جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۵:۲۴
کد مطلب: 9308
۰

پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران

دبیر کمیته ملی کنگره تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت گفت: آموکسی سیلین و سفیکسین در بین کپسول‌ها و آمپول سفتری اکسین، بیشترین مصارف آنتی‌بیوتیکی هستند.
فارس: فاطمه سلیمانی بعدازظهر امروز در حاشیه کنگره ملی تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت بهداشت که حاصل بررسی نسخه‌های بیمه است نیمی از بیماران آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد نسخه‌ها، داروی تزریقی است، تصریح کرد: ۲۵ درصد از نسخه‌ها شامل دو داروی کرتیکو استروئید و دگزامتازون است.

سلیمانی با اشاره به اینکه این تجویز دارویی پراکندگی میانگین کشوری دارد، ادامه داد: در مناطق مختلف الگوهای تجویز متفاوت است.

وی با بیان اینکه میانگین اقلام دارویی در هر نسخه. ۳ مورد در کشور است، تصریح است: این رقم به نسبت مناسب است چراکه هرچه تعداد اقلام دارویی تجویزشده کمتر باشد همراهی بیمار و تبعیت از دستورات دارویی بیشتر می‌شود.

سلیمانی متذکر شد: نیمی از بیماران تقریبا یک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند که الگوی مناسبی نیست.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی در ۱۰ داروی تجویزی مشاهده می‌شوند، گفت: در صورتی که تزریق این دارو‌ها برای بیماران سرپایی مجاز نبوده و فقط در بیمارستان مجاز است.

وی با بیان اینکه عدد و رقمی برای مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها نداریم چراکه قابل کنترل نیست که بدانیم چه تعداد از افراد نسبت به این کار اقدام می‌کنند، اضافه کرد: داروخانه‌ها وظیفه دارند داروی بدون نسخه را به فروش نرسانند.

این مسئول گفت: با وجود قوانین و نظارت بر اعمال این قانون، اما داروهای زیادی بدون نسخه به فروش می‌رسند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در حوزه تجویز مصرف منطقی دارو، استراتژی ما ارزیابی نسخه‌هاست، تصریح کرد: در حال حاضر شاخص این ارزیابی، تجویز میانگین دارو است.

وی بیان کرد: برای اجرای صحیح این برنامه نیاز است که معاونت درمان به شکل پررنگ‌تری در کنار معاونت غذا و دارو قرار گیرد تا بعد نظارت بیشتر شود.

دبیر کمیته ملی تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که اجرایی شدن پزشک خانواده چه تاثیری در مصرف منطقی دارو خواهد داشت، گفت: قطعا اجرایی شدن نظام پزشک خانواده در مصرف منطقی دارو موثر خواهد بود چراکه تعداد فیلتری که سر راه بیمار قرار می‌گیرد تا به درمان برسد، افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ارتباط متقابل پزشک با بیمار باعث می‌شود مراجعه مکرر به پزشکان مختلف برای زود‌تر خوب شدن، کمتر اتفاق افتد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: آموکسی سیلین و سفیکسین در بین کپسول‌ها و آمپول سفتری اکسین، بیشترین مصارف آنتی‌بیوتیکی هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!