جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۱:۵۱
کد مطلب: 21871
۱

گام به گام تا ترک دروغ

گام به گام تا ترک دروغ

وقتي فردي قصد دارد دروغ گفتن را کنار بگذارد ابتدا بايد علت هاي به وجود آمدن اين عادت ناپسند را شناسايي کند؛ زيرا تا وقتي متوجه نشويد دلايل دروغگويي چه هست نمي توانيد يک کار ريشه اي انجام دهيد و ممکن است در موقعيت هايي قرار بگيريد که دقيقا دروغگويي را تشديد مي کند.



چرا دروغ؟!


برخي از علت هاي دروغگويي را مي توان بدين ترتيب برشمرد:

۱ - گاهي اوقات شايد شما اطلاعي درباره آثار وضعي ارتکاب دروغ نداريد. يعني گاهي نمي دانيد دروغ گفتن به عنوان يک کار حرام چه آثار نامطلوبي به همراه دارد و تنها فکر مي کنيد دروغ گفتن يک امر نادرست اجتماعي است که بعضي ها استفاده مي کنند و بعضي ها نه. شايد اگر توجه داشته باشيد اين کار حرام چه پيامدهايي در زندگي فردي و اجتماعي تان دارد به خاطر اعتقاداتي که داريد آن را ترک کنيد. بنابراين اطلاع از پيامدهاي دروغگويي و مرور آن، خودش مي تواند مانع انجام اين عمل شود.

۲ - عامل ديگر در ترغيب فرد به دروغ گويي اين است که شايد گاهي اوقات در روند زندگي يا دوران کودکي به واسطه دروغ گفتن تشويق شده است يا به نتايج خوشايندي رسيده و يا به خاطر اجتناب از يک تنبيه دروغي گفته و اين باعث نهادينه شدن دروغگويي در وجود وي شده است.

۳ - گاهي آدم ها به سمت دروغگويي مي روند زيرا احساس مي کنند اگر دروغ بگويند ارزش و جايگاهي را پيش ديگران کسب مي کنند و يا از درون احساس کمبودهايي دارند و فکر مي کنند با دروغ گفتن مي توانند آن کمبودها را جبران کنند در حالي که در باورهاي ما عزت و احترام و ارزش پيش خداست. اگر قرار است کسي ارزشي پيدا کند خدا بايد اراده کند و اگر کسي بخواهد بي ارزش شود باز هم با اراده خداست؛ بنابراين با دروغ نمي توان ارزش و جايگاه اجتماعي به دست آورد.

نااميد نشويد و تلاش کنيد

دلايل دروغگويي هرچه که باشد اگر شما در پي جبران و کنار گذاشتن آن هستيد موفق خواهيد شد فقط بايد توجه داشته باشيد که اين کار ممکن است مقداري طول بکشد مخصوصا اگر مدت هاست که دچار اين مشکل شده ايد، بدانيد که بايد زمان صرف کنيد و زحمت بکشيد تا رفته رفته اين عادت را ترک کنيد؛ بنابراين نبايد نااميد شويد و با چند بار شکست دست از تلاش برداريد؛ زيرا اگر هدف مقدسي براي خودتان تعريف کرده باشيد حتما موفق مي شويد.

قدم دوم بعد از شناسايي دلايل دروغگويي اين است که ببينيد آيا خودتان به تنهايي مي توانيد از عهده درمان اين مشکل برآييد يا به کمک يک کارشناس نياز داريد.

در قدم سوم بررسي کنيد که معمولا چه زماني و در چه موقعيت هايي دچار دروغگويي مي شويد؛ مثلا آيا در محيط کار يا در جمع دوستان يا در جمع خانواده دروغ مي گوييد، سپس بايد مشخص کنيد که فراواني اين دروغگويي چقدر است و اين را به عدد و رقم در بياوريد و روي کاغذ بنويسيد.

قدم چهارم اين است که در مقطعي از زمان مثلا در يک هفته فراواني دروغ را کم کنيد، مثلا از ۵ مورد به ۲مورد برسانيد. بعد شروع کنيد به اجراي اين برنامه و در طول هفته مرتب از خودتان مراقبت کنيد که روي تصميمتان بمانيد.

آخرين اقدام اين که در پايان مدتي که براي خود مقرر کرديد محاسبه اي داشته باشيد و ببينيد در اين مقطع چه کار کرديد و چقدر در تصميم خود موفق بوديد و به همان ميزان که موفق بوده ايد هم از درون خود را تشويق کنيد و هم از بيرون براي خود پاداشي در نظر بگيريد، مثلا کاري را که علاقه داريد انجام بدهيد.

سپس هر مقدار که موفق بوديد خدا را شکر کنيد و اين را نعمتي از جانب خداوند بدانيد که اراده کرديد و توانستيد اگرچه يک مورد از دروغ ها را کم کنيد و اگر هم موفق نبوديد دوباره از خدا بخواهيد که کمکتان کند تا در هفته دوم موفق شويد.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