جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۱
کد مطلب: 18657
۱

ارتباط سکته قلبی با ماه رمضان

این روزها انگار رژیم غذایی بیشتر از هر چیز دیگری بر سلامت افراد تاثیر دارد. میزان تاثیر مصرف قند و گوشت بر عضوی حیاتی مانند قلب این روزها موضوع بحث محققان است. نتیجه آخرین تحقیقات در این زمینه را بخوانید:
ارتباط سکته قلبی و ماه رمضان برخی از مبتلایان به نارسایی‌های قلبی زمانی که بدون مشورت پزشک خود اقدام به روزه‌داری غیراصولی می‌کنند، احتمال سکته قلبی بعد از زمان افطار را افزایش می‌دهند.
هرگونه تغییر در حجم غذا به ویژه مسئله کم‌آبی و به هم ریختن تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن بیماران قلبی به خصوص که این سال‌ها ماه رمضان مصادف با تابستان است،‌ می‌تواند سلامت قلب آنها را به خطر بیندازد.
هرچند که آمار سکته قلبی بعد از افطار چندان زیاد نیست اما نشان‌دهنده اهمیت توجه بیماران قلبی به تغذیه در این ماه است. این بیماران بعد از افطار معمولا به دلیل غذا خوردن و فشاری که به قلب وارد می‌شود، دچار تپش قلب می‌شوند. اگر افطار و شام با هم مصرف شود پر شدن ناگهانی حجم معده‌ای که ساعت‌های طولانی خالی مانده فشار زیادی را به قلب تحمیل می‌کند و اگر فرد سابقه بیماری قلبی داشته باشد، قلب در خونرسانی دچار مشکل می‌شود و سکته قلبی رخ می‌دهد.
توصیه می‌شود وعده افطار و شام در این افراد با فاصله باشد و با غذاهای سبک مانند چند لقمه نان و پنیر و چای افطار کنند. نکته مهم دیگر این است که بیماران قلبی به دلیل روزه‌داری مجوزی برای مصرف نمک در این ایام ندارند و نباید رژیم غذایی خود را به هم بزنند.

شکر اضافه به قلب آسیب می‌زند
 یک ملکول کوچک گلوکز 6 فسفات می‌تواند موجب استرس قلب شده و پروتئین عضله قلب را تغییر دهد و باعث عملکرد ضعیف قلب و نارسایی قلبی شود. گلوکز 6 فسفات از خوردن بیش از حد قند در بدن تجمع می‌‌یابد. پزشکان می‌توانند از بتابلاکرها و مهارکننده‌های ACE برای کاهش استرس قلب استفاده ‌کنند که اجازه می‌دهد قلب ضربان بهتری داشته باشد.
زمانی که عضله قلب به دلیل فشارخون بالا یا دیگر بیماری‌ها تحت استرس باشد و بعد گلوکز زیادی مصرف شود، موجب صدمه به قلب می‌شود. راپامایسین، دارویی که برای ایمنی استفاده می‌شود و متفورمین،‌ داروی دیابت، پیام‌رسانی گلوکز 6 فسفات را مختل می‌کنند و باعث تقویت نیروی قلبی می‌شوند.

در خوردن ماهی اعتدال را رعایت کنید
خوردن متعادل ماهی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. افرادی که 2وعده در هفته ماهی می‌خورند خطر ابتلا به این بیماری را 13 درصد کاهش می‌دهند. محققان دانماركی دریافتند بین مصرف محصولات دریایی، اسیدهای چرب اشباع نشده و خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط وجود دارد.
براساس این تحقیقات مشخص شده افرادی که در رژیم غذایی خود بسیار کم یا بیش از حد ماهی مصرف کرده‌اند از این بیماری نجات نیافته‌اند. فیبریلاسیون دهلیزی یا آریتمی قلبی به ریتم غیرطبیعی قلب گفته می‌شود.
در حالت طبیعی ریتم قلب به صورت سینوسی است که پس از انتقال به گروه دهلیزی بطنی در بطن‌ها منتشر می‌شود بنابراین ابتدا دهلیزها و بعد بطن‌ها منقبض می‌شوند. آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که تغییرات رژیمی در پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی موثر است.

مراقب رژیم غذایی 3 سالگی‌تان باشید
آنچه در 3 سالگی می‌خورید نشان می‌دهد که آیا در معرض خطر بیماری قلبی در آینده خواهید بود یا نه! مطالعات نشان می‌دهد اثرات رژیم غذایی ناسالم از همان سنین پایین با علائمی مانند میزان کلسترول در سنین بین 3 تا 5 سالگی خود را نشان می‌دهد.
این نشان می‌دهد مداخلات برای حفظ سلامت می‌تواند از سنین بسیار پایین‌تر شروع شود. طی مطالعه از هزار و 76 کودک پیش‌دبستانی رابطه بین عادات غذایی و سطح HDL بررسی شد. این بررسی‌ها ارتباط معناداری بین رفتارهای تغذیه‌ای و خطر بیماری‌های قلبی در سنین پایین نشان داد.
این بررسی،‌ تحقیقات قبلی مبنی بر بهبود رفتارهای تغذیه‌ای در دوران کودکی را ثابت می‌کند.
مجله سیب سبز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد