جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۴
کد مطلب: 20479
۱۵
۳۲۱
نور چشمي نداشته باشيد!

تبعيض بين فرزندان چه تبعاتي دارد؟

تبعيض بين فرزندان چه تبعاتي دارد؟
اين که يکي از فرزندانتان مهربان تر از بقيه است و شما او را بيشتر دوست داريد يا پسرتان به سن نوجواني رسيده است و بايد امکانات بيشتري برايش فراهم کنيد هيچ ايرادي ندارد و ممکن است ناگزير باشيد با بچه هايتان به شيوه هاي مختلف رفتار کنيد. تفاوت در سن و جنسيت فرزندان باعث مي شود نيازها و عواطف آن ها متفاوت باشد و پدر و مادر با هر کدام به شيوه خاصي رفتار کنند. فقط بايد مراقب باشند اين تفاوت در رفتار، به تبعيض بين فرزندان و فرق گذاشتن بين آن ها منجر نشود تا کودک يا نوجوان شان رنج نکشد و حسادت، کج خلقي و پرخاشگري در رفتارهايش مشاهده نشود.

دکتر مليحه سادات موسوي تهراني، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ماهنامه «همشهري آيه» به بيان اهميت تفاوت نگهداشتن بين فرزندان از ديدگاه اسلام پرداخته است که بخش هايي از آن را در ادامه مي خوانيد:

حقش را ادا کنيد
خداوند در آيه ۸ سوره مبارکه مائده مي فرمايد: «عدالت داشته باشيد که به پرهيزکاري نزديک تر است و از معصيت خدا بپرهيزيد که از آن چه انجام مي دهيد باخبر است». براساس اين آيه شريفه، عدالت شرط اساسي براي هر برخورد و قضاوتي است و موجب مي شود حقوق افراد محفوظ بماند. طبيعي است که اين نکته در مورد روابط بين اعضاي خانواده اهميت بيشتري پيدا مي کند. چرا که فرزندان در خانواده عدالت و رفتار درست را از پدر و مادر و بزر گ ترهاي خود مي آموزند.بدين ترتيب مي توان ادعا کرد که عدالت در برخورد با فرزندان يکي از اصول اساسي تربيت است که در موارد گوناگون بايد از سوي والدين و بزرگ ترهاي خانواده رعايت شود تا جلوي آسيب ها و تهديدهاي احتمالي گرفته شود.

طبق روايتي که در کتاب «مکارم الاخلاق» آمده است پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده اند: «بين فرزندانتان با عدالت رفتار کنيد همان طور که دوست داريد آن ها با شما به عدالت رفتار کنند».

عدالت رفتار يک شکل نيست
اشتباه نکنيد! رفتار عادلانه با فرزندان به اين معني نيست که همه آن ها را يک جور ببينيد و هيچ فرقي ميانشان قائل نباشيد. در واقع عدالت داشتن ميان آن ها به اين مفهوم نيست که پدر و مادر از نظر تامين نيازهاي مادي و شيوه اظهار محبت و علاقه نسبت به فرزندان خود به يک صورت رفتار کنند و به عنوان مثال تمام لوازم مورد نيازي را که براي پسر نوجوان خود فراهم کرده اند در اختيار کودک پنج، شش ساله هم قرار دهند.

به هر حال واضح است که نيازهاي هر انسان در سنين مختلف با هم فرق دارد و نبايد نيازهاي مادي و عاطفي دوران کودکي و نوجواني را يک جور ديد و آن ها را مانند هم تامين کرد. کودک نيازهاي عاطفي پررنگ تري دارد و شيوه پاسخ دادن به آن ها بايد به گونه اي باشد که از افراط و تفريط خودداري شود اما نوجوان بيشتر از هر چيز ديگري مي خواهد از طرف خانواده و بزرگ ترها به عنوان يک شخص صاحب نظر و محترم شناخته شود.

تاکيد پيامبر اکرم(ص) بر رعايت عدالت بين فرزندان
روايت ها نشان مي دهد که دقت پيامبر(ص) در برخورد با کودکان و رعايت عدالت بين فرزندان تا اندازه اي بود که وقتي شخصي همراه با فرزندانش خدمت آن حضرت رسيد، حضرت به رفتارهاي او با فرزندانش توجه داشتند و نکاتي را تذکر مي دادند.

در کتاب «وسائل الشيعه» روايتي با اين مضمون آمده است: «مردي در حضور پيامبر(ص) يکي از فرزندانش را در آغوش گرفت و او را بوسيد اما به فرزند ديگرش توجهي نکرد.پيامبر به او تذکر داد و فرمود: « چرا بين فرزندانت با عدالت رفتار نمي کني؟!» اگر پدر يا مادري در ميان فرزندان خود جانب عدالت و مساوات را رعايت نکند و با اين کار باعث شود که حق يکي به نفع ديگري پايمال شود و از بين برود يا احساس حقارت يا خود کم بيني در فرزند ايجاد شود، چنين رفتاري گناه است و پدر و مادر به دليل چنين برخوردي مسئولند.

احساساتتان را کنترل کنيد
امکان دارد پدر يا مادري يکي از فرزندان خود را به دليل داشتن مزيت هايي از جمله مهرباني و دلسوزي نسبت به والدين يا فضيلت هاي ديگر، بيشتر از بقيه فرزندان دوست داشته باشد. در اين خصوص بايد توجه داشت که ابراز احساسات و اظهار علاقه در ميان فرزندان و به خصوص کودکان و نوجوانان به گونه اي نباشد که روحيه حساس آن ها را تحريک کند چون کودکي و نوجواني دوران حساس و مهمي است و هر نوع احساس تفاوت داشتن با فرزند ديگر سلامت روحي کودک يا نوجوان را تهديد مي کند . البته در مواردي که يکي از فرزندان داراي ويژگي هايي است که او را بر ديگران ممتاز مي کند، بيان آن خصلت و اظهار آن در برابر بقيه فرزندان مي تواند آن ها را متوجه کند که دليل توجه والدين نسبت به او چيست.

نقل شده است امام کاظم(ع) در مواردي امام رضا(ع) را بر فرزندان ديگرشان ترجيح مي دادند و ايشان را الگويي براي آن ها معرفي مي کردند. البته در تمامي اين موارد دليل برتري آن حضرت را مشخص مي کردند و مي فرمودند: «برادرتان دانشمند آل محمد است. درباره دين خود از او بپرسيد و هرچه مي گويد به خاطر بسپاريد.»

دختر و پسر فرقي ندارد
 دکتر عليرضا ناصري، روان شناس نيز در گفت وگو با جام جم آنلاين در اين باره مي گويد: ميان دختر و پسر از نظر خلقت تفاوت هاي بسياري وجود دارد، اما اين دليل باعث نمي شود بين آن ها تبعيض گذاشت.در خانواده هايي که ميان دختر و پسر فرق مي گذارند، نسبت به توانايي هاي متفاوت اين دو جنس آگاهي کمي وجود دارد. در حالي که در هر زمينه اي که پسر برتر باشد دختر نيز توانايي هايي دارد که اين جاي خالي را پر مي کند.اگر شناخت والدين نسبت به توانايي هاي دو جنس کامل باشد در هيچ خانواده اي ديگر شاهد تبعيض نخواهيم بود.

عصاي دست دوران پيري
در برخي خانواده هاي سنتي يکي از مهم ترين علل پسر دوستي حفظ نام خانوادگي است. به عقيده آنان فرزند پسر است که نام خانوادگي را زنده نگه مي دارد و نسلشان را ادامه مي دهد.در مقابل در برخي از خانواده ها نيز دختران نور چشمي والدين به حساب مي آيند، اين در حالي است که صرف جنسيت نيست که عصاي دست دوران پيري والدين را مشخص مي کند. چه بسيار پسران و چه بسيار دختراني که در هنگام کهنسالي والدين، محبت و حمايت خود را از آنان دريغ کرده اند.

حسادت، نتيجه بزرگ تبعيض
از مهم ترين واکنش هايي که فرزند مورد تبعيض واقع شده از خود نشان مي دهد، حسادت نسبت به ديگر فرزندان است. در اين گونه مواقع حس انتقام جويي در فرزند شعله ور مي شود و حتي ممکن است خواهر و برادر در دوران بزرگسالي نيز رابطه خوبي با يکديگر نداشته باشند.

کودکان مورد تبعيض، واکنش هاي متفاوتي از خود نشان مي دهند، تهديد کردن و آزار دادن يا در پيش گرفتن رفتارهاي تهاجمي به صورت پنهاني، خود را به شکل پسرها يا دخترها درآوردن، انواع ناسازگاري و آزار پدر و مادر از اين گونه رفتارها محسوب مي شود.

ناصري در اين باره معتقد است: گاه پرخاشگري به صورت فعال ديده مي شود، مانند دعوا کردن با ديگران، اما در برخي مواقع اين پرخاشگري به صورت غيرفعال بروز مي کند. به عنوان مثال، فرد در ظاهر، انسان عصبي و بداخلاقي نيست، اما ممکن است در رفتارش با ديگران تاثير بگذارد و اطرافيانش را به شکل ديگري آزار دهد؛ مثلا فرد بدقولي شود.

اعتراف بيش از ۳۰ درصد مادران به داشتن فرزندان نورچشمي
يافته هاي يک پژوهش نشان داد: بيش از ۳۰ درصد مادران يکي از فرزندان خود را بيشتر دوست دارند.به گزارش ايسنا، براساس يافته هاي اين پژوهش که در سايت parentdish روي ۲۲۱۲ تن از والدين انجام شده است، ۳۴ درصد از مادران و ۲۸ درصد از پدران اذعان کرده اند که يکي از فرزندان خود را بيشتر از بقيه دوست دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

باران
Iran, Islamic Republic of
سلام داخل خانواده ما همه پسر دوست هستند من از اینکه دختر هستم پشیمانم کاش پسر بودم
United States
موافقم
محسن
Iran, Islamic Republic of
دقیقا برعکس خونه ما! انقدر به خواهرم میرسن که داره بالا میاره. جالب اینجاست که تک پسر و فرزند ارشد هم هستم، بیرونم دیگران رو میسوزونه داخلم خودم رو...
پونه
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداروشکر پدر و مادر من هرگز بین من و برادرم تبعیض یا فرقی قائل نشدند و از این بابت از خداوند بزرگ سپاسگزارم. اما به مدت یک سال هست که ازدواج کردم و تبعیض های بیشماری که مادر همسر عزیزم بین اون و دخترش میگذاره دیوانه کنندست!!!
از فهم و درک من واقعا خارجه، اصلا نمیفهمم یعنی چه؟؟!!! و این تبعیض های وحشتناک سالهاست که همسرم رو آزار میده و من رو هم به عنوان یک تازه وارد که هرگز با این مسئله مواجه نشده بودم بسیار میرنجونه :(
تبعیض های که غیر قابل باوره!!! مادرش حتی میوه ها رو تو اتاق دخترش قایم میکنه که یعنی مال اونه !!!! دیگه از این چیز مسخره و کوچیک فکر کنید ببینید وقتی حتی دوتا دونه میوه رو دریغ میکنه....!!!!
چه فاجعه ای تو خونشون برقراره!!!
خیلی پستی و حقارت میخواد!!!! خیلییییی!!!!
بسیار ناراحتم
برای همسر مهربون و عزیزم دلم میسوزه :(
Iran, Islamic Republic of
میگذرد ومقصد همه یک متر مربع بیستر نیست
Iran, Islamic Republic of
نه داداش نمی گذره ...
ذره ذره نابود می کنه
حسین
Iran, Islamic Republic of
نه هرگز همچین حرفی را نزن
بهار ابدی
Iran, Islamic Republic of
سلام هیچ اتفاقی در زندگی ما بی هدف نیست در قرآن کریم داریم...
فان تولوا فقل حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت و هو رب العرش العظیم...
اگر از تو روی گردانیدند پس بگو خدا مرا کفایت است خدایی بجز او نیست بر او توکل نموده و او پروردگار عرش با عظمت است...
عزیزانی که مشکل مشابه دارند ما در زندگی ناخواسته و ندانسته گناهانی مرتکب می شویم که خداوند متعال برای اینکه به سمتش برگردیم دل همه را حتی عزیزترین کسانمان را از ما بر می گرداند تا با خودش دوباره انس بگیریم و به درگاهش تضرع و انابه کنیم مگر ندانسته اید خداوند متعال مولف بین القلوب است راستی خداوند تبارک و تعالی درباره هر کسی چنین نیست شما ملاحظه بفرمایید اکثر بزرگان دینی برهه ای یا اکثر زندگی شان در یتیمی سپری شده تا همه چیز و همه کسشان خدا شود پس ناامید نباشید و از خدا بخواهید کمکتان کند. یا علی مدد
Iran, Islamic Republic of
باسلام منم با اینکه همیشه احترام میگذارم به پدرم وهمیشه در کنارش بودم حتی اگر مشکلی داشته ولی اون همیشه به خواهرم لطف میکنه وکادوهای گرونقدر براش میگیره تا حالا یکبار نشده برای من یک کادوی کوچک هم بگیره
کوروش
Iran, Islamic Republic of
دقیقا ولی افسوس که مادرم نمیفهمه
Iran, Islamic Republic of
من یه پسرم و حال همسرتون رو خوب درک میکنم اون الان تو زندگیش فقط شما رو داره وسعی کنین همیشه پشت و پناهش باشین با وجود شما دیگه نیازی به هیچ کس نداره. موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا همسرتون..... شما سعی کنید به روش نیارید وگرنه بیشتر غصه میخوره یا در مقابلتون جبهه می گیره...مادر همسر منم در ظاهر میگه همه ی بچهه ا رو یکسان دوست داره اما مسافرت که میره قایمکی و یواشکی بیشترین سوغات و بهترینش رو برای دخترش و نوه های دختریش میاره... اما با اینکه نیاز مالی نداره همه اش دوست داره پسرها براش خرج کنن و تجملات زندگیش رو تامین کنن...هر سال دکوراسیون خونه رو عوض کنه و پزش رو بما عروس ها بده.... واقعا تهوع بر انگیزه...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
عزیزم خوشبحالت مادر خودت بینتون فرق نذاشتن مال من که میذارن
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل من ....
ای کاش ...
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
مثل همیم
United Kingdom
منم همینطور
Iran, Islamic Republic of
سلام داداش دقیقا من هم شرایط شما رو دارم با اینکه خواهر کوچکم بد دهن و بی ادب است و مادرم را دشنام هم میدهد ولی بر عکس من حتی به مادرم بی احترامی هم نمیکنم ولی مادرم باز خواهر کوچکمان را دوست دارد با اینکه من تک پسرم وبین فرزند من و فرزند خواهرم زمین تا آسمان فرق میگذارد.من دو خواهر و خودم تک پسرم.نمیدانم چرا جوری مادرم فرق میگذارد که فرزندم میفهمد که مادرم نوه دختری را بیشتر دوست دارد .من که سپردم این عدالت و دست پروردگار
سارا
Iran, Islamic Republic of
موافقم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
من با همه حرفای دوستان موافقم من یه داداش از خودم بزرگتر دارم چند وقته پیش اسم خرید خدمت اومد خانوادم هرکاری کردن پولو جور کردن خدمتشو خریدن حالا نوبت منه اونا هیچ کاری برام نمی کنن .بعدشم میخوام عروسی کنم بازم هیچی کاری برام نمیکنن من از خانواده ام بدم میاد فقط خودمو خودم
ساسان
Iran, Islamic Republic of
داداش چه بخوای چه نخوای آخرش تنهایی باید با مشکلاتت روبه رو شی تجربه بهم میگه بعد از این که زن بگیری دیگه خانواده قبل دیگه مرده حسابت میکنن پس باید بچسبی به خانواده جدیدت چون موقع مشکلات هیچکس دورت نیست ما که دنیای وحشی رو نمیتونیم عوض کنیم پس بهتر رام کردنشو یاد بگیریم
دختر
Iran, Islamic Republic of
منم
شهزاد خان
Afghanistan
خدا به حالتان رحم کند.
سل
Romania
من یه دخترم و پرشکی میخونم تو خونه ما دوتا دختریم دوتا پسر...مادرم اون دوتا برادرمو فرستاد دانشگاه ازادو خونه دانشجویی گرفت براشون با اینکه ما مرکز استان میشینیم و دانشگاه اونا شهرستاناب اطراف بود همیشه پزشونو میداد الان هم براشون خونه و ماشین گرفته و حتی گفته فامیلمون بزارشون سرکار و الان کار میکنن اونجا...کلاس کنکور هم فرستاده بودشون اون موقع من سراسری خودم دراومدم کلاس رفتم ولی نه بیشتر اونا...مرکز استان هم دراومدم اونموقع همش مادرم میزنخ سرم خوابگاه نرفتی خونه گرفتیم برات!!!بهم میگه خرج دانشگاه ازاد زیاد نیست که برادرت رفت تو پزشکی رفتی!!میگمش من سراسریم ازاو نیستم!!!پنج سال پیش پنجاه ملیون بیشتر داد خونه درست کرد طبقه بالا میگه چیزی نیست !تازه موقع تقسیم ارث هم اون خونه ها جزو اموال پدر مادرم نمیشنو ماله خود اون پسراس!!!خواهر بزرگم الان سی دو سالشه یه گوشی دویس تومنی تازه بعد این همه مدت براش خریدن اونموقع اون برادرام که کار هم نمیکنن و تنبلن تبلت موبایل اب تاب اخرین مدل دارن حتی ماشینشون پنجاه ملیونیه بعد مادر پدرم حاضر نیستن دوازده تومن بدن بهم!!چشمامم وقتی بچه بودم سر یه حادثه که تقصیر پدرم بود مشکل دار شد حاضر نیستن پنج تومن هرینه عملشو بدن!!بعد دیدن همه این تبعیض ها از هرچی پسره متنفر شدم تا حدی که میگم اگه بچه خودم پسر شه میزارمش پرورشگاه!!مادرم خونه ماشین جهیزیه همه چی برادرم میده بعد دختراشو جهیزیه نمیده میگه ندارم اگه داشتم میدادم اونا!!!تو دلت صاف نیست خاک بر سرت!!!!!!
ha
Iran, Islamic Republic of
سلام من داماد یه خونوادم که پسراشونو به دختراش ترجیح میدن اتفاقا خانم من بسیار زن قوی و با اراده ایه تمام بریز بپاشا تو خونوادشون برا پسرا بوده بعد هنوز دو تا برادر خانمام نتونستن خودشونو جمع و جور کنن همش کاسه گدایی دستشونه ولی خانم من با مدیریت قوی صاحب شرکته بعد هر کاری خونواده زنم دارن اولین جایی که میان التماس به خانم منه که کمکشون کنه برا همین خانم من هم از بچگی به دلیل تبعیض و تعصبات وحشتناکه مادر و پدر ش به فرزند پسر، از پسر داشتن متنفر بود تا اینکه خدا یه دختر بهمون داد حالا برا دخترش داره میترکونه از اتفاق خونه مامانم فرزند دخترو ترجیح میدن و به پسرا کاری ندارن البته پدرم میگه تو 80درصد خونواده ها دخترا میان خونه پدرشون ولی خانمم کاملا مخالف این تفکره میگه اگه نتونن عدالت رو برقرار کنن نباید اینقدر بچه درست کنن
mary
United States
تبعیض بین فرزندان منجر به این شده که من تو سن ٢۶سالگی داره باهمسرم زندگیم از هم میپاشه کاش والدین میفهمیدن عمق ضربه ای که بخاطر تبعیض به فرزند وارد میشه چقدر عمیقه
الی
Iran, Islamic Republic of
راس میگی من واقعا شاهد تبعیض
Iran, Islamic Republic of
ظلمی بالاتر از فرق گذاشتن بین فرزندان نیست
دریا
Iran, Islamic Republic of
واقعا ناراحت شدم..امیدوارم مشکلتون حل بشه و هرچی به صلاحتونه همون بشه
من ضربه هایی خردم که....خدایا اگر این رفتارا بی نتیجه بمونه به عدالتت شک میکنم
خواهرام فحش میدهند براشون ماشینو خونه و کار گرفتند.من که سنگ صبور مادرم هستم میخوام مانتو بخرم میگه زیر چادر که مشخص نیست الکی پول خرج میکنی!!!!
بي نام
Germany
دقيقا مثل من.من چادري نيستم ولي هر وقت يه چيزي خواستم بخرم مامانم با صداي باند بهم گفته مگه نداري؟؟؟اونوقت خواهر بزرگترم با اينكه خيلي بد باهاشون حرف ميزني ولي هر وقت هر چيزي خواسته بخره مامانم بهش گفته اره عزيزم خيليم بهت مياد!!!!
مهرنوش
Iran, Islamic Republic of
وضعیت شما دقیقا مثل منه😞
نهال
Iran, Islamic Republic of
منم همین وضعیت و دارم خواهر بزرگترم بااینکه اینهمه بهشون بدرفتاری کرده و بد باهاشون حرف زده و هر کاری هم خواسته انجام داده لب تر کنه همه چی حاضره واسش حالا من که سنگ صبورشونم و همیشه هواشون و دارم هیچی بهم توجه نمیکنن خیلی ازار دهندست تنها که باشم یهو اشکم سرازیر میشه 😔
....ت
Iran, Islamic Republic of
دقیقا🥺
Germany
منم همینم. دقیقا با فوتشون ارزوی حضور جسمیشونم دیگه بردم به‌ گور. سر پیری بچه دار شدن همینجوری خودم بزرگ شدم از نظر اجتماعی روحی انگارهیچ کسو نداشتم. خواهر برادر بدجنس باشن تو این شرایط سو استفاده کنن خیلیهههه. یعنی میبیننو جور دیگه جلوه میدن جلو فامیل.
Iran, Islamic Republic of
منم مث شما:( با اینکه 25 سالمه ولی از درون خوردم
حامد
Romania
سلام.من قربانی این فرق گذاشتنا شدم.دقیقا این حرفتونو درک میکنم چون خودم تو این شرایط قرار گرفتم.بع عنوان مثال بابام واسه داداشم ماشین صفر خرید وقتی۱۸سالش شد ولی من۱سال صبر کردم بعد گرفتن گواهینامه ولی بابام نخرید مجبور شدم به خاطر دور بودن مسیر دانشگاهم پولی که سالها به خاطر حتی گرسنگی کشیده بودم بدم یه ماشین فرسوده بخرم که الان بابام هرجا میرسه میگه واسه پسر کوچیکم ماشین خریدم.به داداشم داشت خونه میزد به اسمش کمی خودمو ناراحت نشون دادم نزاشتم.کسی که میگه آخر عمرت یک متر مربع قبرته,مطمعن باش هیچی نمیفهمه از زندگی.من فردا زن میگیرم و بچه میارم ایا بچه های من حق ندارن؟وقتی هم حرفی میزنی به حسادت محکوم میشی.تف به این زندگی.قسم میخورم الان تو سن۱۹سالگی ام از خونه میرم.خوش به حال کارتون خواب که فکر و خیال نداره
Iran, Islamic Republic of
مادر و پدر من هم بین من وخواهر کوچکم خیلی فرق میگذارند هم از لحاظ مالی هم از لحاظ محبت کردن ،من تو خودم میریزم و گاهی هم شکایت میکنم ومیگن حسودی.بخاطر رفتارهای مادرم رابطه با خواهرم هم خراب شده اما همیشه میگم خدایا این رفتارهای مادرم باعث نشه من به گناه بیفتم ویا زندگیم خراب بشه اما خیلی سخته کلا
ساسان
Iran, Islamic Republic of
سلام دریا جون پس تو هم حمله کن تا ضربه نخوری ....منظورم دعوا نیست یه مقدار عصبی باشی خوبه...به قول معروف هر چیزی جای خودش
س
Iran, Islamic Republic of
منم خیلی ضربه خوردم. خیلی. اما الان البته بعد از گذشت سالها و غصه خوردن های فراوان به این نتیجه رسیدم که دیگه ازشون توقع نداشته باشم. بلکه حتی دعاشون کنم! این از جهالت و بیچارگی خودشون هست که اینگونه می کنند. من خودمو داغون کنم که چهار نفر دیگه نمی فهمند؟! و اگر من هم بخواهم مقابله به مثل کنم، چه فرقی بین من و آنها خواهد بود؟
البته گفتم که رسیدن به این بینش و احساس کار ساده ای نبود. درکتون می کنم. اما بیایید بی خود خودمان را از بین نبریم...
بی نام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
کاش والدین می دانستند ضربع ای که به زندگی یکی از بچه های خود میزنند عاقبت برپیکر کل خانواده خواهد نشت.
امیر
Iran, Islamic Republic of
میفهمم اما شاید اینجا کسی نباشه که فرزنده چهاردهم خونوادش باشه و تازه فرزند اخرم باشه.من از بسکه تفاوت و تبعیض توی خونواده دیدم از 16 سالگی با همه درگیر شدم و الان چند ساله که همه رو ترک کردم.و تنها زندگی میکنم .وای بر پدر مادری که بچش ارزوی رنج کشیدنشو داشته باشه.خدا رو شکر سالمم و نه معتادمو نه دزد دارم ازدواج میکنم .راضی نیستم اما نمینالم فقط گفتم بدونین از شما بدترم هست.وشاید از من بد تر
آرمین
Iran, Islamic Republic of
واقعا تبعیض داغون میکنه
از همه پدر و مادرا و دختر و پسرایی که دارن اینارو میخونن خواهش دارم هیچوقت بین بچه هاتون فرق نذارین من خودم یه داداش دو قلو داشتم که تو خونه خیلی بینمون فرق میذاشتن مخصوصا بابام که اصلا ازش راضی نیستم و واگذارش کردم به خدا چه اشک هایی که تو خلوت نوجونیم نریختم جوری بود که بابام به زور تو خونه بهم غذا میداد الحمد الله دانشگاه قبول شدم گفتم راحت میشم که این تبعیض بیشتر شد جوری که یک وعده غذادر روز بهم میدادن و هیچ پولی بهم نمیدادن و پیاده میرفتم کلاسامو ترم ۴ از خونه بیرونم کردن تا اون موقع مامانم شهریه دانشگامو با حقوق معلمی میداد بعد از اون استادمون دکتر جلالی که واقعا زندگیمو بهش مدیونم شهریه دانشگامو داد الانم بطور کل ازشون جدا شدم و دانشجوی دکتری حقوق هستم و وکالت میکنم خبرشم رسیده که دادشم که اینقد خودشونو براش هلاک کردن شده کارگر کارخونه و تا ماهه دیگه قراره با خانومم کلا بریم تهران که هیچوقت اینارو نبینم خدا روشکر به همه چی رسیدم که آرزوشو داشتم ولی هیچی این خاطرات تلخو از ذهنم پاک نمیکنه خواهش دارم قسم میدم که تبعیض بین بچه ها نذارین
Iran, Islamic Republic of
بله تبعيض بين بجه ها عواقب بسيار بدي را به همراه دارد و من قرباني همين تبعيض ها شدم بدر شوهر من بين بجه هاش همسر مرا كه بسر بزرك خانواده هست را دوست ندارد و در نوجواني به خاطر بي تفاوتي ها و زجرهايي كه به همسر من داده و مرتب او را تحقير كرده و در مقابل بسر دومش را تحسين كرده وباعث اختلافات زيادي در خانواده شده وباز اين تبعيضات را هم اكنون به كونه اي بزركتر و عميق تر تكرار ميكند حتي بين عروسها و نوه ها و غيره و
United States
منم بابامو سپردم به خدا که فقط پسر کوچیکشو دوست داره و همه جوره ساپورتش میکنه و بین ما از زمین تا آسمون فرق میذاره از اونم متنفرم چون تا میتونه سو استفاده میکنه و همه چیزو فقط برا خودش میخواد
مهسا
United States
دربرگیرنده طعم محبت را نچشیدم پدر و ما درم عاشق خواهر و برادر بودند من یک خواهر بزرگتر از خود ویک برادر کوچک تر از خود دارم و فرزند وسط خونه محسوب می شم همیشه از وقتی که چشم باز کردم بینمان فرق گذاشتم به خاطرشان کتک خوردم هر تحقیری رو تحمل کردم هر چی دارن و نداری رو به این برادر کثافت می دن چون اون پسره بخوان دهم و هم باز کنم مسخره می کنند میرن خونه و زمین واسه می خرن می بینند ناراحتم پدرم وقتی از کوچه میاد پفک و چیپس می خره مگه بیا شما باشین چیکار می کنین کلی التماس دعا به خدا کردم که خدایا بختم رو باز کن ازدواج کنم از دست اینا خلاص شم بعد ازدواج دیدم با چه کثافتی طرف هستم مجبور شدم بعد سه ماه که به خونش رفته بودم ازش جدا شم الان 5 سآله که به این خونه برگشتم ولی دیگه هیچ موقعی%D
معصوم
Iran, Islamic Republic of
برای منم همینطوره من بچه وسطن و دو برادر دارن همه زندگی من فدای دو برادرم شد.ازشون بدن میاد
Iran, Islamic Republic of
منم برعکسه تو ببین مشکلی که داری به خودت
بر میگرده همیشه مشکل درست کردی هیچوقت
از خواهر و برادر حرف نزن حتی برادر خوده باشه
ایراد شما خودتو هستی داری بهدون میزنی
برگرد به گذشته زمان برگرد خواهرتو ببین که از گل نازوکتر بهش نگفتن این همیشه یادت باشه
مشکل درست نکن داداشتو به هیچ کسی نفروش روزی اونا برات عزیز بودن وای برتو که
Iran, Islamic Republic of
سلام خانوم مهربون نكران نباش, دلاي ادمايي مثل منو شما بيش خدا بيشتر خريدار داره جون بيشتر شكسته...
منم تقريبا شرايط شمارو دارم ولي خداروشكر همسرم خوبه و هميشه دلداريم ميده
ashwariya rai
Iran, Islamic Republic of
من دختر وسط خونواده ام ي خواهر دارم از من يكي دوسال بزركتره...ي برادر بعد از خودم دارم ي خواهر,كوجيكترم دارم.
منو خواهر بزركم ازدواج كرديم ولي,هميشه تو خونه بابام رياست ميكنه ...كافيه از من يا خواهر كوجيكم انتقاد كنه يا ما نبايد اعتراض كنيم يا اكه اعتراض كنيم مامانم شروع ميكنه ب ناله و نفرينو ...ك اشالله دردو بلاي خواهر بزركتون بخوره تو دل شما...خواهر بزركمم سريع از اب كلالود ماهي ميكيره ك اره مامان ميبيني من با اينا جطورم جقدر ب فكرشونم اينا ببين با من جطورن....ميكم مامان جطور تا الان از اين كار من ايراد نكرفتي تا صداي دختر جونت بلند شد يادت افتاد اين كار من اشتباهه?
مامانمم سريع و ناعدلانه جواب ميده ك ميخواستم بهت كوشزد كنم اما نميدونستم ج طوري بكم....
تو دوران قبل ازدواجمم هين طور بود دختر عاقله و دلسوزه هميشه خواهرم بود اكه خونرو جارو ميزد ميشد عزيز دل همه ولي مني ك كل خونرو واسشون بشور بسابم ميكردم ب جششون نميومد....
من فقط از نظر محبتي احساس تبعيض ميكنم وكرنه از جهات ديكه نه ...
یلدا
Iran, Islamic Republic of
ایول ب تو کارت درسته هر چی از تو و امثال تو دریغ کنن خدا دوبرایرش و میده شک نکن
Russian Federation
دقیقا همینطوره ولی هیچوقت این تبعیض گذاشتنشون ازذهن آدم بیرون نمیره وی جور عذابه
Hd
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون
من غیر از تبعیض از مشکل غیر منطقی بودن خانوادم رنج میبرم
دختر 15 ساله ام هیچ وقت درک نشدم از جانب خانوادم...
هیچ وقت دیده نشدم...
ممنون از کامنت تون واقعا بهم انگیزه داد
چون هدف و تصمیم من هم مشابه شما بوده و هست و یه جورایی ایندم رو دیدم:)
United States
کاری که درحق شما کردن باعث پیشرفتت در زندگی شد که وابسته اونا نباشی روپای خودت بایستی و داداشت که اینقد بهش رسیدن اخر سر کارگر شد چوب خدا صدا نداره
Iran, Islamic Republic of
ایول به شما👏👏👏
سجاد
Iran, Islamic Republic of
منم دچار این مشکل هستم
1 برادر و 1خواهر دارم پدر مادرم تو خونه فقط حرفهای اونارو قبول دارن و من هرچه با منطق حرف بزنم اونا نامنطق پدرمادرم حرف اونارو قبول دارند حتی مسائلی پیش اومده وقتی به دایم (که عاشق خوارهشه) گفتم حرف من تایید کرده
هم از لحاظ معنوی هم از لحاظ مادی ساپورتشون می کنند
باور کنید تبعیض هایی بین ما قائل میشند که وقتی یادم می افته از دنیا سیر میشم
پدرم 3تا خونه داره 1خونه اپارتمانی که خانواده میشینیم 2طبقه مسکونی تو یکی برادر بزرگم میشینه یکی رو دادن اجاره، پدرمادرم موقع نامزدی گفتن اونجا ماله توئه حالا که میخوام عروسی کنم برم خونه میگن نمیشه و بهانه میارن 2تا عروس باهم دعوا میکنند نمیشه گفتم پس من بخاطر این موضوع کوچیک باید اجاره نشین باشم و تو سختی زندگی کنم که شاید شاید 2تا عروس باهم دعوا کنند؟گفتن بله توهم مثل دیگران گفتم پس بین فرزندان تبعیض قائل میشید؟ لالمونی گرفتند بعد دایم متوجه موضوع شد رفتم به مادرم گفت هرچی به پسر بزگت دادی نه بیشتر نه کمتر باید به اینم خونه بدی(عدالت باید رعایت کنید) جمع کنید مسخره بازی هارو
بعد 1هفته متوجه شدم از قرار معلوم اولیاء بنده تصمیم گرفتن خونه ای که خودشون میخواستند بهم بدن، میدن دخترشون بشینه
این قانون کی دیده؟؟؟
بخدا منم نه اهل دودم نه لاتم نه دزدم خلاصه وقتی اسم من بین فامیلا میاد پدرمادرم سرشون بالا میگیرند
منم موندم دربدر
از تبعیض های مکرر اولیاء یاد گرفتم که هیچ وقت بین فرزندان تبعیض قائل نشم
فاطی
Iran, Islamic Republic of
من دختریم ولی میفهممت
دریا
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه جوری میخوان اون دنیا جواب خدارو بدهند؟
شما بگو اگر دعوا شد من میرم خونه اجاره میکنم!!!
واقعا متاسفم.امیدوارم مشکتون حل شده باشه
جهان ارا
Iran, Islamic Republic of
وای چه بد.انشاالله خدا کمکتون کنه.منم پدرم فرق میزاشت.مدادرنگیای منو میدادخواهرم.وخیلی چیزای دیگه.طوری شد از 10 سالگی میگرن گرفتم....به جهنم قور خواهرم
اصغر
United States
خدا بزرگه ...منم مثل تو .شب که میشه آدم از خودش متنفر میشه ..که اخه چرا فرق گذاشت
فاطی
Iran, Islamic Republic of
من هنوز۱۸سالمه تو شرایط حساسیم ولی انقد مادرم فرق میزاره بینمون ک روزگارم شده گریه. حتی اجازه خریدن لباسی هم ندارم من دخترحساسیم ولی اونا داغونم کردن ولی خواهربزرگم تمام زندگیشون شده واقعا نمیشه خیلی حرفارواینجازدولی یکذره کنارمنباشن
Iran, Islamic Republic of
من مثل تو این اعتقاد من فکر کنم معمولن خواهر بزرگت را رو بیشتر دوست دارن هم دردیم
مهدي
Iran, Islamic Republic of
من 19 سالمه تك پسرم يه خواهر 16 ساله دارم..
با اين كه در ظاهر اين طور به نظر مي رسه كه موقعيت خوبي دارم ولي اصلا اين طور نيست
خواهرم همه چيز داره موبايل تبلت لب تاب ....
ولي من حتي موبايل هم ندارم..مي دونم پدر و مادرم منو خيلي دوست دارند ولي نمي دونم چرا اين جوريه
.
خيلي از خواهرم متنفرم ..خيلي از شب ها قبل خواب فقط به انتقام فكر مي كنم
نمي خوام اين جوري باشه...با اين كه پدر و مادرم رو خيلي دوست دارم ولي نمي تونم ببخشمشون همش تقصير اوناست
من نمي خوام اين قدر از خواهرم متنفر باشم
نسترن
Iran, Islamic Republic of
مادرم تو همه چیز وهمه جا منو یه کودن فرض میکنه همیشه تحقیرم میکنه و منو دروغگو میدونه
آرزو
Iran, Islamic Republic of
مادر منم همین جوره
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
وضعه منم همینن
حسن -ز
Iran, Islamic Republic of
من هم تک فرزند پسر و سه خواهر دارم ،همیشه سه تا خواهرام برای مادرم امام زاده بودند و به من هیچ توجهی نمی شداز زمانی که ازدواج کردم اوضاع خیلی بدتر شد . الان 50 سالمه وای که خانمم و بچه هام و حتی دامادم از این همه بی توجهی مادرم و پدرم نسبت به من چقدر رنج می برند .خدایا پدر و مادرم خصوصا مادرم را هدایت و ارشاد بفرما که اگر هدایت نشند در این آخر عمری نگران عقوبت آنها هستم .
سارا
Iran, Islamic Republic of
مادر منم
United Arab Emirates
توخانواده ماپسراخیلی عزیزن وقتی که ازدواجدکردم خداشاهدکه هیچ جاهازی برام نخریدندپیش خونواده شوهرم خیلی شرمنده شدم خیلی تحقیروخارم کردندوقتی که برادرم هم ازدواج کردهمه چیزدم دست وسایل خونه تاپول رهن خونه ماشین هم واسش خریدندخیلی وقتابه حال خودم گریه میکنم
یلدا
Iran, Islamic Republic of
عجب
shakila
Iran, Islamic Republic of
دقیقا قشنگ درکت میکنم همین الان ک دارم جواب میدم با گریه تایپ میکنم باز شما فرقتون یه موبایله تا حالا روز تولدت کتک خوردی؟
بهمن
Iran, Islamic Republic of
کاشکی منو هروز تحقیر میکرد پدرم ولی تبعیز نمیکرد.
برای 3 برادر بزرگترم هم زن گرفت و هم سرمایه برای کار داد و حتی برای 2 تاشون پول رهن خانه داد.
اما یاد ندارم برای من کاری کرده باشد و حتی یک زره هم به حرفهایم گوش نمیدهد
اصلا نمیدانم برای چه داره باهاشون زندگی میکنم وقتی خودم را اضافی میدونم در این خانه.
دریا
United States
دوستان کسی میتونه باور کنه که خدایی که عادل وحکیمه به فرزند امرکنه درهر شرایطی به والدین احترام بذار اما به پدرومادر درمورد حقو حقوق فرزندان سفارش نکند؟
من داغون شدم در سن 17 سالگی خانوادم چون دختر عزیزدلشون میخواست فرنگ ارشد بخونه دقیقا یم ماه قبل از کنکور من تصمیم گرفتند مهاجرت کنند!!شب و روز گریه میکردم از طرفی مجبور بودم زبان بخونم تا تافل قبولشم.خیلی راحت دماه بعد از کنکور گفتند نمیریم.احساس گاوی را داشتم که 12 سال زمینیو شخم زده اومدن بهش گفتن زمین بقلیو باید شخم میزدی.منم 12 سال شاگرد ممتاز بودم
برای خواهرم ماشین خریدندوخونه خریدند ودر بهترین سازمان بابهترین حقوق و مزایا کار گرفتند به من که رسید گفتند مگه پدرای ما برای ما کار پیدا کردند برو خودت پیداکن!!!
خداشاهده قسم خردم از حیوون پستترم اگر ببخشمشون.اینا فقط چند تا مثال از این دو دهه زندگی من بود...خدا ازشون نگذره.جالب اینجاست خواهرم انقدر بددهنه به پدرومادرم فحشایی میده بیاو ببین
آلی
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان . امیدوارم همه خوب باشین خواستم بگم این تبعیضا یعنی جنایت ! پیامای همتونو خوندم چون توی خانواده ی همسرم هم این تبعیض به طرز وحشتناکی جاری هستش از ته دلم برای همتون هم گریه کردم و هم دعا و ارزوی توفیق دوستتون دارم!
یلدا
Iran, Islamic Republic of
خدایا چرا این پدرمادرا اینجور میکنن منم میدونم پدرو مادر خودم خیلی خوبن ولی همسرم دلم براش خونه همش بخاطرش گریه میکنم بقدری بین شوهرم با برادر خواهراش فرق میزارن در حالی ک همش به اونا محبت کرده یعنی از خدا نمیترسن ...عوضش همیشه خدا با همسرم همه چی بهش داده حالا هم حسادت دارن بهش هر وقت بریم اونجا ی متلکی میندازن پثلا مادر شوهرم ی میو ه جلوی ما نمیزاره ولی اگه خواهر شوهرم یا برادرشوهرم با زنش بیاد خودش و قربونی میکنه براشون شوهرم گاهی بغض میکنه فقط میتونم دلداریش بدم 😑
معصوم
Iran, Islamic Republic of
منم مشکل شمارو دارم.
دو برادر دارم که من وسط اونهام سالی که کنکور داشتم برادر بزرگم به سرش زد زن بگیره وسط کنکور من عقد و عروسی و بزن بکوب منم 12 سال شاگرد اول بودم چند روز بعد کنکور منم طلاق گرفتن این وسط فقط می خواستن آینده ننو نابود کنن.منم این فقط یک نورد از بی عدالتیهای پدر و مادرم بود.
نرگس
Iran, Islamic Republic of
تبعیض...
منم فرزند آخر خونه هستم مثلا ته تاقاری ولی هیچ طعمی از مرفه بودن رو نچشیدم در صورتی که میتونستم بچشم.الان که 8 ساله ازدواج کردم خونه ندارم در حالیکه دو برادر و خواهرانم همگی وضع مالیشون توپه.برادرهایم تاجر معروف ولی حاضر نیستن سر سوزنی کمک کنن.حتی پدرم که وضع مالیش خوبه به اونا میگه که کمکش نکنین...من و برادرم که بچه های آخری بودیم توی یک سال ازدواج کردیم با اینکه مجرد بودم کلی کار سنگین خونه بابام انجام دادم ولی تمام زندگیشو داده به پسرش...به نظر شما این انصافه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم اصلا انصاف نیست من درکتون میکنم😭😭😭😭
نوید
Iran, Islamic Republic of
هیییی....من یه پسر 17 ساله هستم من یه برادر و یه خواهر کوچک تر از خودم دارم پدر مادر من خواهرمو بیش تر از ما دوتا میخوان سر هر مسعله کوچکی پدر و مادرم یه ماه با من قهر میکنن و منم که نوجونم نیاز دارم به ساپورت مالی تو اون یه ماه ساپورت نمیکنن .خدا رو شکر وضع مالی مون خوبه ولی اگه بخوان چیزی برای من و برادرم بگیرن حسابی حالمونو میگیرن انگار دشمنی خونی با من و داداشم دارن .من 8 سال شاگرد ممتاز مدرسه شدم برادرم که نمونه دولتی درس میخونه.....هر کی بیاد توی خونه ما تو یه اتاق پر از وسایل...تو یه اتاق دیگه حتی تخت هم نذاشتن....باورتون میشه...تخت من و داداشم رو برداشتن بردن که تخت نو بگیرن دیگه خبری نشد .......خواهرم یه تبلت 2 میلونی داره اونوقت من که بهشون میگم منم گوشی خوب میخوام باهام بحث میکنن و باز یه ماه قهر خدا شاهده من حتی تا حالا تو روی بابام واینستادم اونوقت خواهرم تو این سن کم بهشون فوش میده.....با این حال من خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی خواهرمو دوست دارم اما بابام....چی بگم ؟دریق از یه زره محبت باورتون میشه من تو خونه هوووووویییییی بچه !صدام میزنن اونم وقتی کاری بام داشته باشن .....همه میگن فرزند بزرگ تو خوانواده خیلی عزیزه مثل الاغ دروغ میگن اگه راست میگن هم من ندیدم......تازه یه کامپیوتر درب وداغون دارم هم که خدا خدا میکنم ازم نگیرنش..
مرجان
Iran, Islamic Republic of
سلام من هم ازخانواده خودم هم ازخانواده شوهرم دردمیکشم جفتشون بین بچه هاشون فرق میذارن خیلی داغونم .ازخواهرشوهرم خیلی متنفرم بخاطر دوس داشتن ببش ازحدمادرش.گاهی وقتا فک میکنم خدا هم منوازیاد برده
تنها
Iran, Islamic Republic of
منم از دو طرف ميكشم هم مادرم وخواهر كوچكم و هم مادر وخواهرشوهرم
واگذار كنين به خدا
یلدا
Iran, Islamic Republic of
لایک
نازنین
Iran, Islamic Republic of
من از پدرو مادرم متنفرم اسمشون زهرا و محمده امیدوارم اینو بخونن
منو بدبخت کردن من میتونستم استاد دانشگاه باشم اما بخاطر تحقیر و توهین و پسر پرستی اونا هیچی نیستم پسرشون یه لات بددهن کثیف بوده و هست که از حمایتهای اینا بل گرفته و زشت ترین حرفهارو به من زد و به خیلی ناراحتیها دچارشدم ابروم رفت دردکشیدم اینجا مینویسم پسر کثیفی به اسم ناصر دادخواه که نصف دخترای محلو بی ابرو کرد از ده سالگی قلیون کشید گل کشید و هزار مواد مخدر دیگه و از همون ده سالگی با تمام دخترهای فامیل گشت و خورد و خابید جلوی چشم خانوادش زشت ترین حرفهای ناموسی رو به من زد بی گناه و تقصیر و هیچ کس تنبیهش نکرد با کثیفترین دختر دنیا ازدواج کرد که حتی مشخص نبود دختر هست یا نیست و هزاران جا تو بغل هم عکس داشتن و حجاب و ارایشش افتضاح بود و هست اخلاقش که دیگه میشه گفت خود قطام یه زن بدکاره که با ریاکاری محبت میکنه و از پشت نیشت میزنه دقیقاااااهمون فقط و فقط دعاکردم و میکنم جوری این اولاد ناپاک آبروشونو ببره که سرشونو نتونن بالا بگیرن چون کاری بامن کردن که خدا و هیچی نمیشناسم هیچی هیچی.....
ASYE
Iran, Islamic Republic of
مادر من بین پسرا و دخترهاش فرق زیادی میزاره،پسرها و عروساشو خیلی دوست داره ولی ما دخترها رو نه.فقط دلم از خدا میگیره...
بهار
Romania
سلام منم دوتا برادر دارم بچه بزرگ خانواده هستم از وقتی که برادر بزرگم زن گرفته هردوشون شدن نور چشمی مادرم خیلی بینمون فرق میزاره از سر کوچیک ترین موضوعی مادرم باهام قهرمیکنه بهم زنگ نمیزنه مثل بچه ها باهام لج میکنه خیلی توزندگی سختی کشیدم اما کوچکترین کمکی بهم نکردن هرچی دارن به برادرم بازنش میدن خیلی ناراحتم همش کارم شده گریه الان 25سالمه اگه حرفیم بزنم بهم میگن توحسودی چشم نداری زن داداشتو ببینی مادرم بانفرت نگام میکنه بارفتار وحرکاتش باطرز نگاهش معلومه که چقدر ازمن وهمسرم متنفره باوجود اینکه به خدا هروقت مریض میشه شوهرم اونو دکتر میبره هرکاری داشته باشن مابراشون انجام میدیم هرکاریم میکنم نمیتونم بیخیال باشم دارم دیوونه میشم تورو خدا شما راهنماییم کنید چیکار کنم
هی خدا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل من
بی نام
Iran, Islamic Republic of
دقیقا عین ما هر چه قد بهشون برسی بدتر هم میشه انگار وظیفته اشکال نداره مو هم خداداریم
نازی
Iran, Islamic Republic of
وای پروردگارا منم
الهه
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه...من هم در دنیای تبعیض بزرگ شدم پدر و مادری که منو حتی یکبار هم درک نکردن منو دوست نداشتن از بچگی ارزوم بوده که از خونمون برم و برای همیشه تنها زندگی کنم...خدا پدر و مادر رو داده تا سر پناهت باشن یاریت کنن سنگ صبورت باشن...اینا دروغه من حسرت بردم مادرم یا پدرم فکرکنن که منم فرزندشون هستم...واقعا میگم بچه ها باور کنید پدر و مادر من بارها بهم گفتن دوست داریم بزاریمت پرورشگاه تو رو از همون بچگی نمیخواستیم...به خدا قسم میخورم فرزند بدی نبودم جزء اینکه سنگ صبورشون بودم...غصه اونا غصه من بوده شادی اونام شادی من دق کردم از بس غصه خوردم که اخه چرا منو نمیخواید منم بچه تون هستم ...هیچی ازشون نخواستم و نمیخوام فقط کمی محبت که هیچ وقت ندیدم...خدایا من جزء تو کسی رو ندارم تو که باهام باشی برام بسه ولی این رسم روزگار نیست...اینکه قلبت از کسی که اسمش مادره بشکنه دیگه اخر بی رحمیه...ولی من هیچ وقت از خواهرام و برادرم بیزار نبودم به خاطر تبعیضی که پدر و مادرم گذاشتن برعکس من عاشقشون هستم دیوانه وار من بی محبتی رو از اونا یاد نمیگیرم ...منو ببخشید که زیاد حرف زدم
هستی
Iran, Islamic Republic of
مادر و پدرم هیچ گاه بین من و برادرم فرق نمیذاشتند ولی حالا که ازدواج کردم معنی تبعیض رو میفهمم و از خدا میخوام خدا جزای مادر پدرایی رو که بین فرزندانشان تبعیض میذارند بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزم همه اینا واقعا سخته منم فرزند سوم یه خانواده ام قبل خودم دو خواهرم و یه برادر بعد خودم. ولی همیشه حس میکنم بچه ی این خانواده نیسم بارها و بارها بهم گفتن تو اضافه ای حتی تو کودکی خواهر بزرگترم میگفت تو را تو پارک پیدا کردیم و روح و روان منا ازار میداد منم با وجود تحقیر ها و بد رفتاری های همه باورم شده بود واقعا خدا باید به این خانواده های ........ نشون بده عذاب خردشا و نتیجه ی فرق گذاشتن بین اولاد را از بچگی همش تحقیر توهین...الانم ک بیست و پنج سالمه بدتر شده ک بهتر نشده منا تبدیل کردن ب یه ادم روانی بخدا بعضی وقتا حس میکنم تیمارستانم منا قبول نمیکنه. خدا شاهده اینا را مینویسم اشکم جاری شده خانواده های شما هر چه قدرم بد ولی تاحالا شمارادزد کردن و تهمت دزدی بهتون زدن و جار بزنن تو خانواده ی شوهرتون ک از اون طرفم من تحقیر بشم هرچی ام هستن ببوسین بزارین رو چشمنون اینا کوچکترین کارهای خانواده ی منه
Iran, Islamic Republic of
من از دو طرف میکشم خانواده همسرم فقط دخترشون علنا میگن تازه رفته محضر دار و ندارش بنامش زده خانواده خودمم مادرم تو چهل سالگی بعد من و خواهرم یه پسر اورد براش همه کار میکنن و خیلی چیزها رو از من و خواهرم دریغ اخر سرم مامانم میگه تو واسم میمونی منکه نمیفهمم چقدر تبعیض من انقدر تو زندگیم بی پولی کشیدم سختی کشیدم الان یه ازمایش پول ندارم برم بدم ولی هیچوقت عزتم زیر سوال نمیبرم امیدوارم حداقل من بتونم بین بچه هام فرق نزارم
هانیه
Netherlands
من به خاطر تفاوتی که پدرم بین فرزندانش می ذاره ازش متنفرم
یه برادر دارم که هر نوع خلافی کرده از دزدی گرفته تا ازدواج با یه دختر فراری و هر چی دیگه که فکرشو بکنید
یه مدت خیلی کوتاه پدر جان از دسنش ناراحت بود ولی بعدش بخشیدش
الان اون برادر نامحترم زن .... اورده توی خونه ما و من و مادرم شدیم خدمه این زن ...
بدویم ناهار بدیم شام
من از سرکار میام باید مراقب باشم که مامانم از فرط خستگی کار حالش بد نشه
خانم هم دست به سیاه و سفید نمی زنه
امیدوارم خدا به خداوندی خودش جواب این همه بی عدالتی رو بده
به خاطر گند کاری های برادر ... همه خواستگارای خوبم هم پریدن
الان اما پدرم می گه باید بخشید من اینا رو بخشیدم شما هم نبخشید فقط خودتون رو ازار می دید چون اینها اول و اخرش توی این خونه هستند و سعی کنید به این زندگی عادت کنید
در ضمن من یه برادر دیگه دارم که زندگی خیلی موفقی داره اما پدرم من و اون برادم رو کاملا نادیده می گیره و فقط مراقبه این شاهکارش ناراحت نشه
از پدرم متنفرم
ازش بدم میاد
کاش منم بلد بودم عربده بکشم
کاش منم بلد بودم کارای اونو انجام بدم شاید پدر یه ذره توجه می کرد
پدر امیدوارم این عروس جانت دو روز بعد که زمین گیر شدی بیاد و تر و خشکت کنه چون من یکی به قدری تفاوت دیدم که اصلا به روی خودم هم نمیارم که تو زنده ای یا مرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام منم طعم تلخ تبعیض رو چشیدم شش ساله ازدواج کردم از لحظه ای که وارد خونه پدر شوهرم شدم مادر شوهرم بین من و جاریم فرق می گذاشت حتی بین همسر من و برادرش الان هم بین بچه های من و جاریم فرق می گذاره تولد بچه من ی اسباب بازی ماره واسه بچه جاریم دو روز پیش النگو طلا خریده بود خیلی دلم شکست دلم واسه بچه هام خیلی می سوزه ازش متنفرم ولی تا حالا به روش نیاورد
حمید
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان
اولین نکته این هست که بر خلاف تصور دوستان این نکته باعث پیشرفت هم میشه باید به ظرفیت ها و توانایی خودتون پی ببرید و شاید تبعیض مجبورتون کنه که به این نقطه برسید
دوستان منم مثل خیلی از شما زخمی این مسله هستم اما مطمین باشید انسانی که پدر و مادرش به نا حق ازش رو بر گردونن . خدا بهش رو میکنه
نا امیدی رو از خودتون دور کنید که خدا با ماست
یا علی
سارا
Iran, Islamic Republic of
اگه خدا با ما بود که پدر مادر خوب بهمون میداد نه پدر مادری که همیشه شکنجه مون کنه...حتی خیلی از حیوانات هم از نعمت مادر خوب بهره مند هستن اما من چی یعنی من ا حیوون هم کمترم که نفهمم محبت مادری یعنی چی و مادر دوروی من نه تنها هیچ محبتی بهم نمیکنه پیش همه ازم بدگویی میکنه و به ناحق تهمت میزنه بهم چون خوشگلم...پدرم هم که از اون بدتر یه دیکتاتور به تمام معناست...یک بار با یه پسر خیلی خوب و ا هر لحاظ آقا ادواج کردم ولی اینقدر شکنجه و تحقیرش کردن که قید منو زدو رفت...الانم با یه پسر خیلی خوب از هر لحاظ ادواج میکم که اونم دارن شکنجه میدن نمیدونم این یکی کی صبرش تموم میشه و... جالبش اینجاست همین پدر و مادرم خیلی به دادداشم میرسن...داداش بزرگمه یه دختر گرفته که مادر و خاله هاش خرابن و خودشم نه ادب داره نه قیافه و مدام به پدر و مادرم بی احترامی میکنه اما میخوان براش تو عروسی کلی طلا و عروسی مفصل بگیرن در حالی که عقدشم کلی طلا گرفته بودن و خرج عقد رو هم اینا داده بودن و 500 نفر مهمون داشتیم و خانواده دختره یه گرون خرج نکرد...اما تو ادواج دوم من باورتون میشه پسره برام عقد گرفت و اینا حتی یه گرون هم پول عقدمو ندادن و فوت مادر بزرگمو که 5 ماه پیش بود بهونه کردنو حتی عقدم هم نیومدن و کادو هم نفرستادن...پیش فامیل شوهرم خیلی سر افکنده شدمو مثل بچه یتیم ها نشستم د حالی که پدرم خیلی پولداره و آدم اسم و رسم داری هست تو شهرمون...تازه اینا فقط گوشه چشم کوچیکی از ظلم هایی هست که در حقم کردن اگه ظلم های اصلیشون رو بگم میشه مثنوی هزار من
Iran, Islamic Republic of
الکی میگی
Iran, Islamic Republic of
خدالعنت کنه هرجی آدم ظالم رو ... اسمش میخواد پدر و مادر باشه یا هر چیز دیگه ...همین افردا دنیا رو به گندکشیدن دیگه...کسی که بین پاره های تنش فرق بزاره وای بحال دیگران..ببخشیدولی من رک وراست فقط حقیقت روگفتم همین...
گمنام
Iran, Islamic Republic of
سلام الان که دارم این نظرو مینویسم واقعا دلم گرفته ...هی ... ما کلا یه دختر پسریم که مامانم فوق العاده پسریه همه کار واسه پسرش میکنه اما به من بد شانس که میرسه وا میرسع .... هیچی نمیگم فقط از خدا میخوام عدالتشو همین جا بهم نشون بده منی که کف پای مادرمم ماچ میکنم پدرم مریض بود دسشویی میبرم میشستمش همش بهشون ابراز علاقه میکنم اصلا به چشمشون نمیاد اون وقت داداشم که اصن محلشون نمیده و روسرشون میزارن...جالب اینجا که اون هیچ افتخاری نداره اما من با کلی مدال و....ای بابا خر ما از کرگی دم نداش واگذارشون به خدا بعد به امام حسین
س.
Iran, Islamic Republic of
یک چیز مشترکی که تو نظرات دیدم اینه که هر بچه ای که مودب تر و آدم تره بیشتر بی توجهی میبینه. خیلی عجیبه. منم دقیقا همین وضعو دارم. حس می کنم خدا عمدا این کارو میکنه تا اونا بمونند و بچه های بی ادبشون. شاید یه روزی به خودشون بیان که دیگه دیر شده.
اما یک چیزو مطمئنم: همه ی ما داریم امتحان میشیم. پدر و مادر و فرزند. فرقی نمی کنه...
sahar
Iran, Islamic Republic of
تو خونه ما هر چی برادرم بگه قبول میکنن
هر وقت برادرم هس من باید برم تو اتاق چون هیچ کاری نمیتونم کنم تلویزیونو همه چی در اختیار داداشم هس
هر وقتم از دستش ناراحت بشن وقتی نیستش سر منو خواهرم دادشو میزنن
خدا شاهده خیلی سخته از صبح تا شب اگه خونه باشم باید تو اتاق باشم
خواهرم چشمش انحراف داره ولی نمیبرنش دکتر بجاش برا دعواهای داداشم میرن وکیل میگیرنو کلی پول میدن
من که خانوادمو حلال نمیکنم
قربانی تبعیض
Romania
سلام من 14 سالمه. امسال میرم دوم راهنمایی. به خاطر شغل پدرم مشکل مالی داریم. مادرم مجبوره قالی بافی کنه تا پول مدرسه رو جور کنه. همش داره منت سرم میزاره و من اصلا تو خونه آرامش ندارم. هرودوشون رو واگذار کردم به خدا
Iran, Islamic Republic of
خوش بحالت
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش عزیزم منم مثل توهستم
سما
Iran, Islamic Republic of
سلام پارسال بی



برای مسافرت با خانواده خودم رفتیم یزد شوهر عمه ام فوت شده بود و من بدلیل نداشتن مرخصی نتوانسته بودم به مراسم برسم وقتی با خانواده رفتیم می خواستم برای تسلیت بروم هنوز نرسیده
بودیم که برادرم جلو ی خانه ی پسر عمه ام ایستاد هر چه به او گفتیم که الان وقت رفتن به اینجا نیست رفت و زنگ را زد منم بسیار خسته بودم و لباس مناسب هم نپوشیده بودم خلاصه دعوا شد و خانواده ام به پشتیبانی برادرم من را طرد کردند الان یکسال ، نیم از آن ماجرا می گذرد و با وجود عذرخواهی من همچنان قهر هستیم دیه خسته شدم پیش همسرم و دیگران نمی توانم سر بلند کنم و پدر و خواهرم هم می گویند تو مقصر هستی
پیام
Romania
جالب اینکه میگن ترکا پسر دوستن، این در صورتی که من تک پسرم و 2 خواهردارم اون 2 تا شدن نورچشمی من که هم از بچگی وردست بابام کار کردم و درسمو خوندم و خدارو شکر تا حالا هیچ ضرری برای خونوادم نداشتم هیچکس آدم حسابم نمیکنه، بعضی وقتا میرم تو فکر نکنه سر راهیم ، مگه میشه مادر آدم یه ذره مهر به پسرش نداشته باشه، در ضمن حالا که بچه دار شدم پسرمم زیاد تحویل نمیگیرن.
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
سلام بردوستان خداوند از هرچی پدرومادر که بین بچه هاشون عدالت رو رعایت نمیکنن نگذره همشون انشااله برن جهنم بخدا بهترین بچه وپسر خانواده من بودم هیچ وقت هیچ مشکلی براشون پیش نیاوردم برعکس داداشام تا دلتون بخواد مشکل مالی براشون پیش میاوردن ازدواج کردم دریغ از یک ریال برعکس خرج اونارو دادن خونه ام براشون گرفتن من خودم بچه دارم نمیدونم چطور بین ما فرق میذاشتن من که خودم بچه هام جونم هستن وهیچ فرقی ندارن برام
یلدا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مشکل شوهر من
سارا
Iran, Islamic Republic of
همه ترک ها نه ولی بالای 95% خیلی پسر دوستن...من همون سارای بالایی هستم که مختصری از شرح حالمو گفتم... به گفته اطرافیانم من دختری بسیار زیبا و باهوش و شیرین زبانم و ا بچگی خیلی مورد توجه دیگران (به جز پدر و مادر و فامیل پدریم) بودم اما با اینکه دو تا داداش دارم که چهره شون حتی از معمولی هم پایین تره و خیلی گوشه گیر هستنو به پدر مادرم محل نمیذارن...خیلی عزیز کرده پدر و مادرم هستن و همه محبت و ثروتشون مال اوناست...در حالی که من با پدر مادرم خیلی خوبم اما...چه کنم که درد هام اونقدر زیاده و پدر و مادرم اونقدر غم و حسرت تو دلم کاشتن که زبان از گفتنش عاجزه...
رسا
Iran, Islamic Republic of
همین حالا از سربازی رسیدم سربازی برادربزرگم معاف کردن پدرم سر بحث اعتراض من به تبعیض رک جوابمو داد که همه چی حتی کارخونه ماله اونه تو خوتیو خودت
همیشه دل شکستم از دوران بچگی اعتماد به نفسی نمونده برام طوری که در جامعه و فامیل طرد میشم تنهایی و دل شکستگی زندگیمو بریده
همین الان چشمام پر اشک هست حتی خدا هم منو طرد کرده درد و اه کوچیکی داخل دلم که نه نوشته هام نه گریه هام توصیفش نمیکنه
اگه این دنیا اومدیم امتحان پس بدیم باید همه تو 1 شرایط یکسان باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بمیرم‌برات...منم بابام همه داروندارشو زده به نام خواهرم و برادرم
اینقد ازشون متنفرم ک دلم میخاد خواهرم بمیره
پونه
Iran, Islamic Republic of
من در خانواده ای هستم که اینقد بین من و خواهرم فرق میرزارن که گاهی فکر میکنم من بچه ی این خانواده نیستم من که به خدا پناه بردم و به خدا واگذارشون کردم
Iran, Islamic Republic of
پونه جان منم همدر با شما هستم از پدر مادرم نفرت دارم
Iran, Islamic Republic of
منم
چهارمین
Romania
سلام چهار خواهر سه برادریم پدر مادرمون فقط پسرا را دوست دارن همه ازدواج کردیم باور کنید ما دخترا حتی سالی یه بار هم تو خونه پدری جا نداریم وضع مالی پدر خیلی خوبه به جفت داداشا در حد میلیارد کمک. کرده و ملک به نامشون زده اما ما دخترا اگه سالیریه بار سر سفره ناها ریا شام پدری بشینیم با دل شکسته و چشم گریون بیرونمون می کنن میگن چون دختری باید در خدمت داداشات باشی و به اونا با اینکه از دخترا کوچکترن احترام بذارین حتی عروسا از حالا با این که سر ملک و پول پدری با هم قهرن ومحل خواهرا نمیذارن اما ما باید به اونا احترام بذاریم والدینمون میگن مگه دختر نباید انتظار هیچ کمکی ولو معنوی از پدر مادر داشته باشه چون دختره جالبه. کع مادرم در ظاهر و بیرون خودشو بسیار مهربون و خداشناس معرفی می کنه خدایا اونا را به تو واگذار می کنم که حتی مواقعی کهدرس می خوندم و شاگرد اول مدرسه و دانشگاه بودم اجازه ندادن درسمو ادامه بدم منم برای فرار از اون جهنم زود ازدواج کردم اما هیچ وقت . پدر مادرم سنگ صبورم نبودن و همیشه من وخواهرام را تحقیر کردن
ناشناس
چهارتا خواهر کلا باهاشون قطع رابطه کنید بزارید با همون عروساشون تنها بمونن
رها
Romania
من 1برادر و2خواهر دارم،بچه سوم هستم،خانوادم عاشق دختر ارشدشونن،همیشه اونو تو سرم زدن،درحالی ک تحصیلکردشون منم،اونا دیپلم و من ارشد دارم اما هیچوقت بهم افتخار نکردن.جلو جمع وخلوت انقد ابراز عشق ب اونا میکنن اما ب من نه! اما من بجا اعتراض سرمو پایین میندازم!بعد ازدواج خواهرم،شوهرشو بچشم نورچشمی شدند و ب شدت بهشون ابراز علاقه میکنن،من تبدیل شدم ب آدم سرد و منزوی اما میبخشمشون چون عاسقشونم،1عشق 1طرفه!اما نسبت ب خواهرم و خانوادش بی احساسم!عشقمو ب خواهرکوچکم و برادرم ابراز میکنم تا اونام دوستم داشته باشن،گرچه اونام نورچشمی اند اما ن اندازه خواهر بزرگم و خانوادش،من خدارو دارم اون زیاد دوستم داره!خداروشکر ک سایه بابامامانم بالاسرمه و میتونم بهشون عشق بورزم
ماتي
Iran, Islamic Republic of
واقعان اينا رو ميشنوي قلبت درد ميگيره حرف يه جوون هفده ساله با يك سي ساله با مدرك دكتري يكيه عجيبه حتي حرف يه دختر كم سن با يه مرد كه حالا خودش بچه داره من هنوز بچه دار نشدم خانواده همسرم خيلي تبعيض ميزارن ولي من ازشون دور شدم و براي موفقيت خيلي خيلي دارم تلاش ميكنم اونها هم با پولشون به ما فخر ميفروشن و عكساي ماشي مدل بالا و مهموني هاي انچنانيشونو واسه ما ميفرستن به حدي كه ما رو مهمونيهاشون دعوت نميكننن و فقط عكساشو ميفرستن ولي من اميدم به خداس و روزي ميرسه كه من ثروتمند تر از اونها خواهم شد و بالاخره نوبت ما هم ميرسه بچها نااميد نشيد تلاش كنيد و كمتر تو دست و پاشون باشيد
Iran, Islamic Republic of
يه برادر زن دارم آخر گدا . طمع كار . پول دوست و فاسد به خاطر اينكه اموال پدرش به خواهر ها و به قول خودش دامادمفت خور نرسه با كلك و حقه بازي تمام اموال پدرشو به نام خودش كرده سالي چند بار هم مسافرتهاي دور دنيا ميره به اسم نمايشگاه لوازم خودرو ولي معلومه دنبال كثافت كاري بيشتر ميره تا كار خلاصه حق حقوق خواهر ها رو بالا كشيده يه آب هم روش بعد ادعاي مسلماني هم ميكنه اسم مغازه اش را هم گذاشته فروشگاه ثامن الحجج انشالله همون امام رضا بزن به كمرت نامرد عياش تا حالا 10 بار هم مكه رفته بي همه چيز
مریم
Romania
سلام.خسته نباشید.قضیه زندگی من خیلی مفصله.ولی از تبعیض پدرشوهرن هرچی بگم کم گفتم.ب خاط توجه زیاد وخرح بیش از حدی ک پدرشوهرم ب برادر شوهراولیم میکنه البته ب ناحق) شوهر من دچاررخم معده شدید شده.واصلا مشکلات ما برای پدرشوهرم مهم نیست.این چندسال درحدودصدمیلیون براش خرج کردن ولی برای شوهرمن هیچی.درصورتی ک من یک دخترمریض دارم.واز لحاظ مالی مشکل داریم.ولی پدرشوهرم نسبت ب ما خیلی بیتفاوته.منماز پدرشوهرم نمیگذرم.درصورتیکه برادر شوهرم هیچ فضیلت خاصی نداره فقط(دروغگویی.حسادت. نامهربانی)از صفات بارزشه.ب این میشه گفت عدالت.؟؟؟
یلدا
Iran, Islamic Republic of
بسپار ب خدا و بیخیال باش
اسمم رو نگم بهتره
Iran, Islamic Republic of
سلام میدونید ترکا چجوری اند وقی که کار خوبی انجام میدهند میکن خدا بهت پسر بده اخا مگه دختر چه عیبی دارا که میگید خدا پسر بده تو خانواده ما هم داداشم رو بیشتر از من دوست دارن .مامان من جوری که شبا منو با فش میخوابونه صبح ها هم با فش بلندم میکنه فقط ارزوم اینکه زود شوهر کنم و از این خونه برم تا از این زندگی نکبت بار راحت شم ولی مطمئنا من با بچه هام این طوری نمیکنم و قلبشونو از محبتم سیراب میکنم .ببخشید زیاد حرف زدم فقط تو رو خدا نظر هاتونو برام بنویسید تورو خدا بنویسید منتظرتونم.
سارا
Iran, Islamic Republic of
عزیزم چقدر مادرت مثل مادر منه و اونم با فحش منو بیدار میکنه و میخوابونه...الان ما به خاطر اینکه پول اجاره خونه نداریم مجبورم عقد کرده بمونم اما پدرم میلیون ها پول به پای داداش و ن داداشم میریزه فقط به خاطر اینکه پسرن و ادامه نسلشو میدن...با اینکه همسر من خیلی بهشون احترام میذاره و خوشتیپه برعکس عروسمون که نه شخصیت داره نه زیبایی من نمیدونم به چی این عروس دل خوش کردن...s
eee
Iran, Islamic Republic of
من هیچ وقت نمیبخشم مادرموهمیشه بینه منوخواهربزرگتزم فرق میزاره بازم خوبه خدا قیامتوگذاشته اگ این دنیا نمیتونم حقموبگیرم وهمه حقومیدن ب خواهربزرگم ایشالا اون دنیا حداقل خدا حقوبده ب من ک بعید میدونم اونجام حق با اونه لابد
Iran, Islamic Republic of
تبعیض در خانواده ما به حدیه که من از روی دلسوزی به برادرم پول قرض دادم وقتی پولم خاستم پس بگیرم چون خاطر نازنین برادرم بخاطر پس دادن پول من مکدر شد پدرم منو پیش زنداداشم گرفت به باد کتک الان هم زخمهای دستم جاش هست راه میرم و نفرین میکنم میخابم نفرین میکنم پا میشم نفرین میکنم خدا لعنتشون کنه
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام.خدا هیچ کس رو از نعمت عدالت بی بهره نکنه نمی دونم دختر وپسر چه فرقی از نگاه والدین دارد که تبعیض قائل می شن خدا بهشون یه جوری بگو منو دوست داشته باشن خدایا کاش...
United States
می دونین....خوبیش اینه که من زخم تبعیض رو خوردم و دیدم چقدر درد داره....حواسم به بچه هام هست که اونام داغون نشن...
خالیه پشتم
Iran, Islamic Republic of
سلام.از بچگی تا ب الان مادر بزرگوارم خیلی تبعیض قائل میشدن بین من و خواهر بزرگم و بخاطر شرایطمون مجبورم وقتی کار میکنم خودم برای خودم پوشاکمو تهیه کنم اما برای ابجیم همه چی میگیرن وقتیم ک اعتراض کنم میگن وظیفته مجبوری کار کنی تازه این کوچیکترین کارشونه من از بچگی ندیده گرفته شدم خیلی دلم گرفته
بماند
Iran, Islamic Republic of
یه برادر بزرگتر دارم که ای کاش نداشتم.تبعیض بیداد میکنه اینجا.من وقتی پول جمع میکنم به قیمت گشنگی کشیدنم.وقتی باهاش چیزی میخرم.مادرم میره بهترشو برای برادرم میخره که بعدش با نگاه تحقیر امیز جلو من حرف بزنن. بخدا تیشرتای من داره پوسیده میشه از بس کهنست در حالی که داداشم از هر رنگ چندتا پیرهنو لباس میخرن براش.تازگیم شنیدم براش ماشین پیشخرید کردن اما ١٨٠ تومن نمیدن ب من کلاس برم
اون دنیا یقتونو میگیرم
کریم
Iran, Islamic Republic of
پدر مادرم دوتا خواهرانم را دوست دارند ومن تنها پسر خانواده ام همیشه من را ترور شخصیت میکنن وبه خانواذه خودم بچه ام بی احترامی میکنند ای کاش منم دختر بودم
زهرا
Iran, Islamic Republic of
بله واقعا سخته پدر شوهرم خیلی به همسرم کم محلی میکنه خیلی فرق میزاره بااین که روشن دل هست اصلا اونو نمیخوان شدیم سربار
Iran, Islamic Republic of
خیلی استعداد دارم ولی تا جایی که یادم میاد مدام به این فکر می کردم که چرا بین من و برادرم یا حتی دختر های غریبه یه دنیا فرقه .چرا وقتی اونا حرف می زنند همه بهشون توجه میکنن اما ناراحتی من اهمینی ندارد.با اینکه کاری به کارشون نداشتم و کمک حالشون بودم .فقط وقتی کارم دارند صدام میکنند.هیچ وقت ازشون احساس با ارزش بودن نگرفتم.فکر می کردم چون پسر دوستن به برادرم بیشتر اهمیت می دن اما وقتی خواهرم به دنیا اومد دیدم زبون درازی و حتی بی ادبی خواهرم از بی آزاری من عزیز تر است.همیشه آرزو می کردم زیبا باشم تا حد اقل برای ظاهرم اطرافیانم دوستم داشته باشن.
پدر و مادرم را دوست دارم اگاهی براشون و اونایی که اینقدر در حقم ظلم کردن دلم می سوزه .ولی گاهی اوقات هم آنقدر از نفرت و کینه لبریز میشوم که دوست دارم تو این دنیا نباشم.هنوز نتونستم به تعادل برسم ببخشم بدون اینکه حرفی بزنم یا یک بار همه بی محبتی هاشون را بگم و برم که تنها زندگی کنم.از اینکه به خاطر احساس حقارت تو زندگیم عقب موندم دلم می گیره.از اینکه خیلی ها خیلی راحت به خلا وجودم پی بردند و دوباره آزارم دادند غصه می خورم.خیلی سالها نتونستم جواب نیش و کنایه های خیلی ها رو به خاطر احترام و خیلی چیزهای دیگه بدم ، فقط از درون شکستم و اوناهم فکر کردند من فقط یه خجالتی هستم که بلد نیستم حرف بزنم .ولی اینقدر تبعیض ها منو پایین نکه داشته بود که توهیناشون را باور می کردم.اگرچه الان شکر خدا اوضاع خیلی بهتر شده ولی هنوز خیلی رفتارها آزارم میده و گاهی فکر کردن به اونا تمام انگیزه و امید منو برای پیشرفت از بین میبره.آرزو می کنم همه اونایی که دچار بی عدالتی می شوند روزی آنقدر باور قوی نسبت به خودشان پیدا کنن که هیچ چیز نتواند جلوی پیشرفتشون را بگیره حتی بی مهری عزیز ترین ها مثل پدر و مادر
سید سینا
Romania
سلام .من 21 سال دارم یک برادر کوچک تر دارم که 8سال از بنده کوچک تر است بنده 2سالی هست که ازدواج کردم همسرم تا الان نه بی احترامی کرده و حرفی زده که ناراحت بشن مثل یک خدمتگذار واسشون کار میکنه
بنده هم درس رو ادامه ندادم و از کودکی کار کردم .حتی کارگری .هرچی سرمایه داشتم در اختیار پدرم گذاشتم
حال نه تنها سرمایه خودمو نداده حتی مواقعه ای شده که ازش 10 هزار تومان دستی خواستم نداده.و دریغ کرده ولی همون لحظه مبلغ بیشتری به کودک 12 ساله که برادرم است داده. و خیلی کار های بد تر ازین.متاسفانه کسی هم ندارم که درد دل کنم .من تو این سن کم تا الان 2 بار سکته قلبی کردم.ولی پدر و مادرم حتی نیومدن بیمارستان دیدنم خواهشا اگه راهی .دارید کمکم کنین.ممنون از وقتتون
محمد
Romania
سلام من هم از قضيه تبعيض رنج ميبرم و دچار بيمارى روحى و اعصاب شده ام متاسفانه هيچ كارى از من بر نمياد غير از اينكه قرص بخورم تا تريگيليسيريد خونم پايين بياد و منتظرم كه اين عمر نكبت بارم تموم بشه
مجید
Iran, Islamic Republic of
میگن پدر مثل کوه واسه آدم،هیچوقت نمی بخشمت به اصطلاح کوه...
Iran, Islamic Republic of
من که از پدران متنفرم
پرنسس بانو
Romania
پدر و مادرم اونقدر از لحاظ عاطفی و مالی بین ما 5تا خواهر و یه برادرم فرق گذاشتن و همیشه طرف برادرمو با اینکه ناحقه میگرن که نفرین میکنیم برادرمون بمیره تا دل پدر و مادرم کباب بشه و دل ما خنک بشه
Iran, Islamic Republic of
با تمام وجودم درکت میکنم منم همچین حسی رو نسبت به برادرم دارم
Farzane
Iran, Islamic Republic of
دقیقااااعین من. دعافقط🙌😔😢
ستاره
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرا پدرمادرا اینقدر تبعیض میکنن من خواهر کوچیکترم و همیشه پدرومادرم برا خواهر بزرگترم همه کار کردن یه اتاق پر از امکانات به حدی که میومدم یه خودکار از اتاق خواهرم بر دارن اینقدر فحش میخوردم و متهم به دزدی از اموال خواهرم میشدم . مادرم همه جوره خواهرمو ساپورت روحی و مالی میکرد ولی من همیشه تنهایی گریه میکردم و گاهی اینقدر تنها بودم که دنبال یه همزبون میگشتم میرفتم چت میکردم که با یکی فقط حرف بزنم . الانم تنها انگیزم قبولی تو دکتراست که زودتر ازین خونه برم چون خواهرم با وجود اینکه ازدواج کرده و بچه داره و باوجود اینکه پول برا رهن خونه هم دارن ولی بازم اومدن خونه ما زندگی میکنن چون خواهرم میگه حس میکنم ابهت من داره کم میشه وباید از بچم نگهداری کنید و مامانم همه توجهاش شده فقط نوش و داره فقط برا اون همه چی میخره خدایا میدونم ناشکری گناهه ولی دارم میترکم حداقل تو بین بندهات تبعیض قایل نشو چرا حس میکنم تو هم قایل میشی
داریوش
Romania
نمی دونم از کجا شروع کنم وقتی هر روز عمرت رو مرور کنی ببینی جز توهین کتک تحقیر یه روز خوب نداشتی توی صورتت نگاه بکنن بگن ای کاش نبودی تو یه حیونی و هزارتا چیز دیگه یا اینکه تمام آرزوت این باشه دو دست لیاس داشته باشی آررره پدر و مادر من این جورین ..فقیر نباشی بچه یکی از افراد شناخته شده شهر باشی این وضعت من بچه آخرم الان سربازم توی دور افتاده ترین جای ایران ولی راحتم چون کسی پیشم نیست برادرانم همه معاف شدن والان زن خونه کار دارن به ریش من می خندن وقتی شش ماه یکبار میرم خونه می بینموشون به جای سلام میگن چرا اومدی . وضع مالی پدرم خیلی خوبه ولی من تا الان حتی یه گوشی خوب نداشتم با بدبختی وکار خرج خودمو می دم نه مسافرت خانوادگی چون نمی برنت نه دوستی چون از نظر اونا من خرابم پس دوست منم خرابه شدم یه آدم وسواسسی مضطرب هیشکی رو هم ندارم حرفمو بزنم همیشه برای انجام هر کاری یاید اجازه وتایید اونا بگیرم
برای اینکه خودمو شنون بدم هر کاری کردم ولی نشد مثل قهرمانی کوری توی ورزش ولی بابام به جای تبریک بهم خندید نه حمایت ههه
توی هرکاری به همه کمک کردم تا حد بیمار شدنم بازم نشد هر کاری می کنم خراب میشه خستم الان دوس دارم بخوابم .....
بعد خدمت میرم هر جا که باشه نه پیش اونا...
سلماز
Iran, Islamic Republic of
منم از روزی که دیدم همه چیز مال خواهرم بوده.حتی تو انتخاب همسرش اون دوتا ازدواج داشته ولی من تا میخووم با کسی ازدواج کنم سریع میاد موش میدوونه و نمیزاره بشه.واسش ماشین خریدن.دومین شوهرشم کرد.ولی من...هر روز باید ببینم عقده ای بازیاشو
Iran, Islamic Republic of
منم قربانی تبعیض پدر مادرم شدم خصوصا مادرم
سلماز
Iran, Islamic Republic of
بعضی وقتا نفرین میکنم و میگیره چون خسته شدم از این رفتارا
دلشکسته
Iran, Islamic Republic of
منم خیلی از این فرق گذاشتند دلم شکسته
Mohammad
Iran, Islamic Republic of
منم یه پسر 18 ساله ام که دوتا خواهر بزرگتر خودم دارم.برعکس اکثریت پدر و مادر من عاشق دخترن .من همیشه پول تو جیبی کمی میگرفتم ولی خواهرم اینا بهترین چیزا رو داشتن .با توجه به این که پدرم وضع مالیه خوبی داره ولی من الان به خاطر ساپورت نشدن مالی دنبال کار در رستوران و سفره خونم تا خرج دانشگاه رو در بیارم.هیچ کاره بدیم نکردم برای پدر و مادرم
نگار بانون
Iran, Islamic Republic of
من فقط شونزده سالمه از وقتی داداشه شش سالم بدنیا اومده معنی واقعی تبعیض رو فهمیدم شاید بگید شش ساله مگه چیه ولی منو بخاطر اینکه دختر بودم لنقد تو سرم زدن اینکه تو نمیتونی تو نفهمی تو دستوپاچلفتی هستی ینی پدرم اسم هرحیوونی ب نطظرش میومد بم میگفت الان ک دیگه بدتر شده ولی اون کوچولوعه حتی اگه مقصرم باشه اشتباه منه ن اون همه چی داره درصورتی ک من اون چیزایی ک داره الانو نداشتم چرا باید بین ی دختر با ی پسرفرق باشه؟؟ از صمیم قلب دوس دارم ک پسر می بودم
شکوفه
اینا همش از بی فرهنگیه.مخصوصا فرق گذاشتن بین دخترو پسر.اگه نسل با پسر ادامه پیدامیکرد خدا به پیامبر پسر میداد.نسل پیامبر باحضرت فاطمه ادامه پیدا کرد.
الی
Romania
مامان بابای من کلی بین منو خواهر کوچیکم فرق میذارن بابام به من که بچه بزرگم دو هزار تومن عیدی داده اونوقت به خواهرم که شش سال از من کوچکتره پونزده هزار تومن!!! تازه من الان شونزده سالمه مثلا تو سن بلوغم عوض توجه کردن به من خواهرمو کردن تاج سرشون کم مونده بشه رییس خونمون تا میام یه چیزی هم بگم زود میگن اون کوچکتره تو که بزرگی باید مدارا کنی باهاش.انگار من تو این خونه نفس نمی کشم
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام.ما4برادریم من فرزند سوم خانواده هستم 31 سال سنمه متاهلم ،پدرم کارخانه داره من ازسال 74شروع به کارکردن به همراه برادربزرگتراز خودم تا سال 83 کارکردم عمرم رابدون حقوق تلف کردم حتی اون روزی که بین اون همه مردم بدون هیچ سوال وپرسشی مرا زیر پاهاش لگد مال کرد که ده نفر هم نمیتونستن جداش کنند کارم به بیمارستان کشید بعدازخوب شدن رفتم خدمت سربازی خونمو درست کردم طی پنج سال حتی یه قرون هم بهم کمک نکرد بلکه قوطی که برای سربندی ساختمان خریدمو گرفت بورد چیزی نگفتم انقدر دلم ازش پر که زمین واسمون باهم ببافی به بزرگی این پر شدنی که میگم نیست برادربزرگتراز منو مثل من چزونده خیلی دلم ازش پره الان هم در حین حیاتش هم کارخونشو زده به برادر کوچکتر ازمن .من اصلا از این کارش ناراحت نشدم ولی داداش بزرگتراز خودم میرن کارگری جیگرم میسوزه پس خدا کجاست خدا کیه که همچین موجودی رو می افرینه چه عدالتیه هردوشون هم مریعضن بخدا خسته شدم پدرت میلیونر بشه توبا عینک ته استکانی بری کار کنی اونوقت روزی 35تومن بگیری .داداش کوچیکتر حتی تو خیابون ببینتت حتی نگات نکنه ..هفته ای یک میلیون خرج لباس و رنگ کردن ریش وسر وشرابهای نابشه چقدر واگذارکنیم به خدا...............گمونم خدا هم خوابه
ناشناس
Romania
داداش خدا هم بين بنده هاش تبعيض قائل ميشه . چه انتظاري از پدر داري .
جلیل
Iran, Islamic Republic of
مونده به لیاقت بنده هاش
یلدا
Iran, Islamic Republic of
فقط صبر کن برادر.خدا صبوره مطمئن باش یه روزی تقاصشو پس میده مطمئن باش
شکستم
Iran, Islamic Republic of
منم قربانی شدم.من بچه آخر خانواده هستم از اول هم کم حرف بودم و زیاد به مسایل دوروبرم اهمیت نمیدادم.همیشه هم حرف پدرو مادرو خواهرو برادر بزرگترمو گوش میدادم. تاجایی که میدونم هیچ بی احترامی به اونها نکردم. الان 4 ساله که ازدواج کردم .خداروشکر همسر خوبی دارم ولی به دلیل اینکه در دوران نامزدی با بحثهایی که بین همسرم با خانوادم به خصوص مادرم پیش اومد باعث شد که من باهزار جور درد سر زندگیمو شروع کنم. هربار اومدم حرف بزنم کلی فحش و بدو بیراه نسیب من و همسرم شد. ولی راجع به خواهر و برادرم اینطور نیستن. کلی هم پشت زندگیشونو گرفتن. چندین بار خودم به والدینم گوشزد کردم که من از فرقی که بین من با خواهر و برادرم میزارین رنج میبرم ولی اونها هیچ وقت گوش نکردنو به من گفتن که اشتباه میکنم.به قول خودشون همه چی برام فراهم کردن ولی ....تازگی با خواهرم دعوام شد ولی نه پدرو نه مادرم پشت منو نگرفتن درصورتی که حق با من بود. الان چندوقتی هست که با من حرف نمیزنن. دارم دق میکنم . دعام کنین.
فاطمه
Russian Federation
من 18 سالمه دوتا برادر بزرگ تر از خودم دارم که مادر پدرم اون دوتا رو بیشتر از من دوس دارن وهرچه تا حالا خواستن براشون فراهم کردن اما برای من حتی یه ذره محبت به خرج نمیدن فقط با حرف های زشتشون عذابم میدن
س
Iran, Islamic Republic of
هر چی اعتراض کنی بدتر می کنند و بیشتر متهمت می کنند به حسودی. رهاشون کت.تنها کاری که من تونستم بکنم پناه بردن به خدا بود.
MEHRAN
Russian Federation
من یه پسره 18 ساله و تنها و کوچکترین فرزند بینه فرزندانه والدینم و باید حس خاصی نسبت به من بشه ولش توقع زیادی ندادم همینکه یه نوازش از طرفه مامان بابام ببینم واسم کافیه...میدونی خدا دوس ندارم پدر و مادرم رو نفرین کنم ولی این تبعیض اونقدر واسم زیاد شده که از دنیا سیر شدم حوصله هیچ چیز رو ندارم فقط به این زندم که به بزرگترین آرزوم یعنی فوتبالیست معروف شم که استعدادشو دارم زندم...اگه به آرزوم برسم یه موسسه جور میکنم واسه بچه هایه مورده هدف واقع شده تبعیض...بقران خیلی سخته خیلی خیلی خیلی که قابله توصیف نیست واسه من...خیلی داغونم خدا عاقبت به خیرم کنه...آرزویه رهایی میکنم واستون...خیلی دوست داشتم با همدردام حضوری درد و دل کنیم که میدونم عده ای از شماها هم میخواین
گروس
Iran, Islamic Republic of
خدا از جاریم وبرادر شوهرم نگذره داغونمون کردن همه شون که ظلم کردن می سپارم دست خدا حقمو بگیره ازدنیا متنفرم کردن
ستاره
United States
ایشالا به آرزوت برسی
ساغر
United States
ما سه تا خواهر وی برادریم مادروپدرم به برادرم آپارتمان ومغازه دادن ویلاشونم به نامش زدن اما به من و خواهرام هیچ اهمیتی ندادن فقط چند تا تیکه وسیله ساده جور کرد جهیزیه دادن سیسمونی رو هم پیچوندن همه چی رو به نامش زدن تا بعدها ما ازش نگیریم چرا؟ آخه چرا کی باید جواب بده خواهرم شاکی شد مادرم میگه پدرت زندست هیچ کس حق نداره براش اختیار داری کنه پدر ومادرم اهل نماز و روزه اند به نظر شما این نماز وروزه درسته
امیر
Russian Federation
با سلام خدمت همه دوستان من هم مثل شما طعم تلخ تبعیضو چشیدم من فرزند وسط یه خانواده پرجمعیت هستم هیچ وقت کارام به چشمشون نمیاد همش به پسر بزرگ و ۲ پسر کوچک خونه اهمیت میدن هر وقت عروس بزرگه میاد همه باید دست به سینه ایشون باشن منم چند باری هم مامانمو شسته اما مامانم خیلی تحویلش میگیره همه چیزای خوب واسه اوناست هروقت کار باشه خرحمالی واسه من خونه ماشین و همه چیز واسه اونا. هیچ وقت نظر منو تو هیچ زمینه ای نمی پرسن. تا میام حرف بزنم همش طرف اونارو میگیرن و حسود بهم میگن.هروقت موقع دکتر و خیلی کارای دیگه میرسه به عهده من هست ولی با این وجود عاشق پدر و مادرم هستم و دوریشونو نمی تونم تحمل کنم. ای خدا کاش این تبعیض نبود
Romania
من یه دختر سی سالم یه عمره دارم از تب
Romania
الهی به حق فاطمه خدا بهپدر مادرایی که اهل تبعیضن یه بچه بیشتر نده امین
افسانه
Romania
