کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم بیشتر از کدام پزشکان شاکی اند؟

20 اسفند 1390 ساعت 17:05


زهرا چندین مرتبه به پیشنهاد پزشکش در بیمارستان بستری می‌شود. دفعه اولی که در بیمارستان بستری شده، با تزریق خون وضعیتش بهتر شده ولی بعدا متوجه شده که همراه با خون، کورتون هم به او تزریق شده که دلیل اصلی بهتر شدن حالش هم همان کورتون بوده. چند مرتبه دیگر هم آزمایش می‌دهد ولی بازهم میزان پلاکت خونش پایین بوده. مرتبه دیگری که در بیمارستان بستری می‌شود به دستور پزشک، سرم‌هایی را باید تزریق می‌کرده که هرکدام از آنها 30هزار تومان قیمت داشته است و نمونه‌برداری از مغز استخوانش هم انجام می‌شود. این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه زهرا آخرین آزمایشش را به پزشک دیگری نشان می‌دهد. پزشک جدید برخلاف پزشک قبلی به او می‌گوید که هیچ مشکلی ندارد و پایین بودن پلاکت خونش هم باعث می‌شود که سکته نکند و تا به امروز هم کسی با این میزان پلاکت نمرده.


به گزارش شرق، خلاصه مدارک و کارت شناسایی را با خودت برمی‌داری می‌روی دادسرای جرایم پزشکی یا شورای حل اختلاف سازمان نظام پزشکی. البته اگر پزشکی در رابطه با درمان شما تخلف یا قصوری مرتکب شده باشد، می‌توانی این اقدامات را انجام دهی. بعد از اینکه شکایت را نوشتی، سازمان کارشناس می‌فرستد تا پرونده‌ات را بررسی کند. البته شاید به پزشکی برخورد کنید که کلا منکر این موضوع شود که شما بیمار او بوده‌اید. ولی اصلا جای نگرانی نیست چرا که سازمان نظام پزشکی و دادسرا می‌گوید: «اصلا نگران نباش، ما بررسی می‌کنیم. کسی نمی‌تواند قسر در برود.»

شعبه 1043 مجتمع قضایی شهید قدوسی، آخرین مرحله از مسیر کسانی است که می‌خواهند از پزشکی شکایت کنند و البته قصد دارند خسارت و غرامتی هم بگیرند. پرونده‌های زردرنگ زیادی روی میز دفتر شعبه رسیدگی به جرایم پزشکی قوه قضاییه قرار دارد؛ پرونده‌هایی که دست هرکسی که مراجعه می‌کند دیده می‌شود. زهرا، یکی از این پرونده‌ها را با خود از این اتاق به آن اتاق می‌برد و در حال طی کردن پله‌های اول برای شکایت کردن از پزشکی است که به قول خودش تا به امروز برای درمانش پول زیادی از او گرفته و او مجبور شده برای تهیه مخارج بیمارستانش حتی «فرش زیر پایش» را هم بفروشد. او می‌گوید: «من از قبل کم‌خونی داشتم و میزان پلاکت خونم پایین بود. ولی این دکتر گفت که تو به اندازه یک آدم طبیعی هم خون در بدن نداری. طوری حرف زد که من با خودم گفتم دیگر زنده نمی‌مانم و تا به خانه رسیدم شروع کردم به نوشتن وصیتنامه. عروسی دخترم هم نزدیک بود، فقط دعا می‌کردم که این عروسی را برگزار کنم بعد بمیرم. به حرف دکتر گوش دادم در یک بیمارستان خصوصی بستری شدم. هر مرتبه که به مطب دکتر می‌رفتم، می‌گفتم که من پول ندارم و در حال تهیه جهیزیه برای دخترم هستم.
اگر مشکلی به وجود نمی‌آید من پول الکی ندهم. ولی هر مرتبه دکتر می‌گفت که باید بستری شوی وگرنه حالت بدتر از این می‌شود.»


زهرا چندین مرتبه به پیشنهاد پزشکش در بیمارستان بستری می‌شود. دفعه اولی که در بیمارستان بستری شده، با تزریق خون وضعیتش بهتر شده ولی بعدا متوجه شده که همراه با خون، کورتون هم به او تزریق شده که دلیل اصلی بهتر شدن حالش هم همان کورتون بوده. چند مرتبه دیگر هم آزمایش می‌دهد ولی بازهم میزان پلاکت خونش پایین بوده. مرتبه دیگری که در بیمارستان بستری می‌شود به دستور پزشک، سرم‌هایی را باید تزریق می‌کرده که هرکدام از آنها 30هزار تومان قیمت داشته است و نمونه‌برداری از مغز استخوانش هم انجام می‌شود. این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه زهرا آخرین آزمایشش را به پزشک دیگری نشان می‌دهد. پزشک جدید برخلاف پزشک قبلی به او می‌گوید که هیچ مشکلی ندارد و پایین بودن پلاکت خونش هم باعث می‌شود که سکته نکند و تا به امروز هم کسی با این میزان پلاکت نمرده. زهرا برای تهیه مخارج درمانی‌اش از جهیزیه دخترش زده است. او الان شکایت کرده و پزشک اول گفته هزینه بیمارستان را پرداخت می‌کند. به گفته زهرا خانم او دو ماه است که پیگیر ماجراست. او می‌گوید: «به نظام پزشکی شکایت کردم و پرونده‌ای را علیه پزشکم تشکیل دادم. سازمان هم کارشناس فرستاد و تمام مدارک و آزمایش‌هایم را بررسی کردند و گفتند نیازی به این آزمایش‌ها نبوده و پزشک در تشخیص بیماری اشتباه کرده است.» اما پرونده زهرا خانم تنها یکی از دو هزار و 778 پرونده شکایت از پزشکان در 9 ماهه اول سال 90، در سراسر کشور بوده است. این میزان به گفته غلامحسین نیک‌نژاد، معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به 9 ماهه سال گذشته شش‌درصد کاهش داشته است. البته علاوه بر این تعداد، 632 شکایت دیگر هم در همین مدت صورت گرفت که با توافق طرفین برطرف شده است. نیک‌نژاد می‌گوید: «آمارهای شکایت در طول سال متغیر است به طوری که در سه ماه اول سال به دلیل اینکه بیشتر روزها در عید نوروز است شکایت‌های کمتری می‌شود. سه‌ماهه دوم سال این میزان شکایت بیشتر از ماه‌های اول است.

سه‌ماهه سوم، هم شکایت‌ها و هم رسیدگی‌های بیشتری صورت می‌گیرد. سه ماه آخر سال هم اوج ماجرای شکایت‌ها و رسیدگی‌هاست.»طبق آمارهای سازمان نظام پزشکی اولین گروه از پزشکان که طرح شکایت‌های بیشتری از آنها می‌شود، پزشکان زنان و زایمان هستند که به تنهایی نیمی از جمعیت کشور را که زنان هستند تحت پوشش درمانی دارند و همین باعث شده که سهم اصلی شکایت‌ها را هم به خود اختصاص دهند. جایگاه دوم این صف مخصوص پزشکان عمومی است که اصولا مردم برای هر دردی مرحله اول درمان خود را به دست آنها می‌سپارند. 75 هزار پزشک عمومی در همه قسمت‌های درمانی مثل اورژانس، بیمارستان‌های آموزشی و حتی به عنوان پزشک خانواده در مطب‌ها مشغول کارند که اگر می‌خواهند ‌گیر نیفتند باید حتی برای آمپول زدن در کنار کارشان هم مدرک و گواهی جدای تزریقات داشته باشند. همچنین در ادامه صف شکایت‌ها در جایگاه سوم گروه پزشکان ارتوپد و در مرتبه چهارم 25 هزار دندانپزشک قرار دارند که این روزها انواع پروتزها و ارتدونسی را انجام می‌دهند و پرونده‌های شکایت از آنها در مراجع قضایی و نظام پزشکی باز می‌شوند.

هانیه 35ساله که برای درست کردن جای خالی دندانش به دندانپزشکی مراجعه کرده بود در سال‌جاری یکی از کسانی است که از دندانپزشکش شکایت کرده است. پزشک ادعا می‌کند که پیشنهاد ایمپلنت یا کاشت دندان را به بیمار داده ولی هانیه انکار می‌کند. طی درمان، پزشک از پل ثابت برای درست شدن دندان استفاده می‌کند. در این روش باید دو دندان کناری را تراش داد تا بتوان روی سه دندان روکش گذاشت. حین تراشیدن، دو دندان دیگر آسیب می‌بیند و به ریشه و عصب صدمه می‌رسد. پزشک مجبور می‌شود هم عصب‌کشی کند و هم روکش گذاشت. بعد از شکایت و رسیدگی رای به مقصر بودن پزشک به دلیل طرح درمان غلط و پرداخت خسارت داده می‌شود. البته هرساله به جز پزشکان زنان و زایمان، عمومی، ارتوپد و دندانپزشک پزشکان و متخصصان دیگری هم هستند که با شکایت بیمارشان کارشان به دادگاه کشیده می‌شود اما تعداد آنها خیلی کمتر از گروه اول است. مثلا برخلاف تصور همه که فکر می‌کنند سالانه شکایت‌های زیادی از جراحان زیبایی و روان‌پزشکان می‌شود این پزشکان در رتبه هفت و هشت شکایت قرار دارند و شکایت‌های کمی از آنها می‌شود. نیک‌ن‍ژاد می‌گوید: «عمل‌های زیبایی به این دلیل کم است که افراد کمی وجود دارند که توانایی مالی داشته باشند و بتوانند چنین عمل‌هایی انجام دهند.»این پرونده‌ها بالاخره به نتایجی می‌رسد و حکم قضایی برای آنها صادر می‌شود. به گفته نیک‌نژاد از بین دوهزار و 778نفر شکایت، دودرصد عدم صلاحیت به پرونده خورده یعنی باید به مرکز دیگری مراجعه می‌شده است. دودرصد موقوفی تعقیب داشته یعنی پزشک در دسترس نبوده و تا مراجعه کردن او پرونده همان طور باقی می‌ماند. در 56 درصد قرار منع تعقیب و تبرئه شدن پزشک صادر شده است.

در 40‌درصد این پرونده‌ها هم پزشکان مقصر بوده‌اند و طبق رای باید جریمه پرداخت کنند. معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «میزان محرومیت‌ها و محکومیت‌های پزشکان سال 90 در حال حاضر مشخص نیست چراکه عده‌ای در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه بدوی هستند و هنوز رای قطعی برای آنها صادر نشده است. محرومیت دایم در سال گذشته هم نداشته‌ایم. محرومیت یک تا پنج سال دو نفر بوده‌اند. ولی محرومیت سه ماه تا یک سال در شهرستان مربوطه زیاد بوده است.»

میزان پرونده‌های پزشکی در کشورهای مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا به دلیل بالا بودن نقش نظام‌پزشکی، میزان شکایت‌ها پایین است. در ایران از جرایمی که در آن پزشک مقصر شناخته می‌شود، می‌توان به افشای اسرار بیمار، قصور پزشکی، صدور گواهی خلاف واقع، خودداری از کمک به مصدومان، مداخله غیرمجاز در امور پزشکی و فریب بیماران به طوری که با انتشار آگهی تبلیغاتی موجب گمراهی مراجعه‌کنندگان شود، اشاره کرد. با توجه به این جرایم، افراد می‌توانند در دو مرحله به سازمان نظام پزشکی در سطح کشور شکایت کنند. اول از طریق دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و دیگری از طریق شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی و سلامت در تمام استان‌ها. البته اگر فردی خواستار دریافت خسارت از سوی پزشک باشد باید از راه قضایی وارد عمل شود. در پرداخت خسارت هم بیشتر پزشکان از بیمه «مسوولیت مدنی» خود استفاده می‌کنند. در این حالت بیمه هم کارها را انجام می‌دهد و هم خسارت را می‌پردازد. پزشکان بسته به نوع تخصص و بیمارانی که دارند خود را بیمه می‌کنند. برای مثال، به دلیل اینکه که دندانپزشک اصولا با مرگ و میر سر و کاری ندارد به اندازه همان تخریب دندان و دیه آن خود را بیمه می‌کند ولی پزشکی مانند متخصص بیهوشی که با جان افراد سر و کار دارد، به دنبال سقف دیه کامل یک انسان می‌رود و خود را بیمه می‌کند.

با وجود همه شکایت‌هایی که هرساله از تعدادی از پزشکان انجام می‌شود کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که پزشکی شغلی است بر «لبه تیغ» که گاهی پزشک به صورت ناخواسته در زمان درمان و نجات جان بیمار خود به او آسیب وارد می‌کند.
دراین‌باره نیک‌نژاد معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «پزشک جرم نمی‌کند. مشکلاتی هم که به وجود می‌آید قصور درمانی است و اصولا قصور هم عمدی نیست.»
جدا از عمدی بودن و نبودن تخلفات و جرایم پزشکی نحوه برخورد با پزشکانی که از آنها شکایت می‌شود به این صورت است که در مرحله اول درصورت مقصر شناخته‌شدن پزشک، در حضور هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی، تذکر یا اخطار شفاهی به او داده می‌شود. در صورت تخلف بعدی پزشک به توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی محکوم می‌شود. در موارد شدیدتر هم توبیخ کتبی با درج در پرونده به علاوه الصاق رای در تابلوی اعلانات محل یا نشریه آن صورت می‌گیرد. اما اگر بعد از توبیخ‌ها همچنان تخلف‌های پزشکی ادامه داشته باشد محرومیت‌ها شروع می‌شود. محرومیت اول محرومیت از طبابت است به مدت سه ماه تا یک سال در منطقه‌ای که زندگی می‌کند. مرحله بعدی محرومیت سه ماه تا یک سال از طبابت در کل کشور است و اگر باز هم ادامه داشته باشد، پزشک از یک تا پنج سال طبابت در تمام کشور محروم می‌شود. اما اگر پزشک باز هم اصرار به قصور داشته باشد در نهایت برای او رای محرومیت دایم از پزشکی صادر می‌شود و او دیگر نمی‌تواند در هیچ جا به طبابت بپردازد. البته این محرومیت‌ها و پرداخت خسارت‌ها که در قوانین برای پزشکان متخلف دیده شده و این روزها اعمال می‌شود تنها و اولین قوانینی نیستند که در دنیا وضع شده و اجرا می‌شوند. پزشکی شغلی است چندهزارساله که از دوران باستان هم برای آن قوانین مختلفی وجود داشته است و حتی در اولین قانون مدون جهان یعنی در قانون نامه یا همان «لوح حمورابی» هم هشت ماده قانونی برای پزشکی و جرایم آن وضع شده که در هزاره قبل از میلاد اجرا می‌شده است؛ قوانینی که البته بسیار سخت‌گیرانه‌تر از امروز بوده است و در آن پزشک در صورت تخلف از مرحله‌ای به مرحله بعد نمی‌رفته و در صورت خطا مجازاتی سخت در پیش داشته است. مانند ماده 215 قانون حمورابی که می‌گوید: «اگر یک جراح، عمل جراحی مهمی را به وسیله یک نیشتر مفرغی روی شخصی انجام داد و باعث مرگ آن شخص شد، یا گودی چشم او را باز و چشمش را نابود کرد، آنان باید دست او را قطع کنند.»

بعد از گذشت چند هزار سال و تغییرات قانونی که درباره تخلفات و جرایم پزشکی در هر دوره‌ای صورت گرفته است، همه یک وجه مشترک داشته‌اند، که آن پایین آوردن درصد اشتباه در بین پزشکان و کاهش این پرونده‌ها بوده است. حالا یا به روش حمورابی و قطع کردن دست یا بر اساس قانون جدید و محرومیت‌های موقتی و دایمی از طبابت بوده است. به گفته نیک‌نژاد، یک راه برای پایین نگه داشتن آمار پرونده‌های شکایت از پزشکان این است که واحد پیشگیری از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی، پزشکان را متوجه کند که چه کارهایی می‌تواند شکایت را در بر داشته باشد. مثلا رعایت نکردن انضباط صنفی و استفاده از تبلیغات گمراه‌کننده مساله‌ساز است و می‌تواند شکایت در پی داشته باشد. البته در این میان هم افرادی وجود دارند که کلا بی‌خیال هستند. مثلا مریم 30ساله که در حال استفاده از دستگاه کپی دادسرای جرایم پزشکی است، می‌گوید: «به نظر من اگر برای اینکه مثلا بعد از عمل زیبایی، بینی‌ات انحراف پیدا کرده، نباید شکایت کنی. چون آدم خودش را کوچک می‌کند. بهترین راه آن است که با پزشک کنار‌بیایی.»


کد مطلب: 9605

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9605/مردم-بیشتر-کدام-پزشکان-شاکی-اند

میگنا
  https://www.migna.ir