جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۴
کد مطلب: 19027
۱

رفتار صحيح با همسري که دائم سکوت مي کند

ارتباط بين زوجين مفهوم گسترده اي است که از نحوه ابراز علاقه و روابط کلامي تا شيوه بيان احساسات، حل مشکلات زناشويي و ... را دربر مي گيرد. به نظر مي آيد مشکل فعلي شما با همسرتان يک مشکل ارتباطي است. اختلاف نظرهاي شما اغلب بدون استفاده از هرگونه راه حلي مسکوت گذاشته مي شود و همسرتان رويکرد اجتنابي را در اين باره انتخاب مي کند يعني؛ سکوت هاي چندين هفته اي چنان که باعث خستگي و درماندگي شما شده است.
برخي افراد در برابر مشکلات و مسائل زندگي مشترک ترجيح مي دهند سکوت را انتخاب کنند و از اين روش به نفع خود امتيازاتي را کسب کنند!

درباره حل مشکل ارتباطي خود با همسرتان به نکات زير توجه کنيد:
سازگار شويد و کنار بياييد: تفاوت سني زياد گاهي در زندگي مشترک باعث به وجود آمدن مشکلاتي از جمله درک نشدن، سطح نيازهاي متفاوت و ... مي شود که ممکن است علت برخي از مشکلات ارتباطي شما با همسرتان باشد؛ مثلا همسرتان علاقه به تفريحات يا روابط اجتماعي زيادي ندارد اما شما با توجه به رده سني تان دوست داريد هيجانات خود را به اين نحو تخليه کنيد. با توجه به اين که سن شما را نمي دانيم، مي خواهم به برخي مشکلات که در روابط شما ايجاد مي شود دقت کنيد و اگر لزوما به خاطر تفاوت سني است آن را مغرضانه يا عامدانه ندانيد. اين ارزيابي واقع گرايانه کمک مي کند که شما با اختلافات فرد بهتر سازگار شويد و کنار بياييد و همواره بر مذاکره اصرارنداشته باشيد چرا که ما همه مشکلات را نمي توانيم از طريق گفت و گو حل کنيم.
امنيت خاطرش را تأمين کنيد:در برابر اتهام زدن همسرتان به شما و ديگران اگر شکل بدبيني و سوء ظن وجود دارد بهتر است با او مجادله نکنيد به طور معمول، افرادي که بدبين هستند از يک طرح واره ذهني دوران کودکي رنج مي برند که به آن ها اين پيام را مي دهد" دنيا ناامن است و افراد خطرناکي در آن زندگي مي کنند پس نبايد به آن ها اعتماد کرد." سعي کنيد تا حدامکان امنيت خاطر او را به صورت غير مستقيم فراهم کنيد. برعکس مجادله و دليل آوردن سبب مي شود که وي دلايل محکم تري را در بحث بعدي بازگو کند!
به دنبال مچ گيري نباشيد:دروغ گفتن همسرتان هم باز با احساس ناامني، حقارت و خودکم بيني ارتباط دارد افرادي که اعتماد به نفس پاييني دارند ممکن است به راحتي دروغ بگويند و حقايق را کتمان کنند. آن چه موجب تشديد رفتار همسرتان مي شود، سوال هاي مکرر و درخواست توضيح و اصرار به روشن کردن حقيقت است. بهتر است به جاي اين رفتارها سعي کنيد در مواردي که راحت دروغ مي گويد و درخواست شما بر گفتن واقعيت هيچ اثري ندارد روش ديگري را جايگزين کنيد؛ مثل احساس همدلي بيشتر، بيان احساس نگراني خود از تاخير يا .... و نه بازجويي و مچ گيري!؟ روش ارتباطي خود را تغيير دهيد :در نحوه ارتباط کلامي خود با همسرتان دقت کنيد. شايد اگر روش ديگري را انتخاب و جايگزين کنيد بهتر نتيجه بگيريد. گاهي ما يک روش را چند سال بدون آن که به نتيجه دلخواه برسيم دنبال مي کنيم چون عادت به انجام چنين شيوه اي از کودکي در ما شکل گرفته اما با کمي تغيير و مطالعه با روش هاي بهتري براي ارتباط با همسر آشنا خواهيم شد. در هر حال کمک گرفتن از يک متخصص و مشاوره حضوري کمک بهتري به تحليل روابط شما و همسرتان خواهد کرد.
مشاور: زهره حسيني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .