شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۵:۰۱
کد مطلب: 8927
۰

49 دقیقه در روز سهم فرزندان از همکلامی با والدین شاغل

    یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد زندگی و ارتباطات خانواده‌های امروزی با فرزندانشان که در آن والدین شاغل هستند در طول روز فقط در 49 دقیقه خلاصه می‌شود.
دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: براساس یک پژوهش که توسط گروه آسیب شناسی اجتماعی در بنیاد علوم رفتاری انجام شده ، مشخص شد که به علت گرفتاریهای شغلی ، مشکلات رفت و آمد ، استفاده از ماهواره و تماشای تلویزیون ، اعضای خانواده های شاغل یعنی افرادی که زن و شوهر هر دو شاغل بوده و یا یکی از آنها مشغول به کار می باشند حدود 49 دقیقه در روز را با فرزندان خود سپری می کنند.

وی  با اشاره به اینکه توجه به فعالیتهای درآمد زا و پیگیری سریالهای ماهواره ای اصلی ترین عوامل کاهش روابط عاطفی می باشد ، گفت: در بررسی بین 4 هزار و 250 پدر و مادر شاغل، مشخص شد که بهترین سرگرمی و اسباب بازی اینگونه خانواده ها، بازیهای الکترونیکی بوده و همین موضوع باعث شده فرزندان نیز علاقه کمتری به حضور در کنار والدین داشته باشند.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، در شهرستانها این زمان خیلی بیشتر بوده و به 4 ساعت نیز می رسد.

ابهری تاکید کرد:همچنین 68 درصد از والدین مشکلات مالی را مهمترین مانع برای گذراندن وقت بیشتر در کنار خانواده تشخیص داده اند و 36 درصد از فرزندان این خانواده ها نیز کمبود حضور والدین را باعث ناراحتی روحی خود اعلام کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: درد و دل با والدین ، بیان مشکلات درس و مدرسه ، مشکلات روابط دوستی و... اصلی ترین مسائلی هستند که فرزندان علاقه مند به طرح آنها با والدین خود هستند.

وی گفت: در این تحقیق مشخص شد که 70 درصد از این خانواده ها فقط روزهای تعطیل در کنار هم غذا می خورند و کمتر از 55 درصد از آنها نیز به مهمانی یا گردشهای دست جمعی با یکدیپگر می روند.

به گفته ابهری، از نگاه آسیب شناسی رفتاری به وجود آمدن گسست عاطفی و فاصله گرفتن نسلها با یکدیگر عوارض اصلی روابط کمرنگ خانوادگی بودند.

وی افزود: در کودکان زیر 6 سال ، قصه گویی هنگام خواب، بازی والدین با فرزندان و همراهی کودکان در گردشها و بازیهای خارج از خانه بزرگترین آرزوهای کودکانی است که دارای والدین شاغلند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی