شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۴
کد مطلب: 9668
۰

تاثير خواص الکترونيکي نانولوله‌ها روي فيلم‌هاي ساخته شده از آنها


پژوهشگران موسسه ملي استاندارد و فناوري آمريکا با همکاري محققان دانشگاه ايالتي داکوداي شمالي نشان دادند که دوام و انعطاف پذيري فيلم‌ها و پوشش‌هاي نانولوله‌هاي کربني مي‌تواند به‌خواص الکترونيکي آنها مرتبط باشند. فيلم‌هاي ساخته شده از نانولوله‌هاي فلزي، شفافيت، انعطاف‌پذيري، هدايت و دوام بيشتري نسبت به ديگر فيلم‌ها دارند. نتايج اين تحقيق مي‌تواند روي ساخت ادوات الکترونيکي انعطاف پذير تاثيرگذار باشد.

اين تيم تحقيقاتي به رهبري اريک هوبي روي دليل استقبال از نانولوله‌هاي کربني تک جداره در حوزه‌هاي مختلف کار مي‌کنند. هوبي مي‌گويد اولين دليل آن است که نانولوله‌هاي کربني فلزي در صورتي که با هم تماس داشته باشند مي‌توانند بار الکتريکي را بهتر عبور دهند. دومين دليل اين است که اين فيلم‌هاي نازک قادرند بدون تغيير ساختار تا حدي خم شوند.

هوبي مي‌افزايد تحقيقات ما نشان مي‌دهد که انعطاف‌پذيري و دوام اين فيلم‌ها وابسته به‌خواص الکتريکي آنها است. اين يک ايده بسيار جديد است که مي‌تواند منجر به تحقيقات متعددي درباره منشاء اين رفتار شود.

نتايج اين تحقيقات در نهايت مي‌تواند به کاهش هزينه توليد پيل‌هاي خورشيدي بيانجامد و همچنين مي‌تواند موجب فراگيرتر شدن استفاده از ادوات الکترونيکي قابل انعطاف و قابل پوشيدن شود. ادوات الکترونيکي که امروزه در بازار يافت مي‌شود نيازمند الکترودهاي شفاف هستند که معمولا در آنها از اکسيد قلع اينديم استفاده مي‌شود. اين ماده بسيار شکننده بوده و نمي‌توان از آن در توليد ادوات انعطاف پذير استفاده کرد. نانولوله کربني هم هدايت الکتريکي بالايي داشته و هم خواص الکتريکي، نوري و مکانيکي خوبي دارند. خواص فيزيکي فيلم‌هاي توليد شده از نانولوله‌ها را مي‌توان با تغيير نانولوله‌ها، تغيير داد. بنابراين مي‌توان انعطاف پذيري آنها را افزايش داد و به جاي اکسيد قلع اينديم در ادوات الکترونيکي استفاده کرد.

نتايج کار محققان نشان داد که فيلم‌ها ساخته شده از نانولوله‌هاي کربني تک جداره مي‌تواند دوام و انعطاف پذيري فيلم‌ها را افزايش دهد. محققان دريافتند که تفاوت بسياري در فيلم‌هاي ساخته شده از نانولوله‌هاي کربني با خواص الکترونيکي متفاوت وجود دارد. فيلم‌هاي ساخته شده از نانولوله‌هاي فلزي شفافيت، انعطاف‌پذيري، هدايت و دوام بيشتري نسبت به ديگر فيلم‌ها دارند.

هوبي مي‌گويد نتايج کار ما با تلاش‌هاي انجام شده براي توليد فيلم‌هاي رساناي شفاف و ادوات الکترونيکي انعطاف پذير مرتبط است. اين تحقيقات توسط بنياد علم ملي و دپارتمان انرژي آمريکا مورد حمايت قرار گرفته است.
نتايج اين تحقيق در قالب مقاله‌اي تحت عنوان>الکترونيک >>متعلق به انرژي، توزيع و رفتار الکترونها. مکانيک را ببينيد. "> Electronic Durability of Flexible Transparent Films from Type-Specific Single-Wall Carbon Nanotubes در نشريه ACS Nano به چاپ رسيده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.