پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ / ۲۰:۳۶
کد مطلب: 9547
۰

استفاده شوينده‌ها با آب گرم، اثر منفي آن را دو برابر مي‌كند

كاربرد فراوان مواد شوينده و پاك‌كننده از جمله جرم‌گيرها و سفيدكننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناك در توالت، حمام و آشپزخانه مي‌شود.
ایلنا: استفاده مواد شوينده و پاك‌كننده همراه آب گرم اثر منفي آن را دوچندان مي‌كند.

به گزارش ايلنا، كارشناس آموزش اورژانس كشور گفت: كاربرد فراوان مواد شوينده و پاك‌كننده از جمله جرم‌گيرها و سفيدكننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناك در توالت، حمام و آشپزخانه مي‌شود.

آرزو دهقاني افزود: هنگام استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير، لباس آستين بلند و جوراب استفاده كنيد.

اين كارشناس آموزش اورژانس كشور اظهار داشت: زنان خانه‌دار بايد هنگام خانه تكانى و استفاده از مواد شوينده، پاك كننده و سفيد كننده حتماً از دستكش استفاده كنند و در صورت احتمال ايجاد حساسيت به دستكش‌هاى لاستيكى بايد ابتدا دستكش نخى و سپس از دستكش پلاستيكى استفاده كرد.

آرزو دهقاني افزود: هنگام شست وشوى حمام و دستشويى از ماسك‌هاى محافظ استفاده و پنجره‌ها را باز و تهويه را روشن كنند تا جريان هوا برقرار شود البته اين درحالى است كه بسيارى از مواد ضد عفونى كننده به راحتى از ماسك‌هاى كاغذى عبور مى‌كنند و مى‌توانند موجب آسيب ريه شوند، بنابراين تهويه مناسب در محل و استفاده نكردن از محلول‌هاى غليظ مى تواند به پيشگيرى از اين مشكلات كمك كند.

در همين زمينه يك عضو مرکز سم شناسي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: 60 تا 70 درصد تماس هاي تصادفي با شوينده‌هاي خانگي مربوط به کودکان زير پنج سال است.

غلامرضا کريمي با تاکيد بر اينکه مواد شوينده بايد دور از دسترس کودکان قرار گيرد، اظهار داشت: تاثير روي دستگاه تنفسي و گوارش کودکان، تحريک مخاط دهان، مري، معده، تهوع و استفراغ از جمله عوارض بلع و يا تنفس مواد شوينده از جمله صابون مايع به شمار مي رود.

وي افزود: بلع مايع شيشه پاک کن از ديگر موارد مسموميت کودکان به شمار مي رود که اين امر با علائمي از جمله تهوع، استفراغ و اسهال خود را نشان داده و بهتر است با مراجعه به مراکز درماني محتواي معده فرد تخليه شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: استشمام هوا در فضايي که زنان خانه‌دار از مواد اسيدي براي پاک‌کنندگي سطوح استفاده مي‌کنند نيز ممکن است موجب بروز آسيب به مجاري تنفسي کودک شود که در اين مواقع بهترين اقدام خروج سريع کودک از محل و استشمام هواي آزاد است.

عضو مرکز سم شناسي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: مواد شوينده را همواره در ظرف اصلي نگهداري کرده و هرگز در ظرف مواد خوراکي مانند بطري نوشابه نگهداري نکنند زيرا سبب خوردن اشتباهي توسط کودکان مي شود .

وي به والدين به ويژه مادران توصيه کرد: پس از استفاده از مواد شيميايي بلافاصله در ظرف را ببنديد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين