شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۴
کد مطلب: 8808
۰

ميوه‌هاي پخته و كمپوت شده ارزش غذايي ندارند

  يك فوق تخصص گوارش گفت: برخي افراد به محض دچار شدن به مشكل گوارشي بر اثر مصرف ميوه‌هاي خام به استفاده از ميوه‌ها به صورت پخته و كمپوت شده روي مي‌آورند اين در حاليست كه ميوه‌هاي پخته و كمپوت شده حاوي خواص ميوه‌هاي خام مانند ويتامين‌ها، مواد جلوگيري كننده از پيري و آنتي اكسيدانها نيستند و ارزش غذايي آن‌ها از بين مي‌رود.

دكتر حسين خدمت در گفت وگو با ايسنا، افزود: افرادي كه بر اثر مصرف ميوه‌ها دچار مشكل گوارشي مي‌شوند ميوه‌هاي ترش و نارس را استفاده نكنند. لازم است ميوه‌ها و سبزي‌ها جزو رژيم غذايي روزانه گنجانده شوند البته ممكن است برخي افراد پس از مصرف آن‌ها احساس سنگيني و دير هضم شدن غذا بكنند اين در حاليست كه استفاده از اين دسته از مواد غذايي باعث قوي‌تر شدن روده‌ها و بهبود روند هضم و جذب مواد غذايي ديگر مي‌شود.

وي درادامه گفت: برخي افراد به علت دچار شدن به برخي عوارض مانند ريفلاكس بر اثر استفاده از ميوه‌ها و سبزي‌هاي خام، مصرف اين دسته از مواد غذايي را قطع مي‌كنند اما اين كار باعث مي‌شود كه در هضم و جذب غذا مشكل پيدا كنند.

اين فوق تخصص گوارش تاكيد كرد: اگر اين افراد به تدريج ميوه‌ها و سبزي‌ها را مصرف كنند و ميزان استفاده از آنها را به مرور افزايش دهند، مشكلشان حل مي‌شود.

خدمت با بيان اينكه افرادي كه ميوه و سبزي به اندازه كافي مصرف مي‌كنند، كمتر دچار مشكل گوارشي مي‌شوند، گفت: هضم ميوه پس از صرف يك وعده غذايي كامل سخت است و ممكن است كه فرد دچار ريفلاكس شود.

وي تاكيد كرد: ‌افراد مي‌توانند ميوه‌ها و سبزي‌ها را جايگزين 50 درصد از وعده‌هاي غذايي اصلي كنند اين كار بهترين روش مصرف ميوه‌ها و سبزيجات است علاوه بر آن مي‌توان در ميان وعده‌ها فقط ميوه و سبزي خورد. اگر از ميوه و سبزي به اين دو روش استفاده شود، فرد دچار مشكل گوارشي نمي‌شود يا علايم اندك ايجاد شده با تداوم مصرف ميوه‌ها و سبزي‌ها از بين مي‌رود.

خدمت در پايان درباره ميوه‌هايي كه بيشتر افراد را دچار علايم بيماريهاي گوارشي مي‌كند، اظهار كرد: هر فردي مي‌تواند به يك ميوه حساسيت نشان دهد. به عنوان نمونه سيستم گوارش برخي افراد تحمل خيار را ندارد. افرادي كه با مصرف برخي ميوه‌ها دچار علايم گوارشي مي‌شوند، بايد از مصرف يك يا نوع ميوه‌اي كه به آن حساسيت دارند خودداري كنند ولي از ساير ميوه‌ها و سبزيجات استفاده كنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...