لعنت خدا بر پدر و مادرایی که با تبعیضشون بین فرزندان قلب اونا رو میشکونن عین خیالشونم نیست
نگین
Iran, Islamic Republic of
خانواده ما اونقد به پسرشون اهمیت میدن که به دخترا یک درصدشم اهمیت نمیدن. پدرمن راضیه ما بریم دهاتای دور افتاده کار کنیم اماپسرش زیر کولربخوابه. مادرمم همیشه طرف برادرمو میگیره و ضد ما پیش بابامون حرف میزنه بابا رو نسبت به ما بد بین کرده. خرج و مخارج خودمون رو باید دربیاریم. صبح تا شب تو اتاقمون هستیم. تمام دغدغه هاشون پسرشون بوده همیشه. هیچ وقت به مشکلات ما اهمیت نمیدن. حتی خودمون باید بریم دکتر و خرج دوا دارو بدیم. برام دعا کنین ازدواجم سر بگیره راحت شم.
_Setare
Iran, Islamic Republic of
خواهشا فرق نذارین.. خیلی زجر داره... مخصوصا وقتی به حسودی محکومت میکنن...
صبور
Iran, Islamic Republic of
ای ول دمت گرم
zahra
Iran, Islamic Republic of
من یه دخترم خانوادم وضه العام توپه 26سالمه و برا داداشام خیلی وقت پیش ماشین خریدن کلی تصادف و ضرر ولی من پیاده دانشگاه می رم و میگه هنوز من باید خرجتو بدم مثل موش میگیرم ميندازمت بیرون انگار صدقه میده ولی داداشم این قد میدن که خرج دوستاشم میده و من واقعا خسته شدم از صدقه گرف تن دلکو به سوم خوش کردم که میگن خودت کم میخوری اینم آوردی من تو دانشگاه که همه با ماشین مدل بالا میان و تیپ خوب تحقیر شدم همش داداشام
آراد
Iran, Islamic Republic of
درود
واقعا تبعیض خانواده بین فرزندان در سنین بالا (سنین ازدواج)خیلی خیلی وحشتناک و باعث بروز حوادث جبران ناپذری است.
این را اینگونه بیان کردم چونکه برای من هم تبعیض پیش اومده.
پدر و مادرم بین من ودوتا برادرام فرق گذاشته به طوری که هر کاری از دستشون بر اومد انجام دادن تا اونا ازدواج کردن و بعد چن سال بهشون خونه داد.
حالا به هر طریق متفاوتی به هر حال الان اونا خونه مجزا دارن زندگی میکنن.
امانمیدونم چرا برا ازدواج من بی توجهن اصلا فکر نیستن, و همش به فکر اون دوتا برادرام هستن که ازدواج کردن.
بهشون میگم به اونا خونه دادین برا منم کاری کنین,میگن یا برو رهن بشین یا تو همین خونه با ما زندگی کنید, حالافکرشو کنید آپارتمان ۵۸متره و یه اتاق دو در سه خیلی کوچیک که باور کنین یه حیوون خونگی هم نمیتونه تو اون اتاق زندگی کنه.
کلا اصن به فکرم نیستن چن مرتبه بهشون فهموندم که میخوام ازدواج کنم ولی یه جورایی اصن بیخیالن و این خیلی از لحاظ روحی روانی به من ضربه زده به طوری که دیگه میلی به کار کردن ندارم چون دیگه ایمان ندارم و صبح تا شب کارم شده فکر کردن به ترک خونه به شهری دیگه یا شاید خارج کشور و این تصمیم رو دارم عملی میکنم ,چون فکر میکنم اصن من بچه این خونواده نیستم.
United States
افسانه
من فرق گذاشتن بین پسر و دختر تو خونه خودم میکنم.از بس که بین منو خواهرم و برادرام فرق گذاشتن
منو ۱۸سالگی عشق کردن با هزار مشکلات رفتم سر خونه خودم.دخترم که بدنیا اومد اولین نوه توی هر دو خانواده منو همسرم بودم چون خانواده شوهرم منو نمیخاستن تا الان که دخترم ۱۲سالشه دختر منو هنوز ندیدن چون دختر منه هیچی چشم روشنی ندادن و نیومدن و خانواده خودم که توی این اوضاع و شرایط بلید مراقب می بودن که دلم نشکنه باورتون میشه که هیچی ندادن حتی یواشکی پول بهشون دادم که سیسموتی برام بخرن ولی وقتی بچه داداشم به دنیا اومد گوشواره طلا دادن و حتی به منم گفتن تو میخای چی بدی که آبرو مندانه باشه
حتی بعد از عروسی منو پا گشا نکردن ولی برای داداشم و خانومش مهموتی گرفتن دلی و خاله و مادر بزرگ و خواهر همه دعوت کردن منم که برای حمالی از دوروزه قبل آماده باش
هر موقع مریض میشدم نمیدونستم از غم مریضی گریه کنم یا از غم بی توجهی
یه خاهر بیشتر ندارم ولی انگار ته انگار
همیشه گوشت و اذوقه یواشکی بهشون می دادم خدا منو ببخشه
گذشت که برا بار دوم حامله شدم و تو شرایط بودم که خونه من اماده نبود و نه اجاق گاز داشتم ن یه شیر آب دلم پر میزد واسه یه غذای خونگی باورتون میشه یه بار یه املت برام نیاوردن بچم ۲۶۰۰به دنیا اومد اونم زودتر موعد.با شکم حامله اسبابا جم کردم و دوباره خونه جدید چیدن ولی کسی سراغم نیومد
اصن خودشونو زده بودن به کوری
هر چی میرسن به دخترم میگن و توقع دارن هیچی نگه
پسرم به دنیا اومد اولین نوه پسر بود بازم هیچی ندادن
پلی بچه داداش دونی به دنیا اومد چنان با هم هماهنگ کردن که چطوری برن بیمارستان و چی بخرن که آبرو داری کنن جلو اقوام عروس
ولی چون من از سمت شوهرم هیچ کسی ندارم دیده نمیشن حتی توی بیمارستان برادرام نیومدن خواهرم که اومد دست خالی
دلم میخواست بگیرم
بچه داداش دومی که یه ساله شد براش گوشواره طلا خریدن ولی سال بعد که پسر من یه ساله شد دور از چشم عروساشون ۱۵۰هزار تومن پول دادن اونم یواشکی که آبروشون نره برا اولین نوه پسر
دلم غوغا شد
اصن حق گله ندارم تا گله کنم میگن ای مادر به دل نگیر
هر چی تیکه ناروا مال منه خدا نکنه یه کلمه من چیزی بگم سریع واکنش نشود میدن که بیا و ببین
باز خدارو شکر که از لحاظ مالی خدا منو بی نیاز کرده
دختر ۱۲ساله من حتی دیگه از این همه تبغیض خسته شده
دیگه تصمیم گرفتم کنار غصه بخورم و کمتر دور براشون برم
زمونه مشخص میکنه همه چی رو
بینام
Iran, Islamic Republic of
من دو تا خواهر بزرگتر از خودم دارم و مادر و پدرم به خصوص مادرم به من توجهی ندارند و گاهی اوقات هم میگوینند که تو نا خواسته بودی با اینکه من تمام سعیم را میکنم تا توجهشان جلب شود اما هیچ اتفاقی نمیفتد و این کارشان باعث ایجاد حس تنفر من به خواهر هایم شده
یلدا
Iran, Islamic Republic of
من یه دختر سی و دو ساله مجرد هستم از وقتی چشم باز کردم متوجه فرق مادرم بین خودمو چهار خواهر برادر دیگه م شدم .مامانم همیشه نفرینم می کنه که الهی تا آخر عمرت تو این حال و روز ببینمت نه هیچ وقت کار پیدا کنی نه ازدواج کنی نه هیچی.من واقعا دختر بدی نیستم به خدا بیشتر از همه خواهر برادرام به مامانم میرسم ایشالا خدا به حق این ماه رمضان همین روزا مرگمو بده خلاص شم از دست این زندگی نکبتی.تمام کارای خونه رو انداخته گردن من.مثه سگ از اول صب کار می کنم تا آخر شب اینم جواب زحمتام.اگه اون نبود الان جای من اینجا نبود خودش خواستگارامو رد کرد به خاطر اینکه بشم کلفتش خودش نذاشت درست و حسابی درسامو بخونم همش ازم کار کشید.فقط از خدا می خوام زودتر مرگمو بده.
مرمر
Iran, Islamic Republic of
من در خانواده فرزندم سوم هستم سه خواهر وسه برادر پنج تا از بچه های پدر و مادر یک طرف و به برادر سوگلی یه طرف همه بچه ها ازش متنفریم واز آون بیشتر از پدرمون خدا ازش نگذره به خداوندی خدا هیچ کدوم اندازه آون برادر سوگلی آزارش ندادیم آون با اینکه خودش میدونه همه سر این کار بابام ناراحتن میگه من زرنگ تر از شمام و بلدم و میگریم به خدا دارم میسوزم از این بی عدالتی الان که دارم این مطلب رو براتون میفرستم روز 19 ماه رمضان هست از خدا میخوام به حق همین روز به حق همین شبهای عزیز خدا بد تو دامنشون بزاره اونوقت التیامی برای دل برادر خواهرام باشه که مثل من اونا همه دارن میسوزن اصلا آرامش ندارم همه گرفتاری و مشکلات با ماست اونوقت خوش خوشان واسه این برادر از خدا بی خبرمه گاهی وقتا آدم به عدالت خدا شک میکنه اخه چرا ای خدا چرا
مهتا
Iran, Islamic Republic of
شاید مسخره باشه تو سن33 سالگی حسادت کردن.من 33سالمه و برادرم 32سالش .مامانم عاشقانه دوسش داره با اینکه تمام کارهای مادرم به گردن منه و میتونم قسم بخورم اون تا به حال هیچ کاری برای مادرم نکرده .اونقدر که همیشه اون و جیگرم و نفسم و زندگیم و عمرم و همه ی هستیم صدا میزنه .حتی یکبار هم منو با این الفاظ صدا نزده! این باعث شده من به مرور زمان از برادرم متنفر بشم .با اینکه اون بدی به من نکرده.مادر من یه زن مذهبیه ولی متوجه نیست داره چه گناه بزرگی میکنه!
هربار که به اون میگه جیگرم انگار یه چاقو میکنن تو قلب من ! با اینکه تو زندگیم و ذاتا اصلا آدم حسودی نیستم به داشته های هیچ کسی تا به حال حسادت نکردم.ولی این مورد فرق داره !
سارینا
Iran, Islamic Republic of
مهتا جون بخدا منم مثل شما هستش شرايطم،باورت میشه مادرم هروقت میرفت مسافرت واسه دختراش دوتا دوتا خرید میکرد و واسه من یکی،بخدا من نیازی ندارم ب این چیزها اما اشک تو چشمام جمع میشد....
بهار
Iran, Islamic Republic of
من پدرم چون پسر دوسداره پسر عممو خيلى لوس ميکنه و حتى بعضى وقتا پسر عمم منو ميزنه و وقتى اعتراض ميکنم پدرم منو ميزنه... هه
سارینا
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز منم شرایط بهتر از شما رو ندارم،خانواده من پسر پرست هستن ،جوری ک پدرم از همون اول ب ما دخترا فهمونده ک مهمان خونه هستیم و دیر یا زود باید بريم،و پسرهاش صاحب همه چیز هستن،برادرهام خودشون رو صاحب همه چیز ميدونن،جوری ک غذایی رو هم ک ما می خوریم صدقه ميدونن،خداخيرشون نده
Iran, Islamic Republic of
باورم نمیشه😨
امیر
Iran, Islamic Republic of
من هم به غیر از خودم 2 تا برادر یکی بزرگتر و یکی کوچکتر از خودم و یک خواهر نیز دارم البته یک خواهر و یک برادر یعنی برادر بزرگترم ناتنی اند واز طرف مادر هستند. مادرم دوتا برادرام رو بیش تر از من و خواهرم دوست داره. تو خونه ما یه سره حرفای تحقیر امیز نسبت به من زده میشه. یهسره به من میگن برو از بزادر بزرگترت یاد بگیر در ضمن من 15 سالمه و برادر بزرگ ترم 27 سالشه و برادر کوچکترم 7 سالشه . من که بهغیر از این که احترام من تو خونه نگهداشته بشه که از پدر و مادرم چیزی نمیخوام لطفا منو راهنمایی کنین
فرناز
Iran, Islamic Republic of
ای بابا ...منم باشماهمدردم. فرق شمابامن اینه ک یه مادر بدجنس تو زندگیتون نبوده ک حتی بعد ازازدواجتون هم چشم دیدارتونو نداشته باشه و ازبچگی بغض تو گلوتون باشه وتبدیل ب هزارجور مرض بشه.امیدوارم خدا توهمین دنیا سزاشونو بده تامتوجه گناهشون بشن
حسین
Iran, Islamic Republic of
من 17 سالمه و یک برادر 10 ساله دارم که هر کاری میکنه پدر و مادرم منو مقصر میدونن و هرچیزی میگه باور میکنن اما با من اینطور نیستن پدرم چپ میره راست میره به من گیر میده و منم نمیتونم چیزی بگم چون فوری کتک کاری راه میندازه اونوقت برادر کوچکترم آزاده هر کاری بکنه حتی به خاطرش من کتک هم میخورم دیگه نمیدونم چیکار کنم حرف هم بزنم میگن زبونت درازه اندازه سن و سالت حرف بزن
فا
Iran, Islamic Republic of
من هم نظریهای شمارو خوندم ناراحت نباشید ما که خدارو داریم خاطرمانه
جمع است که خدا بین بندههایش فرق نمیذاره بذار دنیا هرکار میخواد با ما انجام بده ما خدا رو داریم
Iran, Islamic Republic of
من دیگه بریدم فقط آرزو میکنم هر چه سریعتر بمیرم دیگه چیزی از خدا نمیخوام
زهرا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل من
الناز
Iran, Islamic Republic of
مامان بابای من هم بین منو خواهرم خیلی فرق میزارن خواهرم همیشه با داد و فحش باهاشون حرف میزنه عزیز دل همه هست منی که همیشه چشم گفتم شدم بچه حسود
Romania
من وقتی دلم از پدرو مادرم میگیره میام نظر های شما رو میخونم و کمی آروم میشم چون منم مثل شما هستم
sh
Iran, Islamic Republic of
سلام
همیشه مادرم ، برادرم رو که از من بزرگه بیشتر دوست داشت . من تک دخترم و بسیار احساساتی، اگه پدرم پولی یا چیزی به من ذره ای بیشتر میداد مادرم باهاش دعوا میکرد و حتی منو میزد که اگه بابات خواست بهت چیزی بده از قول خودت میگی نمیخام . شاید باورتون نشه ممتاز میشدم پدرم میخاست جایزه بده میگفتم نمیخام. در صورتی که برادرم با معدل ۱۲ قبول میشد اگه پدرم چیزی بهش میداد من باید خوشحال میشدم چون مادرم آرامش میگرفت.
کلا یه حس بیماری روانی در مادرم همیشه بود و هست که دلش میخاد من ذلیل باشم و برادرم یه فردی که همه براش دست و کف بزنن.
الحمدلله خدا جای حق نشسته و جواب کتک هایی که بی دلیل منو میزد بهش داد.
الحمدلله من ای که ممتاز بودم ارشدم رو گرفتم دکتری میخونم ولی برادرم یه لیسانس قراضه به زور گرفت.
خدایا دلم قرص هست که تو حق هستی. هرچند بنده ها حق رو رعایت نکنند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
فرق گذاشتن ک دیگه تو خونه ما یه چیز عادی شده منم عادت کردم
ولی هرچقدر هم عادت کنی باز یه جاهایی دیگه نمیتونی تحمل کنی
آخرین نمونه فرق گذاشتنشون میگم : من دانشگاه آزاد میخونم خودمم کار میکنم پول دانشگاه میدم . این ماه حقوقم ندادن رفتم ب بابام گفتن حاجی 560 بهم قرض بده پول دانشگاه بدم تا هفته دیگه بهت برمیگردونم . یه چیزی گفت ک دهنم وا موند . گفت پول ندارم . مگه میشه کسی که ماشینش اسپورتیج . پول نداشته باشه
منم گفتم باشه ایراد نداره حذف اضافه برمیدارم تا اون موقع پولم میگیرم .
شاید تا اینجا به نظرتون زیاد غیر عادی نیاد ولی اینجا فرق گذاشتن شون پیدا میشه که چهار روز بعد از این موضوع برای خواهرم ب مناسبت تمام کردن دوران دانشگاه سرویس طلا خریدن .
واقعا حالم بده . احساس اضافی بودن میکنم . تو 21 سالگی کمر درد دارم چون هرروز بیش تر از 1 تن بار جا ب جا میکنم تو کارخونه .
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
منم تو یه خانواده پر جمعیت زندگی میکنم مامانم من و برادرم بزرگمو اصلا دوست نداره وهمیشه پشت سر مابد میگه وقتی من ازدواج کردم کلی بامن وهمسرم بد رفتاری کردند خواهرام همیشه مامانمو پر میکردند که نباید بهش جهاز بدی وهمیشه گریه منو در میوردن حتی مامانم میگفت من یک ساعت نمیتونم تحملت کنم ولی یه روز که دوستم رفتارشونو دید گفت غصه نخور خداو قتی بخواد بندشو بزرگ کنه بنده هاش اونو کوچیک میکنن وواقعا همینجور شد خدا خیلی بهم لطف کرد بهترین کاروپیداکردم با حقوق خوب الانم بهترین وضع مالی دارم باوجود اینکه بهم هیچی جهاز نداد مامانم وحق منو به خواهرام داد ولی الان وضع من کجاووضع اونا کجا...حتی الانم تبعیضاشون تمومی نداره طوری که قلبم دردمیکنه واز دست مامانم میگرن گرفتم ولی بازم میگم خدایا شکر که خودت هوامو داشتی خیلی دوستت دارم خدا جون
سارا
الهی شکر
آفرین با همین روحیه ت برو جلو عزیزم
ثمین
سلام من هم از دست تبعیض خانواده شوهر حسابی عذاب کشیدم حتی به مرحله سر شدن اندان بدن و خوردن قرص اعصاب هم رسیدم و هیچ وقت مادر شوهر و جاری و برادر شوهرمو نمیبخشم و امیدوارم شاهد زجر کشیدنشون باشم تو این دنیا .
الان به اوج مرحله روحی رسیدم که هیچ ارزشی برام ندارن و تو دلم به کاراشون میخندم واقعا کسانیکه دیگران رو ازار میدم از درون هم خودشون در عذابن مطمئنم.
پوریا ثمره
Iran, Islamic Republic of
هر اینه می خونه فقط بگه خدا بکشت پوریا
زهرا
United States
ثمين جان من هم عين شمام. هفت سال عروس يك خانواده كثيف شدم كه بجرم مطلقه بودن تا به امروز تهمت فاحشه بودن بهم زدم تمام خونواده شوهرم تا تونستن تحقيرم كردن و بچشم يه ادم فاسد بمن نگاه ميكنن هفت سال خودمو كشتم تا نظرشونو عوض كنم مثل يه كارگر بامن برخورد كردن. كثيفتر و دروغگوتر و حريصتراز جاريم تو زندگيم نديدم ولي مادر هسرم تمام اموالشو بخشيد به برادر شوهرم تا دل من و شوهرمو درد بياره. جاريم شديدن زشته مادرشوهرم از قصد جلوي من صداش ميكنه خوشگلم تا دل منو درد بياره. درداي دلمو اگر بخوام بنويسم بقران سه جلد كتاب ميشه راه ميرن بمن ميگن دهاتي.. ولي ميگن اون جاريم كه بخدا عين ميمون ميمونه باكلاسه و ... شوهر من تمام كاراي اينارو انحام ميده همش تحقيرش ميكنن و از اون برادر شوهر دزدم خدا ساختن
منو ادم بحساب نميارن جاريم تمون ميخوره ز ميزنه بمن ميپرسه خونتون چند متره چند خوابست چي خوردين چي خريدين؟ من باهاشون قطع رابطه كردم مريضم كردن
خدا انگار بامن سر جنگ داره كاري كردن كه حتي ديگه بخدام اعتقاد ندارم
اگه هست چرا اشكاو زجراي منو نميبينه چرا نميشنوه چرا هيچ كاري نميكنه كه حداقل ايمانمو بتونم نگه دارم
تورو خدا كسي اگه تجربه اي داره كه ير اين خونواده ها چي اومده بيان بنويسن ميخوام بدونم خدا باهاشون چكار ميكنه وگرنه دق ميكنم ميميرم ازتمام دنيا بيزار شدم
تا شوهرم مخالفت كنه ميگن تو بد ذاتي درصورتيكه حتي حسرت داماديو رو دل شوهرم گذاشتن... يه انگشتر بمن ندادن تواين مدت اي خدااااااا كاري نكن منكر وجودت بشم .. همين يه دلخوشيو نگير دعا ميكنم بخاك سياه بشينن تا بفهمن تهمت زدن و دل شكستن و تفرقه انداختنو فرق گذاشتنو ظلم كردن سزاش چيه دعا ميكنم اون جاريم و شوهرش رو طوري ببينم كه بگم خدايا ميدونستم ميبيني و هستي دعا ميكنم واسه تموم مالايي كه مادرشوهرم به ناحق داده مال مردم بشه بحق ابوالفضل
فاطمه
هیچی بدتر از این نیست که دختر باشی و یه خواهر بزرگتر و یه داداش کوچک تر داشته باشی. من امشب شب تولدمه فردا ۱۹ سالم میشه. فقط کارم گریست. من آدم خیلی مهربونیم. به همه خوبی میکنم. همیشه مامانم خواهرمو بیشتر دوس داشته حتی فامیلم میگن انگار یه بچه داره. ولی باز من برام مهم نبود. مامانمو خیلی دوست داشتم همش بهش محبت میکردم. ولی خواهرم باهاش بد خلقی میکنه و ... ولی مامانم عاشق خواهرمه. هرکاری من براش میکنم به چشمش نمیاد وفقط جلوی همه از اون تعریف میکنه. من اصن آدم حسوی نیستم و اهمیت نمیدادم. ولی الان چند روز متوجه شدم خیلی به من بی احترامی میکنه و دلمو میشکنه. اگه خواهرم چیزی بگه مامانم میگه چشم ولی من هرچی بگم اهمیت نمیده. از اون طرفم داداشم ازم ۷ سال کوچک تره ولی چون پسره عزیز تر و آزادیاش بیشتره. بچه ها دعا کنید بمیرم. دعا کنید به ۱۹ سالگی نکشم. واسم دعا کنید..
سارا
عزیزم نگو
به خدا کاملا در کت می کنم خودمم همین وضعیت و دارم ولی سعی می کنم بذارم پای امتحان الهی و از خدا می خوام یه شریک زندگی بهم بده که همه ی این بی محبتی ها برام جبران شه برای تو هم همین آرزو رو دارم
نهال
Iran, Islamic Republic of
منم دقیقا موقعیت توام یه خواهر بزرگتر دارم که همه توجهات مخصوصا مادرم واسه اونه و یه برادر کوچکتر که همه توجهات پدرم به اونه و من این وسط اضافی ام و 20 سالمه خیلی از این بابت ناراحتم😔
یه مادر
Iran, Islamic Republic of
عزیزم من یه خواهر بزرگتر دارم که به زور از من باج می گیره، و این کار رو ازطریق مادرم انجام میده، دیگه عمق تبعیض و فاجعه رو حدس بزن، خدا رو شکر برادر ندارم که اون هم بشه قوز بالا قوز، همین سلطان تو خونشون هست که برام بسه
دختر
Iran, Islamic Republic of
من عین شمام. هم از طرف پدرم و هم مادرم.
پدرم بین پسرا و دخترا. مامانم بین من و خواهر و عروس. هر حرفی رو میشنوم همه کارا مال منه ولی لباسهای خوب و غذاهای خوب مال خواهرم وعروسمونه حتی مامانم خودشم میگه دلم نمباد اونا کار کنن چون تو هیکلی تری! خدا شکر هم قیافه ام هم موقعیتم از اونا بهتره و منظره یه همسری ام که لایقم باشه و دهن همشون وا بمونه. توکل بخدا
س
Iran, Islamic Republic of
فقط به خدا پناه ببر و بسپرشون به خدا. می دونم خیـــــــــــــــــــلی سخته...
الهام
Russian Federation
سلام دوستان من از سر شب تا حالا دارم گریه میکنم خانواده همسرم خیلی فرق میذارن
نمونه کوچیکش اینکه همسر من ک این همه کار میکنه براشون پول نداریم ک بریم عکس و فیلم عروسیمونو بگیریم اونوقت امشب باخبر شدم ک رفتن واسه برادرشوهرم ماشین مدل بالای صفر خریدن سرم داره میترکه خدا جواب ظلماشونو بده
سمیه
Germany
در خانواده شوهر من دختر سالاری حکم میکنه به خاطر اهمیت ندادن به پسرهاشون عروس ها نیز مورد بی احترامی و تحقیر واقع میشن . خدا ازشون نگذره
زهرا
Iran, Islamic Republic of
منم خیلی ناراحتم,,از بچگی مادرم بین من و خواهرم فرق میزاشت,,خیلی دلگیرم,,هر وقت هم گفتم ک فرق میزارید گفتن اشتباه میکنی,,مثلا بچه بودیم برای خواهرم سه تا النگو خریدن,منم دل داشتم کاش ی چیز کوچیکم برا من میگرفتن,,بعد از مدتی براش ی گردنبند طلا گرفتن,,و بعد ی انگشتر,,ولی من تو ارزوی اونا موندم تو اون دوران,,اون موقع خیلی گریه میکردم,,الان ک خاهرم بزرگ شده و سرکار هست,,مادرم میگه فقط خواهرت بدرد من میخوره,,تو هیچ چی,,اخه من باید چیکار کنم ک نتونستم کار پیدا کنم و ی وقتایی براشون خرید کنم,,,یا کمکشون کنم,خواهرم الان دستش بازه و میتونه برا مادرم النگو بخره,,حتی وقتی همه جمعن و داداشام هم هستن,,ممکنه تحقیرم کنه,,اگه بچیزی اعتراض کنم مامانم میگه اینو ولش کنین دیوونست,,بعضی وقتا بغض میگیرم,,ولی وقتایی ک هیچ کس دورش نیست با من میاد ک حرف بزنه,,اون موقع ها هم دیگه من نمیتونم باهاش ارتباط برقرار کنم,,دلم برا خودم میسوزه
بیتا
Iran, Islamic Republic of
دوستان دقیقا مثل شما هستم پدرو مادرم بس که بین پسر ودختر تبعیض قائل شدن وداداشامو دوس داشتن از خودم متنفر شدم هر چی دارن مال پسره همیشه سعی کردم توجشونو جلب کنم ولی نتونستم حالا ارزو دارم بمیرن
رسول
Iran, Islamic Republic of
Salama من اسمم رسوله تو یه خانواده نسبتا متوسط رو به بالا هستم البته از نطر مادی خانواده من حتی نگذاشتن من درس بخوانم اونا حتی تو مسایل ساده روز منو با رفتاراشون مورد ازار قرار میدن دیگ خسته شدم از این همه فرق بین منو برادرام دیگ واقعا نمیتونم من فقط هجده سالمه اخه انصافه انقد غذاب بکشم تو اوج جونیم .تازه میخوان منو به زور به خدمت سربازی بفرستن ک به ناچار باید برم خدایا اگه هستی دست مارم بگیر ک واقعا بهت تو این شرایط سخت بهت نیاز ذاریم لطفا صدامونو بشنو بهمون کمک کن واقعا سخته
Iran, Islamic Republic of
والااومدچیزی بنویسم دیدم همه ازمن بدترن پس سکوت کردم..پدرمادرانکنین این کارارو..ازخدابترسین
بیتا
Iran, Islamic Republic of
دوستای عزیز من ۳۰سالمه ازدواج کردم کاش پدر ومادر منم پسرشون یا یکی از خواهرامو بیشتر دوس داشتن پدر ومادر من عروساشونم بیشتر ما دخترا دوس دارن حتی زن یکی از برادرام طلاق گرفت مهریشم گرفت ولی مامانم میگه دلم براش تنگ شده برگرده هم دوسش دارم یکی از عروسامونم از خونمون چند بار دزدی کرده ولی بخدا به اندازه خدا میپرستنش این درد تو دل من که اینقد زن داداشام پر رو شدن که به مامانم میگن هوووی اونوقت شوهر من اینقد مادرمو دوس داره و بهش احترام میزاره باز عروساشو به منو شوهرم ترجیح میده پدرو مادر من به ما دخترا به چشم یه گاوی نگاه میکنن که فروخته شده به صاحبی جدید از خودم متنفرم دوس دارم یه روز بهم خبر بدن داداشم با زنش با پدرو مادرم تصادف کردن مردن اون روز. روز جشن منه چون فقط یه تکه کوچلو از زندگیمو گفتم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نظرات اکثردوستان رو خوندم واقعأ ناراحتی خودم یکنار برادوستانمم ناراحت شدم ولی باید بگم که باتون همدردم من پدرم وضع مالیش خیلی خوبه حالا بماند که همش ناشکری میکنه و هرچی خدا بهش بده بازم بیشتر میخواد ولی دستش به دهنش میرسه رفته واسه برادرم ماشین صدو خورده ایی گرفته براخواهرمم یه ماشین خریده اونوقت برا دوتا آمپول که برامن بگیره سرکوفت میزنه و تحقیر میکنه انگار بیماری من دست خودمه تازه مریضی من ژنتیکی هست و بخاطر ازدواج فامیلی خود اینا دچارش شدم منم از امشب داروهام و ترک کردم دعا کنید که شفا بگیرم که نخوام برا پول چهارتا آمپول زیر بار منت این بنده های ناچیز خدا برم برام دعا کنید ....
ناشناس
Russian Federation
من نامزد دارم نامزدم پسرخالمه خیلی قلب مهربونو پاکی داره فوق العاده دلسوز هستش....برا خانوادش جون میده
اما خاله کثافتم زندگیشو واسه جهیزیه دختر بی احساسش ک قبل ازدواج کلی مادرظو زجرمیداد گذاشته....حالام که واسه نوه دختریش میلیون ها داره خرج میکنه....
جالب اینجاس دامادشون نیازی هم نداره اینو خودخاله کثافتمم میگه.
اما حاضر نیستن پسرشونو سروسامان بدن بره سر زندگیش....
نامزدمم هیچوقت ب رو پدرمادرش نمیاره میگه وظیفه اونا نیس برامن کاری بکنن...ازشون طرفداری هم میکنه میدونم بخاطر غرورشه جلومن نمیخاد سرشکسته بشه...
خالمو هیچوقت نمیبخشم فقط منتظرم خدا جوابشو بذاره کف دستش.اتیشه جهنم نصیبش بشه الهی
بي نام
Germany
الهي واقعا واسه خودمون بميرم.منم از بچگي طعم تبعيض رو چشيدم.چون من يه بچه ناخواسته بودم.بابام اون موقع مامانم و تو خيابون ميزده كه بايد اين بچه رو بندازي ولي از شانس بد من به دنيا اومدم همه تو فاميل بعضي وقتا ميگن كه اره بابات تو رو نميخواسته و چه دعواهايي شده بوده اون موقع.بابا و مامانم خيلي خواهر و برادرم و بيشتر از من دوست دارن اينقدر جلو اينو اون ازشون تعريف ميكنن حتي به دروغ ولي از من هيچي.مامانم كه عينه هوو من ميمونه به خونم تشنست.منم ميجنگم باهاشون به خاطر حق و حقوقم به خاطر اينكه منم ادممو احساسات دارم ولي هر بار دعوا ميشه همه منو مقصر ميدونن كلي به من ميگن تو مشكل داري مريضي مامانم هميشه ميگه تو هيچ وقت عاقبت به خير نميشي به خاطر بي احترامي هايي كه به ما ميكني.هيچ كي تو اين دنيا منو دوست نداره خيلي از خدا گله دارم گاهي اوقات به عدالتش شك ميكنم
بیچاره
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور. مامانم همیشه تو جمعا میگه که این ناخواسته بود و من سر حاملگیش کلی مشکل داشتم و...
همش هم در حال دعواییم با مادرم. هر چی میگم برعکسشو میگه.
بابامم فقط خرجم میکنه. تا وقت حرف زدن از احساس و نظر دادن میشه میگه تو نمیفهمی تو روانی ای. اعتماد به نفسمو خورد میکنه.

