جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۸:۲۵
کد مطلب: 8814
۰

انجمن فیزیک آمریکا کشته شدن دانشمندان ایرانی را محکوم کرد


انجمن فیزیک آمریکا با توجه به ترور فیزیکدانان و دانشمندان ایرانی و تاثیرات ممکن آن بر روی جوامع بین المللی علمی نامه ای سرگشاده را به منظور محکوم کردن ترور دانشمندان ایرانی منتشر کرده است.

به گزارش مهر، انجمن فیزیک آمریکا در این نامه که به امضای "رابرت بایر" رئیس این انجمن رسیده اعلام می کند: "دانش به بشریت تعلق دارد، از مرزها فراتر می رود و بدون توجه به نژاد و ملیت و اعتقادات زندگی انسانها را غنی می سازد.

"تبادلات و نشستهای علمی نه تنها روند علم را به جلو می برند، بلکه مجالی برای همکاری های صلح جویانه و درک متقابل میان دانشمندان است. فعالیتهای علمی همانطور که در بیانیه انجمن فیزیک آمریکا درباره همکاری های بین المللی و طبیعت بین المللی فیزیک عنوان شده باید باز و جهانی باشد.

در این بیانیه آمده است: " دانش می تواند ابزاری برای توسعه همکاری های جهانی باشد و از این رو ما کاملا اعتقاد داریم که دانشمندان در سرتاسر جهان باید از خشونت در امان بمانند.

"انجمن فیزیک آمریکا موج اخیر کشتن دانشمندان ایرانی را به شدت ناراحت کننده دانسته و از اینکه دولت آمریکا این نوع خشونتها را محکوم کرده استقبال می کند. انجمن فیزیک آمریکا اعمال خشونت علیه دانشمندان را در هرجایی محکوم می کند و به تعهدات خود به همکاری بین المللی فیزیکدانان تاکید دارد و بر این باور است دانش می تواند برای ارتقای صلح بین المللی به کار گرفته شود."

از جمله دانشمندان ایرانی که طی دو سال گذشته ترور شده و جان خود را از دست داده اند، شهید داریوش رضایی‌نژاد از نخبگان علمی و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته برق گرایش قدرت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که عصر روز اول مرداد سال 1390 به ضرب گلوله به شهادت رسید.

همچنین مجید شهریاری و فریدون عباسی دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی نیز روز هشتم آبان 1389 مورد سوء قصد قرار گرفتند که دکتر شهریاری به مقام شهادت نائل آمد. در اثر این دو اقدام تروریستی دکتر مجید شهریاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به شهادت رسید و دو نفر همراه وی مجروح شدند و فریدون عباسی دوانی دیگر استاد دانشگاه شهید بهشتی در میدان نزدیک این دانشگاه در اقدامی مشابه مورد سوء قصد قرار گرفت که بلافاصله متوجه موضوع شده و از محل حادثه گریختند.

دکتر مسعود علی محمدی فیزیکدان ایرانی نیز از دیگر فیزیکدانانی است که قربانی حملات تروریستی شده و صبح روز سه شنبه 22 دی ماه 88 طی یک عملیات بمب گذاری در قیطریه تهران شهید شد. وی استاد فیزیک دانشگاه تهران استاد و نماینده ایران در سزامی بود و در جلسات شورای بین المللی سزامی حضور داشت.

مصطفی احمدی روشن فارغ التحصیل 1381 رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز نیز از دیگر قربانیان حملات تروریستی است. وی در سال 80 و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می ­شد، همکاری داشته است. شهید احمدی روشن صبح روز 21 دی 1390 بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی به شهادت رسید.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.