جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۲
کد مطلب: 18798
۰
هيولاي نيمه شب

با کودکان کابوس ديده چطور بايد رفتار کنيم؟

با کودکان کابوس ديده چطور بايد رفتار کنيم؟
با وجود پژوهش هاي انجام شده، علت دندان قروچه دقيقاً مشخص نيست. در برخي موارد به دليل منظم نبودن دندان هاي بالا و پايين يا واکنش به درد اين عارضه پديد مي آيد اما علاوه بر موارد ذکر شده يا مسائل مربوط به رشد کودک در بسياري از موارد استرس، تنش يا خشم نيز علت هاي قابل توجه ديگري است. خواب هاي پريشان نيز گاه علل پزشکي دارد و هم ممکن است متاثر از اضطراب هاي کودک باشد.
در ادامه به چند نمونه از عوامل روان شناختي که مي تواند به اضطراب در کودک منجر شود و اين نوع مشکلات را براي کودکان به وجود آورد اشاره مي شود:

اضطراب از کجا مي آيد؟
وقايع ترسناکي که کودک طي روز از طريق تلويزيون، کتاب ها، بازي هاي رايانه اي و يا دوستان با آن ها رو به رو مي شود. مشاجرات، مشکلات عاطفي و رقابت هاي دشوار با همسالان . تنها ماندن طولاني مدت و در نتيجه درگير شدن ذهن کودک با تخيلاتي که محتواي ترسناکي دارد. بيمار شدن، طول کشيدن دوره درمان و رو به رو شدن با وضعيت هاي درماني غيرقابل درک.
تغييرات عمده در زندگي که از قبل آمادگي مواجهه با آن ها در کودک ايجاد نشده است مانند تغيير محل زندگي، ورود به يک محيط آموزشي جديد، دوري از فردي که به او وابسته شده است، تولد فرزندي ديگر و ... بي نظمي در برنامه هاي روزمره که باعث مي شود کودک قابليت پيش بيني رويدادها را نداشته باشد. مشاجرات والدين، منتقل کردن مشکلات مالي يا شغلي والدين به کودک و همچنين ترساندن کودک به عنوان يک روش تربيتي اشتباه از سوي برخي والدين. خستگي بيش از حد نيز گاه افکار کودک را مغشوش مي کند.

۶نکته طلايي در رفتار با کودکاني که کابوس مي بينند
با اين حال وجود هر نوع کابوسي به اين معني نيست که حتماً مشکل ويژه اي در کودک يا محيط او وجود دارد در واقع گاهي اوقات کودکان در طول دوران رشد دچار مشکلاتي در خواب مي شوند با اين حال بهتر است والدين به منظور برخورد با اين مسئله تدابير خاصي را در نظر بگيرندکه مي تواند شامل اين موارد باشد:
۱ - هر شب، پيش از فرا رسيدن زمان خواب کودک، يک برنامه منظم داشته باشيد. مثلاً نوازش کردن کودک و سپس قصه گفتن براي او اطمينان خاطر ويژه اي ايجاد مي کند.
۲ - سعي کنيد زماني از روز را به شنيدن صحبت هاي کودکتان و گفت و گو درباره نگراني هاي او اختصاص دهيد. همچنين در يافتن راه حل براي مشکلاتش او را همراهي کنيد.
۳ - چنانچه يادآوري کابوس و خواب هاي پريشان مانع آن مي شود که کودک به محل خواب خود برود از او بخواهيد تا خوابش را براي شما توضيح دهد و شما مي توانيد انتهاي ماجراي خواب را تغيير دهيد و به موضوعي خنده دار تبديل کنيد اما اين کار را نبايد به نحوي انجام دهيد که کودک احساس کند مورد تمسخر قرار گرفته است بلکه بايد با همدلي لازم اين عمل انجام گيرد.
۴ - برخي از کودکان به دليل اين که خواب هاي وحشتناکي مي بينند تمايل دارند در اتاق والدين بخوابند، توجه داشته باشيد که نبايد کودک را در اتاق خود بخوابانيد زيرا در اين صورت در شب هاي ديگر با مشکل جديد خواباندن او در اتاقش نيز مواجه خواهيد بود.
۵ - وقتي کودکتان خواب هاي ترسناک مي بيند از او بخواهيد که خوابش را براي تان تعريف کند و توضيح دهد که چه چيزي باعث ترس او شده است. سپس بدون قضاوت يا قطع کردن صحبت هاي او، به حرف هايش توجه کنيد تا احساس کند او را درک مي کنيد.
۶ - تا حد امکان سعي کنيد مانع ديدن فيلم هاي ترسناک يا انجام بازي هاي خشن توسط کودک شويد. همچنين روابط او با دوستانش را مورد توجه قرار دهيد اگر تعاملات آن ها شامل تعريف کردن داستان هاي ترسناک يا وقايع هيجان آور است اين رفت و آمدها و گفت‌وگوها را مديريت کنيد.
با اين حال آشفتگي ناشي از ديدن اين خواب ها در صورت تداوم، زندگي روزمره کودک را مختل مي کند، اگر اين موضوع با کاهش اضطراب کودک از بين نرفت بررسي وضعيت جسمي کودک از سوي يک روان پزشک ضروري خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد