پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۸
کد مطلب: 19656
۱

راه رفتن روي اعصاب همسر

راه رفتن روي اعصاب همسر
همه چيز آرام است. پدر خانواده همان طور که جدول سودوکوي روزنامه را حل مي کند، نيم نگاهي به نقاشي مهشيد کوچولو مي اندازد. او خانواده شان را نقاشي مي کند اما پدر، مادر و خودش را در فاصله هاي زيادي از يکديگر مي کشد. همه چيز آرام است تا اين که صداي شير آب از داخل دستشويي شنيده مي شود. جاويد در حالي که روزنامه را روي ميز مبل پرت مي کند، با صداي بلند مي گويد: «هزار بار گفتم وقتي مسواک مي زني، اون شير لعنتي رو ببند، چرا حرف گوش نمي کني، مي خواي با اين کارات حرص منو در بياري؟»
هنوز صحبت هاي جاويد تمام نشده است که مريم بي آن که شير دستشويي را ببندد، براي دفاع از خودش در صحنه نبرد حاضر مي شود: «من حرص در ميارم يا تو؟ من همش رو اعصابم يا تو؟! صد دفه گفتم تو مهموني به خصوص جلوي فاميل من اين قدر جلف بازي در نيار، اين قدر جک بي مزه تعريف نکن، کم مونده دلقک صدات کنن!» شنيدن واژه «دلقک» آن روي ديگر جاويد را از کوره آتشين خشم بيرون مي اندازد و کار به جاهاي باريک مي رسد. عاقبت پس از نيم ساعت بگومگو جاويد و مريم به خاطر گريه هاي مهشيد از چهار پاي شيطان پايين مي آيند و دوباره سکوت حکم فرما مي شود و صداي شير آب فضاي خانه را پر مي کند...

آن چه خوانديد داستاني ساخته ذهن نويسنده است. اما به طور قطع براي شما هم پيش آمده است که از برخي رفتارهاي همسرتان که دائم آن ها را تکرار مي کند سخت عصباني شويد. رفتارهايي که ممکن است به دعواها يا دلخوري هاي طولاني مدت هم منجر شوند اما به اين راحتي ها اصلاح نمي شوند. بعضي ها هر جور شده، سعي مي کنند رفتارهاي اعصاب خردکن همسرشان را تغيير دهند و در مقابل برخي ديگر نيز فقط خودخوري مي کنند و از دست همسرشان حرص مي خورند!
اما واقعا راه حل مناسب چيست؟
بايد سعي کنيم رفتارهايي از همسرمان را که نمي پسنديم ناديده بگيريم يا سعي کنيم به هر نحوي که شده، او را تغيير دهيم؟ آيا راه ديگري وجود ندارد که بتوانيم با تنش کمتر با برخي رفتارهاي ناخوشايند همسرمان روزگار را سر کنيم؟ ماهنامه «سپيده دانايي»، در مطلبي به اين موضوع پرداخته است که در ادامه بخش هايي از آن را مي خوانيد.

پيش گويي نکنيد
تصور کنيد همسرتان در ارتباط با شما آدم فراموش کاري است، او به صورت معمول تاريخ تولد شما، سالگرد ازدواج و يا مناسبت هايي از اين قبيل را فراموش مي کند، در عين حال قرارهايي که با شما دارد نيز پشت گوش مي اندازد. به عنوان مثال اگر قرار است با هم خريد برويد، ساعتي را که با شما قرار گذاشته فراموش مي کند و با تأخير از راه مي رسد. در اين مواقع اگر کمي روي رفتار خود دقت کنيد متوجه مي شويد هر زمان که قراري با او داريد و يا مناسبت خاصي در راه است شما الگوي خاصي را طي مي کنيد. از ساعت ها پيش، در ذهن خود مشغول تکرار ماجرايي هستيد که انتظارش را داريد، به احتمال زياد با خود فکر مي کنيد که او باز هم دير خواهد آمد، قرار را فراموش مي کند، تولد من را به کل از ياد برده و ... اين کار که به عنوان «نشخوار ذهني» نيز مي توان از آن ياد کرد، يکي از کارهايي است که آرامش شما را حسابي به هم مي ريزد. در واقع از ساعت ها پيش از اين که رويدادي ناخوشايند برايتان رخ دهد، سطح تنش و اضطراب را در خودتان افزايش مي دهيد و باعث مي شويد تا تحريک پذيري تان افزايش يابد.
در اين شرايط اگر همسرتان طبق انتظار شما به وعده خود عمل نکند و يا باز هم قراري را فراموش کند، عصبانيت و دلخوري شديدتري را تجربه خواهيد کرد، چرا که از نظر رواني پيش از اين رويداد، دچار فرسايش رواني شده بوديد. در عين حال اگر همسرتان مطابق انتظار شما نيز عمل نکند و به عنوان مثال دقيقا طبق قرار عمل کند، شما لذت کمتري از اين رويداد خوشايند را تجربه مي کنيد و به احتمال زياد برخورد شما نمي تواند مشوق همسرتان براي تکرار اين رفتار باشد اما چاره چيست؟

اين بار که با همسرتان قراري داريد، سعي کنيد تا آن جا که مي توانيد براي خود مشغوليت هاي گوناگوني تدارک ببينيد، به شکلي که فرصت چنداني براي فکر کردن و پيش گويي رفتار همسرتان در چند ساعت آينده نداشته باشيد. اين راه ساده هرچند نمي تواند باعث تغيير رفتار همسرتان شود اما مطمئن باشيد مي تواند به آرامش شما کمک قابل توجهي کند.

به دنياي همسرتان نزديک شويد
گاهي اوقات برخي رفتارهاي ساده همسرمان تنها براي ما تبديل به رفتارهايي آزاردهنده مي شود، آن قدر که اگر آن رفتار را براي دوستي تعريف کنيم و نظر او را بخواهيم، به احتمال زياد به ما خواهد گفت که بي دليل حساسيت نشان مي دهيم و اين موضوع آن قدرها هم اهميت ندارد؛ به عنوان مثال ممکن است همسر ما در خميردندان را بعد از استفاده نبندد و همين مسئله مارا به شدت آشفته سازد و يا از ظرف ماست با قاشق خودش ماست بردارد و يا دائم آدامس خود را بترکاند. واقعيت اين است که اين رفتارهاي کوچک چندان اهميتي ندارند اما امان از وقتي که يکي از همسران روي يکي از آن ها حساس شود. آن وقت با هر بار تکرار، آرامش خانه است که به کل از دست مي رود، اما چطور مي توانيم از حساسيت خود در رابطه با چنين رفتارهاي کوچکي کم کنيم و تنها به اندازه اهميت واقعي آن ها واکنش نشان دهيم؟يکي از ساده ترين راه ها براي کم کردن حساسيت تجربه همان رفتار ناخوشايند توسط خود ما است شايد با خود فکر کنيد که امکان ندارد من کاري را که دور از نزاکت مي دانم انجام دهم. هرچند هيچ کسي نمي تواند شما را مجبور به انجام کاري که دوست نداريد بکند اما توجه داشته باشيد که گاهي اوقات تنها بعد از انجام همان کار است که مي توانيم متوجه شويم چرا همسرمان آن کار را تکرار مي کند و همين نزديک شدن به دنياي همسر مي تواند باعث کم شدن حساسيت در ما شود؛ به عنوان مثال تازه بعد از ترکاندن آدامس، متوجه مي شويم که وقتي کسي آدامس را مي ترکاند صدايي متفاوت با ديگران را مي شنود، صدايي که او تجربه مي کند شدت کمتري از صدايي که ديگران مي شنوند، دارد و در نتيجه کمتر آزاردهنده است. همين ديدن مسئله از زاويه اي ديگر مي تواند به ما کمک کند تا واکنش کمتري نشان دهيم و حداقل با هر بار تکرار آن رفتار توسط همسرمان کمتر اذيت شويم.

گاهي دليل تراشي هم بد نيست
شايد همسر شما از جمله افرادي باشد که عادت به خريد لباس هاي مختلفي دارند و البته بعد از چند بار پوشيدن هر لباس خيلي زود به اين نتيجه مي رسد که لباس هايش کهنه شده و دوباره بايد به خريد برود. در اين صورت حتي اگر وضعيت مالي شما نيز خوب باشد باز هم احساس خوشايندي را تجربه نمي کنيد، چرا که احساس مي کنيد همسرتان تنها به زيبايي خودش فکر مي کند يا تصور کنيد همسرتان روي نظافت خودرو بسيار حساس است و به عنوان مثال هر هفته آن را کارواش مي برد. در اين شرايط احتمال دارد شما حس کنيد همسرتان بيش از اين که به شما توجه کند براي خودرواش وقت صرف مي کند.

اما چه کار مي توان کرد؟
شايد به نظر بسيار دشوار و يا حتي غيرممکن باشد اما آيا تا به حال تلاش کرده ايد که دليل جديدي براي رفتاري از همسرتان که برايتان خوشايند نيست، پيدا کنيد. به عنوان مثال اگر همسرتان دائم به فکر خريد لباس است آيا تا به حال فکر کرده ايد که همسرتان دوست دارد در ديد شما زيبا و برازنده جلوه کند يا آيا تا به حال فکر کرده ايد که همسرتان دوست دارد شما در خودرويي تميز بنشينيد و در زمان استفاده از آن احساس راحتي کنيد؟
شايد فکر کردن به اين شکل چندان ساده نباشد اما ديدن مسائل از زاويه اي جديد يا به قول مشاوران «قاب بندي جديد» به شما کمک مي کند تا حساسيت خود را روي برخي موضوعات کم کنيد و البته تنش کمتري را در روابط بين خود و همسرتان تجربه کنيد.

چاشني طنز را با دلخوري ترکيب کنيد

تصور کنيد هر بار که در خودرو مي نشينيد تا جايي برويد همسرتان از رانندگي شما ايراد مي گيرد و يا امکان ندارد که شما آشپزي کنيد و ايرادي از دستپخت شما توسط همسرتان گرفته نشود، تجربه اين موارد بسيار ناراحت کننده است اما چطور مي توان از کنار چنين رفتاري و يا رفتارهاي مشابه ديگر که البته حسابي ناراحت کننده هستند با کمترين ميزان تنش رد شد و به قول معروف تلخي ماجرا را کم کرد؟
گاهي اوقات شوخي کردن با موضوعي جدي بهترين راه براي کم کردن تلخي آن است. اين که همسرتان درست مانند سرآشپزي ماهر ايرادها را متوجه مي شود، اين که او حتي از يانگوم هم حس چشايي قوي تري دارد و يا اين که همسر شما از هر افسري در دادن گواهينامه سخت گيرتر است مي تواند به خوبي ذهن شما را از رفتار ناخوشايند همسرتان منحرف سازد و تلخي آن را کاهش دهد. اما نکته مهم در استفاده از اين روش اين جاست که گاهي اوقات ما به تصور شوخي کردن از عباراتي استفاده مي کنيم يا لحن ما به شکلي است که همسرمان احساس مي کند داريم به او طعنه مي زنيم يا مي خواهيم او را مسخره کنيم.
توجه داشته باشيد که در اين که همسر ما از رفتار ما چه برداشتي داشته باشد، مهم ترين مسئله لحن و رفتار غيرکلامي ماست. اگر فکر مي کنيد روابط شما با همسرتان تا به امروز به شکلي بوده که شوخي کردن با موضوعاتي از اين قبيل مي تواند به سوءتفاهم وي منجر شود و يا اين که شما نمي توانيد لحن مناسبي در زمان بيان شوخي خود داشته باشيد، شايد بهتر باشد از خير اين روش بگذريد.

خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی