جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۵
کد مطلب: 8902
۰

نحوه ارائه شکایت متقاضیان هیأت علمی دانشگاهها

دبیر هیأت جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عملکرد این هیأت در زمان دریافت شکایات داوطلبان جذب به عنوان هیأت علمی در دانشگاهها، علاوه بر نحوه رسیدگی به این شکایات، مشکلات پیش روی متقاضیان در جذب را نیز اعلام کرد.
رضا عامری در گفتگو با مهر، اضافه کرد: در طراحی صورت گرفته، 3 وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی کلان و نظارت و ارزیابی بر عهده هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و رسیدگی به شکایات هیأت علمیها در 3 سطح دیده شده است.

وی درباره رسیدگی به شکایات هیأت علمیها در دانشگاهها، گفت: در سطح نخست رسیدگی به شکایات در دانشگاهها یا موسسات باید صورت گیرد و یکی از وظایف هیأتهای اجرایی موجود در دانشگاهها رسیدگی و پاسخگویی به شکایات است. در صورتیکه فرد از پاسخهای دانشگاه در زمینه عدم پذیرشش در جذب قانع نشد به هیأت مرکزی جذب در وزارت علوم مراجعه می کند و اگر در این بخش هم به فرد پاسخ قانع کننده ای علیرغم رسیدگی به شکایت، ارائه نشد داوطلب می تواند شکایت خود را به دبیرخانه هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی واصل کند.

عامری تاکید کرد: هنگامی که شکایت فرد به دبیرخانه این هیأت برسد، موضوع در کارگروه شکایت و ارزیابی موضوع طرح و بررسی می شود.

دبیر هیأت جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش شمار داوطلبان به منظور جذب هیأت علمی در قالب بورس و طرح سربازی و استخدام در دانشگاهها، تاکید کرد که از هیأتهای مرکزی و اجرایی خواسته شده تا در روند امور مستند و پاسخگو باشند و این حق هر داوطلب است که نتیجه پیگیری خواسته اش را به طور مستند در اختیار داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیشترین تعداد مراجعه کنندگان به دبیرخانه هیأت اجرایی در این شورا، مربوطه به جذب در موسسات و دانشگاههاست و افراد به علت قرار نگرفتن در اولویت جذب، شکایت دارند که این دسته از شکایات در دانشگاههای بزرگ و مراکز استانها نمود بیشتری دارد.

عامری در ادامه گفتگوی خود با مهر ضمن بیان اینکه دانشگاهها در جذب هیأت علمی به 3 دسته تقسیم شده اند، افزود: نخست دانشگاههایی که تقاضای جذب در آنجا بیش از حد تقاضا است، دوم دانشگاههایی که میان تقاضایشان و درخواست داوطلبان تعادل تقریبی برقرار است و سوم دانشگاههایی که میزان درخواستشان بیش از تعداد داوطلبان است.

وی گفت: در دانشگاههای نوع دوم و سوم مشکلی نیست، بلکه میزان شکایات و مشکلات در دانشگاههای دسته اول یعنی دانشگاهها پر متقاضی دیده می شود و هیأت اجرایی بر اساس شاخصهای عمومی و اجرایی که دارد جمع بندی می کند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی در وزارت علوم با بیان اینکه بیشتر مشکلات داوطلبان این است که از چه روی در اولویت جذب قرار نگرفته اند، اظهار داشت: برای داوطلبان اولویتهایی قرار داده شده که در اولویت نخست پذیرفته نشدند، بتوانند در اولویت دوم و سوم شرکت و پذیرفته شوند.

عامری خاطرنشان کرد که این عده از داوطلبان در صورت عدم پذیرش در دانشگاههای پرمتقاضی به دانشگاههای محروم و کم متقاضی معرفی می شوند اما در صورتی این امر امکانپذیر است که در فراخوان جذب هیأت علمی شرکت کرده باشند.

وی با بیان اینکه میان تقاضا و جذب نسبت نامتوازنی وجود دارد، گفت: به هر حال در دانشگاههای برخوردارتر و توسعه یافته تر تقاضاها بیشتر و در دانشگاههای محروم و کم توسعه تر تقاضای جذب کمتر است که این امر بیشتر در مقاطع دکتری دیده می شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، یکی دیگر از چالشهای پیش رو تعداد زیاد متقاضیان جذب هیأت در مقطع کارشناسی ارشد است و الان حدود 30 هزار دانشجوی دکتری و حدود 250 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند و رقابت تا آنجاست که ممکن است برای یک رشته بیش از 50 نفر درخواست جذب را دارند.

وی گفت: اکثر آن 49 نفری که پذیرفته نمی شوند شاکی هستند و این بدان معنا نیست که همه شکایتها هم وارد است و تقاضا و عرضه در همه رشته ها یکسان نیست.

دبیر هیأت جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد که در برخی رشته ها به این علت که توسعه و جذب بیشتری داشته، رقابت بیشتر است و در بسیاری رشته ها مثل فنی مهندسی، هنر و برخی رشته های علوم انسانی کمبود شدید هیأت علمی از یکسو و تقاضای زیاد دانشگاهها از سوی دیگر دیده می شود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد