جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۲۱:۱۳
کد مطلب: 8884
۰

چه روشی در برخورد با اختلاف‌نظرها دارید؟

آیا شما در برخورد با کوچک ترین اختلاف نظر، جوش می‌آورید یا فرد خودداری هستید که معمولا خود را کنترل می‌کنید؟

تاکنون روش برخورد خود را در مناسبات و اختلافات زناشویی کشف‌کرده‌اید؟ در این مقاله، پائولا هال(paula hall) روانپزشک، روش هایی را که معمولا از سوی خانمها در این مواقع، اعمال می‌شود را مورد بررسی قرار می دهد.

برخوردمسالمت جویانه: شما مشاجره را دوست‌ندارید و آرام بودن و دسته‌بندی مسایل را در جهت کمک به این وضعیت وظیفه خود می‌دانید؛ حتی اگر این برخورد، این مفهوم را تداعی‌کند که نسبت به احتیاجات شخصی خودتان یا نداشتن دیدگاههای خاص خودتان، بی‌توجه‌هستید و آنها را نادیده‌می‌گیرید.

تهاجم تدافعی: شما معتقدید که سریع‌تر عمل کنید بهتر‌است و خود را تا حد امکان خیلی با عدم توافقها، هماهنگ می‌کنید و می خواهید قاعده‌ها را رعایت کنید و یا مشکل را برای جلوگیری از ایجاد یک جبهه کامل حل‌کنید.این کار اغلب بی اثر‌است و حتی وقتی نگرانی از بین می رود تازه، موضوع دوباره برای شما مطرح می‌شود.

مهاجم هوشمند و نکته‌سنج: در این روش، شما باتدبیر هستید و در ساختن آگاهانه احساس‌تان پافشاری می‌کنید.شما دوست ندارید که کاملا در خط حمله باشید.

ترجیح می‌دهید منتظر‌باشید تا همسرتان به چیزی توجه نادرست نشان دهد.شما ممکن است سکوت کنید، نق‌بزنید و شکایت و گریه و زاری‌کنید و یا در رابطه با برخورد او عکس‌العمل مشخصی نشان‌دهید.

شما اغلب نهایتا به این مرحله می‌رسید. اما این پروسه، آهسته و خسته کننده طی می‌شود.

مملو از مخالفت و دشمنی: شما احتمالا می‌خواهید برای دفاع از همه حقوق‌تان در کل زندگی بجنگید و این حقوق را به همان ترتیبی که به آنها رسیده اید، درخواست می‌کنید.اگر‌چه شما خشن به نظر می‌رسید اما احتمالا از صدمه‌دیدن می‌ترسید و برای شما روبرو‌شدن با هر مخالفتی، یک تجربه پردرد و زنج ایجاد می‌کند.

به شیوه "ضربه‌گیری": شما از هرنوع بحث و درگیری می‌ترسید و هر کاری برای اجتناب از رسیدن به چنین وضعیتی، می‌کنید.بهتر از دفاع‌کردن از حقوق تان یا کوشش برای گذشتن از اصل موضوع مورد نظرتان، این است که کاملا آمادگی داشته باشید که اگر طوفانی بپاشد،از آن بگذرید.اما ممکن است این برخورد در شما عصبانیت، رنجش‌خاطر و خشم بوجود‌آورد.

گفت‌گو ‌کننده: در این شیوه، شما به طور واقعی به دنبال این هستید که یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مشکلات پیدا‌کنید؛ بدون اینکه به هیچ‌کس صدمه ای وارد‌آید. شما با آرامش به نقطه نظرات همسرتان گوش می‌کنید و مطمئن هستید که در زمان مناسب، سهم واقعی خود را در بکارگیری این نقطه نظرات و تصمیم‌گیریها دارید.

در این روش شما می‌خواهید که به بهترین نتیجه ممکن در مناسبات زناشویی برسید و در تجربه خودتان، این روش یعنی"توجه و ملاحظه واقعی مسایل" و "توافق" بهترین راه رسیدن به این نوع مناسبات است.

واضح است که آخرین روش برخورد با اختلاف‌نظرها که مطرح شد، ماراباهمه اهداف هماهنگ می‌کند. برخورد و رویایی در یک ارتباط؛ در یک حد قابل قبولی، طبیعی است.اما این برخورد می‌تواند سودمند باشد نه مخرب.

برای چگونگی حل برخوردها، به راههایی که صلح و آرامش ایجاد می‌کنند توجه داشته‌باشید.

زوج‌هایی که مشاجره نمی‌کنند

برخی زوج‌ها هرگز مشاجره‌نمی‌کنند.ترس از برخورد به قدری برای آنها زیاد است که از هرگونه چیزی که حتی می‌تواند یک موج مبهمی از رویایی، ایجاد‌کند دوری و صرف نظر می کنند.

برای ناظرین این روابط، این نوع مناسبات می‌تواند در حد یک روابط کامل و مناسب نمود پیدا‌کند؛ اما بهرحال خطر نیز می‌تواند در زیر سطح آرامش موجود، همچنان در کمین باشد.اختلاف ها می‌توانند موجب سرکوب‌شدن افراد ناآگاه و غیرمنعطف شوند.زیرا مکانیزم ثابتی برای هماهنگی مخالفت‌ها وجود‌ندارد.

این خطر وجود دارد که خشم و رنجش‌ها زمانی که فردی رابطه را ترک می‌کند شکل‌بگیرد.جلوگیری از مواجهه با چنین مسئله‌ای، می تواند واقعا به رهایی از نگرانی‌های زیادی منجر شود.     همشهری آنلاین-ترجمه معصومه کیهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين