شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 9964
۰

گزارش/ آموزش و پرورش در سالي كه گذشت

    تغيير نظام آموزشي كشور پس از 33 سال با سند تحول بنيادين
وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه مادر در امر تعليم و تربيت و بزرگترين دستگاه آموزشي كشور پس از 33 سال با رونمایی از سند تحول بنیادین گام جديدي را جهت اصلاح و بازنگري نظام آموزشي به لحاظ ساختار و محتوا برداشت و مي توان گفت سال 90 آغاز تحولي عظيم در سيستم آموزشي كشوربود. نظام آموزشي فعلي كه به اظهار بسياري از كارشناسان همواره با الگو برداري از ساير كشورها در جريان بود با تدوين سندي كاملا بومي مسير جديدي را باز كرده و برنامه‌ متنوعي را براي دانش آموزان و رسيدن به ايران 1404 تدوين كرده است.

به گزارش ايسنا، تهیه سند برنامه درس ملی به عنوان دومين سند مرجع براي آموزش و پرورش و يكي از زیر ساختهاي سند تحول راهبردی است که جهت‌گیری ها و خط مشی برنا های درسی را تعین و تدوين مي‌كند و به عنوان يك نقشه کلان در برنامه‌ريزي درسي محسوب مي شود كه علاوه بر تدوين محتواي جدي و مناسب با نياز جامعه مباحث جديدي را با هدف مهارت آموزي براي تمام دانش آموزان برنامه‌ريزي مي‌كند ضمن آنكه محتواي ارائه شده كاملا بومي و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است.

سند درس ملي هم اكنون مراحل تصویب شورای عالی آموزش و پرورش را طي مي‌كند و طبق وعده دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در فصل بهار امسال نهايي و تصويب و براي اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ مي‌شود.


تغییر كتاب اول ابتدايي و ادامه تغيير کتب درسی در پروسه 6 ساله

بر اساس اين گزارش ، پس از استقرار ساختارجديد نظام آموزشي كشور تا پايان سال تحصیلی 98-97 تمامی کتب درسی تغییر كرده و بروز خواهد شد كه بخشي از اين تغييرات از سال تحصیلی 91-90 و از پايه اول ابتدايي آغاز شده در سال جاري نيز با تغيير كتب درسي پايه دوم و استقرار پايه ششم ابتدايي اين روند ادامه پيدا كرده و این روند در سالهای بعد با تغيير كتب پایه سوم دبستان و اول راهنمایی ادامه خواهد داشت.


دگرگوني هاي تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش و راه اندازي رشته هاي جديد

اجراي طرح آموزش شنا به دانش آموزان سوم دبستان (سباح)، طرح طناورز يا آموزش طناب زنی به دانش آموزان چهارم دبستان، طرح آموزش ژیمناستیک به دانش آموزان دوم دبستان، طرح آموزش دومیدانی به دانش آموزان ورودی به پایه ششم دبستان از امسال از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربيت بدني و سلامت است.


تاليف كتاب اول ابتدايي برمبناي نظام آموزشي 3ـ 3 ـ 6

همچنين برنامه‌ريزي و توليد كتابهاي جديدالتاليف پايه اول ابتدايي با توجه به تغيير ساختار نظام آموزشي جديد از برنامه هاي مهم وزارت آموزش و پرورش براي همسوسازي كتب درسي با برنامه هاي تحول بنيادين است كه با چشم انداز برنامه پنجم توسعه تدوين و تعريف شده و هرساله با تغيير كتب درسي دو پايه اين روند تا تغيير كلي كتابها ادامه خواهد داشت.


برگزاری آزمون تعیین اولویت استخدام مهمترين اتفاق سال 90 آموزش و پرورش درساماندهي نيروهاي انساني بود

سال گذشته دغدغه و نگراني در خصوص جابجايي معلمان به كمترين ميزان رسيد چرا كه با برگزاري آزمون تعيين اولويت استخدام ، معلمان حق التدریس ، نيروهاي شركتي و آموزشیاران نهضت سواد آموزی تكليفشان مشخص شد و بر اساس قانون اين افراد در ليست انتظار استخدام در يكي از بزرگترين وزارتخانه هاي كشور قرار گرفتند و هر زمان كه دولت و مجلس مجوزهای استخدامی لازم را به آموزش و پرورش بدهد اين نيروها به ترتیب جذب وزارت آموزش و پرورش خواهد شد.


اجرايي شدن بیمه طلايي براي فرهنگیان بازنشسته

به گزارش ايسنا، اجراي بيمه طلايي فرهنگيان كه در سال 89 براي شاغلين انجام شد در سال 90 نيز فرهنگيان بازنشسته را تحت پوشش قرار داد و به اين ترتيب تمام كاركنان و فرهنگيان شاغل و بازنشسته به همراه خانواده و افراد تحت تكفل زير چتر حمايتي اين بيمه قرار گرفتند.

بيمه طلايي خدمات متنوعي را شامل مي شود كه پرداخت تمام هزینه های بستري، جراحي ، بدون سقف، تامين هزينه هاي داروهاي خاص ،زایمان، نازایی، سزارین، دندانپزشکی ، عينك و انجام خدمات كلينكي و پاراكلينكي از دیگر امکانات بیمه طلایی فرهنگيان است.


اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در مدارس ابتدايي و يك نوبته شدن

يكي از اقداماتي كه در سال 90 در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد و تاكنون نيز با موافقت و مخالفت‌هايي روبرو است اجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در مدارس ابتدايي بود كه با هدف برقراري ارتباط بيشتر خانواده با دانش آموزان اعلام و پياده سازي شد.

هرچند كه اين طرح هنوز هم با مخالفت‌هايي روبرو است اما حاجي بابايي ـ وزير آموزش و پرورش به شدت از اين طرح حمايت كرده و معتقد است نتايج خوب و برون داد اجتماعي و خانوادگي آن در آينده كاملا احساس خواهد شد، چرا كه ابتدايي دوران حساس زندگي هر فردي را تشكيل مي دهد و در اين دوره داشتن ارتباط خوب و ايجاد فرصتهاي بيشتر بودن در كنار خانواده براي دانش آموزان به لحاظ شكل گيري شخصيت فردي و اجتماعي لازم و ضروري است و مدرسه نبايد اين فرصت را از دانش اموزان بگيرد.

همچنين یک نوبته شدن مدارس ابتدایی نيز از ديگر طرح‌هايي بود كه پس از سه دهه اتفاق افتاد، در حالي اين انقلاب بزرگ در كشور رخ داد كه سالهاي سال به علت كمبود فضاي آموزش و تراكم جمعيتي دانش آموزان به ويژه در كلان شهرها شاهد مدارس سه شيفته بوديم اما با اعتباراتي كه دولت در سالهاي اخير براي توسعه فضاهاي آموزشي تخصيص داد و همچنين كمكهاي بي‌شائبه خيرين مدرسه ساز امروز تنها درصد كمي از مدارس دو نوبته هستند.

با ساماندهي خوبي كه توسط سازمان نوسازي مدارس در سال 90 صورت گرفت نه تنها مدارس ابتدايي در سراسر كشور يك نوبته شد بلكه بسياري از مدارس مقاطع ديگر نيز به اين سمت حركت كردند و بر اساس قول وزير آموزش و پرورش با ايجاد مجتمع‌هاي آموزشي شهري و روستايي تمامي مدارس در آينده نزديك در نوبت صبح فعاليت خواهند داشت.

به گزارش ايسنا، آموزش و پرورش در حال گذر از يك دوره آزمون و خطا به دوره ثبات با نگارش برنامه‌اي بومي بر اساس تحقيق و پژوهش كارشناسان و بر مبناي فلسفله ديني و اسلامي است و آن طور كه مسئولان آموزش و پرورش اذعان دارند براي نخستين بار برنامه و ساختار شكلي و محتوايي نظام آموزش و پرورش توسط كارشناسان ايراني نوشته، تدوين و برنامه‌ريزي شده است و علاوه بر اينكه برنامه‌اي به روز و مطابق با نيازهاي روز دنيا و جامعه است قابليت بازنگري و ترميم را دارد و بر اساس تشخيص محققان، برنامه تحول بنيادين و سند درس ملي در هر 5 يا 10 سال مجدد بازنگري و به روز خواهد شد.

انتظار مي‌رود در اين انقلاب مهم آموزشي و با استفاده از تجارب سي و سه سال گذشته، برنامه‌ تدوين شده با تغيير مديريت‌ها مصوبات و برنامه‌هاي آن تغيير نكند و يا در كنج قفسه‌هاي اتاق مديران خاك نخورد و سلايق افراد جديد برنامه‌ها را تحت الشعاع خود قرار ندهد. چرا كه آموزش و پرورش و دستگاه تعليم و تربيت مهمترين و زيربنايي‌ترين نظام آموزشي هر كشور است و كوچكترين آزمون و خطا در اين نظام تمام دستگاه‌ها و آحاد جامعه را در حال و آينده تحت تاثير قرار مي‌دهد، لذا لازم است به دور از هر گونه سطحي‌نگري به برنامه‌هاي اين وزارتخانه مادر، برنامه‌هاي آن با جديت پيگيري و اجرا شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!