تازه خیر سرم دکترم و تو جامعه و دانشگاه و بین دوستام کلی اعتبار دارم. اما تو خونه هیچی نیستم. از شانس بدم قدمم کوتاهه و اعتماد به نفسمو گرفته. اصن تو خونه آدم حسابم نمیکنن. فقط دلم میخواد هر جور شده از خونه بزنم بیرون.
کاش ما بچه های ناخواسته اصلا به دنیا نمیومدیم که هم خودمون زجر بکشیم هم خانواده هامون.
سید مهدی موسوی تبار
Iran, Islamic Republic of
آرزوی سلامتی برای مادر پیری که تنها افتخار زندگی پسر کوچیکترش به اینه که حافظ قرآنه و کلی مدرک مربیگری ورزشی داره و یه دوره نوکری حضرت زینب ( س) رو تو کارنامه ش داره .. به عنوان مادر پسر کوچکترش رو دوست نداره و همه ی فکر و ذکرش پسر بزرگترشه ....

آرزوی سلامتی برای مادر پیری که وقتی خیانت و چشم ناپاکی پسر بزرگترش رو نسبت به نامزد برادرش دید ... تو کلانتری برخلاف پسر کوچیکترش شهادت داد .
آرزوی سلامتی برای پدر پیر و ناشنوایی که تنها سنگ صبور پسر کوچیکشه ...

