در کنار باتری و بهره‌گیری از تنظیم‌کننده‌ها و مبدل‌های ولتاژ صورت می‌گیرد. ماهوار نوید علم و صنعت در ساعت سه و نیم بامداد(به وقت محلی) روز جمعه 1390/11/14 با موفقیت به فضا پرتاب شد. ماهواره' نوید علم وصنعت' طی مدت 24 ماه با مدیریت یكپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همكاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دكتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر' سفیرنوید' از كلاس ' ماهواره بر سفیر 1-B ' كه در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام می شود. ماهواره ایرانی نوید 50 كیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاء 370 كیلومتر طراحی شده است كه دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می كند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد. ماموریت سطح یك ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفكیك مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای كاربردهای عملیاتی در حوزه های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراكم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگلها، شناسایی آتش سوزی جنگلها، تعیین خطوط ساحلی، خكشكسالی، سیل، زلزله است. ماهواره نوید دارای ابعاد 50*50*50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شكل با شیب مداری 55 درجه حركت می كند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی كنترل می شود. ایستگاه های كنترل در شهر های ماهدشت كرج، تبریز، قشم، خرمشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند. ساختار ایستگاه های زمینی به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده كه بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین كنترل فراهم كرده است. ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد نموده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهند. ایستگاه مركزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و كنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین كنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.       *ماهواره نوید دارای کلاس میکرو است

در همین رابطه، رییس سازمان فضایی کشور درباره پرتاب این ماهواره و مشخصات آن گفت: این ماهواره از جمله ماهواره‌های سنجش از راه دور بوده که ماموریت آن تصویربرداری از زمین با دقت تصویربرداری مناسب است.

«حمید فاضلی» با بیان اینکه ماهواره ملی نوید علم وصنعت در مدار بیضوی و در ارتفاع 250 تا 375 کیلومتری قرار می‌گیرد؛ خاطرنشان کرد: این ماهواره به وزن 50 کیلوگرم و در زاویه انحراف مداری 55 درجه قرار دارد و از کلاس ماهواره‌های میکرو است.

وی تصریح کرد: این ماهواره دارای کاربردهای مختلف عملیاتی در حوزه‌های جوی و علوم هوا‌شناسی، مدیریت بلایای طبیعی، بررسی رطوبت و دمای هوا و مواد شیمیایی جو، باد‌ها، برف و باران و اقیانوس‌ها است.

رییس سازمان فضایی کشور؛ اظهار داشت: ماهواره نوید علم و صنعت؛ کاملا بومی و دارای زیر سیستم‌های تامین توان، زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت با استفاده از حس گر‌ها و عملگرهای دینامیکی است.   *این ماهواره دارای حس گرهایی خورشیدی، مغناطیسی و عملگر مغناطیسی است

فاضلی در ادامه افزود: این ماهواره همچنین دارای زیرسیستم الکترونیک روی برد که شامل کامپیو‌تر مرکزی، فرماندهی، بخش تله متری و دارای کامپیو‌تر روی برد و قابلیت صدور فرمان از ایستگاههای زمینی است، می‌باشد.

رییس سازمان فضایی کشور خاطرنشان کرد: برای پیگیری و رصد، دریافت و ارسال فرامین در فواصل عبور از روی ایران در مدار بیضوی پنج ایستگاه زمینی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است.

فاضلی تصریح کرد: پیش بینی شده که ماهواره بومی نوید علم و صنعت هر 90 دقیقه یک دور به دور زمین بچرخد و دوربین نصب شده روی آنکه از رزولوشن مناسبی برخوردار است به گرفتن عکس از روی ایران و ارسال آن به ایستگاه‌های زمینی اقدام کند.

وی با موفقیت آمیز توصیف کردن پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت اظهار داشت: ماهواره بر «سفیر» حامل این ماهواره از قدرت پیشران بالایی در مقایسه با ماهواره برهای پیشین که در پرتاب ماهواره‌های امید و رصد استفاده شده‌اند، برخوردار است و 20 درصد به قدرت پیشران آن افزوده شد.

رییس سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره نوید علم وصنعت در مقایسه با ماهواره‌های قبلی پرتاب شده از تکنولوژی کنترل وضعیت جدیدتری بهره‌مند و پایداری آن چرخان بوده و سیستم رزولوشن تصویر برداری آن افزایش یافته است و سیستم توان آن نیز از طریق سلول‌های خورشیدی انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

در ادامه حسین بلندی مدیر پروژه ماهواره ای دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار گروه نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره نوید امروز پرتاب شد نتیجه پشتکار جوانان ایران زمین و مقابله با تحریم های کشور های بیگانه بود.ماهواره نوید علم و صنعت یک ماهواره دانشجویی و سنجش از راه دور می باشد که دارای قدرت تصویر برداری400 متر است.
بلندی اظهار داشت : قبال از پرتاب تمامی فرایندهای لازم این ماهواره و تست های عملکردی آن در حضور رییس سازمان فضایی با موفقیت انجام شده بود.

*** ایران جزء معدود کشور های ساخت و پرتاب ماهواره است

وی تاکید کرد:ماهواره نوید علم و صنعت که امروز پرتاپ شد حاصل تلاش و پشتکار جوانان ایران زمین است و تحریم های موجود نتوانسته از پیشرفت،دقت و سرعت عمل آنها بکاهد.
بلندی عنوان کرد: این افتخار وجود دارد که ایران جزء معدود کشور هایی است که طراحی ، ساخت و پرتاب ماهواره ها را به تنهایی و بدون کمک کشور های دارای فناوری انجام می دهد.
وی این دستاورد بزرگ را نتیجه هماهنگ شدن صنعت و دانشگاه دانست و گفت :درحال حاضر این روند ساخت و پرتاب ماهواره در کشور بسیار جهشی است.   بازتاب جهانی

خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش  در گزارشی نوشت: ایران با موفقیت سومین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد.

در این گزارش با اشاره به اینکه ماهواره نوید سومین ماهواره پرتاب شده از سوی ایران به فضا از سال 2009 تاکنون است تاکید شده که این موفقیت با جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است.

خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی به پوشش موفقیت جدید ایران در عرصه هوا فضا پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت از سوی متخصصان ایرانی ساخته شده و در مدار 270 تا 375 کیلومتری زمین مستقر خواهد شد. این ماهواره می تواند از طریق سه سیستم ارتباطی با زمین ارتباط برقرار کند.

شبکه خبری بی بی سی نیز ساعتی پیش در گزارشی به بازتاب این خبر پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت که 50 کیلوگرم وزن دارد در مدت ماموریت 18 ماهه خود در فضا هر 90 دقیقه تصویری را به زمین مخابره می کند.

خبرگزاری رویترز نیز امروز در گزارشی به بازتاب استقرار موفقیت آمیز ماهواره نوید در مدار زمین پرداخت و نوشت: این موفقیت با جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است.

شبکه خبری المنار لبنان ، روزنامه القدس فلسطین ، روزنامه الیوم السابع مصر ، روزنامه الاهرام مصر و پایگاه خبری ایلاف عربستان از جمله دیگر رسانه های منطقه بودند که امروز در گزارشهایی مفصل موفقیت جدید ایران در عرصه هوا فضا را بازتاب دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خدا کنه ایران همیشه سربلند باشه/موجب افتخاره
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم دشمنان اسلام و ایران
به امید سرافرازی روزافزون جمهوری اسلامی ایران
Iran, Islamic Republic of
خداوند این سرزمین را از دروغ جنگ وخشکسالی حفظ کناد داریوش بزرگ
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...