چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 18500
۰
۱

شما مادر همسرتان شده​اید؟

شما مادر همسرتان شده​اید؟
تا به حال شده‌ که چنین مواردی را به همسرتان بگویید؟ «عزیزم! كیف پولت را فراموش نكنی؟»، «موقع برگشتن فراموش نكنی لباس‌ها را از خشكشویی بگیری؟»، «قبض برق را پرداختی؟»، «چند بار بایدگفت این حوله‌های خیس را روی زمین نینداز؟»، «اگر با این لباس نازك بیرون بروی، حتما سرما می‌خوری» و... ‌اگر چنین جمله‌هایی را گفته‌اید باید بدانید مرتكب اشتباه شده‌اید و این اشتباه، یكی از معمول‌ترین و مخرب‌ترین عادت‌های ارتباطی با مردهاست؛ یعنی به گونه‌ای با آنها رفتار می‌كنیم، گویی كودكی بیش نیستند و اینطور فرض می‌كنیم كه ناتوان هستند و نمی‌توانند از خودشان مراقبت كنند و نیاز دارند كه ما زندگی‌شان را بگردانیم و این می‌تواند آثار مخربی روی زندگی ما بگذارد.
در این مطلب سعی كرده‌ایم تا تمام زوایای این اشتباه را برایتان روشن کنیم.

با این رفتارها مثل مادرش می‌شوید
1. در حق آنها بیش از حد مفید واقع شدن و انجام دادن كارهایی كه باید خودشان انجام بدهند؛ مثلا: به دنبال كلیدش می‌گردیم، لباس‌هایش را پشت سرش جمع می‌كنیم و...
2. راه انداختن بازی‌های كلامی با آنها مثل بازی حدس بزن برای بیرون كشیدن اطلاعات از آنها؛ مثلا می‌گوییم: گرسنه‌ای؟ دوست داری كمی آش برایت درست كنم؛ نه؟ برایت ماهی درست كنم؟ دسر چطور؟ با یك سوپ موافقی؟ زیاد جالب به نظر نمی‌آید؟ خب بگذار فكر كنم. یك ساندویچ گریل شده چطور است؟ آن را هم دوست نداری؟
3. معمولا چنین فرض می‌كنیم؛ مردها كم‌حافظه بوده یا فراموشكار هستند و اطلاعاتی كه باید خودشان به خاطر داشته باشند را به آنها گوشزد می‌كنیم: یادت باشد وقتی رسیدی زنگ بزنی، یادت نرود بچه را از كلاس موسیقی‌اش برسانی خانه، یادت باشد آشغال‌ها را دم در بگذاری، وقت دكترت یادت نرود! و...
4. آنها را نكوهش می‌كنیم، گویی بچه‌اند؛ «چطور می‌توانی بدون ژاكت بیرون بروی؟ نمی‌بینی هوای بیرون سرد است؟»، «چندبار باید بگویم قبل از اینكه بخوابیم چراغ‌ها را خاموش كن؟»، «صورتحساب‌های برق خیلی بالا رفته» و...
5. به عهده گرفتن كارهایی كه فكر می‌كنید نمی‌توانند به‌درستی انجام دهند؛ مثلا اینکه بگویید: «من به خرید کردن تو اعتماد ندارم چون...» 6. اصلاح كردن اشتباهات‌شان و امر و نهی كردن به آنها؛ مثلا: «اگه جای تو بودم الان از سمت چپ رانندگی می‌كردم» یا «از آن مسیر برو که ترافیک نباشد.»

رفتار شما او را بچه می‌کند
 شاید بگویید که در بسیاری از مواقع، مردان به تذکر چنین مواردی نیاز دارند اما موضوع این نیست؛ موردی كه در اینجا اهمیت دارد این است كه وقتی با یك مرد مانند پسر بچه كوچكی رفتار می‌كنید، او نیز شما را مأیوس نكرده و مانند بچه‌ای كوچك با شما رفتار خواهد كرد. هنگامی كه انتظار دارید ناتوان، درمانده و ضعیف باشد او نیز خود را ناتوان، درمانده وضعیف نشان می‌دهد.

چرا زن‌ها در حق همسران‌شان مادری می‌كنند؟
 احتمالا متنفرید از اینكه بشنوید شما هم در حق مرد زندگی‌تان مادری می‌كردید اما باور كنید تنها شما نیستید كه این كار را انجام می‌دهید؛ دلیل این كار چیست؟ زن‌ها برای مادری كردن آموزش دیده‌ و برای آن نیز پاداش می‌گیرند. وقتی بچه بودید، یگانه الگویتان مادرتان بود و همواره شاهد بودید كه او چگونه از شما، برادر و خواهرهایتان حمایت می‌كرد؛ به این ترتیب آموختید چگونه حمایتگر، مهربان و فداكار باشید و به نیازهای دیگران رسیدگی كنید.
این موضوع نیز حقیقت دارد كه شاهد بودید چگونه مادرتان به ویژه در حق پدرتان مادری می‌كرده است؛ پس بیایید به موضوع اینطور نگاه كنیم كه اگر شما شاهد بودید به جای اینكه مادرتان به طرزی رمانیك با پدرتان رفتار كند، همیشه در حق او مادری می‌كرده است، درنتیجه شما هم در كودكی چنین آموختید. پس فکر کردید این همان رفتاری است كه زن‌ها باید با مردها داشته باشند؛ درنتیجه وقتی خودتان بزرگ شدید و ازدواج كردید، عینا همین كار را با همسرتان انجام دادید.

آنها که بدشان نمی‌آید
 وقتی در حق مردها مادری می‌كنید، آنها احساس عشق می‌كنند؛ چرا؟ چون مردها در كودكی همواره شاهد بودند كه مادرشان از آنها مراقبت می‌كرده؛ بنابراین برایشان عادی است به همسر خود اجازه دهند تا این نقش را ادامه دهد. این موضوع حقیقت دارد. چنانچه مادر همسرتان مدام در حق او مادری كرده باشد، ممكن است در ذهنش مادر، همسر و حمایتگر تداعی بیشتری از كلمات عاشق، معشوق، بهترین دوست یا شریك زندگی داشته باشد. چنانچه همسرتان در كودكی محبت و توجه كافی از جانب مادر خود دریافت نكرده باشد هم با خوشحالی تمام اجازه خواهد داد تا این كار ناتمام او را برایش به پایان برسانید.

عشق را نکشید
سریع‌ترین راه ممكن برای كشتن عشق، شور و حال و حرارت یك رابطه، مادری كردن در حق نامزد یا همسرتان است. هرچه با یك مرد بیشتر مانند مادرش رفتار كنید، او نیز به شما بیشتر فرزندگونه پاسخ خواهد داد اما موضوع این‌است كه هیچ مردی مایل نیست همسرش تبدیل به مادردومش شود.

روزی که او شورش کند
 در ابتدا مادری كردن برای نامزد یا همسرتان می‌تواند جوانب مثبتی داشته باشد اما در درازمدت اثرات بسیار مخربی را بر رابطه شما خواهد گذاشت؛ مثلا همسرتان از شما منزجر شده و علیه‌تان طغیان خواهد كرد. ممكن است از رفتارتان شكایتی نداشته باشد، حتی ممكن است اصرار كند به این كارتان ادامه دهید اما یك چیز حتمی است: او یك روز علیه‌تان شورش خواهد كرد؛ همانگونه كه تمامی پسر بچه‌ها دوست دارند روزی از مادرشان جدا شوند و خانه را ترك كنند.

اینگونه مردتان دیگر نمی‌تواند دوست‌تان بدارد
اگر با نامزد یا همسرتان مدام طوری رفتار می‌كنید كه گویی بی‌لیاقت است، متعاقب چنین رفتاری او نیز احساس ناتوانی و بی‌لیاقتی خواهد كرد و درنتیجه اعتماد به‌نفسش پایین آمده و رفتارش نیز بچگانه‌تر می‌‌شود.
هنگامی كه یك مرد احساس خوبی نسبت به خودش ندارد، شما را نیز كمتر دوست خواهد داشت، زیرا احساس عزت‌ نفس یك مرد بستگی به احساس توانمندی او دارد. هنگامی كه مردی احساس می‌كند كارها را به درستی انجام نمی‌دهد،میگناirبه سختی می‌تواند با شما یا خودش مهربان باشد. رفتار کردن با مردها مانند پسر بچه‌ها و به رخ كشیدن ضعف‌ها و ناتوانایی‌های آنها روی قابلیت عشق‌ورزی‌شان تأثیر منفی می‌گذارد.

