جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ / ۲۱:۱۸
کد مطلب: 8703
۰

آیا این تصورات عمومی درست هستند؟

جیم سیرز عضو هیات متخصصان اطفال در سان کلیمنت کالیفرنیا و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پزشکان» می گوید: اگر با موهای خیس از خانه خارج شوید، احساس سرما خواهید کرد اما از نظر سلامتی خوب هستید.



● اگر با موهای خیس بیرون بروید، سرما خواهید خورد

حقیقت این است: جیم سیرز عضو هیات متخصصان اطفال در سان کلیمنت کالیفرنیا و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پزشکان» می گوید: اگر با موهای خیس از خانه خارج شوید، احساس سرما خواهید کرد اما از نظر سلامتی خوب هستید. او اظهار می دارد در واحد تحقیقات سرماخوردگی های رایج در انگلستان مطالعاتی صورت گرفته است که در آن گروهی از داوطلبان بینی های خود را به ویروس سرماخوردگی آغشته کردند. نیمی از گروه در اتاق گرم ماندند در حالی که نیمی دیگر دوش گرفته و با موهای خیس که آب از آن می چکید به مدت نیم ساعت در راهرو ورودی ایستادند، سپس لباس پوشیدند اما برای چند ساعت دیگر جوراب های خیس به پا کردند. آنهایی که خیس بودند بیش از آنهایی که خشک بودند دچار سرماخوردگی نشدند. نتیجه گیری سیرز این گونه است: «احساس سرما بر سیستم ایمنی تاثیر نمی گذارد.»



● اگر چشمان خود را منحرف کنید، آنها به همین شکل خواهند ماند

حقیقت این است: دابلیو واکر موتلی، دستیار پروفسور چشم پزشکی در کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی می گوید: «منحرف کردن عمدی چشم هیچ ضرری ندارد.» اما اگر متوجه شدید که کودک تان این کار را زیاد انجام می دهد (زمانی که از شخصیت کارتونی تقلید نمی کند)، ممکن است مشکلات بینایی دیگری داشته باشد.



● برای از بین بردن تب، غذا یا نوشیدنی سرد بخورید

حقیقت این است: هم در صورت خوردن و هم در صورت نوشیدن، از نوشیدنی بیشتر استفاده کنید. سیرز می گوید: «حفظ مایعات بدن از مهم ترین کارهاست که باید انجام دهید. زیرا وقتی مریض هستید، آب زیادی از دست می دهید.» او همچنین می افزاید نیازی به آشامیدنی های به خصوصی که حاوی الکترولیت ها باشند نیست، مگر اینکه بر اثر اسهال و استفراغ آب زیادی از دست داده باشید.



● آدامس به مدت هفت سال در معده می ماند

حقیقت این است: دیوید چولاک، پزشک ارشد در بیمارستان کودکان شبکه مراقبت های فیلادلفیا می گوید: «مانند اکثر اشیا اگرچه آدامس به آسانی در سیستم گوارشی تجزیه نمی شود، اما احتمالا حتی موجب شکم درد هم نمی شود.»



● یک سیب در روز شما را از دکتر دور نگه می دارد

حقیقت این است: یک مشت زغال اخته در روز برای دور نگه داشتن شما از مریضی موثرتر است. زغال اخته پر از مواد مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است. آنها را همچنین می توان آسان درون غلات یا ماست انداخت و مصرف کرد. گفته می شود خوردن میوه جات و سبزیجات گوناگون برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت حایزاهمیت است.



● ترساندن باعث از بین رفتن سکسکه می شود

حقیقت این است: پولاک اظهار می دارد که بسیاری از درمان های خانگی مانند نگه داشتن نفس یا خوردن یک لیوان آب به صورت وارونه از لحاظ پزشکی به اثبات نرسیده است. به هرحال می توانید حقه زیر را که در نشریه پزشکی نیوانگلند در سال ۱۹۷۱ به چاپ رسیده نیز امتحان کنید: یک قاشق چایخوری شکر سفید را ببلعید. طبق مطالعات، این تاکتیک منجر به قطع شدن سکسکه در ۱۹ بیمار مبتلا از ۲۰ بیمار شده است. چه شیرین.



● خوردن ماهی فرد را باهوش می کند

حقیقت این است: برای کودکان بالاتر از سه یا چهار سال این امر می تواند صادق باشد. ماهی، به خصوص نوع پرچرب آن مانند ماهی آزاد، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که حاوی DHA (اسیدی که برای رشد مغز و بینایی کودک مفید است) است. اسکات دابلیو کوهن، متخصص اطفال در بورلی هیلز می گوید: «DHA مخصوصا در دو سال اولیه رشد مغز، ادراک و حس بینایی مفید است.» یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ توسط طب بالینی اطفال، افزایش درک مطلب و یادگیری لغات در کودکان چهارساله را نشان می دهد که از مکمل DHA به صورت روزانه مصرف می کنند. آیا آنهایی که ترس از ماهی دارند تنها می توانند امگا۳ را در آن بیابند؟ شما می توانید از اوکادو، گردو و روغن کانولا نیز استفاده کنید.



● بعد از غذا تا یک ساعت نباید شنا کنید

حقیقت این است: این حرف ها را دور بریزید. کوهن می گوید: «بعد از خوردن غذا، خون بیشتر وارد سیستم گوارشی شما و از ماهیچه ها دور می شود. تصور این است که اگر شما دقیقا بعد از غذا با قدرت تمرین کنید، کمبود خون موجب گرفتگی عضلات می شود.» اما این اتفاق نمی افتد. سیرز عقیده دارد: «ممکن است انرژی کمتری برای شنای قدرتی داشته باشید، اما این امر نباید مانع از شنا کردن یا بازی کردن شما شود.»



● شیر گرم موجب می شود تا به خواب روید

حقیقت این است: شیر حاوی مقدار کمی تریپتوفان است (همان آمینو اسید موجود در بوقلمون). میشل بروس، روان شناس بالینی در اسکاتسدیل آریزونا و متخصص اختلالات خواب می گوید: «شما باید گالن ها شیر بنوشید تا احساس خواب آلودگی کنید. آنچه تاثیر می گذارد عادت دادن کودکان به استراحت کردن است.» و اگر یک لیوان شیر گرم بخشی از این روند باشد، می تواند نقش دارونما را داشته باشد. البته بدون در نظر گرفتن علم.








روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com )  



نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت