پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۵
کد مطلب: 18423
۱

پشيمانم از جدايي

مدتي پيش شوهرم و پدرم مشاجره شديدي کردند و همسرم با فحاشي و بي احترامي، براي 8 ماه با ما قهر کرد و هيچ تماسي با من نداشت. بالاخره با هزار سختي روابط از سر گرفته شد، اما بدرفتاري همسرم با من هم چنان ادامه داشت تا حدي که نتوانستم توهين ها و بي ادبي هايش را بيشتر از اين تحمل کنم و از او جدا شدم. با اين که آن موقع از تصميمم اطمينان داشتم، اما حالا بعد از گذشت چند ماه احساس پشيماني مي کنم. آيا اين احساس طبيعي است؟ لطفا کمکم کنيد .

پاسخ: 
احساسي که داريد تا حدودي طبيعي است. بعد از جدا شدن معمولا افراد دچار اين ترديد مي شوند که آيا تصميم درستي گرفته اند يا نه. گاهي بعد از گذشت مدتي سختي ها و بدي هاي زندگي مشترک شان فراموش مي شود و دلتنگ خاطرات خوب مي شوند و احساس پشيماني مي کنند.
سوگواري براي طلاق نيز درست مانند سوگواري براي مرگ يکي از اعضاي خانواده است. براي پذيرفتن و سازش با آن، نياز به زمان و طي کردن مراحلي داريد. به خودتان بين 3 تا 6 ماه فرصت دهيد تا به تدريج با شرايط جدايي کنار بياييد.
يادگيري يکسري مهارت هاي مقابله اي به شما در اين فرآيند کمک خواهد کرد. اگر اين فرآيند بيش از اين مدت طول کشيد از کمک متخصص در اين زمينه حتما بهره بگيريد.

استفاده از مهارت هاي مقابله اي
کساني بهتر مي توانند با جدايي کنار بيايند که منبع درآمد مستقل دارند، از حمايت اجتماعي ساير اعضاي خانواده برخوردارند، با راه هاي صحيح پر کردن اوقات فراغت آشنا هستند، در فعاليت هاي اجتماعي مختلف شرکت مي کنند، انعطاف پذيرند و مهارت حل مسئله را به خوبي بلدند.اما يکي از دشوارترين تکاليف بعد از طلاق قطع وابستگي هاي ذهني و عاطفي به همسر سابق است.

راه هاي زير به شما کمک خواهد کرد:
- از يک مشاور يا دوست خوب کمک بگيريد
- از طريق تفکر منطقي و کمک گرفتن از منابع حمايتي موجود در اطراف تان از وابستگي عاطفي به همسر سابق تان رها شويد. مراقب باشيد در مدت کوتاه در پي ازدواج دوم و جايگزين کردن فرد ديگري نباشيد و از منابع حمايتي و عاطفي آشنا و مورد اعتماد بهره بگيريد.
- احساسات و هيجانات مرتبط با سوگ خود را نشان دهيد و از کنترل بيش از حد آن ها بپرهيزيد و به جاي آن سعي در مديريت رفتار خود داشته باشيد.
- ديدگاه متعادل داشته باشيد، برخي از نزديکان تمايل دارند همسر سابق تان را مهم و بزرگ جلوه دهند و جنبه هاي مثبت وي را بيشتر از جنبه هاي منفي اش ببينند و به شما يادآوري کنند.
بهتر است براي جلوگيري از اين تحريف شناختي فهرستي از نقاط قوت و ضعف، مزايا و معايب زندگي را که در گذشته داشتيد و نيز دلايل جدايي تان، تهيه و زماني که در تصميم خود مردد مي شويد آن را مرور کنيد تا از درستي تصميم تان مطمئن شويد.
- مشاور: هانيه بيجاري
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند