چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۶
کد مطلب: 9350
۰

چرا تیراندازی در مدارس آمریکا بیش از هر کشور دیگری رخ می‌دهد؟

    ناتوانی همکلاسی‌ها، والدین و مسوولان مدارس ایالات متحده در تشخیص علائم هشدار یکی از عوامل موثر در بروز اختلالات ویرانگر اجتماعی است.
به گزارش برنا به نقل از سی ان ان، تیراندازی در مدارس آمریکا بیش از هر کشور دیگری رخ می‌دهد، گرچه رویدادهایی مشابه در روسیه، اسرائیل و سایر کشورهای اروپایی به طور مکرر به وقوع می‌پیوندد، اما ایالات متحده در این میان رکوردداری بلامنازع به شمار می‌آید.

دکتر"فرانک اوچ‌برگ" پروفسور رشته روان‌کاوی در دانشگاه ایالت میشیگان و معاون اسبق مدیر موسسه ملی سلامت روان در پاسخ به این پرسش خبرنگار سی ان ان که چرا چنین وقایعی باید در آمریکا رخ دهند، می‌گوید؛ هیچ توضیح قاطع و مطمئنی برای این پرسش وجود ندارد، اما می‌توان گفت که ناتوانی همکلاسی‌ها، والدین و مسوولان مدارس ایالات متحده در تشخیص علائم هشدار یکی از عوامل موثر در بروز چنین اختلالات ویرانگر اجتماعی است.

علائمی همچون میل شدید به انتقام، اختلالات جدی روانی، مدل‌های رفتاری خشن موجود در جامعه آمریکا، دسترسی آسان نوجوانان این کشور به سلاح گرم و وجود فرهنگی که افراط‌گرایی را نادیده می‌گیرد، نقش تعیین‌کننده‌ای در اختلالات روانی دانش‌آموزان دارد. در این بین، دولت آمریکا نیز سهم خود را در به وجود آمدن و رشد چنین مولفه‌هایی با اقتدار تمام ایفا می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید؛ تیراندازی در مدارسی همچون "کولومباین" و "ویرجینیا تک" بدنامی و رسوایی را برای نظام آموزش و پرورش آمریکا به ارمغان آورده است. این کشور دارای تعداد بی‌شماری دانش‌آموزان و نوجوانان درنده‌خو است که مدل‌های سیاست‌ خشن حکومتی را الگوی رفتاری خود قرار داده‌اند.

این روانکاو عدم توجه دستگاه‌های مسوول به موضوع سلامت روان و مباحثی همچون شیوع اسکیزوفرنی و افسردگی در میان نوجوانان آمریکایی را از دیگر عوامل دخیل در بروز رسوایی‌هایی از این دست می‌داند.

اوچ‌برگ ادامه می‌دهد: ما فاقد یک سیستم پیشرفته برای بهداشت روان هستیم و قتل عام 37 نوجوان توسط یکی از دانش‌آموزان مدرسه ویرجینیا تک گواهی محکم بر این ادعاست.

وی همچنین مدعی است؛ الگوهای رفتاری توام با خشونت در اماکن عمومی، محیط‌های فرهنگی همچون سینماها و رسانه‌های ایالات متحده پیش‌زمینه  لازم برای بروز چنین وقایعی را فراهم می‌سازند.

شایان ذکر است؛ چندی پیش یک نوجوان 17 ساله آمریکایی در تیرانداز ی به سوی همکلاسی‌هایش در مدرسه اوهایو باعث مرگ 3 تن و زخمی شدن 2 نفر دیگر شد.

از دیدگاه کارشناسان اجتماعی این حادثه یک رسوایی اجتماعی برای کشوری که خود را سردمدار تمدن و مدنیت در سراسر جهان می‌نامد، به شمار می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا