شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۷:۱۲
کد مطلب: 20829
۰
۱
تار و پود اعتماد را محکم به هم ببافيد

9 توصيه براي باز کردن چتر اعتماد در زندگي مشترک

بوق ممتد تلفني که بي جواب مي ماند...تاخيري چند ساعتي در رسيدن به خانه از محل کار... صداي ناشناسي پشت تلفن و ... همين ها کافي است تا با يک تلنگري ساده شروع يک دعواي تمام عيار زناشويي باشد. مشکلات درست در همين لحظه شروع مي شود و با همين تلفن بي جواب ساده، ممکن است همسرتان اعتماد چند ساله اش را به شما از دست بدهد اما اگر کمي به گذشته برگرديد و نگاهي به اصول اعتماد سازي در زندگي مشترک بيندازيد، مي بينيد که همه چيز از اينجا شروع نشده است.
ممکن است همه رفتارهايي که پيش از اين به نظرتان ساده و بي اهميت مي رسيدند، امروز به جان زندگي تان افتاده باشند و از همسر آرام و منطقي شما، فردي شکاک ساخته باشد.
حال بر اساس اين نکته که هميشه گفته مي شود، پيشگيري بهتر از درمان است، اگر دوست نداريد چند ماه يا چند سال ديگر اين رفتار را تجربه کنيد، بهتر است قانون هاي اعتماد به يکديگر را بشناسيد و براي عملي کردن آن و ريشه کن کردن سايه شک در زندگي مشترک تان دست به کار شويد. در ادامه با ما همراه باشيد تا اين نکات را براي شما بازگو کنيم.

وعده هاي کوچک را جدي بگيريد

براي اين کـه همسرتان به شما اعتماد داشته باشد نبايد کار خارق العاده اي انجام دهيد. نخستين و مهم ترين قدم اين است که هميشه و در همه چيز، حتي مواردي که به نظرتان کوچک و بي اهميت مي رسد، قابل اعتماد باشيد. حتي اگر هيچ وقت پيمان شکني بزرگي نکنيد و هميشه با همسرتان صادق باشيد، جدي نگرفتن اين موارد کوچک مي تواند بيش از هر چيز ديگري اعتماد او نسبت به شما را از بين ببرد.

يادتان نرود، از خريد يک پاکت ميوه تا برنامه ريزي سفر يا تعهدهاي بزرگ تر و جدي تر زندگي، هرچيزي را که به همسرتان وعده مي دهيد بايد عملي کنيد. لازم نيست حتي به خواسته هاي غيرمنطقي که او مطرح مي کند جواب مثبت دهيد. سعي کنيد تنها چيزهايي را بپذيريد که توان انجام دادن آن را داريد و هرگز براي دل خوش کردن و شاد کردن همسرتان، قولي ندهيد که نمي توانيد انجام دهيد.

رازهاي همسرتان را فاش نکنيد
اعتماد همسرتان را از دست ندهيد و رازهايش را به يک موضوع عمومي تبديل نکنيد. براي سرپيچي از اين اصل هيچ استثنايي وجود ندارد و شما نمي توانيد به بهانه عصبانيت يا دعواهاي زناشويي، رازهاي همسرتان را فاش کنيد. اين يک اصل تغيير ناپذير است که اعتمادي که از بين مي رود، به همين سادگي ها تجديد نمي شود.

اعتماد متقابل را فراموش نکنيد چرا فکر مي کنيد که همسرتان بايد به شما اعتماد کند و هيچ رازي در مقابل شما نداشته باشد، درحالي که خودتان نمي‌توانيد به او اعتماد کرده و حقايق زندگي تان را برايش بيان کنيد. شايد در آغاز براي شما که هميشه زندگي تان را در دل تان نگه داشته ايد سخت باشد اما اگر اعتماد همسرتان براي تان اهميت دارد، بايد رازهاي تان را برايش فاش کنيد و از احساساتي که هر روز و هر لحظه داريد برايش صحبت کنيد.
هرگز به بهانه اين که بعضي موضوعات جزو قلمرو شخصي تان است يا اين که گفتن آن ارزشي ندارد، او را از جريان زندگي تان بي خبر نگذاريد زيرا در صورت با خبر شدن از همان اتفاق ساده، ممکن است به شما شک کند و گمان کند که در زندگي شما اتفاقات مهم تري هم وجود دارند که او از آن بي خبر است.

توازن داشته باشيد
در نظر گرفتن منافع خود و بي توجهي به خواست طرف مقابل و آنچه به نفع رابطه شماست، خيلي زود اعتماد همسرتان را از بين خواهد برد. اگر براي ساختن يک اعتماد هميشگي جدي هستيد، پس اين نکته را هم ناديده نگيريد. سعي کنيد در زمان انتخاب و تصميم گيري، چيزي را انتخاب کنيد که به نفع همسرتان و زندگي مشترک تان باشد.
مسلم است که هميشه نبايد منافع خودتان را ناديده بگيريد و خواسته هاي خودتان را قرباني اين اعتماد سازي کنيد. شما بايد بتوانيد توازني ميان اين 2 ايجاد کنيد. منظور از توازن اين نيست که يک بار همه چيز به نفع شما و يک بار همه چيز به نفع همسرتان باشد بلکه شما بايد در مجموع تصميماتي را بگيريد که به صلاح هر دو شما و زندگي مشترک تان باشد.

براي با هم بودن وقت بگذاريد
اين که شما بايد در طول روز به همسرتان پيامک يا ايميل بزنيد و نشان دهيد که نگران يا دلتنگ يکديگر هستيد، يک موضوع حذف نشدني است اما گذشته از اين، شما بايد به صورت رو در رو هم با هم وقت بگذرانيد. گرفتاري يا خستگي را بهانه نکنيد.
هر هفته با هم بيرون برويد، سعي کنيد که هر روز با هم غذا بخوريد، يک فيلم يا يک برنامه تلويزيوني را با هم ببينيد يا اين که در مورد موضوعات ساده روزمره با هم گفت و گو کنيد. اين که شما نقش پررنگي در زندگي روزانه هم بازي کنيد، يکي از اصول مهم براي ساختن اعتماد است. حضور مداوم شما به همسرتان اين حس را مي دهد که از همه لحظات زندگي شما با خبر بوده و بر همه چيز مسلط است.

عذر خواهي کنيد، تکرار نکنيد
هنگامي که اشتباهي از شما سر مي زند عذر خواهي کنيد. هيچ چيز بيشتر از اشتباهات شما نمي تواند اعتماد همسرتان را از بين ببرد. از گفتن اين جمله نترسيد و به خاطر غرورتان همه چيز را خراب نکنيد. البته مهم تر از اين عذر خواهي اوليه، نشان دادن حس پشيماني در رفتارهاي شماست. اگر با همسرتان بلند حرف زده ايد يا اين که رفتاري کرده ايد که او را آزار داده، تکرار آن اتفاق مي تواند همه چيز را بدتر کند و باعث شود که همسرتان ارزشي براي اين عذر خواهي هاي کلامي هم قائل نشود.

براي اعتماد سرمايه گذاري کنيد
هر فرد در يک رابطه، به يک سرمايه گذاري براي ايجاد اعتماد در رابطه نياز دارد. سعي نکنيد مدام از همسرتان انتظار داشته باشيد، او را کنترل کنيد و بالاي زندگي مشترک تان بايستيد و همه چيز را کنترل کنيد. در زندگي مشترک تان موقعيتي برابر با همسرتان برقرار کنيد و به او اطمينان دهيد که خواسته ها و انتظاراتش به اندازه خواسته هاي شما اهميت دارد. اگر شما دوست داريد در مورد تصميمات مهم زندگي او اظهار نظر کنيد بايد به او هم حق دهيد که در مورد شيوه زندگي تان نظر دهد و انتظار تغييراتي را داشته باشد، حريم خصوصي او را بپذيريد و سعي نکنيد به بهانه عشق مدام از او باج بگيريد و براي زندگي اش حد و مرز تعيين کنيد.

چک نکنيد
اعتماد را به زور نمي توان به دست آورد. اگر همسرتان در شما اين حس را ايجاد کرده است، پس ديگر نيازي به چک کردن مدام او نداريد. شما مي توانيد با ذکاوت زندگي مشترک تان را زير نظر بگيريد اما حق نداريد به بهانه به روز کردن اعتمادتان، مدام در تعقيب و گريز باشيد و به عرصه خصوصي زندگي او مثل تلفن همراه يا صندوق ايميلش سر بزنيد. از طرف ديگر نبايد به او اين حس را بدهيد که مدام تحت نظر است. اگر شما به همسرتان و زندگي مشترک تان اعتماد داريد، پس ديگر مشکلي باقي نمي ماند و اگر احساس مي کنيد که دور از چشم شما اتفاقاتي در حال انجام است، بهتر است مفصل و شفاف با هم صحبت کنيد و تصميمي جدي براي ادامه زندگي‌تان بگيريد.

از متخصص کمک بگيريد
اگر شما براي ساختن اعتماد در زندگي مشترک تان هر راهي را رفته ايد و به تمامي موارد گفته شده هم توجه کرده ايد اما پاسخي نگرفته ايد، بايد راه ديگري را برويد.
درصورتي که همسر شما با مشکل جدي در اعتماد کردن به اطرافيانش و به ويژه شما رو به روست، بدانيد که واکنش هاي شما يا تلاش براي متعهد بودن و جلب اعتمادش موثر نخواهد بود. اگر شما واقعا نسبت به رفتارهاي تان و کارنامه اعمال تان در اين زندگي اعتماد داريد اما همسرتان باز هم نمي تواند به شما اعتماد کند، بهتر است براي نجات زندگي تان از يک متخصص کمک بگيريد./تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رضا شيرواني
خوب بود
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