آرزوی سلامتی برای همه ی پدران و مادران و همه ی شما عزیزان ‌ .
نمیدونم چی شد از اینجا سر درآوردم ... اما بعد از نوشتن این جملات بغضم ترکید ....
پرند
Iran, Islamic Republic of
سلام.من هم سالهاست از این موضوع رنج میبرم.دختر آخر یک خانواده پرجمعیت هستم که دوران کودکی و نوجوونی رو با سرافکندگی و بی پولی گذروندم.پدرم سر کار نمیرفت و همیشه گوشه خونه غش میکرد و سیگار میکشید و غصه میخورد ولی کاری ام نمیکرد.با این حال خواهر قبل از منو همیشه بیشتر دوست داشت و داره.یادمه کوچیک بودم سر صبحانه چایشو شیرین میکرد و لقمه واسش میگرفت.ولی من باید خودم میخوردم غذامو.یادمه همیشه اونو تحسین میکردن و باعث افتخارشون بود تا همین الان که ۲۷سالمه همیشه اون اولویت داشته توی همه چیز.هدیه های گرون قیمت برای قبولیش اوردن و واسه قبولی من هیچی.این فرق گذاشتن به بقیه خانواده یعنی خواهر و برادرمم رسیده.من ولی میترسم شکایتی کنم پیش خدای خودم.چون میدونم مظلومم و اگر اه بکشم و خدایی نکرده چیزیشون بشه خودم عذاب میکشم.فقط میتونم خودمو از این محیط دور کنم.دانشگاه راه دور انتخاب کردم تا بتونم ارامش داشته باشم.خدا از سر اشتباهات همه بگذره.
سارا
United Kingdom
من هم از بچگی شاهد بی عدالتی پدر و مخصوصا مادر نسبت به پسر و دختر بودم. چیزی که بیشتر از همه زجرم میده اینه که خودشون زیر بار نمی رن و قبول نمی کنن که اینهمه بی عدالتی می کنن، وقتی که حتی برادرهام صداشون در اومده و اعتراف می کنن که خصوصا مادرم همیشه طرف اونهاست. از هزینه های مادی، عاطفی، رفتار مهربانانه تا حتی تقسیم غذا و پوشاک بگیرید تا رفتارهای دیگر! دیگه می خوام بالا بیارم از اینهمه بی عدالتی. من هرگز نمی بخشمشون، مخصوصا مادر رو! کسی صرفا به دلیل زاییدن کسی پدر و مادر نمی شه، و من هیچوقت اینها رو پدر و مادر خودم نمی دونم.
همیشه هم پشت من به عنوان فرزند کوچیک خانواده بدگویی می کنن، در صورتیکه هم از نظر اخلاق و هم تحصیل و زیبایی برتری دارم و برادرم واقعا باعث آبروریزی خانوادست بخاطر گندهای اخلاقی که بالا اورده ولی باز هم اون پرستیده میشه و من منفورم!
مریم
Romania
منم خیلی از پدر و مادرم ناراحتم اما امیدوارم به خدا که همیشه سالم و سلامت باشن
س
Iran, Islamic Republic of
خدای من خیلی عجیبه. ایننن همه آدم که مثل من هستند!
ما تنها نیستیم بچه ها. مطمئنم خدا برای این کار یک دلیل محکم داره....
س
Iran, Islamic Republic of
دقت کردین اکثر ماها دادمون از دست مامانمون بلنده! به نظر شما چه رازی هست؟!
س
Iran, Islamic Republic of
چه گروه درمانیه خوبی هست اینجا. اعصابم یه کم آروم شد...
مریم
Romania
با وجود اینکه دختر هستم باید خرج زندگیم رو خودم بدم ، هم درس می خوندم هم کار می کردم . مثل یه مرد بزرگ شدم هیچ وقت احساس لطیف به دختر رو نداشتم . الان فکر آینده ام هستم که چه به سرم میاد همش می ترسم آواره بشم
سلام من همه پیام ها رو خوندم ...دلم خیلی گرفته بود ...با خوندن پیامهای شما ناراحتی خودم یادم رفت
بد بخت
Iran, Islamic Republic of
تو خانواده ما مادرم بقیه رو از من بیشتر دوست داره حتی همه نوه هاشو
مثلا بچه آخرشم منم اخلاقم تنده و کینه ای ام
نمیتونم افکارمو نسبت به بقیه انکار کنم
زیاد با همه دعوا میکنم منم راهنمایی کنید
پسرم
الهام
Iran, Islamic Republic of
غصه نخورید فقط از خداکمک بخواین مثل من
Iran, Islamic Republic of
اگه شما در جوانی و نوجوانی بی مهری دیدین من 46 ساله بی مهری دیدم ماچهاردختر ودو تا پسر .پسرا که پسرن وجای خود دارن خواهر بزرگه گل سر سبده وحرفش شنیدرار داره اخریم که عزیز دور دونه است دو خاهر دیگم زبون دار و چاخان و با زبون چرب و نرم جای خودشونا باز کردن .واما من که زیادیم ومامان و بابام اگه یه ساله منا نبینن .نه تنها دلشون برام تنگ نمیشه که خوشحالم میشن .دو ماهه ازم خبر ندارن نه زنگی نه سر زدنی .شاید چون من مستجرم وفقیرانه باسه تا بچه زندگی بخور و نمیری دارم البته خودم کارمندم ولی درامد شوهرم خیلی کمه وکفاف زندگیما نمیده .پدرم منا با دست خالی شوهر داد .ومن هنوز پیش خانواده وفامیل شوهر زبونم کوتاهه وخجالت می کشم هنوز بعد25 سال نتونستم وسیله خونما کامل کنم .پدرم زمین زیاد داره سه ته خونه داده اجاره حتی یک بارم به من پیسنهاو نداد خونش بشینم .ولی به پسرا که از من کوچکترن خون داد به خواهر اخری که امسال عروسی کرد علاوه بر جهیزیه یک پلاک زمین داد خونشونم که میرم شام میخورم ومیرم چون کم محلی میکنن وبیشتر پیش شوهر وبچه هام خجالت میکشم خیلی خسیس بازی دارن. تو این سن دیگه خودم میبینم بی مهری و تبعیضشونا . ولی هیچ وقت به زبون نیاوردم من فقط کمی محبت ودل گرمی می خام ازشون چون من همون بچه کوچولویی بودم که به دنیا اوردن حالا بزرگتر شدم ونیاز به محبت پدرم ومادر دارم در هر سنی که باشم. الهی همیشه تنشون سالم باشه همین که دارمشون کافیه .خدایا شکرت
سارا
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظرتون امکان داره یک مادر بچشو به خاطر اینکه قیافش بهش نرفته دوست نداشته باشه؟
وقتی دو ساله بودم خواهرم به دنیا اومد. از جایی که خاطراتم یام میاد هیچ وقت مامانم به من توجه نکرده و شاید باورتون نشه هیچ وقت بغلم نکرده و نگفته دوستم داره...منو نبوسیده و نگاهاش محبت آمیز نبوده.اما در عوض خواهرم رو همیشه بغل و نوازش میکرده و زیباترین کلمات عاشقانه رو نثار اون میکرده. من هم فقط نگاه میکردم... خواهرم از لحاظ ظاهری از من بهتر بود.یه دختر سفید و بور که قیافش شبیه مامانم بود.من یه دختر سیاه و سوخته با موی مشکی که به بابام و عمه هام رفته بودم.مامانم از عمه هام متنفر بود و هست.همیشه بهم یادآوری میکرد که لنگه عمه هام هستم ولی خواهرم به خودم رفته و از منه.
دوران مدرسه ممتاز بودم و خواهرم درسش متوسط بود اما فقط اونو تشویق میکرد و بهش اعتماد به نفس میداد. کافی بود من یه 19 بگیرم اونوقت داد میزد: من موندم گیجی ات به کی رفته شاید به عمه هات!!
همیشه میبردش خرید و غروب ها میشستن و با هم صحبت میکردن و صدای خنده هاشون علاوه بر اینکه سکوت تنهایی منو میشکست قلبم رو هم تیکه تیکه میکرد چون من عاشق مامانم بودم اما اصلا از من خوشش نمیومد و دلیلش هنوز برام مبهمه.
اما در عوض یه پدر فوق العاده دارم که همیشه حامی من چه از نظر مالی چه معنوی بوده و اون موقع عاشقانه به من محبت میکرد تا کمبودی احساس نکنم. وقتی مامانم برای خواهرم لباس میخرید بابام میرفت و برام گردنبند طلا میخرید. خدا حفظش کنه اما اونصبح زود میرفت و شب میومد و من تنهاترین بودم. مامانم به رابطه منو بابام حسادت میکرد چون بابام به همه میگفت منو از همه دنیا حتی مادرم و خواهرم بیشتر دوست داره و راست هم میگفت. خواهرم از بابام خیلی دلخوره. درسته که من ماشین و خونه و و حمایت های مالی آنچنانی دارم اما واسه یه دختر هیچ چیز جای محبت مادر رو نمیگیره... یادمه از دهه دوم زندگیم چهره ام باز شد و من خوشگل شدم و خواهر چهره معمولی. همه از قیافم تعریف میکردن و من خوشحال بودم چون فکر میکردم حالا مورد توجه مامانم قرار میگیرم اما اوضاع بدتر شد چون همه خواستگارا برای من بود و خواهرم خواستگار نداشت...توهین های مادرم شروع شده بود.همش میگفت تو ذاتت خرابه و خواهرت ذاتش خوبه. میگفت نماز نخون چون بهشتی نیستی اما به خواهرم میگفت تو از بهشت واسه من اومدی و به دیگران هم میگفت چه خوبه آدم دو تا بچه داشته باشه شاید اولین بدرد نخور! بود ولی دومی برات میمونه.
الان دیگه نه تنها عاشقش نیستم بلکه ازش متنفرم و مطمئنم اگه من بمیرم برام یه قطره اشکم نمیریزه و همینطور من اگه اون بمیره براش یه قطره اشکم نمیریزم.
یه بار که مسافرت کاری برام بیش اومد بهش گفتم دلت برام تنگ نمیشه؟ خیلی جدی تو چشمام زل زد گفت نه برو از شرت راحت شم خواهرم هم سریع گفت مامان وقتی این نیست چیکار کنیم؟؟
الان نزدیک به سی سالمه و نامزد خوبی دارم اما رفتار های سرد مامانم با من تاثیر بدی روم گذاشته و عصبی شدم.
همیشه با خودم میگم نکنه این مادر واقعی من نیست؟ آخه هیچ چیز من به مادرم نرفته و فامیل مادرم هم زیاد از من خوششون نمیاد.
متاسفم که خیلی زیاد شد اما التماستون میکنم بین بچه هاتون فرق نذارین و اگه به هر دلیلی یکی رو بیشتر دوست دارین جلوی اون یکی بهش محبت نکنین چون ضربه هایی به احساس بچه وارد میشه که تا آخر عمرش نمیتونه فراموششون کنه
س
Iran, Islamic Republic of
تازه فکر کن خواهر و برادر کوچکترت هم دقیقا رفتارهای مامانتو کپی می کنند با تو! تحقیر و .... هعی...
شیوا
Iran, Islamic Republic of
دوستان تو شهر ما تبعیض بین دختر پسر بیداد میکنه مثلا اگه یه نفر یه دختر به دنیا بیاره همه فامیل میگن انشاالله بعدی حتما پسره خودتو ناراحت نکن
مخصوصا تو خانواده ما که میرن هزار جور دوا و قرص میخورن تا بچشو پسر بشه
آخه این چه عدالتیه
مجید
Iran, Islamic Republic of
در خانواده ما 3 برادریم و یک خواهر
من پسر دوم خانواده ام و همیشه بین من و برادر ها و خواهرم فرق بوده اگه برادر هام یا خواهرم هزینه ای رو در خواست کنند بدون چون و چرا پرداخت میشه ولی نوبت من که میرسه کلی سیم جیم میشم مثلا اگه بخوام یه وسیله بخرم یا نمیدن یا خودشون میرن واسه ام میخرند
یا توی مجلس هاشون انگار من یه غریبه ام همش منو از خودشون دور میکنند یه موضوعی پیش بیاد من آخرین نفری ام که میفهمم اونم نه از خانواده یکی دیگه بهم میگه همین الان هم داشتن دور هم میخندیدن من که رفتم با یه لحن صریح گفتن بیرون
به حدی از خشم و ناراحتی رسیدم که دلم میخواد ترکشون کنم برم همش به خودم میگم من سر راهی ام
س
Iran, Islamic Republic of
تو تنها نیستی. منم وقتی کوچیک بودم شک کرده بودم آیا من سرراهی هستم؟ نکنه مامانم زن بابامه. حتی رفتم شناسنامه ها رو چک کردم! حتی از خود مامانم پرسیدم! من بچه اولم و یک خواهر و یک برادر کوچک تر دارم.
مامانم همیشه منو می زد و تحقیر می کرد. کارهایی که هیچ وقت با خواهر و برادرم نکرد. برادرم که یه دونه پسر هست. خواهرم هم ته تغاری و شکل مامانم.
مامانم با بابام از همون اول دعوا داشتند. حالا فکر کنید وسط این دعوا من به دنیا میام. شبیه پدرم و ارتباط عاطفی زیاد بین من و بابام! پسر هم نبودم!
خیلی زجر کشیدم. اما تمام این زجرها یک فایده ی بزرگ داشت. هر چی تنهاتر میشدم بیشتر به سمت خدا کشیده می شدم و میشوم. حس می کنم رشد کردم.حالا کارهای اونا به نظرم کودکانه است. دیگه خودمو قاطی کج فهمی های اونا نمی کنم. هر چند اعتراف می کنم به شدت کمبود محبت دارم و به نوعی عقده ای شدم...
سحر
Iran, Islamic Republic of
سلام25سالمه. از ده سالگیمو تا قبل ازدواجو هر شب گریه کردم. سه تا داداش دارم پدر مادرم جونشون برای پسراشون میره. اونارو با بهترین شرایط بزرگ کردن و تو بهترین مدرسه ها اما من با کمترین امکانات درس خوندم و همه انگیزم این بود برم دانشگاه راحت شم اما دانشگاهم قبول شدم هزینه راهو ک هزار تومن بود بهم نمیدادن خودم از ترم دو رفتم سرکار پولامو میگرفتن بعدشم میگفتن هیچکار برام نکردی. ی عمر سرکوفت زدن. الان دست خودم نیس اعتماد ب نفسم خیلی ضعیفه. تو دانشگاه شاگرد اول شدم ارشد قبول شدم ی بار نگفتن افرین و همش مسخره ام کردن. همیشه سر کوفت و فحش خوردم. پدرم تا امروز ی هزاری دستم نداده مادرمم ک بدتر. اما خدا صدامو شنید و ی شوهر خوب بهم داد ک با دنیا عوضش نمیکنم الانم کار میکنم تا جهازمو جور کنم زودتر از این خونه برم و برنگردم. مادرم حتی ب من غذا نمیداد میگفت برو تو دانشگاه ک غذا دادن بهت باز اینجا کوفتو بخور. ب من ی کفگیر برنج خالی و ب برادرام ی ظرف پر گوشت میداد. والا من همیشه احترام میذاشتم اما الان دیگه بریدم و ازشون متنفرم. نمیدونم خدا قراره جوابمو چی بده اما فقط میخوام زودتر منو راحت کنه از این خونواده
Iran, Islamic Republic of
مادر من خیلی فرق میگذارد
فاطمه
Germany
من یک زن مطلقه هستم پدرم منو به زور به کسی که خودش میخواست داد تازه داشتم زندگی میکردم که متوجه بی بند و باری شوهرم شدم در طول این سالها هر چی به پدرم گفتم جلوشو بگیره نکرد جرات کلمه طلاق رو نداشتم تا اینکه شوهرم رفت با یه زن ازدواج کرد و منو نخواست بابام به صلاحدید برادرام میگفت هر چی که هست باید تحمل کنی با اینکه میدونست شوهرم از چشم من افتاده باز کسانی رو واسطه میکرد که برن التماس کنن شوهرم منو طلاق نده ،اونم قبول نکرد خدارو شکر. بالاخره بعد سه سال دادگاه جدا شدیم من قبلا همیشه سر نمازام برا طول عمر بابام دعا میکردم همیشه ارزوی موفقیت داداشامو داشتم داداشام دکتر شدن و دعای من براورده شد ولی الان اونا طلاق منو برا خودشون و اعتبارشون ننگ میدونن تو این مدت بابام و برادر بزرگم خیلی زجرم دادن. بابام میشینه بلند میشه میگه پسرام دکترن من و خواهرمو که تحصیلات دانشگاهی داریم تحقیر میکنه به قران دلم شکسته نفرین نمیکنم ولی خدا جوابشونو میده . کاش وقتی از خدا میخواستم برادرامو باعث افتخارم کنه اول میگفتم ظرفیت بهشون بده ،بابام هیچ محبتی به دختراش نداره نمیبخشمش .دایما توهین و تحقیر میکنه مامانمم خیلی اذیت میکنه ،اصلا ادم حسابمون نمیکنه البته داداشم خیلی تحریکش میکنه ، واقعا از خدا صبر میخوام
دختر
Iran, Islamic Republic of
سلام
من 26 سالمه و از وقتی یادم میاد و درک میکنم پدر برادرامو بیشتر از من و خواهرم دوست داشت و داره. حتی وقتی من بدنیا اومدم حاضر نبود منو ببینه که اینارو مامانم برام تعریف کرده.
من از این موضوع خیلی زنج می برم بخصوص اخیرا که روحیه ام خیلی حساس شده.احساس میکنم بچه های عمو وعمه رو هم بیشتر از من دوست داره. خیلی مذهبی و اهل قرآنه ولی به نظرم کم بودن سواد پدرمه که واقعا نمیدونه یه دختر 26 ساله همه چی رو می فهمه. من ارشد دارم و بیکارم و صبح تا شب خونه داری میکنم و بیشتر مواقع پدرم به چشم یه خدمتکار بهم نگا میکنه
برادرم که دیر به دیر میاد خونه حتی راضی نیس بره برا خودش یه لیوان برداره و انتظار داره همه کار رو من براش انجام بدم. من واقعا عذاب میکشم و گاهی خیلی احساس پوچی میکنم و میخام بمیرم...
س.
Iran, Islamic Republic of
نه نمیر. سخته. منم کشیدم. خدا این کارو میکنه تا ما به سمتش بریم. به خدا پناه ببر.
مطمئن باش خدا سختیهای اونارو هم جلوشون می ذاره. مطمئن باش.
تنها
Iran, Islamic Republic of
من فکر میکردم تنهام, فکر میکردم فقط منم که شرایطم اینطوریه!!!!!! باورم نمیشه ایییینهمه پدر و مادر بی فکر تو جامعمون داریم, واقعا جای تاسف داره. باید ریشه یابی بشه واقعا معضل بزرگیه! ازتون ممنونم چقدرررر آرامش گرفتم
الهه
Germany
خانواده ما به بچه کوچیکتر اهمیت میدن که باعث اذیت من میشه از خیلی سال پیش این موضوع هستش
معصوم
Iran, Islamic Republic of
من 27 سالمه
از کجای زندگیم بگم که خودم نابود نشم.بهش فکر میکنم قلبم درد می گیره
برادر بزرگتر و کوچکتر من همه زندگیمو نابود کردن.از بچگی نمی فهمیدم چرا اونارو دوست دادن منو نه.جلوی مردم فیلم بازی میکردن و میکنن که منو که تک دخترم دوست دارن ولی دروغه
من کنکور داشتمهمون سال برای برادرم زن گرفتن و طلاق داد این وسط آینده منو نابود کرد
بد که رفتم دانشگاه مثل برده برای دوتا برادرام کار کردم چون ما سه تا تهران درس می خوندیم مادر و پدرم شهرستان بودن.اونا درس می خوندن رفیق بازی و دختربازیشونو می کردن من تا شب باید براشون نقش مادرو بازی می کردم.وقت و سلامتیمو می ذاشتم باز مادرم میوند قربون صدقه اونا می رفت .فکر میکنم قحطی بشه گوشت تن منو بکنه بده مسراش بخورن.اگرم اعتراض کنم خودشو می زنه به مظلومیت که تو نباید به پدر مادرت اعتراص کنی.کاش انقدر پول داشتم که مستقل زندگی کنم.ماشین برای اوناس که برن رفیق بازی بعد من باید هندوونه و ...با زور بلند کنم بیارم خونه اینا بخورن.دستم تو جیب نکنن دو تا دراز بی خاصیت که فقط درس و رفیق بازی بلدن.اسباب کشی میشه مت که دخترم باید بار بلد کنم یه بار پسرخالم باهاشون دعوا کرد که چرا این باید کار کنه شما تو خونه اید.کاش اصلا من نبودم.
س
Iran, Islamic Republic of
ممنونم که نظرات ما رو منتشر می کنید. با دیدن کسان دیگری که مثل من هستند یا حتی بدتر، کمتر دلم میشکنه.
ممنون.
محمد مهدی
خوبه شما بین خواهر و برادرتون فرق میزارن من خودمو کشتم گفتم مامان برام ی پراید 7 یا 8 تومنی دس دوم بخر گفتن پول نداریم حالا همون هفته دامادمون ماشینشو فروخت 7 ملیوون رایگان دادن بهش رفت ی رانا خرید اخه این انصافه بابا اون ک داشت نامردا
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادر و پدرم خیلی بین من و داداشم فرق میذارن البته پدرم بازم کمتر ولی مادرم خیلی به داداشم محبت میکنه حتی یه محبت کوچیک هم به من نمیکنه مثل یه دختر داداشمو دوست داره تقریبا هر دو ماه یکبار دیگه واقعا کاسه صبرم لبریز میشه و دیگه نمیتونم گریه نکنم و بداخلاق میشم تازه مادرم میگه چرا اینقدر بداخلاقی میکنی و باهمم دعوامون میشه تا بابام میاد پادرمیونی و حرفایی که تو دلم مونده رو به پدرم میگم.پدرمم به مادرم میگه تا تقریبا یه هفته مادرم خوب میشه ولی دوباره روز از نو روزی از نو
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام.من ۱۸ سالمه،مامان منم خیلی بین منو خواهر بزرگ ترم که ۲۲ سالشه فرق میزاره چه عاطفی و چه مادی،خودم چند بار شنیدم که به خاله هام میگفت خواهرمو بیشتر دوست داره،با اینکه من دلسوزشم و هر وقت مریض میشه ازش مراقبت میکنم و کارای خونه رو انجام میدم خواهرم دست به سیاه و سفید نمیزنه هیچ تازه ادعا هم داره،مثلا واسه عید واسه من به زور یه مانتو گرفت اما واسه خواهرم ۵ تا مانتو گرفت تازه خیلیم گرونتر از مال من،تو همین ماه اسفند واسش ۴ تا کیف گرفت در حالی که چندتا دست نزده از قبل داشت حالا من ازش خواستم یه کیف برام بگیره گفت کیف قدیمیه خواهرتو استفاده کن،به روی خودم نیاوردم چون اصن نمیدونستم در برابر این همه بی عدالتی چی بگم،همشم وقتی میخام برم مهمونی باید از خواهرم بخام یکی از کیفاشو بهم بده که اونم با حالت تحقیر و با منت میگه بگیر.اونقدر خرید میکنه که هیچ پولی نمیمونه که اصن بخاد خرج من بشه،منم فقط دلم واسه بابام میسوزه و هیچی نمیگم چون اگر بگم مامانم داد و بیداد راه میندازه که چرا پولدار نیستی،در حالی که بابام صبح تا شب کار میکنه و همش صرف تجملات خواهرم میشه،کلا مامانم بی عرضه ترین و بی مدیریت ترین زنیه که دیدم،اگرم من چیزی بگم میگن حسودی،چشام باد کرده از بس گریه کردم،شاید یه کیف خیلی مهم نباشه اما خیلی بهم بر خورد به خاطر رفتارش،خون اون سرخ تره؟خواهرم خودخواه ترین کسیه که دیدم حتی وقتی مامانم میخواد واسه خودش خرید کنه و از خواهرم میخواد که باهاش بیاد خرید خواهرم فقط در صورتی میره باهاش که حتما برا خودشم خرید کنه،اینا یه تیکه های کوچیک از زندگی تلخ منه،من که مادرمو نمیبخشم و همینقدرم که دووم آوردم به خاطر پدر فرشتمه😔
فرانك
Germany
٣٤ سال اشك ريختمو غصه خوردم بخاطر اينكه دخترم و هميشه بين من و برادرم فرق گذاشتند حالم از فرهنگ غلط مردممون بهم ميخوره من از بچه دار شدن بيزار شدم چون هميشه احساس كمبود كردم
امیر محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام.ما دو تا داداشیم ک مادرم داداشمو بیشتر از من دوس داره.تا حالا کاری نکرده ک اون ناراحت بشه یا بخواد حرص بخوره ولی نمیدونم چ مشکلی با خلق شدن من داره بهم میگه تو از روزی ک ب دنیا اومدی نحس بودی و زندگیه مارو خراب کردی.الان بیستو دو سالمه هنوزم هر روز سعی میکنه بابامو آتشی کنه ک سر من داد بزنه.یک ماه پیشم رفتیم واسم زن گرفتن ولی مامانم زنمم آدم حساب نمیکنه ولی زنداداشمو مث دختر خودش دوس داره.خداوکیل این عدالته؟
تنهام
Iran, Islamic Republic of
سلام.
چندتا از نظرها رو خوندم. ولی کسی شبیه من زندگی نکرده. با پدری که فقط سایه ظلمش روی سرم بوده. مگه من چه گناهی کردم یا دست خودم بوده که دختر دوم خانواده بشم. مگه خودم خواسته بودم که .... الان حدود 4 ساله که از خونه بیرونم کرده و حدود 1.5 ساله که منو دیگه راه نمی ده. ولی برای پسراش و دامادش و عروساش هیچی کم نمی زاره. چه مادی و چه عاطفی. خدا ازشون نگذره.... من هر روز از خدا می خوام که کاری رو که با من کرده ، سرش بیاد... هیچ وقت نمی بخشمش.. هیچ وقت....
Romania
خدا بهت کمک کنه واست دعا میکنم
مطمئن باش همون طور ک عاق والدین داریم عاق فرزندان هم داریم
خدا ازشون نگذره:(((
احسان
Iran, Islamic Republic of
باید از حق و حقوق خود دفاع کنید حتی به قیمت شکستن حرمت های واهی لااقل واقعیت رو بیان کنید که فکر نکنند ببو گلابی تشریف دارید
محمد
Iran, Islamic Republic of
مادرزنم بین سه دخترانش خیلی زیاد فرق میزاره اولی نور چشمش است از این رو داماد اولش را پرستش می کند واگزارش کردیم به خدا
م.ح
Russian Federation
تبعیض بین فرزندان اصلا درست نیست همیشه احساس میکنم مامان وبابام بین من وبرادرام اونارو خیلی بیشتر از من دوست دارن ولی خودشون اینو انکار میکنن ولی خودم اینو حس میکنم تو همه چیز واسه برادرام چند تا گوشی وتبلت خوب میخرن اونوقت من یه دونه گوشیم ندارم وقتی هم گوشی برادرامو برمیدارم کلی دعوام میکنن امیدوارم هیچ پدر ومادری بین بچه هاشون فرق نذارن به خدا خیلی سخته
شهزاد خان
Afghanistan
من در کشوری زندگی میکنم که داشتن فرزند پسر افتخار میدانند و داشتن دختر را ننگ و شرم ساری میدانند.
Romania
س
توی خونه ی ما فرق بین دختر و پسر نیست
بین "پسر اول " با بقیه هس .
اونقدری ب داداشم ن تنها توی خونه بلکه توی فامیل حتی بچه5 ساله هم به اون احترام میذاره اما به من(دخترم )و اون برادر کوچکترم اصلا وابدا
باورتون نمیشه حتی جواب سلام ما رو هم ( من و داداشم )نمیدن
پدر""!!!!.؟؟؟ مون هم میگه اونا جوتب میدن شماها نمیشنوین چون همش سرتون توی گوشیه و هنذفری توی گوشتون به همین خاطر کر شدین!
بخدا رفتم یه کتاب زبان کمکی بگیرم توی خونه بخونم یاد بگیرم دعوا راه انداخته غلط میکنی
همون کتابای داداشتو "بچه اولیه" رو باید بخونی ( خوب لامصب اونا مال 20 ساله پیشن تازشم مگه الان عهد قاجاریه کتابا و لباسا بخواد دست ب دست بچرخه )
ازش متنفرم حتی بهش نگفتم و نمی خوام بگم میرم زبان یاد بگیرم
خدا .....
Nastaran
Germany
من 15سالمه وبرادر بزرگتر دارم که امسال کنکور داره من از همون پچگی مادرم بین منو برادرم فرق میگذاشت همیشه نظر برادرم مهم بود مثلا کجا بریم مسافرت _غذا چی بخوریم _چه فیلمی ببینیم کلا شده بود رئیس خانواده دلیل اصلیش این بود که مادرم بهش رو داده بود حتی یک بار برادرم گفته بود مادر برای این که من از تنهایی دربیام تو رو بدنیا آورد ومیبینم ومادرم تو روم میگه آره همینطوره وحتی بابات میگفته نمیخواد یه بچه دیگه بیاریم خلاصه سرتونو در نیارم واین که امثال مدرسمو باید عوض کنم و دوست دارم برم مدرسه غیر انتفاعی مثل برادرم ولی ماردم مخالفت میکنه ومیگه تو ارزش اینو نداری بری مدرسه غیر انتفاعی وتو مثل برادرت باهوش نیستی ولی من از لحاظ درسی ازش بهترم واین که این چند سال به خاطر کنکورش خیلی سختی کشیدم که حالا بماند ولی دعا میکنم که برادرم تو کنکورش قبول نشه از نامردیم نیست یه روز مادرم بهم گفت تو دشمن خانوادتی امیدوارم هم مادرم وهم برادرم جواب همه ی این کارهایی که بامن کردنو بدن
Sharare
Iran, Islamic Republic of
سلام. میدونستم تو دنیا تنها نیستم. تقریبا ترکیبی از مشکلات شما رو دارم هم عاطفی هم مالی. اینکه تعریفشون نمیکنم برای این نیست که وضعم بهتر از شماست. برای همتون گریم گرفت مخصوصا بعضی ها که بیشتر مورد ظلم قرار گرفته اند.
من بار ها بارها فکر خودکشی و فرار از خونه به سرم زده. و چندین بار فرار کردم و علت برگشتمم فقط بی کسی بود و پدر مادرم فقط ابرویشان برایشان مهم بود و اینکه چرا رفتم کجا رفتم و چه بر سرم گذشته برایشان مهم نبود.
خواستم بگم تنها نیستید. این قضایا تمومی نداره. ما هم باید آنها رو تنها بگذاریم. میدانم برایتان سخت است اما فکر کنید از اول یتیم بوده اید. دستتان رو روی زانوهایتان بگذارید و بلند شوید. من خیلی راه ها رو برای از بین رفتن این حالت تبعیض امتحان کردم مثلا اخلاق را عوض کردم، رفتارم را عوض کردم،سعی کردم محبت زیادی بهشان کنم، مسیر زندگیم را عوض کردم، افتخارات اجتماعی کسب کنم، به خواهرانم محبت بیشتر کنم، در زندگیم عصبانی نشوم....اما نمیدونم چه خاطرات عشقولانه ای رو پدر مادرم داشته اند که حاضر نیستند دست از این کار ها بردارند.
خودتان را خسته نکنید. من به نقطه سر خط رسیدم. شما هم بدانید تلاش بیخود برای به دست آوردن دلشان نکنید.
مینا
Iran, Islamic Republic of
ما سه خواهر و سه برادرهستیم و پدرم هیچ کدوم از ما رو و حتی مادرم روآدم حساب نمیکنه و تنها کسی که تمام زندگی و مال و اموال و جونشو حاضره براش بده برادر بزرگمه. تبعیضی که پدرم بین ما و برادر بزرگم قایل میشه باعث شد زندگی همه کا از هم بپاشه. الان پدرم 80سالشه و برادر بزرگم 52 سال ولی پدرم از زمانی که برادرم در 18 سالگی ازدواج کرد تا همین الان هنوز تمام مخارج زندگیشونو میده. حتی پول آب و برق و پول لباس گوشت و مرغ و سیب زمینی و شهریه دانشگاه بچه هاش و تا پول لباس زیرشونو. هر چیزی که فکر کنید . برادر من اصلا هیچوقت کار نمیکرده و در عوض زنش که خیلی آدم بدجنس و خبیثیه مثل پادشاه ها زندگی میکنه. پدر من به حد خدا برادرمو که خیلی آدم حسودیه میپرسته و همین کاراش مادر مهربونمو که 53 سال تو خونه این آدم ظالم زندگی کرد و واسش همه کار کرد رو دق داد. ما همیشه مثل نوکر و کلفت بودیم برای بابام و برادر بزرگم مثل ارباب. خواهرمو که یه دختر هنرمند و تحصیلکرده بود مجبور کرد با برادر بیسواد و عوضی زن برادرم ازدواج کنه که در یک کلام خواهرم سوخت الان به حدی افسرده است که نمیتونه به صورت طبیعی زندگی کنه. برادر وسطیم که از همه ما باهوشتر بود و تحصیلکرده است اینقدر از این وضعیت رنجید که دیگه با این خونه قطع رابطه کرده و چند ساله ندیدیمش. پدرم هر کدوم از ما رو به نوعی برای آروم کردن برادر حسود و شیطان صفتم فدا کرد. حالا که پدرم از پا افتاده و نمیتونه کارهاشو انجام بده ما هنوز این ماییم که به اموراتش رسیدگی میکنیم و برادر بزرگم شاید سالی دو سه بار پدرمو بخواد ببینه ولی پدرم اول هر ماه حسابشو پر از پول میکنه. دلم خیلی میسوزه وقتی یادم میاد که مادرم برای صرفه جویی لباس ارزون برای خودش میخرید ولی زن و بچه های برادرم همیشه لباس های مارک و گرون تنشون میکردن. ظلمهایی که پدرم در حق ما کرد و هنوز هم ادامه داره رو هیچوقت نمیبخشم یعنی هیچ کدوم از ما نمیبخشیم امیدوارم خدا هم نبخشه.
ثنا
سلام من از بچگی مورد تبعیض قرار گرفتم 23سال از زندگیمو از دست دادم این 6سال آخر جهنم و عذاب دنیا رو به چشمم دیدم زندگی من میتونست خیلی خیلی بهتر از این باشه هم از لحاظ جسمی و هم روحی داغونم کردن خونوادم بچه که بودم یه چیزایی رو حس میکردم که فرق میذارن و منو دوس ندارن داستان زندگی من خیلی طولانی و ناراحت کننده س و اینجا نمیشه گفت شاید باورتون نشه ولی این حرفایی که میزنم عین حقیقته. چندین و چند ها بار کتک خوردم از مامان بابام 😢. تو اتاق درو روم قفل کرده با لوله جارو برقی کتکم زده تا حد مرگ تا جایی که یک ماه کلیه هام درد میکرد چون به اونجا ضربه زده بود کارد میوه خوری سمتم پرت کرده که اندازه سر سوزن با چشمم فاصله داشته با تو حموم لخت بودم درو شکونده با پیچ گوشتی سرمو سوراخ کرده و مامانمم هیچ کاری نمیکرد فقط نگا میکرد 7 تا بخیه خورد با سیم کابل همه جای بدنمو کبود میکرد ساعت 3نصف شب با لگد بیدارم میکرد موهامو میکشید تو هال منو میکشوند مامانم دستو پامو میگرفت اونم دستشو میکرد تو حلقم با چنان نفرت و کینه ای که انگار من قاتل پدرشون بودم😢خیلی خیلی ماجراهای دیگه که اینجا نمیتونم بگم دیگه بماند چقد تو در و همسایه خورد شدم شاید بگین لابد تو با پسر بودی یا دوستای بدی داری یا چمیدونم یه کار بد کردی ولی نه. این سرنوشت من از این زندگی لعنتی بود هیی که با وجود دوتا خواهر ناتنی بدجنس که همیشه نقشه خراب کردن منو داشتن آخرین حرفم اینه که چرا تو کشور ما اگه پدر و مادر حتی تا حد مرگ بچشونو کتک بزنن و خدا میلیون بار فرق بذارنو بهش جز کینه و نفرت چیز دیگه ای نصیبش نکنن هیچ حق اعتراضی نداری و میگن پدرته باید لام تا کام چیزی نگی و بهشون احترام بذاری واقعا من موندم مگه پدرومادر خدان که بپرستیشون و زندگیتو گذشته تو بچگیتو ایندتو آبرو و شخصیتتو سلامتیه جسمی و روحیتو ازت بگیرن با بی رحمی و ناحقیه تمام و بی جواب بمونه چرااا اخه یکی منو قانع کنه 😡😡😢
حمید
Romania
سلام من هم قربانی دوطرفه این تبعیض لعنتی هستم تئی شهری هستم که شاید روی من قسم بخورند با سن کمم مورد اعتماد همه هستم و مشاوره همه شدم و هر کاری از دستم بر بیاد واسه همه میکنم اما واسه خودم تو این زمینه کم اوردم هم خودم هم همسرم به دو طرف خیلی احترام میگذاریم اما فقط چون به ظاهر از چیزی ناراحت نمیشیم شور تبعیض رو در اوردن و جای بقیه خیلی بیشتر از ماست و این زندگی منو حتی تا حد طلاق هم پیش برد واسه اینکه مادر همسرم خیلی تبعیض بین اون و خواهر کوچیکتر از خودش میگذاشته و هنوز میزاره و این باعث پرخاشگری خانم من توی خونه شده من رفتم باهاشون صحبت کردن ولی تا یه مدت محدود جواب داد ولی به اون خواهرش که جز فحش و بدسزایی کردن چیزی نداره حسابی میرسن و هر چی میخوان براش فراهم میکنه
فقط متاسفم واسه همچین مادری و لعنت براشون میفرستم چون فقط دعاش میکردم ولی جوابی نگرفتم
سینا
من هم از اینکه هم توی خانواده خودم و هم خانواده همسرم تبعیض زیاده و این موضوع همیشه باعث ناراحتی من میشه...مادر شوهرم همشیه با رفتاراش باعث ناراحتی من میشه همسرم فرزند بزرگ خانواده هست ولی مادر شوهرم چه از نظر احترام و چه از نظر مالی همه چیز برای پسر کوچکترش میخاد...ما با سختی صاحب خونه شدیم ولی برای اونا کادو عروسی یه خونه داد حتی بیست میلیون برای خونه برادر شوهرم وسایل خونه خریدن ...ما همه وسایل خونه رو قسطی خریدیم ولی اونا راحت صاحب همه چیز شدن...من اعتراض کردم به این موضوع ولی خودمو کوچیک کردم همین ...فکر کردن حسودی میکنم
Yasmin
Iran, Islamic Republic of
من یه دختر ۱۴ سالم و فقط یه خواهر کوچک تر از خودم دارم که از من ۷ سال کوچیک تره. اون ها اصلا بین دخترو پسر فرق نمیذارن و تمام امکاناتو هرچی که دلم بخواد بهم میدن اما دریغ دریغ از یک ذره توجه یک ذره محبت اینا همش واسه خواهرمه اونقدر بوسش میکنن که صدای بوس هاشون حالمو بد میکنه اونقدر کتکم زدن که از کلاس اول که اون به دنیا اومد من فقط کتک خوردم و اشک ریختم به گناهه نکرده کتک خوردم با کمربند با قاشق با چوب با دست. این وحشتناکه هیچ وقت یادم نمیاد بوسم کرده باشن یا با محبت باهام حرف بزنن با اینکه ظاهرا خیلی بیدردم و توی فامیل همه به من حسودی میکنن نمیدونن که کار هر شبه من گریه کردنه
Iran, Islamic Republic of
کاش فقط تبعیض بود... :)
Cpt.reza
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه دوستان
تبعيض گذاشتن پدرم بين من و خواهرم تا حدي هست كه جلوي خواهرم و شوهر خواهرم من رو كتك ميزنه كه چرا براي يك موضوع ساده به خواهرم اعتراض كردم روزي كه من رو زد بچه خواهر من به من خنديد اون لحظه دلم ميخواست زمين باز ميشد من ميبرد كه من توي سن ٢٤ سالگي بايد كتك بخورم براي يك موضوع ساده
تو رو خدا تبعيض قاىل نشيد اين موضوع خيلي ها از جمله خود من رو از خانواده متنفر كرده
Germany
سلام
اشرف
United States
باید این قانون که ارث پسر 2 برابر دختر باشه حذف شه ونسبت مساوی دست فرزند دختر پسر داشته باشه هم ارجحیت فرزند پسر نشون میده هم هستن دخترانی که طلاق میگیرن میان خونه میبینن برادره تو خونه پدری نشسته راه نمیده .اگه به نصف تقسیم میشد نصف خونه هم مال دخترمیشد.دختر طلاق گرفته یا مجبور ه برای تهیه خونه با پیر مرد ازدواج کنه یا ...این قانون باید اصلاح شه وبه نسبت مساوی تقسیم شه اگه کسی اینجا میتونه این رو به مسئولین برسونه دریغ نکنه
نازگل
Iran, Islamic Republic of
سلام‌ مامان من خیلی بین منو داداشم فرق میزاره همیشه فکر میکنه که من می تونم حقمو بگیرم ولی داداشم حقش خورده میشه ‌.مثلا اگه داداشم به من حرف بزنه من نباید جوابشو بدم ولی اگر من حرف بزنم نه تنها داداشم بلکه مامانمم جوابشو میده .یا مثلا اگه من یه چیزی بخرم اخماش شدیدا تو هم میره اما داداشم حتی بیشتر از قیمت اون چیز بهش پول میده.اینا کوچیک ترین برخوردای مامانم بود حتی بابامم به این کار مجبور میکنه که خداروشکر بابام زیربار نمیره .مادربزرگمم همیشه بین مامانم با خالم فرق میزاشت خالمو بیشتر دوست داشت واین مشکل ریشه ایی تو مامان من.درسته من اصلا کینه نمیکنم اما درهر صورت رفتار مامانم با داداشم با مامانم با خودمو مقایسه میکنم ناراحت میشم انقدر که یه یه بار میخواستم خودکشی کنم ولی بعدش فکر کردم که خودم با بچه هام اینطوری رفتار نکنم و به چشم یه مریض به مامانم نگاه کنم.
مرسی که به حرفام گوش دادید
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام من ۲۶سالمه از پدر ومادرم متنفرم بخاطر اینکه همش بین من وخواهرم فرق میزارن از خواهرمم متنفرم آرزوی مرگشونو دارمازبچگی من هر چی خواستم بهم گفتن‌ نداریم نمیشه بخری باید خانه بخریم ماشین بخریم کوفت وذهرمار بخریم باید پس انداز کنیم نمیدونم من خاک برسر اگه نبودم اینها چه شکلی میخواستن به آرزوهاشون برسن بعد برای خواهرم هرچی خوراکی اسباب بازی بود میخریدن همش بین مافرق میذاشتن الانم همش به فکر اونن رفتن براش ماشین خریدن بااین حال که از من کوچیکتره ۴سال بهش پول دادن رفت گواهینامشم گرفت ولی برای من هبچ کاری نمیکنن همش اونومیزنن توسرم میگن ۴سال از توکوچیکتره کارشوداره درسشومیخونه من بد بخت چیکار کنم ازهمه بدم میاد منم مثل همه شماهام ازهمه ی شماهابدبخت تر۲تاخواهرکوچیکتر از خودم دارم همش ازشون نگهداری میکنم نمیدونم اگه منه خاک برسر برم سر کارکی میخوادبچه های شمارونگهداره آخه بدبختی یکی دوتاهم که بچه ندارن ۴تاییم بعد مامانم میگه من دوست داشتم فقط یه بچه داشته باشم کاش فقط خودم بودم از همشون بدم میادکلش بمیرم از دستشون راحت شم دعام کنید حالم خیلی بده داغونم باید یه معجزه اتفاق بیفته که منو آرومم کنه
motahare
Iran, Islamic Republic of
مادر من هم خیلی بین من و خواهر کوچکم فرق میزاره.٢٣ سالمه واقعا از دستشون ناراحتم.باعث میشه من با خواهرم همش دعوا داشته باشم.بهم انگ حسود بودنم میزنن.من که ازشون نمیگذرم.الان واقعا دلم خونه.سر درد دارم از بس حرص خوردم
Iran, Islamic Republic of
منم همین شرایطو دارم اما من 26 سالمه خواهرم 4 سال ازم کوچکتره خواهرم خیلی اخلاق تند و بدی داره درس هم نخوند ازدواج کرد وطلاق گرفته دوباره برگشته من تحصیلکرده ام شاغلم همیشه خوشرو خوش برخوردم ظاهرمم با خواهرم در یه حده.....اما پدر مادرم فقط اونو محبت میکنن از همون بچگی ب اون توجه میکردن حتی اطرافیان هم ب او بیشتر توجه میکنن نمیدونم من چرا هر چی خوبی میکنم اما باز من ادم بده هستم انگار من وجود ندارم خیلی دلم شکسته منو یه ادم روانی کردن ب حدی ک فکر میکنم باید برم تیمارستان..من خواهرمو دوس دارم دلم بهش میسوزه ولی وقتی میبینم اون باعث میشه ک من تو دید نیام موجی از تنفر میاد جلو چشام ک ارزو میکنم کاش یکیمون نبودیم من بیشتر حواسم ب پدرو مادرم هست بیشتر بهشون اهمیت میدم اما اونا ب خواهرم محبت میکنن این انصاف نیست من دارم ذره ذره نابود میشم فقط بخدا امید دارم ازش میخوام جواب این همه سال حقارت منو بده حداقل اینده مو خوب کنه یه کمم طعم خوشبختی بکشم
هنگامه
Iran, Islamic Republic of
سلام . توی خونه ما هم همیشه بین فرزندان فرق می گذاشتند . خانواده من خیلی پسر دوست بودند . مادرم خیلی برادرم را دوست داشت . حتی زمانی که میخواستم ازدواج کنم مادرم از سمساری برایم جهاز گرفت . با اینکه پولدار بودند. آخه مادرم اعتقاد داره دختر ازدواج کنه دختر مردم میشه ! . همان موقع که به من جهاز دست دوم داد . مادرم برای برادر کوچکم که مجرد بود یک ماشین سفر خرید . واقعا خیلی برایم دردناکه . خیلی مادرم بین من و برادرم فرق می گذارد . من هنوز هم وسایل دست دومم را دارم . ولی برای برادرم خیلی پول خرج میکنه . مادرم برایش هر چی می خواهد میخرد . مادر من برای برادرم چون بیکار بود باشگاه ورزشی زد . الان هم ماشین گران قیمت برایش خریده . واقعا بی انصافیه. آدم مادر و پدر پولدار داشته باشه که فقط عاشق پسر باشند . خیلی برام سخته . خدایا آخه چرا . چرا مادرم پسردوسته . چرا به من اصلا توجه نکرده. من الان مستاجرم ، خوش به حال زن داداشم ، ،مادر من به برادرم خانه بزرگ داده است.
کریم
Germany
به نظر من همیشه یین فرزندان تبعیض است من خودم قربانی تبعیض پدرومادرم هستم من تنها پسر خانواده هستم با دوتا خواهر 49 سالمه اما مادرم همیشه داماد مان را به رخ من میکشد میگوید اگر او نبود ماهم نبودیم خداراشاهد میگیرم جوانیم را به پای پدر ومادر ریختم اما انها ازاول دخترها را دوست دارند
درسا
Iran, Islamic Republic of
من ۲۶ سالمه یه خواهر دارم که ۹ سال از خودم کوچیکتره چون خیلی خوشگله و از نظر ظاهری شبیه بابامه بابام جونشو براش میده جوری که جلو من بغلش میکنه و نازش رو می کشه میگه دنیا (خواهرم) خیلی برام عزیزه
هر بار که بابام این رفتارش رو تکرار میکنه من فقط آروم میرم تو اتاقم و گریه میکنم
ولی واقعا دیگه از این وضعیت خسته شدم
هنگامه
Iran, Islamic Republic of
امان از دل پردرد ، چرا هنوز هم فرزند پسر برای خیلی ازخانواده ها عزیز تره . چرا هنوز هم مادرم میگوید که پسر بهتر از دختر است . یک عمره که دارم میسوزم
عاطفه
Australia
من ۲۵ سالمه سه ساله ازدواج کردم شوهرم وضع مالی خوبی نداره پدر و مادرم بین منو برادرام خیلی فرق میزارن واسشون خونه چهارطبقه درست کردن بهترین ماشین خارجی انداختن زیر پاشون ولی من یکبار ازشون کمک خاستم مادرم بهم گفت که نمیده و وقتی بهش گفتم که بین بچه هاتون فرق میزارین تو چشام نگاه کرد و گفت که پول خودمونه هرکار دوسداشته باشیم میکنیم و دختر اصلا بچه ادم حساب نمیشه دلم خیلی شکسته خیلی ناراحتم
F
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مث من،😓
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
منم دومین بچه هستم.یه خواهر بزرگ تر دارم.همه دوست داشتن من پسر باشم.اما من با افتخار میگم دخترم.بابام بارها اینو گفتن.ولی مامانم اینو با رفتارش نشون میده.بچه که بودم خودمو شکل پسر میکردم یعنی موهامو کوتاه میکردم و فوتبال بازی میکردم ولی بعد پشیمون شدم.چون من دختر بودم.خسته شدم حالا یکی از اشنایامون داره پسر دار میشه و بابام و مامانم به شدت حسادت میکنن.به خاطر همین تا الان که 18 سالمه از پسرا متنفرم.و هیچ وقت حاضر نیست ازدواج کنم.
نسترن
Romania
سلام منم مث بقیه مورد تبعیض مامانم قرار گرفتم اما از بابام راضی ام چون فرق نمیذاره.مامانم وقتی که بهش میگم فرق میذاری میگه نه نه اما آخرش خودم میفهمم و شروع به گریه کردن میکنم.من الان ۱۸ سالمه اما به جا خوشحالی افسردگی گرفتم.با خودم فکر میکنم آیندم در خطره.من یه خواهر و سه برادر دارم که مامانم همشون دوس داره جز من.مامانم حرفش حرف خواهر بزرگه.وقتی که میبینم تبعیض قائل میشه شروع به دعوا و پرخاشگری میکنم.کاااااااش این روزهای بد بگذره
طناز
Iran, Islamic Republic of
من تو خانواده مثلا اصیل و تحصیل کرده بزرگ شدم
من 30سالمه وکیلم. 2 خواهر دلرم.خواهرام هم تحصیل کردن.برادر ندارم. به گفته اطرافیان هم خوشگل هم نجیب هم با شخصیت هستیم. مامانم صبح تا شب میگه شما سربارید و شوهر نکردید و خسته شدم.پدرم یک بار گفت تا کی خرجشون رو بدم.ولی من و یک خواهرم شاغلیم.. من طاهرم به دختر 22ساله میخوره و خدا رو شکر خواستگار زیاد دارم.ولی به خاطر حرفهای نامانم فکر میکنم ترشیده و پیره و سربارم.اعتماد به تفس تدارم.
بابام و ضعش خوبه ولی اب از دستش نمچکه.
خودم خرج خودمو میدم.میخواستم پذیرش بگیرم برم اروپا. بابام گفت من نه پول میدم نه مسءولیت قبول میکنم. برو شوهر کن. تو قرن بیست و یکم نرد تحصیل کرده اینطوری میگه.
بعد از وکالت پول دفتر زدن هم بهم نداد. حتی پول بوتاکس و پول گوشی هم نداد. خودم صبح تا شب کار میکنم.
ولی باز حس میکنم زیادیم.
پول شهریه فوق رو با منت داد. انقدر سر هر پولی منت میزاره که دیگه بی خیال میشم.و ارجیح میدم خودم از دسترنجم بدم.
مامان و بابام برای قبولی وکالت و فوق بهم هیچ هدیه ای ندادند. و فقط جلوی فامیل پز دادتد.
شب امتحان وکالت مامانم کلی مهمون داشت. رفتم خونه دوستم.

مامانم از خواهر کوچیکم بدش میاد . و اون هم یک مدت روانی شده بود..
از الان میگه به من چه بچه شما رو نگه دارم.دد حالی که عمرا من بچم رو بزارم پیششون.
بابام خسیس و خودخواهه.و از بچگی همیشه باید مثل یک بچه مواطب بویم عصبی نشه چون دیگه هیچی نمیفهمید.
جلوی فامیلها لارها سرم داد زد و بهم توهین کرد و اعتماد به نفسم رو خورد کرد،
.اقای تحصیل کرده.
مامانم فقط میگه من نوه فلانی بودم، در حالی که بلد نیست درست حرف بزنه و همش توهین و فحاشیو تحقیر و شوخی و تمسخر بی چا.
تو بچگی همه عاشق شیرین زبونی و زیبایی من بودند . جز مامان بابای بی حوصله.ام.توقع داشتتد مثل زن 2
40 ساله کامل و بی نقص باشم.
همیشه من رو لز اشتباه ترسوندن. چون فقط تو نوفقیت کنارم بودتد. و تو شکست من رو کوبوندند.

مامان ادعاش میشه خانواد اش شاهزاده بودن. بعد مادر شوهرش میگفته که پسر دار شو
حالا میگه من دختر زا بودم و ناراحته. انگار ما باعث تحقیرش شدیم.خجالت هم نمیکشه

عاشق برادر زاده هاشه چون پسر هستن. علنا یکبار گفت برادر زاده از بچه عزیزتره. و همه زندیگش برادر و برادرزاده هاش هستند.
و همه پول و عشقش مال اونهاست. و جالبه از ما بیشتر توقع داره بهش خدنت کنیم.
دایی و بچه ههش هر چی بگن ما باید خفه بشیم.تا مامان خوسحال بسه.


همه زندگیم با اینکه از لحاطمادی و طاهر کم نداشتم احساس حقارت و زیادی بودن کردم.
حس اینکه ناخواسته و سربارم و باید همیشه کامل باشم تا شاید دوستم داشته باشن.
حس اینکه حق اشتباه ندارم. حس اینکه اعتناد به تفس تدلرم.

اما حالا دیگه برام مهم نیست. به درک حالا دیگه دوست داشتنشون به درد لای جرز میخوره.

پسر که میبینن هم چی از خود بی خود میشن انگار خداست. بی فرهنگها

از پسر و پسر بچه بدم میاد . دوست دارم دختر داشته باشم.تا ثابت کنم دختر چه قدر میتوته خوب و نفید باشه.

مامان و بابا همیشه تو سختی ها پشتم رو خالی کردند. و ومامانم شکست هام رو کوبید تو سرم،
هیچ وقت پشتوانه عاطفی و قوی نداشتم
همیشه خودم بودم

ولی من کم نمیارم.
براشوت متاسفم هنین. و باید اهاشون تو یک خوته فعلا بمونم.
ولی کاریش نمیشه کرد.

باید قوی بود
Iran, Islamic Republic of
همیشه بچه های یکی مونده ب اخر بیشتر از کمبود محبت والدین برخوردارن اگه هم قرار بر اضافی بودن اونی ک اخر میاد اضافیه...ولی با بی انصافی بودن خانواده ها همون میشه سوگولی خونه بقیه هم اضافی.....کاش هیچوقت تبعیض نمیذاشتن همه بچه هاشون به یک اندازه توجه میکردن
رُز
Iran, Islamic Republic of
امشب باز هم مزه ی تبعیض روچشیدم.. پدر و مادرم به شدت پسری هستن و چون بچه اخری هم هست شده ته تغاری.. من فرزند ارشد هستم و 18 سالمه. اینقدر اذیتم کردند که از همشون متنفرم و فقط دوست دارم جایی برم که نباشن.. دارم تمام تلاشمو میکنم تا دانشگاهی خوب قبول بشم و برم تا دیگه نبینمشون.. برادرم 11 سالشه و بسیار بی ادب و پرخاشگر. من هیچ وقت بهشون بی احترامی نکردم که اگرم چیزی گفتم از سر همین تبعیض هاست... برادرم بسیار بی ادبه و حتی فحاشی هم میکنه بهشون ولی اونا بازم دوستش دارن... من از لحاظ مالی کاملا تامینم ولی روحی...... من رو بار ها کتک زدند. جلوی جمع خوردم کردند دم نزدم... مادرم بارها گفته دوست دارم بمیری. یا گفته ازت متنفرم.... کاش میدونستند کوچکترین حرف یا حرکتی چه تاثیری که نمیذاره... من تو این سن هیچ شیطنتی نکردم.. از همه ی مذکر ها فراری و متنفرم... هیچ چیزی به وجد نمیارم.... کاش اینطوری نبود... فقط واسم دعا کنید بتونم موفق بشم...
مریم
Iran, Islamic Republic of
گفتید تبعیض!!
پدر و مادرم عشق پسر بودن, یه جین بچه آوردن تا آخریش پسر شد. ماها جوونی نکردیم, حتی بچگی هم نکردیم, یا دعوا بود یا کتک بود یا تحقیر, بابام کار نداشت سر ما خالی میکرد, چون ما زحمتش بودیم. من سه بار شکستگی داشتم تا حداقل یه روز بعدش با همون سر میکردم, بچه بودم اما میدونستم اگه حرفی بزنم یا دعوام میکنن میگن چرا اینطوری شدی, یا پول ندارن. من و خواهرام همه درس خوندیم, همه مجبور بودیم کلی بخونیم,تا از خانواده بیسوادی در حد کف جامعه, خودمونو به جایی برسونیم که دیگه مجبور نشیم با این محیط سر کنیم, بخاطر همین همه رفتیم دانشگاه سراسری, درس خون بودیم چون سلاحی جز درس نداشتیم...حالا خونمون از مامان بابا جداس, برادرمو دوست دارم اما مثل حیوون دست آموزه, محبت میکنیم بهش اما میدونیم محبتش زیاد نیست. با تموم اینا پدرم هنوزم مارو باعث بدبختیش میدونه, هنوزم به اقوام هم رده خودش میکه من بخاطر دخترام خیلی سختی کشیدم! خیلی سختی کشید, کلا ده سال بیمه شد اونم یه سالشو خرید, خیلی سختی کشید سال ۹۰, نوروزش, سر اینکه دخترش بهش گفت چرا نمیذاری سوار ماشینت بشیم و رانندگی کنیم؟ با چوب زدش و دو تا دنده هاشو شکوند. خیلیییی سختی کشید. تنها سکوت بلدم, سکوت میکنم و در نگاه اطرافیانم دختری از خانواده ای با فرهنگ و فهمیدم و بخاطر همین شادم...همین دیروز یکی از دوستام بهم گفت کاش مثل تو بودم, تو همه جیز داری!
هنگامه
Iran, Islamic Republic of
مادرم خیلی فرزند پسر دوست داره . همیشه به من میگه وقتی تو را حامله بودم میخواستم سقط کنم . زمانی که دانشجو دانشگاه دولتی بودم به من خیلی خیلی کم خرجی میداد ، یادمه توی دانشجویی غذای من فقط تخم مرغ بود . یا گوجه فرنگی سرخ شده با پلو ، همین و بس .
اما وقتی برادرم خواست دانشگاه بره برایش یک واحد آپارتمان خرید .
میخواستم ازدواج کنم بهم جهاز دست دوم داد . ولی برای برادرم هر چی میخواست میخرید ، ماشین ، ارگ ، پیانو ، کامپیوتر ، باشگاه ورزشی برایش زد .
خیلی دردناکه . خیلی سخته . الان اصلا حالم خوب نیست . آخه چرا والدین بین فرزند پسر و دختر فرق میگذارند . اول زندگیم توی سگ دونی زندگی میکردم . ولی برادرم اول زندگیش توی یک خانه بزرگ سه خوابه که مادرم بهش داده بود .
برادرم که شغل نداره با مال پدرم داره زندگی اعیانی میکنه .
تازه مادرم نگذاشت من جشن عروسی داشته باشم . همینطوری منو فرستاد خونه بخت . ولی برای برادرم یک جشن مفصل توی تالار با فیلمبردار و عکاس و آتلیه و .... چیز های دیگه گرفت .
خدایا چرا آخه اینقدر مادر من بد جنس است .
من هم آرزوی پوشیدن لباس عروس داشتم .
مادرم از دختر آنقدر بدش می آید که یادمه به من گفته بود که آرزوی پوشیدن لباس عروس را به گور ببری .
برادرم که شغل نداره ولی با پول پدر و مادرم یک ماشین گران قیمت 120 میلیونی خریده و داره کیف میکنه . خوش به حال زنش چه کیفی میکنه . زنش خیلی شانس داشته برای اینکه از خانواده پرجمعیت و فقیری بوده و الان داره کیف میکنه . تازه برادرم با پول مادرم ، زنش را برده خارج مسافرت و کلی خوش گذراندند.
آخه یادمه دانشجو بودم ماهی 5000 تومان الی 10000 تومان میداد برای خرجی من . یادمه ده کیلو وزن کم کرده بودم توی دوران دانشجویی .
خونه مادرم میرم همیشه موقع نهار ، بهترین قسمت غذا ، مثلا ران مرغ را برای برادرم میگذارد و چربی ها را برای من .
مادرم همیشه به من میگوید بچه فقط پسر . خودش با صراحت میگه من عاشق فرزند پسر هستم و از دختر بدم می آید .
آنقدر حالم بده نمیدونم چی کار کنم .
تو را خدا کمکم کنید .
ﻓﺎﻃﻤﻪ
Iran, Islamic Republic of
ﻓﻘﻄ ك ﻓﺮﻕ ﺑﻴﻦ ﭘﺴﺮ و ﺩﺧﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ.ﻣﺎ ﺳﻪ ﺗﺎ ﺧﻮاﻫﺮﻳﻢ ي ﺧﻮاﻫﺮ اﺯ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺩاﺭﻡ ك 27 ﺳﺎﻟﺸﻪ و ﻳﻪ ﺧﻮاﻫﺮ ﺩﻭﺳﺎﻟﻪ ﻣﻦ اﻳﻦ ﻭﺳﻄ ﺩﻳﮕﻪ ﮔﻢ ﺷﺪﻡ ﺩﻳﮕﻪ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻬﻢ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻣﺎﻣﺎﻧﻢ اﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭاﺵ ﻣﻌﻠﻮﻣﻪ ك اﺯ ﻣﻦ ﻣﺘﻨﻔﺮه ﺣﺘﻲ ﺧﻮﺩﺷﻢ ﺑﻬﻢ ﮔﻔﺘﻪ..ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎ ﺧﻮاﻫﺮﻡ ﺩﻋﻮاﻡ ﻣﻴﺸﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﺯﻭﻥ ﻃﺮﻓﺪاﺭﻱ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﻫﻴﭽﻮﻗﺖ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻬﺶ ﻧﻤﻴﮕﻪ ك ﻧﺎﺭاﺣﺖ ﺗﺸﻪ ﻭﻟﻲ ﻫﺮﺟﻲ اﺯ ﺩﻫﻨﺶ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﺩ ﺑﻤﻦ ﻣﻴﮕﻪ ﭼﺮا ﻣﮕﻪ ﻣﻨﻢ ﺑﭽﺶ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﭼﺮا ﺑﺮاﺵ ﻧﺎﺭاﺣﺘﻴﻪ ﻣﻦ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ اﻭﻧﻢ ﻣﻦ ك اﻻﻥ 18 ﺳﺎﻟﻤﻪ ﺗﻮ ﺳﻦ ﺣﺴﺎﺳﻴﻢ اﺣﺘﻴﺎﺝ ب ﻣﺤﺒﺖ ﺩاﺭﻡ ﻭﻟﻲ ﻫﻴﭽﻮﻗﺖ ﺑﻬﻢ ﻣﺤﺒﺖ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻫﻴﭽﻮﻗﺖ اﻳﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺧﻮاﻫﺮ ﺑﺰﺭﮔﻢ ﺑﺎ اﻳﻦ ك 27 ﺳﺎﻟﺸﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﭘﺮﻭ ﺑﺸﻪ و ﻫﺮﺟﻮﺭﻱ ﺩﻭﺱ ﺩاﺭﻩ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﻪ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﺩﺭﺩﻣﻮ ب ﻛﻲ ﺑﮕﻢ ﺩﻟﻢ ﻣﻴﺨﻮاﺩ ﺧﻮﺩﻣﻮ ﺑﻜﺸﻢ
مریم
سلام منم تو خانواده ای بزرگ شدم که 4دختر بودیم و پدرملدرم زیاد بهمون توجه ومحبت نمیکردن چون پسر دوست داشتن تا اینکه اذدواج کردم شوهرمم هم از من بدتر اونم از بچگی بین اون وخواهر وبرادر کوچک ترش فرق گذاشتن چون پدرم پول نداشت قرار شد بیشتر جهازمو شوهرم بخره برا همین پدر مادر شوهرم با این که وضع مالیشون خوبه گفتن هیچ کمک مالی به شوهرم نمیکنن چون میخواست جهاز خونه خودشو بخره با اینکه جهاز دخترشو داده وهر سری کلی وسیله برا دخترش برمیداره من هر وقت میرم خونشون تبغیض که بین بچه هاشون میزار ن میبینم نامزد من میره سر کار وقتی خونه میاد مادرش غذای مونده بهش میده ولی به پسر کوچیکش هر جا باشه میاد خونه براش غذای تازه درست میکنه هرچی بخواد براش میخرن ولی شوهرم میگه از نوجوونی کار کرده خودش خرج خودشو در میورده حتی مادر شوهرم یه زنگ که عروسشم نمیزنه ولی هر هفته دومادشون برا ناهار دعوت میکنه من که تازه عروس بودم برام حتی یه عیدی نیوردن وشوهرم که برام عیدی با پول خودش گرفت گفتن چرا خریده ما خونه نداریم قرار بریم مستجری ولی اونا به دومادشون میدن پول که ماشین بخره یا برا پسر کوچیکش لب تاب وگوشی میخرن شوهرمم کمی پس انداز داره قراره هم جهاز منو بخره هم خونه اجاره کنه ولی پدر مادرش باز بهش گیر میدن که چرا پولتو برا نامزدت خرج میکنی هنوز خونه پدرشه در صورتی که من زنشمو زیاد نمیزارم خرج کنه شوهرم ازشون متنفره همیشه بهم میگه سپردمشون به خدا
تنها
Iran, Islamic Republic of
سلام من یه دختر هفده ساله هستم ویه برادرسه سال برگترازخودم دارم که پزشکی دانشگاه ایران میخونه همیشه ازبچگی یادمه مامانم بارفتاراش بهم میفهموند که اونو بیشتردوست داره وهمیشه توی فامیل من و اون وباهم مقایسه میکنه واخرش همیشه نتجیه این میشه که من ادم بد واونیه پیغمبرخدایه!دیگه منزوی وسرخورده شدم وخجالت میکشم توفامیل و مجالس حضورداشته باشموروابط اجتماعی و اعتماد به نفسم به شدت پایین اومده.😔ووقتی ترحم اعضای فامیل رومیبینم بدترمیشم...کارم شده گریه...دوسه سالیه دارم فک میکنم که از خونه برم ولی نمیدونم کجا برم ،کجا هست که بتونه از یه دختربی پناه نگهداری وحمایت کنه...چندروزیم هست که تصمیم گرفتم خودکشی کنم....ببخشید اینومیگم ولی وقتی اومدم تواین سایت ودردو دل بقیه رو دیدم یکم حس ارامش دارم حس اینکه فقط من اینطوری نیستم...تمصیم دارم این یه سال خوب درس بخونم تا پزشکی اصفهان قبول شم و برم خوابگاه وراحت زندگی کنم....دعام‌کنین🙇
تنها
Iran, Islamic Republic of
سلام من همینیم ‌که گفتم درس میخونم تا پزشکی قبول شم‌و ازاین جهنم برم، به سال پشت کنکور نشستم و سال ۹۹ کنکوردادم و خداروشکر الان دانشجوی پزشکی ترم‌اول بیرجندم، دیگه میخوام ادم خودم بشم میخوام ضعف و‌کنار بزنم،میخوام دیگه به رفتار پدرومادر فکرنکنم ، من فقط یه بار زندگی میکنم چرا باید اجازه بدم ادمایی با طرز فکر کوتاهشون زندگی رو‌ ازمن بگیرن وافسردگی رو‌بهم هدیه کنن....خدایاشکرت که بودی باهام و همچنان هستی
پانیذ
Iran, Islamic Republic of
باز شما داییت ازت طرفداری میکنه من چی مامانم بابام مامان بزرگم و... من تو این دنیا خودمو دارم وخدا تا حالا مامانت صاف تو چشات نگاه کرده از ته دلش بگه ایشاالله بمیری؟ تمام زندگیشون شده داداشم از من بزرگتره از قدیم میگن پسر خیلی خوبه ولی دختر مایه ننگه بابا بردارید اون تفکرات قدیمی تونو جاهلا جوری از داداشم متنفرم که وقتی ازدواج کردم بچم پسر بود بزارمش پرورشگاه و دخترمو تو ناز و نعمت بزرگ کنم
نازی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه توی خونه ما هم تبعیضه چون خواهرم و بردارم زیباتر و باهوش تر بودن، میگن بچه ی وسطی مظلومه ،راست گفتن،باعث شد نسبت به پدرو مادرم کینه به دل بگیرم و رابطم باهاشون بد،رفتم سرکتاب باز کردم میگه چون تو بی احترامی کردی به پدرومادرت بختت باز نشده،نمیدونم پس خدا بی مهری پدرومادرم رو ندید ...آرزوی یه بار درآغوش گرفتن مادرم به دلم موند ولی هردقیقه پسر ۲۷ سالشه بغل و بوس میکنه😖
Iran, Islamic Republic of
وقتیکه مالی که برای سه فرزند است برای یک فرزند خرج میشود و برای هبود دیگران خرج نمیشود و بقیه هم در نداشتن هیچ حرفی نمیزنند به نظر شما تبعیض نیست حتی اگر پسر دیگر در شرف ازدواج باشد حالا کمی بیشتر نه همه اش!!!!
Iran, Islamic Republic of
بین منو خاهر بزرگترم فرق میزارن ب طوری ک من عصبی شدم و افسردگی گرفتم
Reza
Iran, Islamic Republic of
من فرزند دومم و والدینم خیلی به خواهر بزرگترم بیشتر توجه میکنن و حتی وقتی من حرف میزنم اصلا به حرفام گوش نمیکنن
بعدا به همشون میفهمونم. موقعی که محتاج شدن.....
amine
Iran, Islamic Republic of
سلام.من 12 سالمه مامانم انگار اصلا دوسم نداره اما در عوض عاشق داداشمه.خوش بحالت پونه که مامان بابات بین تو و داداشت فرق نمی گذارند...من چقد بد بختم که باید واسه دوست داشته شدن تلاش کنم اونم از طرف مامانم...اولش هم مامانم می خواست دو تا پسر داشته باشه اما من دختر شدم حتی اسمم می خواستن بزارن بنیامین که دختر شدم...هی خداااا چی کار کنم؟؟؟؟
amine
Iran, Islamic Republic of
من تصمیممو گرفتم دیگه می خوام از پدرو مادرو برادرم دلبکنم دیگه هیچ کدومشون واسم مهم نیستن از امشب هم میرم تو اتاقم و شامم تو اتاقم میخورم در اتاقمم قفل میکنم فقط درس میخونم البته الان تابستونه...یا حالا کارای دیگه میکنم اما اصلا تو جمع نمیرم حتی تو مهمونی ها...عین این افسرده ها...البته اینطوری وانمود میکنم...والا...برا چی اینقدر خودمو به زحمت بندازم که چی؟مامانم دوسم داشته باشه می خوام نداشته باشه والا به خدا...دیگه سعی میکنم باهاشون کمترم صحبت کنم...اخه داداشم این طوری و مامانم واسش میمیره فک کنم هرچی تو چشم باشی از چشم میوفتی چون وقتی نیستی باعث میشی بقیه دلشون واست تنگ شه...من یه دخترم و 12 سالمه...امید وارم شما مشکلات منو نداشته باشید...
Afghanistan
دیگه خستم شدم از دست خونوادم همش تبعیض تبعیض تبعیض داداشم قبل اینکه ازدواج کنه هر چی پول میخواست بهش می دادن ولی من وقتی میگم بهم پول بدین میگه ندارم اون هر چی بخواد براش میخرن ولی من نه هرجا دلش میخواد میرخگه ولی من نمبتونم پامو از خونه بیرون بذارم دوبار یه شب رفتم خونه خواهرم باز یه شب دبگه هم رفتم چون خواهرم تنها بود از اونجا که اومدم بابام بهم میگه چبه هر شب میری اونجا برو دیگه هم نیا خیلی دوست داری از همه شون متنفرم هیچ وقت مامان بابامو نمیبخشم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
فکر نمیکنم کسی اندازه من از پدر مادر ضربه خورده باشه ...۱۴سالگی بزور منو شوهر دادن ب کسی ک ن قیافه داشت ن اخلاق خشک و بی عاطفه شاگرد اول کلاس بودم ده ساله از ازدواجم میگذره ۶ساله اتاقم از همسرم جداس چون راه برگشت ندارم با یک بچه ...نمیتونم دوسش داشته باشم و پدر مادرم رو دو ماهه ک ءگذاشتم کنار ی خواهر و دوبرابر دارم همه لیسانس گرفتن و پشتوانشون همین پدر و مادر بودن ...اومدم ادامه تحصیل بدم بعد ازدواج همین پدر و مادر نزاشتن...دارم نابود میشم و ب مرگ فکر میکنم
Afghanistan
الهی بمیرن برات خدا صبرت بده
بنده
Iran, Islamic Republic of
من مشکلم برعکس همه س. مساله اینه که مامانم منو از دو تا خواهر دیگه م بیشتر دوس داره و همیشه همه حرفاشو به من میزنه و البته توقعاتشم همیشه ازمنه. اصلا انگار اون دو تای دیگه دخترش نیستن. و همین حس حسادت و دشمنی اونا رو نسبت به من تحریک کرده. هر چی مامانم بیشتر منو تحویل میگیره اونا با من و مامانم دشمنتر و بدرفتارتر میشن و و خود همین مساله باعث میشه مامانم از اونا دورتر و به من نزدیکتر شه و همین نزدیکی بیشترش به من اونا رو با من دشمنتر میکنه و این سیکل معیوب همچنان ادامه داره. خداوکیلی نمیدونم تو این وضعیت باید چی کار کنم. از یه طرف عذاب وجدان دارم و دلم واسه خواهرام میسوزه، از یه طرف تحمل دشمنیشونو با خودم ندارم و از یه طرفم نمیدونم چی کار کنم که رفتار مادرم با دو تا خواهرم دیگمم مثل خودم باشه. واقعا بین مادر و دو تا خواهرام موندم. هر کی راهی به فکرش میرسه دریغ نکنه. خواهشا
امین
Iran, Islamic Republic of
سلام
من ۱۳ سالمه و یه آبجی ۲۱ ساله دارم آبجیم هرچی میخواد براش در لحظه انجام می ره ولی من نه وضع مالیمونم هم خوبه ولی فرق بین ما زیاد میزاره مثلا(آبجیم کار می ره ودرامد ماهی ۱ تومن کارآفرین گفت من یه گوشی ۱۶ تومنی میخوام دوچرخه من که گرون ترین چیزی بود که واسم خریده بود رو فروخت و خرید منم الان دیدم که آبجیم هیچی نمیخواد به بابام گفتم یه اسکوتر برقی ۲ تومنی(۲تومنی هاااااااااااااا)بخر به ابجیم گفت چیزی نمیخوای آبجیم فکر کرد گفت ماشین بابام گفت میبینی که آبجیت ماشین میخواد پس نه !!!!!!!!!تازه هر کاری که میگن میکنم ولی میگن هیچ کاری نمیکنی آبجیم هم واقعاااا هیچ کار نمی کنه به اون هیچی نمیگن شما بگید انصافه
رها
Iran, Islamic Republic of
من فرزند اولم و خیلی دلم میخاست دوم یا اخر باشم چون هر کاری ک داداشم یا ابجی کوچکم میکنن میگن کوچیکه تا همین الان هم ک بزرگ شدن همینه من ک خیلی بزرگ تر از اونا هستم تا الان نگفتن ک ابجی بزرگتونه چرا اینجوری باهاش حرف میزنینن بهم احترام نمیزارن بین دختر پسر هم فرق میزارن جلو خودمم میگن داداشم ک 3 سال ازم کوچیک تره فک میکنه خودش خیییلی خوبه بعد میگه کاش من یع داداش داشتم به حای تو چون خییلی بهش محل میزارن احساس میکنم ک دوس دوس داره هرچی گفت بگم چشم اگع خودش بهم احترام بزاره چرا ک ایطوری نکنم یع روز اومدم گفتم تا بهش محبت کنم وقتي بهش محبت میکنم ب جایی ک اونم محبت کنه کلی جر و بحث میکنه احساسس میکنم اگ نبودم بهتر بود اصلا این زندگیو دوس ندارم 😭😭بگین چیکار کنم تورو قرآن
Iran, Islamic Republic of
منم مادرم همیشه بین منو خواهرم فرق میندازه همیشه قربون صدقه اون‌میره ولی تا حالا یک بارقربون صدقه من نرفته‌بیشتر به اون محبت میکنه همه چیش ماله اونه ولی من با خودم‌میگم شاید به این خاطره که اون ازدواج کرده ولی خب به هر حال منم تو یع سنی هستم که نیاز به محبت دارم ولی محبتی نمیبینم و واقعا دارم افسرده میشم هر چند وقتی ازدواج نکرد هم دوسش داشتن من هیچ وقت بهش حسودی نکردم ولی این چند ماهی واقعا صبرم لبریز شده دیگه خسته شدم
Iran, Islamic Republic of
دقیقا منم همین مشکلو دارم
Iran, Islamic Republic of
من واقعا هر وقت خواستم یه چیزی بخرم نظر خواستم بهم بی توجهی کردن مگه چند بار بگم که توجه کنن وقتی از خواهرمم نظر میخوام انگار به آدم حسابم نمیکنه خیلی حسوده و فضوله ولی مادرم با این حال اون خیلی دوس داره و به من بی توجه
ماهان بشیری
Iran, Islamic Republic of
عالی بود .
مرسی.
🤡🤡🤡🤡.
Z
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادرم خواهر کوچک تر مو خیلی دوسش داره به طور وازه داره فرق میندازه بینمون طوری که با من کج رفتاری میکنه و با خواهرم خوش رفتاری جالب اینجاست که پدر مادرم بچه دار نمیشدن بعداز هفت سال درمان من به دنیا اومدم به جایی که من عزیز باشم خواهرم عزیزه واقعا دارم دیونه میشم از این رفتار مادرم بگید چی کار کنم
یه بدبخت
Iran, Islamic Republic of
من بدبخت هم همینجوری
هرروز گریه میکنم
داغون شدم
خدا
نازنین
Iran, Islamic Republic of
من پسر 17
ساله دارم سر سفره دراشپزخانه نشسته نزدیک نمکدون ولی به خواهری که در اتاق میگه بیا نمکدون را بیار ر
سوگل
Iran, Islamic Republic of
سلام ، من ۱۳ سالمه ، و یه خواهر کوچکتر از خودم دارم که ۵ سالشه
مادرم همیشه اون رو بیشتر دوست داره و هر موقع که دعوا میکنیم از اون طرفداری می‌کنه
اون دست به وسایلم میزنه و خرابشون می‌کنه و یه زحمت فراوان دوباره روی دوشم می‌زاره
اما مادر و پدرم من رو سرزنش می‌کنن ، واقعا نمی‌فهمم یعنی چی
اقوام پدری هم از من متنفرن و چشم دیدن من رو ندارن
مادری هم خنثی نه دوسم دارن و نه بدشون میاد ازم
اصلا طعم محبت رو نچشیدم
از خدا روزی طلب مرگ رو میکنم ، خسته شدم از دستشون
سوگل
Iran, Islamic Republic of
سلام من همونی هستم که کامنت بالایی رو گذاشتم
الان که فکر میکنم ، خب منو هم دوست دارن
اما چون اون بچه هست اونو ناز میکنن
الان فهمیدم خیلی حساس شدم
دارم اشتباه میکنم
امیدوارم مشکل شما ها هم حل بشه
من معتقدم بیشتر پدر و مادرا دوستون دارن
اما بلد نیستن چطور ابرازش کنن
فقط به خدا توکل کنید
فاطمه
Romania
پدر منم بین منو برادرم همیشه فرق گزاشت همیشه خوب اونو خواست همیشه براش از جون و دل مایه گزاشت،خونشو به خاطر اون فروخت منو از خونم انداخت پیش مادرم فرستاد خوراکمو،نمیخرید اگه،هم میکرد خیلی کم همیشه منت هم میزاشت برا برادرم کار تو اداره جور کرد خرج خونشو داد ولی بمن میگفت برو پیش مادرت من چیزی ندارم در حالی که خونشو فروخت برا پسرش که پول خونشو بده،به پسرش همیشه با من بد بودن از بچگی از پدره متنفرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام من یه دختر 14 سالم ولی به اندازه یه ادم 40 ساله ضربه دیدم تو زندگیم . همش هم مربوط به تبعیض نیستش . من تو سن 3 سالگیم مامانم یه داداش به دنیا اورد برام و حدودا 6 ماه بعدش مامان و بابام طلاق گرفتن و چون بابام معتاد بود و مامانم حضانت ما رو قبول نکرد موندیم ما دو تا بچه این وسط که مادربزرگ پدری ام اومد و گفت پسر رو من قبول می کنم ولی از پس دختر بچه بر نمیام و اینجوری شد که من تا 6 ماهی رو تو بهزیستی بودم وقتی هم که در اومدم دیدم که بابام زن گرفته و یه دختر به دنیا اورده و مامانم هم شوهر کرده و یه دختر و پسر به دنیا اورده . مجبوری رفتم پیش بابام و دیدم به به داداشم هم پیششونه . به اندازه ای من از نامادری ام به خاطر کارایی که داداشم انجام میداد کتک می خوردم که حد و حساب نداره همیشه هم بهترین یز ها برای داداشم بوده . بعد 4 سال رفتم پیش مامانم و باز مامانم تبعیض های وحشتناکی قائل میشد بین من و داداشم همیشه هم بهم می گفت دیانا الهی بمیری که من چه غلطی کردم تو رو اوردم پیش خودم ارامش زندگی خودم و شوهرم و بچه هامو بهم زدم
یه بار تو خونه با داداشم تنها بودم و یادم نیست دقیقا سر چی بحث مون شد که برای اولین بار زدم به سیم اخر و تا می تونتم خودم رو زدم و بعدش با چاقو افتادم دنبال داداشم که اون سریع با وحشت تمام فرار کرد تو اتاق و در رو قفل کرد . منم یکم اروم شدم که بعد چند ساعت دیدم تو واتساپ تبلتم یه پیام اومده دیدم از داداشمه , یه وویس برام فرستاد و گفت اینو برا مامان فرستادم عاقبتت با خداست تا تو باشی که از این گه خوریا نکنی و دنبال من نیفتی با چاقو , وویس رو باز کردم و گوشش دادم دیدم لحظه ای که داشتم فحشش می دادم و با چاقو دنبالش بودم همه صدا های من رو ضبط کرده .
خسته شدم می خوام بمیرم فقط
Iran, Islamic Republic of
سلام من ازدواج مجدد داشتم ۳ فرزند من دارم دوتاشون با من زندگی میکنه یکپسر ویک دختر م ولی شوهرم بعضی وقتها با بچه ها لج مکنند من با پسرم ۲۹ سالش ودخترم ۲۰ سالش مگم ایشون فقط با من ازدواج کرده شما وظیفه خودتتون بدونید میگن مگه از روز اول ندیده تو بچه داری قبول کرد مگم اون وقت کوچیک بودید قضیه الان فرق کرده نمخوان قبول کنن پدرشون انگار نه انگار بچه داره این مرد کلی کمک منو بچه هام مکنه هم اینها لج مکنن هم اون موندم وسط چکار کنم
Iran, Islamic Republic of
پدر مادر های ما دهه شسصتی ها بلااستثنا ببین بچه ها فرق میزارن ما سه تا خواهریم ولی همه چیز برای خواهر بزرگتره من و خواهر کوچیکم هیچ که هیچ
Iran, Islamic Republic of
برعکس من چهار خواهریم و همیشه به وضوح دیدم که مادرم منو کمتر از بقیه دوست داره با اینکه ۳۵ سالمه و همسر و فرزند دارم هنوزم رنج میکشم ازین رفتارش وخیلی وقتا بخاطر حرفا و رفتار و کم توجهی هاش گریه میکنم . شاید برای خیلیا خنده دار باشه ولی من الان اینارو با گریه می‌نویسم. مثال میزنم دو خواهریم تو غربت ب اون روزی چندین بار زنگ میزنه ولی بمن شاید یک بار مگر حرف خاصی باشه . یا خونه خواهرم میاد میگه تو نیا اینجا ما میایم می‌بینمت ولی ب اون خواهرم میگ خونه من بیاد اونو با خودش میاره. چیزی بخواد از شهرستان بیاره اول باید پولشو بدم یا اینکه نمیاره ولی برای اون هرچی میگ میاره و هزار مثال دیگ با خواهرهای دیگم همینطوره همیشه من براش آخرین اولویتم
Iran, Islamic Republic of
دقیقا منم یه پدر دارم چشم دیدنمو نداره همش آرزو داره من نبودم اصلا از بچگی بود و نبود من براش فرق نداشت فقط به فکر پسرش و خوشبختی پسرشه هر روز میبینم عذاب میکشم همش میخواد منو به طریقی ناراحت کنه غیر از مالی اصلا درک زندگی منو نداره همش به فکر خودشو پسرشه چند روز نبینشون دیونه میشه همه کار براشون کرده کار ازدواج تدارک زندگی ولی برا ازدواج من می‌خوان یه نوع مانع بندازن که به اون اصلا ربطی ندارند کاری کنه بیشتر به این خاطر ناراحتم که زجرمو میخوان
N
Iran, Islamic Republic of
سلام
من فرزند بزرگ خانواده هستم و پدر مادرم واقعا بین منو داداشم فرق میزارن منو خواهرمو بد میبینن اونو خوب میگن ای کاش شما نبودید فقط داداشم بود و همیشه در همه شرایط حق با اونه.
کاش یکم پدر مادرا درک کنن.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام منم خیلی دلم گرفته و اومدم اینجا نظرات خوندم دیدم دردم یکیه منم تو خانوادم خیلی تنهام نمیگم اشتباه نکردم ولی خانوادم از بچگی باهام خوب نبودن الآنم که بزرگ شدم 27سالمه روز به روز بدتر میشن و چشم دیدنمو ندارن یه پدر دارم که همش از اذیت کردنم لذت می‌بره و همش به فکر برادرمه از اول بفکرش بود براش کار فراهم کرد الآنم درصدد تدارک خونه ماشین براش هستش چند وقت نبینتش دیونه میشه ولی اصلا چشم دیدن خوشحالی منو نداره وهمش دستور کار میده فلان کار کن انگار وظیفه منو فقط برا اینا کار کنم ازم طلبکارم هستن خیلی خودخواهن خیلی پدرم برا ناراحتی من هر کاری می‌کنه تحقیر فحش گاهی وقتا فکر میکنم بزرگترین دشمن زندگیمی میگم اگه تو پرورشگاه بودم بهتر از با اینا بود
النا
Iran, Islamic Republic of
سلام من النا هستم ۱۱ سالمه حالم از زندگی به هم میخوره مامانم واسه داداشم دیروز اسلایم لباس توپ حیوانات و شلوار و ماشین خرید تقریبا شدن ۳۰۰ دقیقا نمیدونم بعد یه کفش دیدم دویست واسم نخریدش داداشم ۴ سالشه بابام میگه بچس نفحمه ولی اون از من بدبخت بیشتر میفحمه بابا مامان میگن اگه داداشت هم ترو ازیت کنه بعد تو سرش داد بزنی تو دعوا میشی اخه این انصافه داداشم اتاق داره من ندارم قبلا داشتم ولی اتاق منو دادان به داداشم واسم هیچی نمیخرن داداشم تو ۳ سالگی گوشی شخصی داره با کلی بازی من تازه فهمیدم گوشی چیه تو کلاس پنجم بزور واسم گوشی سونی خریدن تزه دست دوم به من اهمیت نمیدن تازه هروقت ناراحتم مامانم بهم فحش میده بهم سر کوفت میزنه و میگه داری به داداشت هسودی به من هفته ای ده میدن میگن برو با این پول واسه خودت وسیله بخر اخه الان با ۱۰ تومن چی میشه خرید ولی هروز واس داداشم چیپس لباس و.......... اسباب بازی میخرن اگه کسی میدونه باهاشون چطور رفتار کنم بهم بگه.
یه آدم بدبخت
Iran, Islamic Republic of
همیشه تبعیض بین من و خواهرم قاعل میشن اون دوستان من رو بزنه هیچی نمیگن من یکی بش بزنم میکشنم 🥲😢😭🥲😭😢😭🥲😭😢😭🥲😭👇😭🥲😭👇😭😭🥲😭😢😭
حعی
Iran, Islamic Republic of
چند بار نظدیک بود خواهرم سرم رو بشکونه ولی هیچی بش نگفتن این چه زندگیه آخه
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا بعضی از پدرو مادرها این گارومیکنند واقعا خیلی کار بدیه ....
زهره
Iran, Islamic Republic of
سلام هیچ وقت بین بچه هاتون فرق نذارید چون باعث میشه از خواهرداداشاش متنفر بشه ....
سوگول
Iran, Islamic Republic of
سلام من خودم آنقدر فرق دیدم گه با خودم گفتم با بچه هام ازاین کارها نکنم ولی چرا اینجوریه؟
گل شب بو
Iran, Islamic Republic of
سلام من دختر ۳۹ ساله هستم خواهرم ۹ سال از من کوچکتر، مادرم بی نهایت بد دهن و از بچگی به من بی احترامی و فحاشی می کرد خواهرم هم ایشون رو الگوی خودش ن قرار دادن و از وقتی دهان باز کرد به من فحاشی می کنی از همون بچگی هر موقع به پدر و مادرم شکایت می کنم از خواهرم که به من فحش زشت مادرم هیچ حرفی بهش نمیزنه بلکه همیشه ازش حمایت می کنه پدرم هم از اون حمایت می کنه همیشه تا به این سنی که رسیدم تبعیض های وحشتناکشون رو تحمل کردم و بارها به خاطرشون دچار ناراحتی و افسردگی شدم پدرم موقع دعوای بین من و خواهرم بلند میشه منو کتک میزنه و هیچ کاری با خواهرم ندارم، من نفرینش نمی کنم اما میدونم خداوند داره می بینه و جای حق نشسته تا الان صبر کردم و میدونم تاثیر اینکارشون رو مخصوصا خواهرم تو زندگی آیندش می بینه خواهرم ننر و مادر و خواهرم همیشه با هم صحبت می کنند و صمیمی هستند و من هم میرم تنها تو اتاق می نشینم. من بابت این مشکلات خیلی سختی کشیدم اما خداوند بهم خیلی کمک کرد بهم یه خونه و ماشین داد و دستمو گرفت باز هم صبر خواهم کرد و میدونم خداوند همیشه باهام نفرین نمی کنم پدر و مادرمو اما قلبم از دستشون داغون. فقط به اون بالایی سپردم و گفتم بهم صبر بده میدونم توکلم به اون
Iran, Islamic Republic of
سلام پدر ومادر ساده ای دارم بی سواد ما 13خواهر وبرادریم که هیچکدوم خیری از پدر ومادر ندیدیم ومن که بزرگترم بارها به خواهر وبرادریم گوشزد میکنم که مراقب حرفای پدر مادر باشید وگوش نگیرید چون بخاطر بیسوادی وتنگ نظریشان خیلی راحت تهمت میزنند وبین فرزندان اختلاف میندازند وتا آنجا که در توانمان بود کمکشان کردیم الان دیگه نمیتونیم چون خودمان هزار تا گرفتاری داریم ولی متاسفانه چندتا از خواهر وبرادریم با انکه سواد دارند گوش بگیر آنها شدند وهر روز اختلاف ودعوا وجرو بحث داریم وحتی به زد وخورد منجر میشود که کوچکترها با بی شرم وحیایی از دهنشون هر چه میخوان میگن ومن تلان در سن 51سالگی باید بشینم وغم وغصه بی حرمتی ها ذا بخورم خدا میدونه که دلم شده مثل سنگ ودیگه هیچ ارزشی برام ندارند وموندم که چه راهی پیش بگیرم بیخیال اینها بشم
Iran, Islamic Republic of
آبجیم هرکاری که میکنه و دروغ میگه ولی مامانم باید اونو دعوا کنه ولی بجاش میاد بی دلیل منو دعوا میکنه
یعنی هر روزم با گریه شروع و با گریه تموم میشه 🥺
افسرده
United Arab Emirates
مادر من قرار بود بره سفر تا قبل سفر به من محبت میکرد اما وقتی از سفر اومد رفتارش کم کم با من بی محبت بود و بیشتر با خواهرم صحبت و محبت میکرد.
من افسرده شدم و کلی پیش خودم گریه کردم اون ها هم دیدن ازم میپرسیدن چرا گریه میکنی ولی من درونگرا هستم و به این راحتی نمیتونم بگم.
اونموقع با هیچ کس حرف نمیزدم ولی با دوستانم شاد و خوشحال بودم.
الان یه سال گذشته و من 13 سالمه الان هم مادربزرگم هم پدر بزرگم هم خالم هم داییم و... دیگه با من عین قبل رفتار نمیکنند و من ناراحت و عصبانی هستم و وقتی میرم مدرسه از اینکه پیش دوستانم هستم خوشحالم ولی وقتی به خونه برمیگردم دوباره غم و عصبانیت و حسادت سراغم میاد.
آخه بدتر از این دردم داریم من 13 ساله چه گناهی کردم که به این روز بیفتم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
هفته‌ی پیش داداشم یه ذره سرما خورده بود انقد براش چیزی خریدم که نگو حا نمیذاشتن من ازش یه یذره بخورم حالاها من مریض شدم ازش شدید تر هی سرف خلت آبریزش بیحالی اصلا ‌براشون مهم نیستم بازم یه عالم چیزی داره رفتم یه رنگارنگ بخورم حالا هی داد و بیداد میکنن که چی میخوای از تو آشپز خانه داداشم اگه بفهمه به یه رنگارنگش دست زدم می شتم البته نه خوردم نه آوردمش منم گلوم خیلی درد میکنه نمیتونم نفس بکشم
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام مادری دارم که سه فرزند داره یه پسر ودودختر بردارم بزرگتره بعد منم وآخری خواهر کوچکترم مادرم دورویه پیش هر کدوم ما یه رو داره بد منو پیش خواهر و بردارم میگه بد اونارو پیش من مارو جون هم انداخته این تازه یک نمونه از کاراشه منو خون دل کرده به خدا دارم آتیش می گیرم از دست مادرم
مهران
Iran, Islamic Republic of
میگه که : چراغ ظلم ظالم تا ابد روشن نمیماند / اگر ماند شبی ماند، شبی دیگر نمیماند.من ۳۲ ساله مادرمو هنوز ندیدم تا به الان از ۷ سالگی هم بابام زن گرفت من ۱۱ سالم شد شدیم ۳ تا پسر منو از خونه انداختن بیرون بچه خراب شده تهرانم هستم خلاصه الان بعد همه بدبختیام دزدی هام زندان رفتن هام دعوا کردن هام کارتون خوابی هام اخرین باری که از زندان ازاد شدم به لطف خدا توبه کردم و الان ۸ ساله ازدواج کردم فرزندی ندارم اما تو این ۵ ساله گذشته خدا یجوری بهم داد که فقط میتونم بگم که اگه ۱۰۰ بار دیگه از نوع متولد شم حاضرم بی کس و کار باشم ولی مثل الان خدا باهام باشه هر چی میخوایید از خدا بخواهید من جواب گرفتم .
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.