پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ / ۲۰:۲۱
کد مطلب: 8988
۰

وقوع سونامی سرطان پستان بین زنان ایرانی


دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های کارآزمایی بالینی با اشاره به اینکه تمام عوامل پیشگیری کننده در زنان در نسل کنونی زیر 50 سال کشورمان در زمینه سرطان پستان به هم ریخته است، از خطر وقوع سونامی سرطان پستان بین زنان ایرانی خبر داد.

به گزارش فارس، کاظم زنده‌دل در حاشیه نخستین همایش ناظران و داوران کارآزمایی بالینی ایران در زمینه خطرات دکل‌های مخابراتی و شیوع سرطان اظهار داشت: خطرات دکل‌های مخابراتی به عنوان یکی از چالش‌ها است که گزارش‌هایی نیز از آن وجود دارد ولی اینکه بگوییم هر جا دکل است و کسانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند دچار سرطان شوند چنین شواهد محکمی نداریم.

وی افزود: گزارشهایی در این زمینه است و بین محققان نیز کار و بررسی آن بسیار سخت است به خاطر اینکه سرطان طول مدت زمان شروع آن در این زمینه 15 سال است و عده زیادی که 10 تا 15 سال با این وضعیت زندگی کرده‌اند باید تمام آنها مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند ولی برخی از آنها از زیر دکل‌ها به جای دیگری منتقل شده‌اند و همه آنها نیز سرطان نمی‌گیرند.

زنده‌دل تصریح کرد: در زمینه بحث امواج بیشتر در مبحث امواج موبایل در دنیا مسائل بسیاری مطرح شده است ولی این موارد مباحثی نیستند که نگرانی‌های اصلی برای ایجاد سرطان باشند.

وی ادامه داد: به هر حال یک زمانی اعلام می‌کنند که این امواج سرطان‌زا هستند و برخی مواقع نیز می‌گویند سرطان‌زا نیستند چون امواج یک مورد خارجی است و بر اساس ذهنیت افراد خطرساز است که می‌توان به مایکروفر نیز اشاره کرد ولی مهم شواهد علمی آن است که بتوان به آن استناد کرد اما برای هیچ کدام از این موارد استناد علمی دقیقی وجود ندارند.

زنده‌دل تصریح کرد:‌ در این زمینه به‌خصوص در کشور ما که در حال توسعه هستیم اصلاً این موارد باعث نگرانی شیوع سرطان نیست و ذهن ما نباید به این مسئله معطوف شود بلکه باید دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت کنند و این موارد حتی نباید خبری شود و تنها در حد یک اطلاعات کافی است.

وی گفت: ما بحث‌های عوامل خطر سرطان دیگری داریم از جمله مباحث تغذیه‌ای، هورمونی و عفونی که به هر حال با پیشگیری‌هایی که می‌تواند منجر به تغییر جدید در زندگی مردم شود باید آگاهی آنان از این عوامل سرطان را ارتقاء دهیم.

زنده‌دل افزود:‌ افراد با آگاهی از عوامل خطرساز سرطان باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا حداقل از مرگ و میر جلوگیری شود. لذا وقتی چنین سوالاتی می‌شود به فکر ما می‌رسد که چنین سوالاتی انتخاب نام یک پیامبر از بین پیامبرهای دیگر مانند جرجیس است زیرا آن قدر مباحث مهمتری در این زمینه داریم که به آن پرداخته نمی‌شود و مردم هم به‌شدت به این مطالب نیاز دارند.

وی ادامه داد:‌ مهمترین مسئله در این زمینه آگاهی‌رسانی در مورد علائم سرطان است مثلاً ما در زمینه سرطان پستان در کشور که تعداد آن در حال افزایش است. تخمین‌مان این است که در 20 سال آینده این تعداد دو برابر می‌شود.

زنده‌دل بیان داشت: مثلاً در حال حاضر از هر 100 هزار نفر چیزی حدود 30 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و سالانه 10 هزار نفر در این زمینه داریم و 20 سال آینده اگر جمعیت ما 70 میلیون باشد به 20 هزار نفر خواهد رسید و اگر جمعیت هم بیشتر شود این تعداد به 30 هزار نفر می‌رسد، یعنی ما سالی بین 20 تا 30 هزار نفر خانم خواهیم داشت که به سرطان پستان مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: علت این افزایش هم آن است که جمعیتی که خطر سرطان در آن مطرح است گروهی هستند که دیرتر ازدواج می‌کنند،‌ دیرتر بچه‌دار می‌شوند، تعداد بچه‌هایشان کمتر است و شیردهی آنها نیز کمتر بوده و تمام عوامل پیشگیری کننده که به‌طور ذاتی در زنان وجود دارد و باید پیشگیری شود در نسل کنونی زیر 50 سال کشورمان به هم ریخته است.

زنده‌دل افزود: در این زمینه اگر مصرف داروها را نیز در کنار آن قرار دهیم وقتی این افراد به سن بالای 50 سال می‌رسند آن نوع سرطان‌هایی که برای افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد مانند سونامی به سراغ آنها نیز می‌آید و سونامی سرطان یک واقعیت است که نباید بی‌خیال از آن گذشت.

وی بیان داشت: این مسئله مشکل امروز ما نیز نیست بلکه مشکل 5 تا 10 سال آینده است و اگر به خودمان نجنبیم واقعاً در این زمینه با وجود این داروهایی گران‌قیمتی که در کشور و سطح دنیا در حال ورود است کم می‌آوریم.

زنده دل گفت: مثلاً از همین 10 هزار نفر تا سال گذشته حدود 20 درصد آنان که می‌شود 2 هزار نفر هر نفر 50 میلیون تومان فقط هزینه یک قلم داروی آنان بوده است که با کاری که وزارت بهداشت در این زمینه انجام داد و پروتکل 9 هفته‌ای را تصویب کردند، الان این مبلغ به حدود 10 میلیون تومان رسیده و 80 درصد آن را نیز وزارت بهداشت پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنده فکر می‌کنم مسائل اولویت‌دار در حوزه سرطان مسائلی هستند که مطبوعات نیز باید به آن توجه کنند به خاطر اینکه مهمترین کاری که در حال حاضر باید انجام شود آگاه کردن مردم است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...