چگونه از مادری كردن برای مردان دست برداریم؟
4 قدم برای نجات ازدواج‌تان
 این اعتیاد را ترک کنید
 اول از همه باید از انجام دادن كارهایی كه همسرتان می‌تواند خودش انجام دهد، پرهیز كنید. رفتار مادرانه داشتن در حق همسرتان مانند اعتیاد است و تنها راه نجات از اعتیاد ترك كردن است؛ این بدان معناست كه وقتی همسرتان می‌پرسد: كلیدهایم كجاست؟ به او بگویید: نمی‌دانم. اجازه دهید خودش دنبال آنها بگردد. هنگامی كه برای مناسبت ویژه‌ای می‌خواهد خودش لباسش را انتخاب كند، نگویید كه باید كدام لباس را بپوشد.
وقتی لباس‌هایش را روی زمین می‌اندازد، آنها را برایش جمع نكنید. چنانكه همسرتان عادت دارد كارهایش را برایش انجام دهید، ممكن است كمی طول بكشد تا خودش را با این رفتار جدید وفق بدهد و در ابتدا امكان دارد برایش مشكل باشد. بهتر است یأس‌ها و سرخوردگی‌هایش را تحمل كنید، زیرا مدتی طول خواهد كشید تا كارهایی را كه سال‌ها برای خودش انجام نداده انجام بدهد.

به او اعتماد کنید
 قدم دوم برای ترک مادری کردن، این است که سعی کنید با نامزد یا همسرتان مانند شخصی لایق، دانا، توانا و قابل اعتماد رفتار كنید.
اطلاعاتی كه خودش می‌بایست به خاطر داشته باشد را به او یادآوری نكنید. سعی نکنید به جایش فكر كنید یا تقویمش باشید، بلكه به‌گونه‌ای رفتار كنید كه دریابد بزرگسالی فهمیده و تواناست كه شما همیشه می‌توانید روی او حساب كنید.
به‌یاد داشته باشید از آنجا كه مدت‌ها در حقش مادری می‌كردید و برنامه‌هایش را ترتیب می‌دادید، كمی تنبل شده است. به طرزی ناخودآگاه ممكن است در به خاطر سپردن قرار ملاقات‌ها و مسئولیت‌هایش به شما تكیه كند؛ بنابراین طبیعی است هنگامی كه از این كار دست می‌كشید، بعضی از كارهایش را فراموش كند؛ مثلا برخی از صورتحساب‌ها را نپردازد یا اینكه آشغال‌ها را هر شب دم در نگذارد. در اینگونه مواقع سرزنش‌اش نکرده و از او انتقاد نكنید.

مثل مادرها با او صحبت نکنید
 قدم سوم برای ترک این مادری کردن، آن است که آنگونه كه مادرها با بچه‌هایشان صحبت می‌كنند با او صحبت نكنید. به خودتان قول بدهید با نامزد یا همسرتان طوری صحبت نكنید كه گویی او یك پسر بچه 5ساله است.
این به آن معناست كه اصلا او را نكوهش نكنید. اشكالی ندارد اگر بگویید از دستش ناراحت و عصبانی هستید، اما این كار را به گونه‌ای كه یك بزرگسال با بزرگسال دیگر انجام می‌دهد، انجام دهید، نه مثل یك مادر عصبانی كه از دست پسربچه شیطانش به ستوه آمده است.
بعضی مسئولیت‌ها را به او دهید
 قدم چهارم این است که مسئولیت‌هایی را كه دوست دارید به عهده بگیرد به او واگذار كنید و چنانچه اشتباه‌هایی مرتكب می‌شود، مسئولیت‌ها را از او سلب نكنید. ممکن است در ابتدا مشکل باشد، اما نگران نباشید. همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت، حتی اگر اشتباه کرد او را سرزنش نکنید و سعی کنید خود را بی‌اطلاع نشان دهید. به یاد داشته باشید كنار گذاشتن این عادت‌ها چندان هم ساده نیست اما چنانچه موفق شوید این عادت‌ها را كنار بگذارید، همسرتان حس مرد بودن بیشتری می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جذاب
عالی
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.