چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۸
کد مطلب: 8809
۰

بيشترين شيوع سرطان كولون و ركتوم در تهران و گيلان است

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: سرطان معده بيش از 10 درصد کل سرطان‌هاي ايران را تشکيل مي‌دهد که شيوع بيشتر آن در استان سمنان است و مردان نسبت به زنان 10 درصد بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

دكتر ايرج خسرونيا در گفت وگو با ايسنا، افزود: براساس آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت شيوع برخي از سرطان‌ها در نقاط مختلف کشور به علت نوع رژيم غذايي، ژن، خاک، آلودگي هوا و عادات و فرهنگ زندگي ، متفاوت بوده است.

وي گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1387 حدود 8300 نفر از مردم كشور به سرطان کولون و رکتوم مبتلا شده‌ بودند که بيشتر مبتلايان به اين بيماري در استان‌هاي گيلان و تهران و كمترين بيماران در استان سيستان و بلوچستان زندگي مي‌كردند. از سوي ديگر كمترين شيوع ابتلا به سرطان مري در استان بوشهر گزارش شده بود.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي توصيه كرد كه به منظور پيشگيري از شيوع بيشتر سرطان در ايران، رژيم غذايي، عوامل ژنتيک و محيطي بررسي شود و به آلودگي خاک به مواد سرطان‌زا نيز در استان‌هايي كه در آن سرطان شيوع زيادي دارد توجه شود چرا كه گياه، مواد سرطان‌زا را از خاك جذب مي‌كند و انسان‌ها و دام‌ها از گياهان رشد كرده در اين خاك تغذيه مي‌كنند و مواد آلوده باعث آسيب رسيدن به دستگاه گوارشي مي‌شود.

وي تصريح كرد: خاك كوه‌هاي اين استان‌ها آلوده به مواد پرتوزا است. بخشي از اين خاك به صورت گرد و خاك در هوا پخش و موجب آلودگي هوا مي‌شود علاوه بر آن از طريق تنفس وارد سيستم تنفسي مي‌شود و ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود.

خسرونيا در پايان با اشاره به بيست و سومين كنگره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران گفت: اين گردهمايي علمي ارديبهشت سال 91 برگزار مي شود و در آن عوامل سرطان‌زا در بعضي از استانها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی